Айдос Сарым: Билік транзиті енді басталды
Айдос Сарым: Билік транзиті енді басталды
111
оқылды

Биыл Қазақстан үшін айрықша жыл болды. Мемлекет ба­сынан бірқатар саяси жағдай өтті. Оған қоғамның біл­дірген реакциясы да сан алуан. Ең басты оқиғалар ретінде – билік транзитінің жүзеге асуын, президент сайлауын, ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің құрылуын атап өтуге болады. Осы орайда, доңыз жылын қорытындылау үшін белгілі сая­сат­тану­шы Айдос Сарыммен аз-кем сұхбат құрдық.

– Биыл елді елең еткізген жағ­дай – Нұрсұлтан Назарбаевтың өз өкілеттігін тоқтатуы. Транзит про­­цесі толыққанды аяқталды деу­ге келе ме? Жеке көзқарасыңыз қан­­дай?

– Бұл үлкен тарихи оқиға бол­ды. Қоғамның, елдің ішінде болып жатқан үдерістермен пара-пар келген сай қадам деп айтуға бо­лады. Біреулер сайлау өтті, тран­зит аяқталды деп айтып жүр. Ме­нің ойымша, транзит енді бас­талып келе жатқан сияқты. Біз алда өтетін мәслихат және Мә­­­­жіліс сайлауынан кейін, одан соң тиісті уақытында өтетін пре­зидент сайлауында транзиттің нақ­ты нәтижесін айта аламыз. Ал әзірге үдерістер әлі жүріп жатыр. Сарапшылардың айтуынша, Қазақстанның жақсы дамуы үшін жылына кемінде 4,5 пайыз эко­номикалық өсім қажет. Егер одан да жылдамырақ, сапалырақ дамимыз десек 7-9 пайыздық өсім керек екені белгілі. Бұл үшін, әрине жаңа энергия, жаңа мүм­кі­н­дік керек. Қазақстанда мұ­най дәуірі аяқталып келеді деп жа­тыр. Егер солай болса, онда ша­ғын және орта бизнеске мүм­кіндік беру, бизнесті дамыту және жемқорлықпен күресу керек. Егер осының бәрін қамтамасыз ете ала­тын болсақ, онда транзит өзі­нің діттеген мақсатына жетті, осы­ған дейін қалыптасқан мо­дель өзгеріске түсе алатынын көр­сетті деп топшылауға болады. Қасым-Жомарт Тоқаев қазір өзінің мүмкіндігін, функциясын пайдалану бағытында жұмыс істеп жатыр. Толыққанды президент. Ел ішінде қос билік туралы әңгіме өрбігені де белгілі. Алайда қазір еш­қандай қос билік жоқ. Себебі бір-бірімен кикілжіңге келіп, шешімдерін жоққа шығарып жат­қанын байқаған жоқпыз. Бізде саясат айналасында жүрген адам­дар өресінің төмендігі осындай кезде айқын көрініп қалады. Қазір Тоқаевқа «сен неге Назарбаев емес­­сің», «сен неге Зеленский емес­­сің» деген шағымдар бар. Ме­­­нің­ше, бұл дұрыс емес. Тоқаев – ең алдымен Тоқаев. Оның өз стилі бар. Қазірдің өзінде билік те аймақтармен қарым-қатынас са­ласында стильдік өзгерістердің бастау алғанын көріп отырмыз.

– Келесі маңызды оқиға – пре­зи­дент сайлауы. Сайлауға дейін де, кейін де қоғамда түрлі деңгейдегі көз­қарас пайда болды. Бірнеше қа­лада митинг өтті. Мұның бәрі қо­ғамға қалай әсер етті?

– Қоғам орнында. Сондықтан сая­си жүйеге сондай бір әсерін ти­гізді деп айту қиын шығар. Ал қо­ғамның, электораттың өзгергені ай­қын. Қоғам талабын, стилін кез келген саясаттан хабары бар топ­тың бәрі ескеруі тиіс деп есеп­­теймін. Соның арасында қа­зір рухани, саяси ізденістермен тай­та­лас жүріп жатыр. Оның еш­қай­сысы анық бекіп, орнына түскен жоқ. Қай бағыттың жеңетінін, қай­бірінің негізгі бағытқа ай­на­­латынын дөп басып айту қиын­дау. Саяси субъектілер, саясат ай­наласында жүрген кейбір топ­­­тар өзінің саяси міндетін, ел ал­дын­дағы жауапкершілігін тү­сін­бей, асығыс қадамға баратын бол­са, бұл саяси жүйеге ғана емес, мемлекетке де теріс әсерін ти­гізуі мүмкін. Айналамыздағы оқи­ға­лар, көршілердің жағдайын да ескеру маңызды. Маған ғана ке­рек, маған ғана ұнайды дегеннен гө­рі мемлекетке не қажет дегенді кө­бірек ойлануымыз керек. Бұл тұр­ғыда терең ойланып, жан-жа­ғымызға қарап, саралауымыз шарт.

– Сайлау барысында болған түр­лі митингілерден қоғамның көңіл күйі көрінгендей. Олардың талап-ті­л­егінен Үкімет қандай қорытынды шы­ғара алды?

– Билік үйреніп жатқан сияқ­ты. Көптеген мәселеден сабақ ал­ды. Жоғарыда айтып өттім ғой, стильдік өзгеріс басталып кет­ті. Бұрын митинг деген құбы­жық нәрсе сияқты көрінсе, қа­зір митинг өткіземін дейтін адам­ға ешқандай шектеу жоқ. Заң ая­сында өткізетін болсаң, ешкім де кедергі келтірмейді. Бұрын ай­­­мақтарда митинг өтетін болса, ол жағдай жергілікті әкім үшін ми­нус деп есептелетін еді, қазір қа­лыпты жағдайға айналды. Қа­зір пикеттің өзі журналистер үшін қызықсыз нәрсеге айналды. Әлемнің көптеген елінде митин­гілер болып жатыр. Бұған біздің де етіміз үйренуі керек. Ең басты­сы, саяси мәдениет және саяси жауап­кершілік. Осы екі нәрсе бол­са, митинг біз үшін үлкен қауіп тудырмайды. Қайта сол ар­­қылы азаматтар өз құқын, тала­бын қоғамға, билікке жеткізе ала­­ды. Билік өз ішінен айтқан сөзі қо­ғамға жақпайтын адамдарды та­залай бастады. Одан соң биліктің ақпарат алу мүмкіндіктері, оған реак­ция білдіруі әлдеқайда мы­ғым, әлдеқайда жылдам деп ай­туға болады. Қоғамдық пікір ара­сында дау тудырып жатқан проб­лемаларға көрсетілетін реак­ция еселеп өсті. Осы тұрғыда Тоқаев мәселе туындаса оны дер ке­зінде шешіп тастаған дұрыс де­ген пайым бар сияқты. Бұл да стиль­дік өзгеріс. Бұл мемлекеттік ап­паратқа, аймақтарға әсерін ти­гізіп жатыр. Қазір әлеуметтік желіде біреудің атын атап, шағым жазатын болсаң, сол мәселеге жауап­ты шенеунік немесе оның ай­наласындағы адамдар жедел жауап қатып, түсініктеме береді. Бұл да оң өзгеріс деп бағалауға тұ­рар­лық тенденция.

– Президент жанынан құрылған Ұлттық қоғамдық сенім кеңесі нақ­­­ты қандай ұсыныс берді? Сіз Пре­зиденттің өзімен жеке кез­дес­тіңіз. Кез­десу барысында не айттыңыз?

– Кеңес негізінен үш топқа бө­­­лінген – қоғамдық, саяси және әлеу­меттік топ. Біздің саяси топ не­гізгі жеті мәселені көтеруде жә­не соны шешу жолдарын қа­­­рас­тырады. Әрине, елдің мә­се­лелері жетіп артылады. Бі­рақ алдымен қоғам ішінде сая­си бә­секелестік заңдарын ай­қын­дайтын, соларға қозғау болатын заңнамаға өзгерістер енгізу қа­жет. Оның ішінде митинг, бас­па­сөз және сот туралы заң жоба­ла­рына ұсыныстар бар. Ал мен Президентпен кездескенде өзім­нің айналысып жүрген салама бай­ланысты бірнеше бағыт бойынша ұсы­нысымды айттым. Олар – ұлттық мәселелер, еліміздегі гу­ма­ни­тарлық ғылымдар (тарихи сана мен тарихи жадыны қалыптастыру төңі­регінде) туралы, оның ішінде «Рухани жаңғыру», «Архив – 2025» бағдарламасын дамыту, олар­дың қоғамға тигізер пайдасы жайын­да айттым. Гуманитарлық ғы­лымдарды қаржыландыру бойын­ша пікірімді жеткіздім. Менің ойым­ша, жақсы қабылдаған сияқ­ты. Қоғамдық пікірмен жұмыс іс­теудің озық құралдары, оның ішін­де латын әліпбиіне көшу мәселесі де тыс қалған жоқ.

– Еліміздің ішкі саясатына ті­келей қатысы болмаса да, Қы­тай­дағы қазақтар жайына бейжай қа­рай алмайтынымыз анық. Олар­ға көрсетілген қысым жайлы ақпараттар қо­ғам­да кәдімгідей дүмпу тудырды. Бұ­ған қатысты билік қандай ұстанымда болуы керек? Ол жақтағы қан­дас­тарды қорғауға қаншалықты қа­бі­леттіміз?

– Шындап келсек, Қазақстан Қытайға қыр көрсете алмайды. Қы­тай өз тауарын бізге жібермей қоятын болса, мыңдаған адам жұ­мыс­сыз қалады. Экономикалық тұр­ғыда тәуелдіміз. Осыны арада жүр­ген азаматтарға кезінде түсін­діруге де тырысқанбыз. Менің жеке ұстанымым – дәл осы ке­зең­де Қазақстан Қытаймен өте жақсы, өте белсенді қарым-қа­ты­­­наста болуы керек. Ол жақтағы қа­зақ мәселесіне қатысты екі жол бар. Біріншіден, әрбір мәселе, әр адамның тағдыры бойынша Сыртқы істер министрлігі, қо­ғам­дық ұйымдар әрқайсының мә­селесін жеке-жеке көтеріп, жабық ре­жимде шешуге болады. Бұл жер­де дипломатия да, жекелеген ұйым, компания, азаматтардың бел­сенділігі де керек. Қытайда қа­зақтарға қысым жасалып жа­тыр деп Қазақстан ашуға бас­қа­нымен, ешбір мәселені шеш­пей­­ді, керісінше ол жақтағы қан­­­­дастардың жағдайын күр­де­лендіріп жіберуі мүмкін. Екін­ші­ден, сенің дінің, тілің сақталмай ба­ра жатса, онда кешенді түрде Қытайдан Қазақстанға оралуға бет бұру қажет. Оралғанда да, еш­к­ім оларға жұмақ дайындап оты­рған жоқ. Келіп, әсіресе Сол­түстік Қазақстан аймағына қа­рай арнайы бағдарламамен ба­рып, қоныстанып, жұмыс істеп, тір­шілікке араласып кету керек. Көш­ті бұрынғы жылдардағы дең­гейге жеткізе алсақ, бұл еліміз үшін үлкен олжа болар еді. Кезінде атажұртқа қарай үдере көшкен қазақ ешқандай талап қойған жоқ. Ал қазір туған топыраққа жетсек бол­ды деп үдере көшіп жатқан қа­зақты көріп отырған жоқпын. Бі­рақ бұл туралы ойланып, өз ба­ласының болашағына алаңдап, кө­шудің қамына кірісіп жатқан же­келеген ата-аналар бар. Қытай­дың қазіргі ішкі жағдайын, тіпті қытайлық дәрежедегі ислам жа­сай­мыз деген саясатын да көріп оты­рмыз. Менің түсінігімде Қытай жа­қын арада тарап кетейін деп жат­қан жоқ. АҚШ және Батыс ел­дерімен қақтығыс заманына өтті. Күн сайын бір дау, күн сайын бір санкция. Мұны біздің жағ­дайға пайдаланып қалғысы ке­летін ойыншылар да жоқ емес. Сондықтан біздің азаматтар асы­ғыс пікір айта салмай, жауап­кер­шілік тұрғысынан қарауы ке­рек. Екі арада еңбек етіп жүрген ұйымдар негізгі салмақты өзіміздің ішімізге емес, сыртымызға жұмсауы керек деп есептеймін. Яғни, БҰҰ бар, Еуропадағы адам құ­қығын қорғайтын ұйымдар бар, Еуропадағы баспасөз бар. Дип­ломатияның тілімен айтқанда, біз­ге өте күрделі, оркестрлік ме­­­ха­низм керек. Оркестрде дом­­­­бы­ра немесе сырнай ғана басым бол­майды. Дыбыс, ырғақ шығаруда әр­қайсының атқаратын рөлі болады. Сол сияқты кешенді еңбек ете ал­сақ, Қытайдағы қазақ мәселесін қор­ғау үшін толық мүмкіндік те ашылады, жақсы жағдай да жа­салады. Өкінішке қарай, кей аза­маттар бұл тақырыпты тек кон­фронтация тұрғысына бұрып жі­берді. Сол деңгейге барып қал­ған соң барлық тарап қорғануға мәж­бүр жағдайға жетті.

– Қазір өзіңіз немен айналысып жүрсіз?

– Ұлттық қоғамдық сенім кеңе­сінің біраз мәселесі бар. Ол ша­руалар кабинетте отырып, кей адамдармен дауласуды талап ете­ді. Сондай-ақ гуманитарлық ғы­лым­дарды дамыту тұрғысында ең­бек­теніп жатырмыз. Бұл жұмыс­тар­дың нәтижесін алдағы жылы ай­тармыз.

– Әңгімеңізге рақмет!

 

   

Сұхбаттасқан 
Ақжігіт ҚАЗБЕК