Көне көліктердің үлесі көп

Көне көліктердің үлесі көп

Қазақстанда былтыр 89 мыңнан астам автомобиль са­тылды. Ал биылғы бірінші тоқсанның өзінде оның сатылымы 8 мыңнан асып кетті. 2021 жылы автонарық саласындағы жағдай қалай өзгереді, оның бағасы қалай болады деген сауалдарға тілшіміз жауап іздеп көрген еді, соны назар­ла­рыңызға ұсынамыз.

Автомобиль өндірісі төмендейді

2020 жылы Қазақстанның автоөнеркәсіп кәсіпорындары кө­ліктерді оның алдындағы жылмен салыстырғанда 53%-ға көп шығар­ды. Бірақ отандық жеңіл көліктер нарығында үлесі орасан «Азия Авто» АҚ (2019 жылғы дерек бойын­ша 48%) зауытының жабылуының салдары алдағы жылдардың көрсет­кішінен көрінетін болады. «2021 жылы саланың өсу қар­қыны төмендейді. Сондықтан рес­публиканың автопаркін жаңарту және тұтынушылардың елеулі бө­лігін отандық автомобильдермен қам­тамасыз ету сияқты күрделі проб­­лемаларды шешу ісі еріксіз белгі­сіз мерзімдерге дейін кейінге ысы­­рылатын болды», – деді «Қаз­АвтоПром» Қазақстанның автомо­биль­дер саласы кәсіпорындары ода­­ғының стратегиялық жоспарлау жөніндегі директоры Артур Мис­карян. «ҚазАвтоПром» АҚ дерегі бойынша, республикада 2020 жылы 77 мыңнан астам автокөлік шы­­ғарылды. Ақшаға шаққандағы құ­ны – 612,8 млрд теңге. Сондай-ақ былтыр ішкі нарықта жалпы сомасы 808,6 млрд теңгенің ($1,9 млрд) 89 мың жаңа көліктері сатылған. Оның 67 018 бірлігі (72,2%) – отандық автоөндірістің өнімдері. Ол көр­сеткіш 2019 жылы 60,2% бола­тын. Яғни, көлік сатылымының қазақ­стандық үлес салмағы оның алдын­дағы мерзіммен салыстырғанда әжептәуір артқан. Бұл індеттің сал­­­­дарынан сыртқы шекаралардың жабық болуымен және экономи­калық қиындықтарға орай халық­тың жағдайы қиындап, шетелдік қымбат көліктерді алуға шамасы келмегендікпен байланысты болса керек. Сондай-ақ былтыр 8 012 ав­томобиль мемлекеттің жеңілде­тіл­ген автонесиесі бойынша берілді. Жергілікті автоөндіріс сатылы­­мын­дағы оның үлесі – 12%. Қазақстандық құрастырудан шыққан сатылым бойынша сұра­нысы ең жоғары жеңіл көліктер брендінің алғашқы бес­тігіне Hyundai (17 927 бірлік), Lada (16 680), Chevrolet (9 990), Ravon (5 945) және KIA (5 201) енеді. Са­тылым бойынша одан кейінгі орын­дарда JAC (2 066), UAZ (643 ) және Skoda (267) тұр. Отандық автоөндіріс саласы кәсіпорындарының республиканың ішкі жалпы өніміндегі үлесі 612,8 млрд теңге болды. Автопром кәсіп­орындарының негізгі капиталға салған инвестициясы 16,7 млрд теңгеге жетті.

Автопарк тозып барады

Әкімшілік полициясы ор­ган­дарының дерегі бойынша, Қазақ­станда әртүрлі типтегі 4 млн 520 мың көлік құралы тіркеуде тұр. Оның 3 млн 758 мыңы жеңіл және жеңіл коммерциялық автомо­биль­дер ( 83,2 % ). Жүк техникасы – 423,1 мың ( 9,4% ) және қалғандары тіркемелер (4,7% ), автобустар (1,5%), мо­­тотехника (1,2% ). Республиканың техникалық паркінің орта жасы – 20,7 жыл. Кө­ліктердің барлық түрі бойынша жылдан-жылға ұлғайып барады. Оны жаңарта қоюға көпшіліктің қалтасы көтермейді. Егер халықтың әлеуметтік әл-ахуалының деңгейін көліктерінің сапалық көрсет­кі­шімен есептейтін болсақ, онда тұрғын­дардың жағдайы уақыт өткен сайын нашарлап барады деуіміз керек. Соның бір айғағы – республика автопаркінің жарты­сынан астамы әбден тозығы жет­кен, өркениетті жұрттың халқы мініп-мініп тастаған ескі көлік­терден тұратыны. Мысалы, елімізде тіркелген техниканың 49,9%-ның жасы 20 жыл­дан асқан, 11-20 жыл аралы­ғындағы көліктердің үлесі – 21,3%, 8-10 жыл аралығындағы көлік­тер –11,9%, 6-7 жыл аралығындағы көліктер – 8,3%, 3-5 жыл аралы­ғындағылары – 4,1%. Сонда Қазақ­станда жасы 2 жылға жетпеген не­бәрі 166,9 мың (4,4%) ғана жаңа авто бар екен. Егер осы мәселені өзім зерттемей, маған біреу айт­қанда, мен әсте сенбес едім... Өңірлер бойынша көлік ең көп шоғырланған жер – Алматы қаласы (725,3 мың, 16,0 %) одан кейінгі көрсеткіш бойынша Түркістан мен Алматы облыстары 9,7% және 9,3% көрсеткішпен үзеңгілес келеді. Төртінші сатыда тұрған Нұр-Сұлтан қаласындағы көлік саны бұлармен салыстырғанда әжептәуір аз. 2021 жылдың 1 қаңтардағы есебі бойынша, Қазақстанда әр 1000 тұрғынға шаққанда 199 жеңіл авто­мобильден келеді. Енді өткен жыл­дардың статистикасын салыс­ты­райық: 2017 жылы – 211, 2018 жылы – 207, 2019 жылы – 202, 2020 жылы – 199 бірлік. Яғни, адам басына шаққандағы көлік саны жылдан-жылға азая түскен. Енді «Азия-Авто» АҚ зауытының жа­былуына байланысты биыл шыға­рылатын көлік санының анағұры­лым кемитінін ескерсек, бұл көр­сеткіштің одан да көп төмен құл­дырайтыны белгілі. Бұл жайттар, жанама түрде болса да, халықтың әлеуметтік жағдайы уақыт өткен сайын нашарлап бара жатқанының толық дәлелі деп қабылдай беру­леріңізге болады. «2021 жылы автомобиль құны тағы да қымбаттай түседі деген болжам бар. Өйткені нарықта бұл саладағы бәсекелестіктің азаюы, өндірістің төмендеуі және отандық автоқұрастыру алаңдарының жергі­ліктендіру деңгейінің төмендігі – бәрі қымбатшылыққа ықпал ететіні сөзсіз. Егер автоөнімдер мен олар­дың жабдықтарының тасыма­лына және сатылуына еш кедергі жасал­маса, онда бұл саланың нәтижесі 2020 жылғы көрсеткіштің +10-12% шамасында тұрақтауы мүмкін деп топшылауға болады», – дейді «ҚазАвтоПром» Қазақстанның ав­то­мобильдер саласы кәсіпорын­да­ры одағының өкілі А.Мискарян.

Электромобиль дәуірі

Көлік мәселесін сөз еткенде, қазір өркениетті жұрттың көңілі ерекше ауа бастаған электромобиль өндірісін де назардан тыс қалдыра алмадық. Әсіресе, кейінгі жылдары ғаламдық атағы бар алпауыт авто­мобиль компаниялары бұл салаға қыруар қаржы салып жатыр. Әлемдік автоөндіріс нарығының бел ортасынан ойып орын алып тұрған мемлекет – Қытай. Бұл елде жылына 30 миллион көлік (әлемдік өндірістің 6%-ы – авт) шығарылады. Сонымен бірге, Жұңго жұрты көлік құралдарын электрлендіруде де үлкен биіктерді бағындырды. 2019 жылы аспанасты елінде 300 мың электромобиль сатылса, 2020 жылы оның саны 5 миллионға жеткен. Ал әлемдегі электробустардың саны 400 мың болса, соның 99%-ы Қытайда жасалған. Одан бөлек, машиналарды қуаттайтын екі ірі электрлік батарея­лар зауытын іске қосты. Әрі батарея өндірісінде үл­кен жетістікке қол жеткізді, үш жыл­да бір модель бойын­­­­ша олардың қуаты 100 км-ден 580 км-ге дейін артты. «Былтыр Қытай билігі авто­мобиль өндірісі үшін заманауи тех­нологияларды сатып алуға $14 млрд қаржы бөлді. Бірде-бір мемлекет ав­томобиль жасау саласына мұнша қаржы жұмсаған жоқ», – дейді «Аллюр компаниялар тобы» АҚ бас директоры, Қазақстан автобизнес қауымдастығының президенті Андрей Лаврентьев. Сондай-ақ Еуропа елдерінде экологиялық таза машиналарға деген көзқарас жақсара түскен. Өт­­кен жылы сұрау салынған 250 мың бензинді автомобиль иелерінің 70%-ы ендігі сатып алатын көліктері міндетті түрде электрлік болатынын айтқан. Қазақстан да кейінгі жылдары «жасыл экономикаға» көшу мәсе­лесіне ерекше мән бере бастады. ЭКСПО-2017 халықара­лық көрмесі өткізілгеннен кейін бұл әңгіме әлсін-әлсін көтерілетін болған. Ай­та кетейік, республикада «жасыл» энергияны қолдану аясында элек­тромобильдің және газбен жүретін көліктердің инфра­құры­лымын қа­лыптастыру тұжы­рымдамасы 2013 жылы әзірленді. Бүгінгі күні елімізде электрлі жетектегі 696 көлік тіркелген. Тек оның 200-і ғана жеңіл электро­кар­лар. Жоспар бойынша түрлі мо­дельді электромобиль санын 2021 жылы – 1 200-ге (оның ішінде элек­тробус та бар), 2022 жылы 2 000-ға жеткізу көзделген. Бұл кө­ліктер ішкі нарыққа да, сыртқа да экспорт­та­латын болады. Алғашқы отандық JAC маркалы электромобилін «Аллюр» КТ» АҚ қытайлық China National Vehicles Import And Export Corporation компаниясымен бірлесіп «Сары­арқаАвтоПром» ЖШС өндірістік алаңында 2016 жылы жасап шы­ғарды. Оларды қуаттайтын стан­салар Нұр-Сұлтанда – 47, Алматыда 30 және Бурабайда орнатылған. «ЭҚС-ын (электрмен қуаттау станциялары – авт.) салу құны шамамен – $25 мың, паркингтегі үш фазалық торап стансасының құны $4,5 мың тұрады. Біз стан­салардың санын 100-ге жеткізуге мүдделіміз, бірақ мемлекеттің көме­гінсіз мұн­дай шаруалар бітпейді, әсіресе әкімшілік қолдау­лар қажет. Соны­мен бірге басқа да инфра­құры­лым­дық нәрселерді дамытуға дайын­быз – қазір софты тестілеуден өткізіп жатырмыз, ол жүргізушінің қашықтықтан ЭҚС таңдауына, қуаттау орнында кезегін сақтап қою­ға, қуаттау статистикасын, про­цесін басқаруға және бақылауға мүмкіндік береді», – дейді «ЭҚС операторы» ЖШС бас директоры Руслан Дүйсенов. JAC электромобилінің толық батареясының қуаты 300 шақы­рымға жетеді. Көліктің нарықтағы құны – $20 мың. Жалпы, элек­тромобильдер бағасының 40%-ы – оның батареясы. Электробустар мен электр жетегіндегі арнайы тех­­­­­ни­­каларды шығарушы Higer Quazar ЖШС компаниясының бас ди­­­ре­кторы Жомарт Шаймерденов аме­ри­калық өндірушілер кейінгі екі жылда батарея құнын айтарлықтай арзандатқанын айтады. «Мәселен, Tesla батареясының бір-киловатт сағаты екі жыл бұрын $500, яғни 100 киловаты $50 мың тұрса, қазір оның бір-киловатт сағаты $170 дейін төмендеген, ал қытайлық өндіру­шілерде ол $120 дейін. Үсті­міздегі жылы тіпті $100-ге түсуі мүм­кін. Ол жағдайда электромо­бильдер әжеп­тәуір арзандайды», – деді ол. Алпауыт автомобиль компа­ниялары 2021 жылы электрлік кө­лік­тердің орташа құнын $12 мың­ға дейін төмендетуге мүдделі екен­дерін жариялаған. Қазақ­стан­ның мемлекеттің инвести­циялық саяса­ты бойынша электро­мобиль­дердің сатып алушыларға $5 мың субсидия беріледі. Импорттық электро­кар­ларды әкелгенде кедендік алым алын­­байды, олар көлік салығынан босатылған, іштен жанатын қоз­ғалт­қышты (ІЖҚ) көліктермен са­лыстырғанда есепке қою үшін тір­кеу бағасы екі есе арзан, кәдеге жа­ра­ту алымының мөлшері неғұр­лым төмен, сондай-ақ оларды ЭҚС-те қуаттау тегін. Оның үстіне елі­мізде электр бағасы бензинге қара­ғанда анағұрлым арзан. Атал­ған факторларды жиынтықтай кел­ген­де, электромобильдер ІЖҚ қараған­да 6-7 есеге арзанға түсе­тінін көре­міз. Жоғарыда айтылған мысал­дарды саралай келгенде, елімізде әдеттегі іштен жанатын қозғалт­қышты автомобиль өндірісін да­мытумен бірге болашақтың көлі­гі – электромобильдер өнді­рісіне де шын­дап ден қоя бастағанын бай­қаймыз.

Дәулет АСАУ