Сақтандыру жүйесін жетілдіру қажет

Қолданыстағы міндетті автосақтандыру жүйесінде адам қайтыс болса, оның отбасы ресми түрде «заң бойынша» көк тиын алмайтын жағдайлар бар. «AMANAT» партиясының фракциясы бұл тәсілге қарсы және адам өлімі мен денсаулығына зиян келтіру кезінде сақтандыру төлемдерін ұлғайтуды ұсынды.

Парламент Мәжілісінің Қаржы және бюджет комитетінде көлік құралдары иелері мен тасымалдаушыларының жол­аушылар алдындағы азаматтық-құқық­тық жауапкер­шілігін міндетті сақтандыру тәсілін түбегейлі өзгертуге тиіс заң жобасы бойынша жұмыс басталды. «AMANAT» партиясы фракция­сы­ның мүшелері адам өлімі және денсау­лығына зиян келтіру кезінде сақтандыру төлем­дерін ұлғайтуды ұсынып қана қоймай, тасымалдаушыларды ресми сақтандыру­дан бастап қоғамдық көлікте жолаушы­ларды қорғаудың нақты болмауына дейінгі саланың терең пробле­маларын ашты.

Мәжіліс депутаты, «AMANAT» пар­тиясы фракциясының мүшесі Нартай Сәр­сенғалиев сақтандыру төлемдерінің қол­даныстағы мөлшері ұзақ уақыт бойы нақты өмірлік жағдайларға сәйкес кел­мей­тінін мәлімдеді. Бүгінде жол-көлік оқиға­сында адам қаза тапқан кезде сақтандыру компаниясы 2 мың АЕК – шамамен 7 млн теңге төлейді. Депутаттар бұл соманы екі есеге арттыруды ұсынады. Осындай тәсіл мүгедектік кезіндегі төл­ем­дер бөлігінде де ұсынылады: бірінші топ үшін – 1600-ден 3200 АЕК-ке дейін, екіншісі үшін – 1200-ден 2400 АЕК-ке дейін, үшіншісі үшін – 500-ден 1000 АЕК-ке дейін. Сонымен қатар бүлінген автокөлік үшін максималды төлемді 600-ден 1200 АЕК-ке дейін арт­тыру ұсыны­лады, өйткені бөлшектер мен жөндеудің қазіргі бағасымен сақтан­дыру өтемі көбі­несе нақты залалды өте­мей­ді, бұл адамдарды өз қалтасынан қосымша төлеуге немесе несие алуға мәжбүр етеді.

Одан әрі Мәжілістегі «AMANAT» пар­тиясы фракциясының жетекшісі Елнұр Бейсенбаев заңдық тұрғыдан дұрыс, бірақ әлеуметтік әділетсіз болып көрінетін жағ­дайларға тоқталды. 

«Міне, қарапайым өмірлік жағдай. Отбасы – күйеуі мен әйелі, балалары жоқ. Олар 15-20 жыл бірге өмір сүрді. Апат өлім­мен аяқталады, әйелі күйеу­інсіз қалады. Егер ол еңбекке қабілетті болса, онда ол күйеуінің қайтыс болғаны үшін сақтандыру төлемін алмайды. Яғни, адам қайтыс болды, бірақ міндетті сақтандыру жүйесі үшін ештеңе болма­ған сияқты. Біз еңбекке қабілеттілік тура­лы емес, екінші тараптың кінәсінен адамның қайтыс болу фактісі туралы айтып отырмыз. Адам сый­лықақы төле­ді, ал оның отбасы еште­ңе­мен қалмауы мүмкін. Бұл қоғам үшін абсурдқа ұқсай­ды», – деді ол.

Депутат жаңадан бастаған жүргізу­шілер үшін полистер құнының резо­н­анстық өсуін еске салып, тарифтік шешім­дер мәселесіне жеке тоқталды.

«Жақында ғана құқық алған жүргізу­шілер үшін саясаттың құны үш есе өсті. Астанада 110-120 мың теңгеге дейін жетті. Бұл шешім қоғаммен талқылаусыз және парламентшілермен диалогсыз қабыл­данды. Егер осы жылдың мамыр айында айтылған депутаттық сауал бол­маса, бұл сомалар осылай қалар еді, бірақ қазір олар біршама төмендеді. Енді біз адамдарға төлемдерді арттыру туралы айтатын бол­сақ, тәуекелдер мен нарық­тың тұрақты­лығы туралы дәлелдер бірден естіледі», – деді ол.

Бұған жауап ретінде Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі төрағасы­ның орынбасары Мария Хаджиева қол­дан­ыстағы заңнамада қайтыс болған жағдайда тек қайтыс болған адамның асырауындағы адамдардың пайдасына сақтандыру төлемдері көзделетінін, ал еңбекке қабі­летті отбасы мүшелері осы санатқа жат­пай­тынын растады. Ол сон­дай-ақ тиісті тарифтік және актуар­лық байланыс­тырусыз төлем лимиттерін арт­тыру мүмкін емес екенін атап өтті, өйткені соңғы жылдары автосақтандыру бойынша сақ­тан­дыру төлемдерінің көлемі сақтандыру сыйлықақыларына қарағанда едәуір тез өсті, бұл нарықтың тұрақтылығына тікелей әсер етеді.

Осыған байланысты «AMANAT» партиясы фракциясының мүшелері қаза тап­қандардың туыстарына сақтандыру төлемдерінің қолданыстағы тәртібін өзгертуді ұсынады. Егер бүгінгі күні кәме­летке толмаған балалар болмаған жағдайда өтемақы көбінесе мүлдем төл­ен­бесе, онда жаңа заң жобасында адам қайтыс болған жағдайда сақтандыру төлемдерін оның жақын туыстары – жұ­байы немесе ата-анасы – асырауын­дағы адамдардың болуына қарамастан алуы керек деген нор­маны бекіту ұсыны­лады. Бастама­шы­лардың пікірінше, бұл құ­қық­тық олқы­лық­ты жоюға және міндетті автосақтан­дыру жүйесіне оның әлеу­меттік мағынасын қайтаруға мүм­кін­дік береді.

Бұл ретте қазіргі уақытта тасымалдау­шылардың жолаушылар алдындағы жауапкершілігін сақтандыру негізінен формальды сипатқа ие және адамдарды нақты қорғауды қамтамасыз етпейді деп санайды Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі Болат­бек Нәжіметдинұлы. 

«Елде жұмыс істейтін 100% автобус­тар­дың 99%-ы техникалық талаптарға сәйкес келмейді. Жүргізушілердің еңбек және демалыс режимі сақталмайды, тахографтар жоқ, көлік 2-3 миллион ша­қы­рым жүріспен пайдаланылады. Бұл ретте тасымалдау­шылар ресми түрде сақ­тандырылған, бірақ ЖКО басталған кезде сақтандыру ком­паниялары төлем­дерден бас тартуға негіз табады», – деді ол.

Оның айтуынша, жолаушылар тасы­малы талаптарына ресми түрде жатпай­тын, бірақ күнделікті адамдарды, соның ішінде қалааралық маршруттарда тасы­мал­дайтын тұрақты емес тасымалдар мен шағын автобустар сегменті ерекше алаңдаушылық туғызады.

Отырыста сақтандыру нарығының жүйелі жағдайына ерекше назар ауда­рыл­ды. Көрсеткіштердің ресми өсуімен Қазақстанда сақтандыру әлі күнге дейін толыққанды экономикалық институтқа айналған жоқ, деп атап өтті Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фрак­ция­сының мүшесі Берік Бейсенғалиев.

«Бізде сақтандыру сыйлықақылары ЖІӨ-нің шамамен 0,8%-ын құрайды, ал ЭЫДҰ елдерінде – 6 %-дан астам. Бұл ре­тте сыйлықақылардың 75%-ы қайта сақтандыру арқылы шетелге кетеді. Шын мәнінде, біз шетелдік нарықтарды тамақтандырып отырмыз, ал өзіміздің сақтандыру жүйеміз әлсіз күйінде қалып отыр», – деп атап өтті ол.

Көрнекі мысал ретінде депутат өткен жылғы су тасқынын еске салды, онда сақ­тандыру өтемінің болмауына байлан­ысты мемлекет 60 млрд теңгеден астам бюджет қаражатын жұмсауға мәжбүр болып, ал бизнеске қосымша 200 млрд тең­геден ас­там қаражат жинауға тура келді, бұл жиын­тығында сақтандыру жүйесінен тыс 260 млрд теңгені құрады. Берік Бейсен­ғалиев­тің пікірінше, на­рық­ты дамыту ынталан­ды­русыз мүмкін емес және ол азаматтар үшін жеке табыс салығы бойынша және бизнес үшін корпоративтік табыс салығы бойынша, оның ішінде қызметкерлер мен мүлікті сақтандыру кезінде салық шегерім­дерін енгізуді қарастыруды ұсынды, бұл ерікті сақтандыруды кеңейтуге және тө­тен­ше жағдайлар кезінде бюджетке түсетін жүктемені азайтуға мүмкіндік береді.

Отырыста сақтаныру нарығының ұстанымын Қазақстан сақтандырушылар қауымдастығының төрағасы Виталий Веревкин және Nomad Insurance сақтан­дыру компаниясының басқарма төраға­сы Дәурен Иманжанов баяндады. Олар төлем лимиттерінің көтерілуіне қарсы емес екендіктерін, бірақ кешенді тәсілді талап ететіндіктерін мәлімдеді.

Отырысты қорытындылай келе, Мә­жіліс­тің Қаржы және бюджет комите­ті­нің төрайымы, «AMANAT» партиясы фра­кциясының мүшесі Татьяна Савелье­ва заң жобасын тұтастай Үкімет қолдаға­нын, алайда егжей-тегжейлі пысықтауды талап ететінін атап өтті. Ол жұмыс тобы азамат­тарды қорғауды және сақтандыру нарығы­ның тұрақтылығын қамтамасыз ету үшін қосымша есептеулер жүргізіп, төлемдерді кезең-кезеңімен арттыру нұсқаларын қарастыруы керек екенін атап өтті. 

Талқылауға мемлекеттік органдар­дың, «Атамекен» Ұлттық кәсіпкерлер палата­сының, Қаржыгерлер қауымдас­тығының және Қазақстанның сақтан­дырушылар қауымдастығының өкілдері қатысты. 

Елнар ЕЛТАЙ