Бір тудың астында

Бір тудың астында

Қазақстанда қазақтармен бірге ондаған этностың өкілдері бір ту­дың астында ғұмыр ке­шуде. Олардың алды жері­мізге бұдан бірнеше ғасыр бұ­рын қо­ныстана бастаса, бір­қатары кейін келді. Бұл ту­ралы тарих не дейді? Шолу жасап көрелік... Ата-бабамыз найзаның ұшы­мен, білектің күшімен сақ­тап қал­ған қазақ жеріне көз тік­кендер көп болды. Соның бірі Ресей бо­латын. 1864 жылы Шым­­кент пен Ташкентке Ресей импе­риясының орталық губер­ния­­сынан орыс және украин шаруаларын көшіре бастады. Қоныстанушылар облыс­тың оң­түстік- шығысындағы бар­лық өзен алқаптарын мекендеді. Қытайдан қашқандар мен өз ер­кімен көшіп келушілер легі де осы уақытта көп болды. Мысалы, 1881-1883 жылдары Қытайдың сол­түстік-батысынан 50 мыңдай дүнген мен ұйғыр көшіп кел­ді. 1890-жылдары Ресейдің әс­кери және миграциялық экспан­сия­сының барысында салынған бе­кі­ністердің негізінде орыстар, ук­раин­дықтар және татарлар мекендеген алғашқы отарлық қалалар пайда болды. XIX ғасыр­дың соңғы он жылында және ХХ ғасырдың басында Столыпиндік аграрлық реформаға байланысты 46 жылдың ішінде (1871-1917 ж.ж) өлкеге 1 миллион 600 мың адам келіп тұрақтап қалды. Осының сал­дарынан XIX ғасырдың аяғында және XX ғасырдың басында елімізде 60-қа жуық ұлттың өкілі тұрды. Олар өзбек, ұйғыр, қырғыз, қарақалпақ, татар, башқұрт, неміс, поляк, мордва, дүнген, тәжік, ев­рей және тағы басқа этнос еді.  

Халық санағы

1926 жылы халық санағы бо­йынша Қазақстанда 6 миллион 198 мың 400 адам тұрды. Олардың 58,5 пайызы қазақ, 20,6 пайызы орыс, 13,9 пайызы украин, 2,1 па­йызы өзбек, 1,3 пайызы татар, 1,0 пайызы ұйғыр, 0,8 пайызы неміс болатын. Осы уақытта Қазақстанда жаңа­­­дан совхоздар іргетасын қа­лай бастағаны белгілі. Міне, сол кезеңде 65 мың отбасы көшіп кел­ді. 1930 жылдың аяғына қарай бірсыпыра этностық топтардың жер аударуы басталды, олардың бір бөлігі Қазақстанға келді. 1937 жылдың қыркүйек-қазан ай­ла­рында Қиыр Шығыстан Қа­зақстанға 110 мың корей, Әзер­байжан мен Армениядан 2,4 мың­нан астам иран, әзербайжан, күрт, ар­миян отбасылары Оңтүстік Қа­зақстан, Жамбыл, Алматы облыс­тарына жер аударылды. 1940 жылы Украина, Мордавия, Чува­шия, Татарстан жэне басқа рес­пуб­ли­калардан ерік білдірген ша­руаларды ұйымдасқан түрде кө­шіріп әкелу басталды.  

Құрттың дәмі

Қазақ сырт елден келгендерді ешқашан өзегінен теппеген халық. Қиналып келгенді бауырына тар­тып, барымен бөлісті. Соның бір айғағы өткен ғасырдың 30-жы­лының аяғында болды. «Ха­лық жау­ларының» әйелдеріне ар­нал­ған Ақмола лагерінің бұрынғы тұтқындарының бірі Гертруда Платайс Қазақстанға келіп-кет­кен сапарында «АЛЖИР» мұра­жайының қызметкерлеріне жер­гілікті қазақтарды қалай алғаш рет көргенін, олардың тұтқын әйел­дерге қалай қамқорлық таныт­қанын айтып берген еді. – Қар бораған қыстың бір кү­нінде күшейтілген күзетшілердің қоршауындағы тұтқын әйелдер Жалаңаш өзенінен барақтар тұрғызатын қамыс шауып әкелуге барды. Қыстың қақаған суығында бүрсеңдеген әйелдерді күнде алып барып, қатарынан 17-20 сағаттап жұмыс істетті. Сондай бір күні қамыс шабатын көл жағасындағы Жаңашу ауылының тұрғындары балаларына байғұс әйелдерге тас лақтырыңдар деп бұйырды. Күзетшілер болса: «Көрдіңдер ме, сендерді Мәскеуде ғана емес, ауыл­дағы бала екеш баланың өзі жек көреді» деп мәз болысады, – деді көзіне жас алған кейуана. Гертруда Платайс осы оқиғаны еске алғанда, балалардың әрекеті өздеріне сон­шалық ауыр тигенін, бәрінен бұрын моральдық тұрғыдан аса қиын болғанын айтты. Қатары­нан бір­неше күн таспен атқылан­ған әйел­д­ер үшін тағдырға мойын­сұну­дан басқа, сталиндік үгіт-на­си­хатқа әбден уланып, ұрда-жық мі­незге, қатыгездікке бой алдырған қазақ­тардың әділетсіздігіне ренжу­ден өзге ештеңе қалмағандай болды. Тек бір күні әбден қалжырап, әлі кеткен Гертруда өзіне қарай лақ­тырылған тастың құрт екенін білген. Көмектесуге амал таба алмаған қазақ балалары өз өмір­лерін тәуе­келге тіге отырып, тұт­қын әйел­дерге құрт лақтырып, көмек көр­сетпек болған екен.  

Соғыс уақытында келгендер

Соғыс жылдары Қазақстанға көшіп келушілердің тасқыны шұғыл артты. Жаппай жер аудару­дың қарсаңында, 1939 жыл­ғы халық санағы бойынша Қа­зақстанда 54 696 поляк, 3 569 ла­тыш, 808 ливан және тағы басқа ұлттар тұратын. 1941 жылғы та­мызда Қазақстанға 349 713 неміс кө­шіріп әкелінді, олардың жалпы саны 441 713 болатын. Қалған не­містер Қазақстанға 1944-1945 жыл­дары көшіп келді. Орта Азия мен Қазақстанға 1944 жылғы ақ­панда шешен және ингуш, нау­рызда балқар, қарашада месхет түрік­тері, қырым татарлары, қара­шай және басқа ұлттарды күштеп кө­шіріп әкелді. 1957 жылы шешен жэне ингуш халықтарының авто­номиялары қайтадан қалпына келтірілгеннен кейін олар Сол­түстік Кавказға қайта көше бас­тады, қарашайлар, балқарлар, қал­мақтар ағылып қайтып жатты. Гректердің, месхет түріктерінің, қырым татарларының, поляктар­дың, корейлердің, Еділ бойы не­містерінің бір бөлігі Орта Азия мен Қазақстанда қалды.  

Тың игеру жылдары

Қазақстанның солтүстік айма­ғына қарай 1954-1962 жылдары тың және тыңайған жерлерді игеру үшін 2 миллионға жуық Украинадан, Белоруссиядан, Молдавиядан және Литвадан іріктеп алынған шаруалар ағылды. Айта кету керек, 1939,1959,1970-жылдары өткен ха­­лық санағында Қазақстандағы ең саны көп этнос орыстар болып кел­ген. Орыс, татар, корей, негі­зінен қалада тұратын этностар бо­лып қалды да, неміс, өзбек, әзер­­байжан ауыл селолық этностар болды. Қазақстанның оңтүстік, оңтүстік-батыс, оңтүстік-шығыс шөл және шөлейт аймақтарының ауа райы КСРО-ның Европалық бөлі­гінен, Сібір мен Қиыр Шы­ғыстан көшіп келушілер үшін ұнам­сыз болды. Алайда бұл облыс­­тарға экстенсивті жолмен өнер­кәсіпті дамытуға, ірі көлемде күр­делі құрылыстар жүргізуге жаңа қоныстаушылар жіберіліп жатты... Қысқасы, елімізге қоныстанған түрлі этнос өкілдерінің сан қилы тағдыры мен тарихы бар. Біз, қазақстандықтар алуан түрліміз. Алайда Елбасы айтқандай, бұл біздің артықшылығымыз, кемшілігіміз емес. Біз тәуелсіздік жылдарында ортақ тарих та жаза білдік. Енді мемлекеттік тіл төңірегіне ұйысып, қазақ тілін этносаралық қатынас құралына айналдыруымыз керек. Бұл бағытта нақты қадамдарға көштік. Жетістік те осы.  

Әдебиет БЕЛГІБАЙҰЛЫ