Қазақ жері тарихи және мәдени ескерткіштерге бай. Олардың барлығы – халқымыздың рухани ұстыны, ата-бабаларымызбен байланыстырар құндылық, келер ұрпаққа мұраға қалуға тиіс асыл қазына. Биік-биік төбе, қатпар-қатпар топырақ астында, жер қойнауында жасырын жатқан мұрамыз қаншама. Бірақ тарих шаңынан аршылғандары қазір лайықты қорғауды, сапалы қалпына келтіруді қажет етеді.
Реставрация – сиқыршылар ғылымы. Ол нағыз шедеврлерді «қайта тірілтуге» қауқарлы.
Жыл сайын бір өзі ғана Түркияға 2-3 миллиондай турист тартатын Айя-София музей ғимараты (Ayasofya Müzesi) да реставраторлар еңбегінің нәтижесінде қазіргі біз білетін дәрежеге жетті. Құрылысы Византия империясының үш жылдық табысын шығындаған, 537 жылғы 27 желтоқсанда ашылған және бертінде Римдегі Әулие Петр шіркеуі бой көтергенге дейін мың жылдан астам уақыт бойы христиан әлеміндегі ең биік храм саналған Әулие София соборы әу бастан қайталанбас сәулетімен, құлпырған ажарымен қай жанның да көзін қуантып, көңілін толтыратын. Кейіндері, 1453 жылдың 29 мамырында Осман билеушісі Фатих сұлтан Мехмед даңқты Константинопольді тізе бүктіргенде, осынау зүбәржаттай көз жауын алған ғимараттың ғаламатына тамсанғаны сонша, күн сайын көңілі тояттауы үшін Айя-Софияны мемлекеттің басты мешітіне айналдыруға бұйрық береді. Осының арқасында бұл сарай өзінің негізгі нышан-сипатын күні бүгінге дейін сақтады және Сұлтанахмет мешіті (Көгілдір мешіт), Сулеймание мешіті секілді болашақ оттомандық алып мешіттердің біразына үлгі болды.
Тақырыпқа орай атап өтер жайт, Абдул Меджид сұлтанның (1839-1861) билік құрған тұсында сол замандағы атақты архитекторлар Гаспар мен Джузеппе Фоссати Айя-София ғимаратын жөндеуге шақырылады. Олар күмбез бен тіреуіш бағаналарды реставрациялау сыртында, ішкі құрылымының көркем безендірілуін қалпына келтіреді. Сол кезде бірнеше ғасыр бұрын сылақпен жабылған мозайкаларды анықтайды. Ал Ататүрік тұсында, 1931 жылы византиялық мозайкалар мен фрескаларға кең ауқымды реставрациялық жұмыстар басталды және мешіт музейге айналдырылды. Бүгінде бұл нысан жаһандық және дәстүрлі діндердің қос алыбы – ислам және христиан мәдениеттерінің арасындағы үнқатыс пен теңгерімді сауатты сақтай білудің өркенді өнегесі болып есептеледі.
Реставраторлардың ғажайып шеберлігі, әр дәуірдің ізін тауып, тани білетін біліктілігі арқасында тұтас шаһарлар да қалпына келтірілген. Мәселен, ІІ Дүниежүзілік соғыс кезінде германиялық Кёльн, Дрезден, британдық Ковентри, француздың Фалез, Польша астанасы Варшава сияқты қалалар және солармен бірге олардағы тарихи-мәдени ескерткіштер бомбалау арқылы жермен-жексен етіліп, үйіндіге айналды. Әйткенмен, кейіндері олардағы құндылығы зор, ұлылықпен үндесіп жатқан соборлар, монументтер, ескерткіштердің ешқайсысы ары қарай күйретіліп, күресінге жіберілген жоқ, керісінше, мемлекеттің қуатты қолдауымен толық қалпына келтірілді.
Жарты әлемді билеген байырғы сақтар мен ғұндардан шынжыртізбекті шежіресі үзілмеген, Еуразия атты апайтөс континенттің дәл кіндік ортасында орналасқан ұлы даламыздың өне бойында, барлық атырабында дәуірлердің ізі, ұлы оқиғалардың табы қалған, құндылықтар мен дүниетаным әралуандығы көрініс тапқан тарихи және мәдени ескерткіштер тарыдай шашылып жатыр. Олар тек Қазақстан халқының игілігі ғана емес, бүкіл әлемдік өркениеттің «алтын қоры», асыл қазынасы.
Мәдениет және спорт министрлігінің мәліметінше, қазіргі таңда республикалық және жергілікті маңыздағы тарих және мәдениет ескерткіштерінің мемлекеттік тізімдеріне сәйкес, елімізде 11 мыңнан астам тарихи және мәдени ескерткіш бар. Ал тарихи-мәдени мұра объектілерінің саны 25 мыңнан асады. Оларға тарих, археология, архитектура, монументалды өнер ескерткіштері жатады.
Ведомствоның дерегінше, тарихи-мәдени мұраның 14 мың объектісіне, әсіресе, олардың 80 пайызын құрайтын археологиялық нысандарға жойылу, қирау, тарихи келбетін жоғалту қаупі төніп тұр. Салдарынан, қазақ халқы өзінің тарихи өткенінің бір «үзігінен» қайтарусыз, біржола айырылып қалуы ықтимал.
– Бұлардың барлығы – еліміздің аса құнды, бірақ нәзік, яғни бір жоғалса, орны толмайтын байлығы. Осы қазынасын мойындай және қорғай отырып, ұлттың бойында ұрпақтар арасындағы өзара байланыс пен ықпалдастықты, рухани құндылықтар мен мәдени дәстүрлердің сабақтастығын ары қарай сақтауға деген ұмтылыс туады. Осындай зор талап ұлттың кемелденгенін, оның өкілдерінің біртұтастығын, халықтың одан әрі өркендеуге қабілеті мен әлеуеті жететінін паш етеді. Тарихи-мәдени мирас – ұлттық сана-сезім қалыптасуы үшін іргетас. Сондықтан оларды қызғыштай қору, зерттеу және танымал ету мемлекетіміз алдында тұрған аса маңызды міндеттердің бірі, – дейді заңгер, Қазақстан мен ТМД елдері бойынша осы саладағы сарапшы маман Наталья Воякина.
Оның айтуынша, мемлекетімізде тарихи-мәдени мұраны сақтау, қорғау және ілгерілету бағытында біршама тиімді қадам жасалды, көптеген шара қабылданды. Алайда атқаратын жұмыс одан да көп көрінеді.
– Бүгінде кең ауқымды археологиялық қазбалар Қазақстанның бүкіл аумағында жүргізілуде. Ел Үкіметі жекелеген археология ескерткіштерін, сондай-ақ тұтас археологиялық кешендерді сақтау және қайта жаңғырту бойынша мемлекеттік бағдарламаларды жүзеге асыруға үлкен қаражат бөліп келеді. Негізгі күш-жігер мен қаржылар алып магистралдар жанында орналасқан, мемлекет үшін айрықша маңызы бар ірі және белгілі нысандарды зерттеуге бағытталуда. Бірақ бүгінде де, сол баяғыдай, заманауи құрылыс – археологиялық объектілер үшін басты қауіп-қатердің көзі болып отыр. Салдарынан, археологтар ашпаған, сыры ғылымға белгісіз, құпиясы жер қойнауында бүркеулі жатқан ескерткіштер де, объектілер де сенімді қорғанышсыз қалуда, – дейді Н.Воякина.
Ғалым жекеменшіктегі жер учаскелерінің астында жатқан қазақ тарихының мұрасы еш қорғалмайтынын айтады.
– Олар құзырлы органдардың назарынан тыс қалады. Себебі, жеке иеліктерге бөліп берілген жерлер ғылыми зерттеу үшін қолжетімсіз, жабық. Оларда археологиялық барлау шаралары жүргізілмейді. Соның кесірінен үлкен тереңдікте тұнған жаңа әрі құнды археологиялық нысандарды табу ықтималдығы төмендеп барады. Тіпті қаншама археологиялық жәдігерлер жер бетіне жақын орналасқанның өзінде зерттеушілердің қолына тимеуі мүмкін. Өйткені олардың құндылығын мамандар ғана тани алады. Олай болмағасын, байырғыдан қалған ескерткіш жер қожайынының шаруашылық қызметі барысында жойылып кетеді, – дейді Наталья Воякина.
Оның түсіндіруінше, тарихи-мәдени мұраның қирауы биік ғимарат салу үшін терең қазаншұңқыр-котлован қазу немесе коммуникация төсеу кезінде ғана емес, сонымен қатар жаңа егістік алқабына түрен салу, кейде егінді суару кезінде де жүреді: сумен бірге топыраққа сіңетін ылғал, тұз жер қойнауындағы жәдігерлерді қалпына келместей етіп, тоздыруы ғажап емес.
Мәдениет және спорт министрі Арыстанбек Мұхамедиұлы да Қазақстанда тарих және мәдениет ескерткіштерінің сақталуы лайықты деңгейде қамтамасыз етілмегенін ашық айтады. Реставрациямен, археологиялық қазба жүргізумен байланысты проблемалар бар. Бұл байламын министр Мәжілісте «Тарихи-мәдени мұра объектілерін қорғау және пайдалану туралы» заң жобасының тұсаукесерінде айтты.
Бұдан бөлек, тарихи және мәдени ескерткіштерде ғылыми-реставрациялық жұмыстарды немесе археологиялық жұмыстарды жүргізу қызметін лицензиялау қажеттілігі бар екені мәлім болды. Бүгінде елімізде «Техникалық және кәсіптік, орта білімнен кейінгі кәсіптер мен мамандықтар жіктеуішіне» сәйкес, реставратор-мамандарды даярлау техникалық және кәсіптік, орта білімнен кейінгі деңгейлерде (0400000 – Өнер және мәдениет, реставрация) бойынша жүзеге асырылады. Тиісінше, тарих және мәдениет ескерткіштерінде ғылыми-реставрациялық жұмыстарды іске асыру қызметін лицензиялау кезінде қойылатын біліктілік талаптарында реставратор мамандығы бойынша орта арнайы білімнің болуы көрсетілуі қажет.
Ал археологиялық жұмыстарды жүзеге асыруда «археология және этнология», «тарих» мамандығы бойынша жоғары білімнің болуы талап етіледі. Осыған орай, лицензияны тиісінше екі түрге бөлу жайы талқылануда. Әйтпесе, министрліктің түсіндіруінше, түрлерге бөлусіз, бір лицензияның қолданылуы ғылыми-реставрациялық жұмыстар мен археологиялық жұмыстардың дамуына және дер уақытында жүргізілуіне бөгесін болып жатыр.
Мәдениет және спорт министрлігінің ақпаратынша, жалпы алғанда, бұл салада 168 лицензия беріліпті. Оның 61-ін – тарих және мәдениет ескерткіштерінде археологиялық жұмыстар жүргізуші, 93-ін – ғылыми-реставрациялық жұмыстарды іске асырушы, 14-ін – археологиялық және ғылыми-реставрациялық жұмыстарды жүргізуші мамандар алған. Қалай болғанда, тарихты «тірілте» білетін ғажайып кәсіп иелерінің Қазақстанда аздығы аңғарылады.