Еңбеккерге құрмет – елге міндет

Еңбеккерге құрмет –  елге міндет
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев биылғы жылды «Жұмысшы мамандықтар жылы» деп жариялады.

Қарапайым еңбек адамын құрметтеу, өскелең ұрпаққа үлгі ету туралы «Әділетті Қазақстан: заң мен тәртіп, экономикалық өсім, қоғамдық оптимизм» атты Жолдауында «Адал әрі табанды еңбегімен табысқа жеткен адамдар қашанда құрметті, сыйлы болуы керек. Бұл біз ұсынып отырған «Адал азамат – Адал еңбек – Адал табыс» қағидатына толық сай келеді» деп атап көрсетті. Сондай-ақ жұмысшы мамандықтарының беделін арттыру, техникалық және кәсіптік білім беру жүйесінің реформасын жүзеге асыру бүгінгі күнгі ең өзекті әрі жауапкершілігі зор стратегиялық міндеттердің бірі екенін ескертті. Бұл – қоғамда еңбекқор және нағыз маман болу идеясын дамытуға ықпал ететінін ерекше шешім. Еңбек нарығы халықтың кірісі мен әл-ауқатын, оның біліктілігі мен деңгейін айқындайтын негізгі факторлардың бір болғандықтан, кадрлық әлеутті дамыту, кәсіби біліктілікті жетілдіру өзекті екені сөзсіз.                                                                            

Қазіргі дәуір дүниежүзілік эконо­ми­ка­ның жаһандану мен экономиканың циф­р­лануы сияқты компоненттер жаңа білім мен дағдылардың маңыздылығын арт­ты­рып отыр. Осы орайда еңбек нарығында бі­лікті жұмысшыларға сұраныс артып, ең­бек күшінің сапасы мен біліктілігіне қойы­латын талаптар күрт өсіп, өзгеруде.

Біздегі жағдай қалай десек, еңбек на­ры­­­ғында кәсіби-біліктіліктің жетіс­­пеу­ші­лігі, сұранысқа ұсыныстың сай келмеуі, са­палы жұмыс орындарының тапшылығы, сон­дай-ақ техникалық және кә­сіптік білім беру жүйесінің эконо­ми­ка­ның нақты сек­торымен, бизнеспен және қыз­мет көрсету са­ла­сымен байланысының төмендігі және бас­қа да себептер еңбек нарығының сапа­сына кері әсер етуде.

«Еңбек адамы –  ұлттық экономиканың өсуі мен ел өркендеуінің негізі» тақырыбы се­­­­кілді Парламенттік тыңдауларда біз ең­бек адамының қазіргі жағдайда ұлттық эко­номиканың өсуі мен ел өркендеуінің не­гізі болу мүмкіндіктерін, сондай-ақ ре­фор­маларды қажет ететін техникалық жә­не кәсіптік білім беру жүйесіне қалай сер­пін беру керектігін сараласақ деген мақ­сат қойдық.

«Еңбек адамы –  ұлттық экономиканың өсуі мен ел өркендеуінің негізі» тақыры­бын­дағы Парламенттік тыңдауға дайын­дық аясында Сенаттың Әлеуметтік-мә­дени даму және ғылым комитетінің мү­ше­лері Қарағанды, Абай, Ақмола, Павлодар об­лыстары мен Астана қаласының білім беру саласының кәсіпорындары мен меке­ме­леріне барып, техникалық және кәсіптік білім беру жүйесіндегі кадрлық қамтамасыз ету мәселелерімен танысты.

Сенаторлар ел ішінде еңбек майданына орта буын мамандары мен жұмысшыларды даярлауда жүйелі проблемалар бар екенін анықтады. Мысалы, жергілікті әкімдіктер бө­летін гранттардың құны оқу процесін толық қаржыландыруға жетпейді. Білім беру үдерісінде толыққанды дуалды оқыту үздіксіз жүргізілмейді, колледждердің ма­териалдық-техникалық базасы әлсіз. Сон­дай-ақ жұмысшы мамандықтар әлеуметтік қолдау және құқықтық қорғау жеткіліксіз.

Қазақстанда жұмысшы мамандықтар еңбек нарығында шешуші рөл атқараты­нын үнемі ескеруіміз қажет. Алайда әрбір бесінші жас маман мамандық бойынша жұ­мыс істемейді. Осыған байланысты жылу энергетикасы, тау-кен өнеркәсібі, машина жасау, ауыл және су шаруашылығы салаларында кадрлар мәселесі туындап отыр. Кәсіпорындарда құрылысшылар, сле­сарьлар, дәнекерлеушілер, токарьлар, ме­­ханизаторлар жетіспейді. Қыз­мет­кер­лердің жалақысы жыл бойы айтар­лық­тай өзгеретіндіктен, тұрақсыз табыс жұмыс­шы­лардың наразылығы мен ыңғайсыз­ды­ғын тудырады. Өндіріс пен өнеркәсіп орын­дарында жұмысшының біліктілігі және оның жұмыс тәжірибесі ескерілмейді. Сондықтан кадр тапшылығы мәселесін шешу үшін заманауи технологияларды қол­дану мүмкіндігін арттырумен қатар, жа­лақыны көтеру, қажетті әлеуметтік па­кетпен қамтамасыз ету, жұмысшы кә­сіп­орындарда тұрғын үй мәселелерін шешу қа­жет.

«Мемлекет басшысы еңбек адамы ерек­ше орын алатын қоғам мен экономика құру­ға баса мән беріп отыр. Бұл – білікті кадрлар даярлау, жұмысшылардың құ­қықтарын қорғау, лайықты еңбек жағ­дайын қалыптастыру және еңбек идео­логиясын дәріптеу қағидаларын қамтитын кешенді міндет», – деді Сенат Төрағасы Мәулен Әшімбаев.

Сондықтан орталық мемлекеттік ор­гандар, «Атамекен» палатасы жә­не жергілікті атқарушы органдар ағым­дағы және перспективалық қажеттіліктерді ескере отырып, еңбек нарығындағы білікті кадрларға деген сұраныс пен ұсынысты теңес­тіруі қажет. Қазіргі ІТ технологиялар заманында  өндіріске жаңа технологиялар, оның ішінде басқарудың автоматтан­ды­рыл­ған әдістерді енгізуге байланысты жұ­мысшылардың еңбегін интеллектуалды дең­гейге көтеру және тиісінше, оларды кә­сі­би даярлауға қойылатын талаптар ар­та­д­ы. Алдымен білім беру бағдарламаларын кәсіби стандарттарға бейімдеп керек. Бү­гінде 1 641 жұмысшы мамандықты қам­ти­тын, 250-ден астам кәсіби стандарттар жаңартылды. Бірақ сонымен бірге кадр­лар­ды даярлау сапасы үшін оларды одан әрі жаңарту – күн тәртібіндегі өзекті мә­селе.

Кадрларға қажеттілікті ескере отырып, жұ­мысты жүйелі дамыту үшін оқушыларға мамандық таңдауды анықтауға, еңбек нары­ғындағы жаңа талаптар туралы білуге және экономиканың нақты сектор­ла­рын­дағы мансап перспектива­ларын бағалауға мүм­кіндік беретін ағымдағы, өзгеретін жә­­не болашақ жұмысшы мамандық­тары­ның тізбесін айқындайтын «Жаңа кәсіптер атласы» жобасын әзірлеуді және іске асы­руды жалғастыру қажет. Жаңа кәсіптер ат­­­­ласы мектептер мен колледждерде кә­сіп­тік бағдар беру жұмысының құралына ай­налады. Ол үшін жергілікті атқарушы ор­­­гандарға «Жаңа кәсіптер атласы» жаңа ма­мандықтары бойынша бірінші шығары­лымын іске қосу мүмкіндігін қарастыру ұсы­нылып отыр. Сондай-ақ техникалық жә­не кәсіптік білім беру ұйымдарында тиіс­ті материалдық-техникалық база мен жаб­дықтардың болуына назар аудару қажет. 

Осы орайда бұған дейінгі «Жас маман» жо­басының жақсы әсерін атап өткен жөн, соның арқасында 2020-21 жылдары тех­ни­калық және кәсіптік білім беретін 180 ұйым заманауи жабдықтармен қамтылды. Бұл мақсатқа мемлекеттік бюджеттен қо­мақты қаржы бөлінді. Бірақ бұл жерде біз жауапкершіліктің барлық ауыртпалығы тек мемлекеттің мойнына түспеуі қажет еке­нін түсінуіміз керек. Техникалық және кә­сіп­тік білім беру мекемелеріне тиісті қол­дау көрсетуде  бизнесте өз үлесін қосуға тиіс. Мәселен ТжКБ ауылдық ұйымдары қа­зіргі заманғы зертханалар мен ше­бер­ханаларды жабдықтауда әлі де қиындықтар туын­дап отырғанын, бұл тәжірибелік са­бақ­тарды өткізу мүмкіндігін шектейтінін атап өткім келеді.

Бүгінде ауылдық колледждердегі тех­никаның 50%-дан астамы 1990 жылдарға және 25%-ы 2011-2020 жылдарға жатады. Мемлекет басшысы жариялаған «Жұмысшы мамандықтар жылы» шең­бе­рін­де Үкіметке мемлекеттік ТжКБ ұйымда­рын, әсіресе ауылдық жерлерде заманауи жабдықтармен жарақтандыру жөніндегі «Жас маман» жобасын жалғастыру мәсе­ле­лерін пысықтауды, сондай-ақ қажетті тех­ника мен жабдықтарды сатып алу үшін ли­зинг және субсидиялау бағдарламаларын агротехникалық колледждерге таратуды ұсы­намыз, бұл қолда бар егістік алқап­тарын­да ауыл шаруашылығы өнімдерін сапалы өңдеуге және өндіруге мүмкіндік береді сондай-ақ өндірістік практикадан өту мүмкіндігіне жол ашады.

Әлемнің көптеген елдерінде үміткер­лер­дің шамамен 70 пайызы жұмысшы ма­мандықтарын таңдайды. Бізде бұл көр­сет­кіш 20-30 пайызға дейін өзгереді. Жұ­мыс­шы кадрлардың беделін арттыру – бұл бір ғана Оқу-ағарту министрлігінің немесе басқа да бейінді ведомствоның ғана емес, бүкіл қоғамның міндеті. Осыған байла­ныс­ты салалық министрліктер, жергілікті ат­қарушы органдар «Атамекен» ҰКП-мен бір­лесіп, дуалды оқыту мәселелері бойын­ша оқу орындарымен келісімдер жасауы, сондай-ақ Бос орындар жәрмеңкелерін өткізу, жас мамандарды дамыту жөніндегі бағ­дарламаларды және тәлімгерлік инс­титу­тын іске асыру мүмкіндігін қарауы қа­жет. Сондай-ақ колледждердің өндіріс­тік оқыту шеберлері мен арнайы пәндер оқытушылары заманауи сын-тегеуріндерге сәйкес келуі және студенттерді даярлаудың жоғары деңгейін қамтамасыз етуі үшін Ғы­лым және жоғары білім министрлігі Оқу-ағарту министрлігімен бірлесіп, олар­ды жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру бағдарламалары бойын­ша елдің жоғары оқу орындарында оқы­ту­ды көздеуге тиіс.

Қазақстандағы Жұмысшы мамандық­тар жылы – бұл еңбек адамының қоғамдағы беделін одан әрі арттырудың, сондай-ақ техникалық және кәсіптік білім беру жүйе­сін замануи трансформациялаудың зор мүм­кіндігі. Бұларды ұтымды ұйымдастыру және тиімді жүзеге асыру – бізге міндет!

Талғат ЖҮНІСОВ,

Парламент Сенатының депутаты