Күтумен өткен ғұмыр
Күтумен өткен ғұмыр
312
оқылды
Сағындым, Жексенұлым, Қосшығұлым, Өзекті жарып шыққан қос шыбыным. Қырық жыл аңыраған сорлы анаңның, Зарына құлағыңды тосшы бүгін. Қырық жыл ен сап жүрмін қозы-лаққа, Сендерге бәсіре деп өзі жоқта. Ірімшік, құрт-майымды сақтап жүрмін, Бір тойың болады-ау деп осы жақта... Бұл – Алтынбек Қоразбаевтың орын­дауын­дағы «Қара кемпірдің зары». Мұндай тағ­дыр Қызылорда облысы Жалағаш ау­да­нының тұрғыны Ләпилә әжейдің де ба­­­сынан өткен. Ананы баладан, баланы әке­ден айырған сұрапыл соғысқа кетіп, қай­та оралмаған жалғыз ұлын ғұмыр бойы кү­тіп өткен Ләпила анамызды жұрт әлі күн­ге аңыз етіп айтады. «Менің баламның өлуі мүмкін емес, келеді әлі, көресіңдер» де­ген ғазиз ана Жеңістен кейін ұлын 40 жыл күтіпті. Майдан даласынан қара қағаз кел­се де, Ләпила әжей жалғыз ұлының өл­ге­ніне сенген жоқ. Өйткені соғыстан кейін «өлді» деген тізімге алынған сол­дат­тың көбі елге қайтқан. Соны көрген ана­мыз өзінің дәм-тұзы таусылғанша ұлының ке­летініне сенді... Ләпила әжейдің замандасы, тыл ар­дагері, қазір жасы 97-ге келген Шолпан әже­міздің сөзінше, колхоз жұмысында жүр­ген Байсопақ келіні Ләпиланың ба­ла­сы Боранқұл әскерге 1942 жылы ша­қы­ры­лып­ты. Колхоз жұмысында жүрген Ләпилә әжей баласы Боранқұлды әскерге шақырту жөніндегі қағазын алғанда арқасы мұздап қоя береді. Терең ойға шомып отырып: «бас­қа-басқа, жар дегенде арқа таянышым­ды әскерден босататын шығар деп іштей жұ­ба­нып жүрсем, бұл өкіметте ондай жар­ғы жоқ екен ғой. Ертеректе бабаларымыз­дан қалған салт бойынша, атадан жалғыз ер баланың сол құлағының сырғалығына бір, ал әулеттен жалғыз болса, қатарынан қос сырға тағып жүрген екен. Ондай әді­лет­ті заман қайда?! Балам тым болмаса, қо­лымды ұзартып отырса екен. Ержеткен бойы еді, енді қайттім, маңдайға жазғаны осы болса, нартәуекел» деген шешесі жал­ғы­зының азығын сайлап, түнімен көз іл­мей шығыпты. Жаугершілікте қан майдан алдында сап­та тұрған сарбаздарға жасақ басылары «тү­зел» деген бұйрық беру арқылы атадан, әу­лет­тен жалғыз жауынгерлерді сырғасы­нан танып, басқалардан айырып қана қой­май, қауіпті, қатерлі тапсырмалардан бо­са­тып, оларды шаңырақ түтетуші, ұрпақ жал­ғаушы ретінде бағалап, аман-саулы­ғына бүкіл ондық, жүздік немесе мыңдық жауап беретін болғандықтан, олардың өмі­рін сақтап қалуға аса мән беріп, қатты қа­дағалап отырған. «Қатарларым майданға кетіп жатқанда ауыл­да қалғаным жарамас, ел-жұртқа қай бе­тіммен қараймын. Бәрінен де шешеме қиын болды-ау, пішен ору, отын шабу, үй тір­лігі қаншама! Әттең, бір інім болғанда ғой, бар шаруаны тапсырып, майданда көңі­лім орнығып жүрер еді. Осы маған ше­шемнен Отан жақын болғаны ма?» деп май­данға шақырту қағазын алғаннан бері ма­залап жүрген сұрағына тағы да жауап із­деген Боранқұл ойын түйіндей келе «әл­де Отанымнан анам жақын ба? Анам жа­қын десем,  он екі мүшем сау бола тұра ауыл­­да ба­ла-шаға, кемпір-құртаңмен қалу. Отан жақын десем, онда жалғыз шешемді бір Құдайға тапсырып, ел қорғауға қа­та­рым­нан қалмай аттану» деп әскерге ат­та­нып кетіпті. Ертеңіне теміржол перронында ше­ше­сі жалғызын құшақтай, маңдайынан иіс­кеп, көз жасына ие бола алмай тұрып: «Ай­­­­налайын құлыным, өз-өзіңе сақ бол, аман-есен орал», – деді де, әрі қарай сөй­леуге мұршасы келмей, қос жанардан жа­­сы тамып қала берді. Әрбір күнін сағынышпен өткізген ға­зиз анаға 1943 жылы баласынан «қара қа­ғаз» келеді. Суық хатты қолына алған ана қатты науқастанып, есеңгіреп қалады да, колхоз жұмысына баруды да доғарады. Іш күйігінен өкіметтен безіне, ен далада жер­төле қазып, жатақ құрады да қалған ғұ­мырын адамдардан жырақ, елсізде өт­кізуге бел буады. Соғыстан оралған қайынаға, қайны­лары жанашырлық білдіре колхозға қайта келуін өтінгендерімен, Ләпила әжей айда­ла­да жападан-жалғыз өмір сүре береді. Сон­да Самырат есімді қайнысы: «Бүйтіп жү­ріп өліп қалсаң, ит-құсқа жем боларсың. Өзім­мен бірге ала кетемін! Жолға дайын­дал!» деп жеңгесін Жалағаштағы ағайын­дар­дың ортасына көшіріп алып келеді. Ме­шіт ұстап, бала оқытқан Қоразбай мен оның бел баласы Ысқақ молданың бұрын­ғы мешітінің қасына үй салып, сол маңға орналастырады. Ләпилә әжеміз ағайын-туыс, қоңсы-қо­лаң­мен қоштасар кезінде «Мына, молда қай­нағамның мешіт іргесіне салынған то­қал тамым құлап, төбе боп қалғанша жат­сын. Ертең Боранқұлым келіп қалса, «Шешемнің үйін неге бұздыңдар?» деп жү­рер. Шет мемлекетте тұрғасын елге келе ал­май жүрген ғой. Кейін уақыт өте балам мен немерелерім келіп қалар» деп жалғы­зын күткен әжей 1983 жылы 86 жасында дүниеден озыпты. Оның ұлы Боранқұл Бөкеев 1921 жылы Қы­зылорда облысы Тереңөзек ауданы Құн­дызды ауылдық кеңесіне қарасты «1 Май» колхозында (қазіргі С.Сейфуллин ауы­лы) дүниеге келген. Жетіжылдық мек­теп­ті бітіріп, соғысқа аттанғанынша туған ауылында еңбек етеді. Әскер қатарына Те­реңөзек аудандық әскери комисса­риа­тынан шақырылып, 1941 жылдың 14 жел­тоқсанында Ақтөбе қаласында жасақталып жат­қан 101-ші ұлттық атқыштар бри­гада­сы­на түседі. Соғыста барлау ротасында бар­лаушы болып қызмет атқарғаны жө­нін­де өзінен келген хаттардан белгілі бол­ған. Кейін елге қара қағаз келіп, оның қаза тапқаны жазылған. Десе де, жалғыз ұлын өлімге қимаған Ләпила әжей өмірінің соңына дейін бала­сының жолын тосумен болыпты...

Нұрсұлтан ҚАЗБЕК, Қызылорда облысы