Әліби төңірегіндегі әңгіме
Әліби төңірегіндегі әңгіме
© коллаж: Әсел БАЛТАҚЫЗЫ
2,261
оқылды
Кәнігі революционер, Қазақ өлке­сінің тұңғыш Төтенше комиссары Әліби Жангел­динге қатысты түрлі аңыз-әңгі­мелер жиі айтылады. Ол – жер шарын аралап шыққан тұңғыш қазақ саяхатшы. Әрі 1916 жылғы ұлт-азаттық көтерілісті ұйымдасты­ру­шылардың бірі ретінде де тарихта қалған. Сонымен Әліби Жангелдин кім? Ол еліне сатқын­дық жасады ма? Неге шоқынды? Степанов атын иемденуінің сыры неде? Жуырда Мәжіліс депутаты Қазыбек Иса Парламент мінбе­рінде Жангелдин атауын өзгерту туралы мәселе көтерген еді. Де­путаттың айтуынша, Алашқа, яғни қазаққа күн көрсетпеген бұл тұлға есімі аудан атауында әлі күнге де­йін тұруы ақылға сыймайды. Мә­жі­лісмен бұның елге қиянат екенін айтып, наразылығын біл­дірген-ді. Ол аудан атын Алаш көсемі Ахмет Байтұрсынұлының атына беруді ұсынған. «Алаш көсемдері Ахмет пен Міржақыптың туған ауданының аты әлі күнге дейін қызыл боль­ше­вик, кезінде ұлты мен дінін сатып кеткен Николай Степнов болған Әліби Жангелдиннің атында бо­луы елге де, ерге де және де ең ал­ды­мен әруаққа қиянат» деген еді халық қалаулысы. Бұдан кейін депутаттың бұл ойына қарсы әлеуметтік желілерде пікір жазғандар да көп болды. Олардың бірсыпырасы «Ахметті ұлықтау ісіне Жангелдинді жа­ман­дауды қосу парасаттылыққа жат­пайды» деген пікір айтады. Олар Торғайдан босып, Алматыға ауып барған қазақтардың қайтыс болған адамдарын жерлеу үшін қала ма­ңынан қорым жасауға арнайы жер алып бергенін, Қарақұмдағы кө­терілісшілердің көбін ату мен асу­дан құтқарып, түрмеден босат­қанын, түрмедегі көп қазақ аштан қырылып қалмасын деп түрме аттарын ауру деп, орман арасында сойып, азық еткенін, атақты ком­позитор Бақытжан Байқадамовтың отбасын қудалаудан аман алып қалғанын жазады.

Жангелдин қалай Степановқа айналды?

Заңгер, ардагер Ізгілік Дабаев­тың естеліктерінде де Жангелдин туралы жағымды пікірлер айты­лады. Ол өз сұхбаттарында: «Жан­гелдин Торғайға жол түсіп барса, Қазақстан өлкелік партия ко­ми­тетінің бірінші хатшысы И.Го­лощекин де сонда жүреді. Әлекең халықпен кездескенде қоймада ас­тық бола тұра, Голощекиннің бер­гізбегенін айтады. И.Голо­ще­киннің: «Бар астықты есептеп, нормамен береміз» деген сөзіне қарамай, көпшілік жұрттың кө­зінше: «Совет өкіметін құрған сен емес, мен. Халықты қырайын деп пе едің!» – деп таяқпен салып қа­лады. Сөйтіп, қамбаны аштырған ғой. Жангелдиннің бұл қылығын кек тұтқан хатшы түрмеге жап­тырмақшы болып, Ежов екеуі ол жөнінде материал жинайды. Мұн­дай жаманат хабарды естісімен ол кісі Мәскеудегі Сталин каби­не­тінен бір-ақ шығады. Сталин кел­ген қаралау құжаттарының ше­кесіне: «Товарища Жангелдина не трогать» деп бір-ақ ауыз сөз жа­зады» деген екен. Жангелдиннің лақап аты Ни­колай Степанов екені рас. (Кей де­ректерде Степнов деп те жазы­лады). Қазақты жер шарын ара­лау­ға жібермейтін болған соң амалсыз осы фамилияны алуына тура кел­ген. Жангелдинді шоқынған деп айыптайтындар да кездеседі. Ал кей деректерде оның Мәскеуде христиан болуға лайықты емес деп, мектептен шығарып жібер­ге­нін жазады. Ол туралы Жангел­дин­нің өз жазбаларында да жа­зылған. «Синклит мынадай қаулы қабылдады: «Мәскеу діни акаде­миясы студенті Жангелдин діннен қуылады. Ол Діни академиядан құдайсыз, шайтан жолына түскен және нағыз христиан атына лайық емес ретінде шығарылады» дейді. Академиядан қуылған соң Жангелдин түрлі жұмыстарды атқарған екен. Бірде аш, бірде тоқ болып жүріп, патша өкіметінің қудалауына ұшырай берген соң амалсыз кетуге тура келген. Ауы­лына да барғысы келмеген. Қал­тасында қаражаты да жоқ. Сосын амалсыз шетелге кетуді жол көр­ген. «Алғашқы кездерде біз қинал­дық. Баяу жылжыдық, жиі тоқта­дық. Басып өткен елді мекендерде біраз аялдап, өз саяхатымыздың мақсатын – әртүрлі елдермен, та­биғатпен танысу екенін әңгі­ме­ледік. Халық біздерді зор ынтамен тыңдады. Біздердің айтарлықтай спорттық мақсатымыз да болған жоқ. Біз өмірде жолы болмағандар едік. Бізге күнкөріс қаражат табу керек болды. Біз тек шетелдерге қоныс аударуды көздедік, сонымен қатар түрлі елдерді аралап шығып, көрікті жерлерді көргіміз келді» деп жазады күнделігінде.

Әсіре «қызыл» бояуынан арылтып, «идеал» кейпінен ажырату қажет

Әліби Жангелдин бейнесі «Қа­зақстан» ұлттық арнасы түсірген «Ахмет. Ұлт ұстазы» телесериа­лында да көрініс табады. Сериал­дың режиссері Мұрат Есжан бас­пасөзге берген сұхбатында: «Әліби Жангелдин – сол кездегі Ахаңа қарсы күштердің типтік образы. Бұл ғылыми диссертация емес. Көркемдік шындық пен тарихи шындықты шатастырмау керек» деген екен. Алаштанушы ғалым Ұшқын Сайдырахманға «Әліби Жангелдин туралы түрлі қауесет көп. Бірі «сат­қын» дейді, бірі «шоқынған» дейді, енді бірі Алаштың «жауы» санайды. Нағыз қызыл коммунист болғаны белгілі. Бірақ шын мәнінде Әліби Жангелдин бейнесі туралы не ай­тар едіңіз?» деген сауал қойғанбыз. Ол бұл сауалымызға: «Кеңестік кезеңнің саясаты өзіне лайық кел­ген адамды әсіре дәріптеп, идео­логия құралына айналдырғаны бе­сенеден белгілі. Әліби Жан­гел­дин – мейлінше мадақталып, кө­сем деңгейіне көтерілген сондай жанның бірі. Сондықтан деко­ло­низация жүргізіп, түп тамырға қайта оралып отырған біз үшін мұндай тұлғаларға барынша жіті қарау қажет. Оларға баға беруде бүгінгі ұлттық ұстаным тұрғысынан үңілген абзал. Әсіре «қызыл» боя­уынан арылтып, «идеял» кейпінен ажырату – уақыт талабы. Ә.Жан­гелдин тұлғасы туралы онымен бір заманда өмір сүрген Әлихан Бө­кейхан, Міржақып Дулатұлы «Қа­зақ» газетінде, Мұстафа Шоқай «Яш Түркістан» журналында нақты жазып қалдырған. Меніңше, бұл баспасөз деректері біраз жайт­ты анықтайды» дейді. Оның ай­туынша, адамның түп болмысын аңдататын негізгі ұғымдар Идея, Ұстаным, Сенім деген категория­лар дегенді айтып отыр. Ол «Алаш қайраткерлерінің ұлықталатын себебі олардың ұлттық ұстанымды ту еткендігінде және сол жолда өзін құрбан еткендері. Немесе тура сол кеңес заманында өмір сүрген Тұрар Рысқұлов деген тұлғаны ала­йық. Ол да Ә.Жангелдин секілді Алаш идеясына қарсы күрескен мемлекет қайраткері. Алайда ке­ңестік жолды таңдай отыра, ол «Түрік компартиясын құрамын», Тү­рік федерациясын жасақтаймын» деген ұстанымда өмір сүрді. Өз идеясын табанды қорғады, сол жол­да мерт болды. Былай қараса­ңыз, жолы өзге демесеңіз, оның бұл арманы Мұстафа Шоқай кө­терген Тұтас Түркістан аңсарымен үндес, тамырлас. Сондықтан екеуі де кеңес қайраткері болғанымен, Ә.Жангелдин мен Тұрарға бері­ле­тін баға тағы да басқа» дейді.

Оның қызметінде қазақ халқына қарсы бағытталған ештеңе жоқ

Алаш тарихын зерттеушілер осылай дейді. Ал 1916 жылғы ұлт-азаттық көтерілісті зерттеуші та­рихшылардың көзқарасы мүлдем басқа. Олар бұл тарихи датаға өзге қырынан келеді. Әліби Жангелдин тақырыбында пікір қайшылығ­ы­ның туындауы да осы себептен бол­­са керек. Дегенмен «тарихи тұл­­ғаларды зерттеуде кейде бір­жақ­ты пікір қалыптасып кеткен жоқ па?» деген сауалымызға та­рих­шы Сәбит Шілдебай «әр тұлғаны зерт­­теп-зерделеуде дұрыс қоры­тынды, дұрыс пайым жасаған жөн» дейді. Оның айтуынша, Әліби Жан­­гелдин 1915 жылдан бастап боль­шевиктер қатарына қосылған. Оның боль­шевиктер қатарына қо­сылу себе­бі – патша үкіметіне қар­сы ре­во­люциялық көзқараста болуы. Бұл шетелде болып келген бірнеше жылдық саяхаттан кейінгі жағдай дегенді айтады. Яғни, шет­елдерді аралап, бәрін көріп кел­ген­нен ке­йін өзі де түбірімен патша үкі­метіне қарсы адамдардың бірі болып, большевиктер қатарына өтті. «Әліби Жангелдин қай кезде шоқынды? Оған бала кезінде діни мектепте білім алуы себеп болды. Кейін ол кісі ислам дінін қайта қа­былдаған. Әліби Жангелдинге сат­қын, шоқынды, тағы басқа айыптар тағу оңай. Бұл жай ғана ауылдың «өсегі» сияқты көрініп қа­луы мүмкін. Сөзіміз дәлелді болуы үшін Жангелдинді зерттеп-зерделеген жөн. Оның қайрат­кер­лік тұлғасына баға беру үшін зерттеу керек, архив құжаттарына үңілу қажет. Мен оны ақтап алайын деп отырған жоқпын. Оны ақта­маймын да, даттамаймын да. Біз қазақ қайраткерлеріне баға берген кезде біріншіден, оның қазақ хал­қына сіңірген еңбегін ескеруіміз керек. Әліби Жангелдин қазақ хал­қына бір кісідей қызмет еткен адам. Мен соны білемін» дейді. «Қызыл керуенді» бастап жү­руі, ашаршылық кезіндегі халыққа көмектесуі, одан кейінгі кезең­дер­дегі Әліби Жангелдиннің қыз­ме­ті­нен қазақ халқына қарсы бағыт­талған ештеңені көріп тұрған жоқ­пын дегенді айтады. «Әліби Жан­гелдин 1916 жылғы көтерілісте халық жағында болды. Ал «Қазақ» газетін шығарушылар қай жақта болды? Олар халық жағына шық­қан жоқ қой. Сол көтеріліске қазақ жігіттері барсын деп, көгендеп, ті­зім жасап берген бай-болыс­тар­дың жағында болды. «Қазақ жігіт­тері соғысқа барса, бізді патша ағзам жарылқайды» деген көзқа­раста болды. Сондықтан бұл жерде мұны терең зерттеуіміз керек. Оны терең зерттемей жатып, біржақты пікір айтуға қарсымын. Ал оның қоғамдық-саяси, мемлекеттік қыз­метінде қазақ халқына бағыт­тал­ған, қазақ халқына қарсы ештеңе жоқ. Осыны анық білемін» дейді. Әліби Жангелдин туралы көзін көргендер оның өмірінде бір адам­ға жамандық жасамаған пенде екенін айтады. Тіпті, дұшпанына да әділ болған деседі. Марат Әбсе­ме­тов – Міржақып Дулатов өмірін көп зерттеген тарихшылардың бірі. Ол Гүлнәр Дулатова мен Шол­пан Байтұрсыноваға қина­лып жүрген сәтінде өзге емес, алғаш болып Әліби Жангелдиннің қом­қорлығы тигенін айтып еді. Сон­дықтан төтенше комиссар тұрғы­сында ұлттық ұстанымды ту етпеді деп, біржақты кесіп-пішіп пікір ай­та аламыз ба? Оған төтенше комиссарлық қыз­метті бергенде «төтенше» құ­қық та берілген екен. «Мен заң, тәр­тіп бұзған адамды өзім жаза­лау­ға құқықты болдым. Тіпті, атуға де­йін. Сөйте тұра, бір адамның ше­кесінен шерткен емеспін». Бұл – Әліби Жангелдиннің сөзі. Бұл ту­ралы Ізгілік Дабаевтың сұхбат­та­рынан кездестіруге болады. Қалай десек те, ХХ ғасырдың 20-жыл­да­ры­ндағы саяси оқиғаларға бір­жақ­ты баға беру де қиын. Саралап, сараптап, зерттеп-зерделеу арқы­лы тарихқа жаңаша көзқарас қа­лыптастыру қажет-ақ.

Айым БЕКТҰР