Шеруге шықпай, шер тарқамай ма?
Шеруге шықпай, шер тарқамай ма?
275
оқылды
КСРО-да, Қазақстан ау­ма­ғында 80-жылдары «митингілік демократия» белең алды. Билік шешімі мен саясатына ықпал еткісі келген азаматтар лек-легімен көшеге шығып, ереуіл, шеру өткізуді әдетке айналдырды. Сөйтіп, одақ күйреп тынды. Тәуелсіздік ба­сында шеру өткізу заңы мен талабы қатайтылды. Енді халыққа қайтадан «бейбіт шеру» бостандығы берілмек. Сарапшылар қазақстандық қоғамда билік әкімшілік ресурс пен жазалау тетіктерін қолдану ар­қылы ұстап тұрған тағат-тө­зім тәртібі тарқап, шиеленіс тем­пера­турасы арта бастағанын айтады. Үкімет халықтың талабына құлақ аспаса, пікірімен санаспаса, ар­ты не болатыны тарихтан бел­гілі. Сондықтан мемлекеттің азамат­тармен ынтымақтаса, ақылдаса білгені жөн.  

Шетелдіктерге тыйым салынады

«Бейбіт жиналыстарды ұйым­­дастыру және өткізу тәр­тібі туралы» заң жобасының тұжы­рым­да­масында айтылғандай, қол­даныс­тағы заңнамада шеру ұйым­дастырушысының, қатысу­шы­лардың, журналистің және өзге де адам­дардың құқығы, мін­деттері және жауап­кершілігінің нақты тізімі жоқ көрінеді. Сондық­тан әкімдіктер бейбіт митингке рұқсат бермеуге бейім тұрады. Сал­дарынан негізінен санкцияланбаған шерулер өтеді. Шетелде әрине, басқаша. Мысалы, АҚШ-та митинг ұйым­дастырушысы шараны 1 миллион доллар көлемінде сақтандырады. Егер шеру бейбіт емес, басқа сипат алса, оның келтірген шығыны сақтандыру сыйақысынан өтеледі. Жаңа заң жобасына сәйкес, Қазақстанда бейбіт жиналыс өткізудің аралас тәртібін енгізу көзделіп отыр. Ол «хабарлама» және «регламенттелген» түрлері­нен тұрады. Біріншіден, 250-ден ар­тық адам қатыспайтын жеке пикет, шағын митинг, ұсақ жиналыс­тар үшін хабарлама тәртібі қарас­тырылған. Аты айтып тұрғандай, оны өткізу үшін ұйымдастырушы жергілікті әкімдікке сол ниеті туралы хабарлама жіберсе, жет­кілікті. Тиісті мерзім ішінде атқару­шы органнан жауап келмесе, бейбіт жиналысты өткізуге келісім алынды болып саналады. Екіншіден, 250-ден көп қа­тысу­шы жиятын үлкен шеру, демонс­трация, митинг және жиналыс үшін «регламенттелген тәртіп» қарастырылады. Яғни, өткізу тәр­тібін әкімдік белгілейді. Ол ұйым­дастырушыға шеруге сұралып отырғаннан басқа жерді ұсынуы мүмкін. Жобаның тағы бір жаңалығы: ұйымдастырушыға халықты көп жинау үшін шерудің уақыты, орны, жүру бағыты туралы ақ­паратты хабарлай отырып, көше­де ұйымның рәміздерін, иллюстра­циялық материалдарды таратып, жүр­гін­шілерді осы іс-шараға қатысуға ша­қыруына, үгіт жүргізуіне рұқсат етілмек. Қолданыстағы тәжірибе бойынша көшеде елді шеруге шығуға үндеуге рұқсат етілмейді. Митингке шақыру әлеуметтік желі, WhatsApp топтары арқылы жа­сырын жүргізіледі. Жаңа заң жаңа шектеу де ен­гізбек. Мысалға, терроризм мен экстремизмді қаржыландыратын ұйымдар мен тұлғалар тізбесіне енгізілген адамдар, ұйымдар мен компаниялардың бейбіт митингті қаржыландыруына тыйым салы­нады. Ілеспе заң жобасында жаза түрлері қарастырылған. Егер бейбіт жиналыс немесе көшедегі заңсыз шара салдарынан азаматтарға, қо­ғам мен мемлекетке елеулі зиян келсе, ұйымдастырушыларға, қа­тысу­шыларға және оларға тех­ника­мен, көлікпен көмектес­кен­дерге 200-ден 500 АЕК-ке (1 млн 325 мың 500 теңгеге) дейін айыппұл салынуы немесе 50 тәулікке дейін қамауға алынуы мүмкін. Ал елеулі зиян деген не? Бұған да анықтама беру ұсынылады. Оған сай, елеулі зиян деп «бейбіт жиналысты не заңсыз жария іс-шараны ұйымдастырушылардың, қатысушылардың адам денсау­лығына немесе мүлкіне зиян кел­тіретін, елді мекеннің тіршілігін қамтамасыз ету, көлік немесе әлеу­меттік инфрақұрылым, байланыс объектілерінің жұмыс істеуіне ке­дергі жасайтын іс-әрекеттері» таны­лады. Сондай-ақ шетелдіктер мен аза­маттығы жоқ адамдарға бейбіт жи­налыстарға қатысуға тыйым салы­натын болды. Егер шерушілер арасы­нан жатжұрттық азамат ұс­талса, оған 50 АЕК айыппұл салып, елден аластау ұсынылып отыр. Қолданыстағы заңда БАҚ өкілдерінің шеруді жариялауы рег­ламенттелмеген. Салдарынан құқық қорғау органы қарсылық шарасын смартфонға түсіруші журналист пен шеру қатысушысын айыра алмай, екеуінің де қолын қайырып әкетеді. Сондықтан жаңа заң жобасында Ақпарат және қоғамдық даму министрлігіне бейбіт жиналыстарға қатысатын журналистер қызметінің қағидаларын бекіту және БАҚ өкілінің айырым белгілерін әзірлеу жүктелмек. Мысалы, қақтығыс ошағында журналистер ашық қызғылт сары түстегі, PRESS жазуы бар жилет киіп жүреді.  

Шерудің «шефі» – полиция

Әлемде билікке қарсылық біл­діру­дің бейбіт тәсілдерін реттеудің мол тәжірибесі қалыптасқан. Бірақ олардың барлығы қатысушылардың құқық қорғау органдары бұйрығына қалтқысыз бағынуын көздейді. АҚШ астанасы Вашингтонда кез келген демонстрация-шеру өткізу үшін кемінде 15 күн бұрын өтініш беру қажет. Бұл құжатты 3 құрылымның біріне не полиция басқармасына немесе Капитолий мен үкіметтік ғимараттарды қорғау жөніндегі полицияға, болмаса, егер паркте өтсе, бас қаланың Ұлттық парктерінің қызметіне жолдауға болады. Осы органдардан рұқсат ал­май, шеру өткізгендер жедел әрі аяусыз тұтқындалады. Наразылық акциясын тоқтату және тарату үшін полицейлерге суатқыштар, арнайы газ құралдары, электрошокерлер, иттер, бронды машиналар, барри­ка­даларды қирату құралдарын пайдалануға рұқсат етілген. Бұдан бөлек, полиция LRAD дыбыстық зеңбірегімен қаруланған, оның айналасында 8,85 шақырым ра­диуста тұруға адам жаны төз­бейді: құрылғы тарататын 150 децибел құлақ тұндырып қана қоймай, тәнде қатты ауырсыну сезімін тудырады. Кейбір мәлімет бойынша, жыл сайын Вашингтонда орташа есеппен шеруге шыққан 1 мыңға жуық адам қамауға алынады. Ұқсас жаза Израиль тәжіри­бесінде бар: суатқыштарға «Сасық­күзен» аталатын күлімсі иісі қол­қаны қабатын субстанция қосы­лады. Оның астында қалған демонс­трант­тарда бүлінген киімін шешіп, лақ­тырып тастаудан басқа амал жоқ. Нью-Йорк штатында өтінім іс-шара өткізілгенге дейін 45-60 күн бұрын берілуі тиіс. Бұл құжат сыртында сол өтінішті өңдеу үшін 25-35 доллар төлем төлеу, 1 мил­лион долларға дейінгі мөлшерде жауапкершілікті сақтандыру, көшедегі күтіліп отырған іс-ша­ралар жоспары, сонымен бірге полиция департаментінің, Өрт сөндіру, медициналық және көлік қызметтерінің, жалпы қалалық үйлестіру басқармасының рұқсаты талап етіледі. Америкада жиналғандар жер­гілікті биліктің нұсқауын бұзса, қатысушылар күш қолдануға үндей бастаса, көшелерде қозғалысты тоқтатса, бұзақылық немесе әдепсіз әрекеттерге жол берсе, онда полиция кез келген уақытта шеру-митингті таратып жіберуге қақылы. Францияда, соның ішінде Парижде 15 күн бұрын полицияға өтініш беру керек. Бұларда да шеруді құқық қорғау органдары «жатқызып, өргізеді». Егер мэрдің не полиция өкілінің тарау туралы 2 рет ескертуі елеусіз қалса, со­дан кейін ұсталғандар 1 жылға түр­меге қамалады немесе айыппұл салынады. Әлдеқалай шерушінің бойынан қару табылса, 3 жылға сотталуы мүмкін. Қоғамдық медиатор, әлеумет­танушы Ақайдар Жайсаң бейбіт шеру-митингтермен әуестене беру қоғамға абырой әпермейді деген пікірде. Себебі дұрыс реттемесе, бұл тетік «қоғамдағы келісімді демократиялық жолмен күйрету құралына» айналуы ғажап емес. «Митинг демократиясы кезінде сайлаушылардың неғұрлым көп дауысын алған білікті саясаткер емес, әлеуметтік желіде, алаңдарда көп жақтастар жиған белсенді алға озады. Тобыр демократиясы жақсы зерттелген тақырып, бұл құбылыс талай мемлекеттің түбіне жеткен. Өйткені шеру демократиясы ымы­расыз болып келеді, келіссөз үстеліне отырмайды және көбіне, алға қойған мақсатына жетпей тоқтамауды жөн көреді. Бұл бейбіт жиналысқа тыйым салу керек деген сөз емес. Ел үшін ең өзекті мәселелерде қазақстандықтарға өз ойын көшеде де білдіруге мүм­кіндік беру қажет», – дейді әлеуметтанушы. Үнемі жабулы күйде қайнаған қа­занның неге соқтыратынын қазақ­тар жақсы біледі.    width=Айхан ШӘРІП