Ардакүрең
Ардакүрең
2,170
оқылды
Тәңірден адамға берілер сансыз жұмбақ қуаттарды есептесек, санынан жаңылар едік. Күнделікті тірлікте, өмір­дің қилы кезеңдерінде адам ұғлының тұрпаты айқындала түседі. Өмірге өзіне ғана тән ерекшелікпен туған әрбір адам кейін келе қоршаған ортаға бейімделіп, өзінің жеке болмысын жоғалтып жатады. Ал өз беті мен үнін сақтап қалып, кеудесіндегі қазынаны ұрпаққа ұсы­нар дара туған перзенттер сирек. Болмыс жайлы сөз еткенде, көз алдыма ақын Ғалым Жайлыбайдың бей­мәлім болмысы келеді. Ақынның сөйлеуі, кофе ішуі, ой­лануы, кісіге көз қадауы, өлең оқуы ешкімге ұқ­са­майды. Әлдебір замандасым: «Ғалым Жайлыбай өлең оқығанда залдың іші суға толып кеткендей болады...» дегені бар-тын. Ақынның жаны бейне бір жазира даладай кең, атмосферасы көңілге бөгде кеңістік сыйлайды. Ертеректе оқыған «қалай өмір сүрсе солай жазады, қа­лай жазса, солай өмір сүреді» деген тәмсілге «Ай таң­ба­лы арғымақ» атты кітабын оқып отырып көз жетті. Жи­нақты оқи бастағанда санама неше жыл аяғына шідер салып, ақыры бостандыққа шыққан асаудың үні кел­ген­дей... Асқақ та паң жырлар Түркі даласының салқар да шалқар жондары мен бектердің қылышын, топ алдында төрелік айтқан билер даусын құлаққа әкелгендей.   Ғаламаттарын естимін күнде ғаламның, Ей, менің көшім, Қисая тартпай жөнге көш! Арғымақтарын арбаға жеккен заманның, Таңғы бақтарын бұлбұлдың әні тербемес! Жақсысы мен жаманы, асылы мен жасығы араласқан қоғам іші­нен ақын тік тұрып төрелік айтады, Асан қайғыдай алысты барлап, беріден толғап сөйлейді. Бұл – пафос емес, бұл – қазақтың қаны­мен келген асқақтық, қиып түсер қылыштай ділмарлық, тұтас елдің тағдырын шешер шешендік болмыс. Көгіме менің құдіретті байрақ байласын, Тірі Рухымды көзімен көрсін сенбесе. Бабам болжаған бозторғай құсым, қайдасың? Сәуірге жетем, тәуір боп кетем, ендеше! Ақынның тегеурінді жырла­ры­ның түбірі ауыз әдебиетінен нәр алып жатады. Бірінен қобыздың үні, бірінен жетім қамыстың зары естіледі. ХХ ғасырдағы Еуропа ақын­дарының алтын жүзігі атанған Аполлинерден бастап төл тілімізге аудармалар жасаған ақын, ізденіс бұлағын ұлттың дариясына құйып, диірменіне ұсақтап барып оқыр­манға жеткізеді. Әр шумақта өзін­ше көрініс табатын образды ойлар болмысын айшықтай түседі. Өлең­де өрілген бай тілдің қуаты басқа көкжиекке жетеліп, аңыз-қисса­лардың ішіне сүңгіп кеткендей сезім кешесіз. Сірә, бұл болмыспен келген құндылық. Шекспир емес, Гете емес, қазақ ақыны ғана осы­лай жаза алса керек. ЗАМАНА Ақын – өзі өмір сүрген заманы­ның бет-бейнесі, айнасы іспетті. Мәселен, ежелгі Овидий жырла­ры­нан көне Римдегі қатыгез қоғам мен іңкәр махаббатты көруге бо­лады. Ал Поль Элюардың аза­мат­тық сарынға толы жырларынан ХХ ғасырдағы Францияның сызғы­ланған ажарын көре аламыз. Ке­меңгер Абай жырларын оқып, сол дәуірдің суретін жүрегімізден өт­кізіп, санамызға сіңіреміз. «Қалдырмау үшін ұятқа күнәсіз мынау дүниені, жамау қып басу өзіңді аузына барлық жыртықтың» дегендей, ақын әрбір құбылысқа жаны сыздап, бәйек болып оты­рады. Қайбір жылы Арқаға пратон құлағанын, оның жергілікті тұр­ғын­дардың өміріне қауіп төн­діргені жайлы хабар қазақ саха­ра­сына тарады. Кейін келе осы құ­былысқа күңіреніп араша түскен атақты өлең оқырмандар арасын медузадай шарлап кетті. ...Мұң емес – Мұқалмас қайғы, Ғасырдың қауіп өткелі. Жусаны жұпар шашпайды, Ақбөкен ауып кеткелі. Келгендей Арқаға құрдым, Тажалға лағнет, мейлі.. Жаңаарқа, Қарқаралының, Базарда малы да өтпейді. Көргенде алаңсыз кепті,  Қартым-ай, ретің сынар. «Гептилді залалсыз депті, Өкімет білетін шығар...» «Сарыарқа. «Пратон» құлаған жыл» атты өлеңде мұң да, шер де, юмор да бар. Сірә, юмордың өзі шынайы шерден пайда болатын болса керек. Ақынның азаматтық тақы­рып­қа дендеп барған көлемді шы­ғар­малары жеке әңгімеге та­қырып. «КарЛаг»-тағы зиялы ата-апала­рымыздың тартқан за­ры мен мех­натын толғаған «Қара орамал» поэ­масы, Қытайда қал­­ған қалың қандас бауырла­ры­мыздың басына қатер төнген тұста қынаптан суы­рылған қылыштай жарқ еткен «Сұ­лубайдың әні» поэмасы, дүйім әлемді дүр сіл­кінтіп, қаншама ха­лықты көзден ғайып еткен «Тәжді індет» бас салған кезеңде жазылған «Сұрақ белгі» поэмалары ағыл­шын, орыс, түрік тілдеріне ауда­рылып оқыр­манның жоғарғы ба­ғасын алған болатын. Жазушы Смағұл Елубай «Сұрақ белгі» поэ­­масы хақында «Ғалымның «Сұ­рақ белгісі» – салмағы сан ға­сырға жүк боларлық дүние» десе, ақын Ұлықбек Ес­дәулет «Сұлу­байдың әні» поэмасы жайлы: «Төрт тілге аударылған «Сұлу­бай­дың әні» атты кітабы – әдебие­тімізге қосылған үлкен үлес деп бағалауымыз керек» деген сүбелі пікір айтқан-тын. Замана желін қалт аңғарып, қапысыз байқаған, нәубетті уақытты терең сезінген қордалы еңбектерге әр ұрпақ жаңаша бағасын берері сөзсіз. ТҮС Әйтеуір, ақ-қараның арасында, Бір түс бар маған ғана көрінетін...   Шығармашыл тұлғалардың өзіне ғана тән түсі, қуаты бола­ты­нын білеміз. Бірі – ауыр, бірі – кө­ңілді, бірі – зарлы, бірі – юморлы. «Ай таңбалы арғымақ» кітабының энергиясының ауырлығы сондай бойыңды зілмауыр таспен бастыр­ғандай рухани әлемге еніп кетесіз. Міне, дәл қазір кітапқа үңіліп оты­рып, күзгі салқын орманның жа­ғасында жүргендей, яки бала күнім қайта оралып, Ордабасының бауырында ауылдың отар қойын бағып жүргендеймін. Немесе он жеті жасымда Алматыға оқуға түсе алмай қалып, үстінен пойыз өтетін кішкене көпірдің астында жылап отырған баяғы баладаймын. Апыр-ай, соншалық алыс шақтарыма сапар шектірген бұл қандай тұң­ғиық энергия, тылсым түс? Әйнегімнің артынан жел де ысқырып, Кесіп өтер кеудемді келді үскірік. Қарашаның түнінде қараямын, Алматының уақыты – 23.40. 23.40 – уақыты бұл қаланың, Бақытыңды бағалап жүр, қарағым. Жапырағы жанымның желге ұшады, Батырады мына түн мұңға қалың... Ақынның ұлттық қайнарға бөк­кен қалың энергиясы мен тыл­сым түсі өзімен бірге мұңайтады, өткенге ой жүгіртуге мәжбүрлейді. Тіпті мұны ақынның өзі де сезбеуі мүмкін. Шам өзінің түбін көре алмайтыны секілді авторға қағазға түскен мә­тіннің шабытты шағы тарқаған соң, кейін келе өлең тек мәтіннен құ­ралғандай көрінуі ғажап емес.Ал жүрек көзі ашық оқырман қауым­ның кеудесіне әр шумақ ішіндегі жасырын қуат бірден сезіледі. Әр мезгілдің өз түсі болғандай, әрбір ақынға түс беріп көрелікші. Мәселен, Абай дегенде санаңызға ең бірінші қандай түс келеді? Маған сұр түс, Шәкәрім дегенде бұлыңғыр түс, Мағжан дегенде қою сары түс елестейді. Ал Ғалым Жайлыбайдың поэ­зиясын оқып отырып санама кел­ген түс –күрең түс. Иә, күрең түс. Күрең бейне, күрең қасқа, күрең өлке. Ақын­ның руханияты күрең түспен боялғандай. Әлденеге мәң­гілік аң­сар, мәңгілік сағыныш бардай. Үнемі бөгде шаққа ұмтылу, өткен сәтті бүгіннің көзілдірігімен саралау, уақыттың тоқтап тұрғанын сезіну, Мартен Иден секілді арзан атақ пен лепірме сөзден жалығу, лабиринтке ұқсайтын шексіз әлем­де өзінің кім екенін білмесе де жүрегінің түбіндегі ізгілікке се­нетін аңғал ауыл адам­дарына деген юморлы махаббат – мұның бәрі ақын поэзиясының есте қалар де­тальдары. Міне, бұл «Ай таңбалы арғымақ» кітабын оқып шыққан соңғы санадан үзіліп түскен қиыр­шық сезімдер мен ойлар. СОДОМ МЕН ГОМОРРА Біршама уақыт бұрын оқуға мүмкіндік алған «Содом мен Го­морра» дастаны – мәңгілік та­қырыпты қамтыған соны туынды. Адамзат тарихында орын алған қанды оқиғаның желісіне құ­рыл­ған поэмада ақынның аза­мат­тық болмысы ашылып, ғаламға зау көктен шүйілген қыранша қа­райды. Өткеннің зауалды мезетін жан-ділімен сезініп, тіл қатады. Сағыныштың айналса саны арманға, Самал болып соғайын санаң барға. Ізгілік пен Ібіліс қатар туған, Адам ата – Хауа Ана жаралғанда. Иә, Ізгілік пен Ібіліс күресінің майданына айналған жер бетінде адам баласына ерік қақпасы ашыл­ған. Ақын әзәзілдің жылпос күші сансыз адамды шырмауына тар­тып, ізгіліктен адастырғанын, ақы­ры апатқа алып соққанын кү­йіне, шабыттана жырлайды. Әді­летті Құдай ақыл мен сана, кемел­дік пен қуат кілтін бергенде, на­дандықтың батпағына батқан пенделер ісіне арашаға түскісі келіп аһ ұрады ақын. Жаны өр­тенеді. Шынында, Содом қаласы­ның басты кінәсі не еді? Олар неге Құдайдың қаһарына лайық болды? Арсыздыққа кім қалды арбалмаған, Қасиетіңнен айрылып қалған жаман. Сайтан қала бұл Содом сайқал қала – Ақиқатқа алаңдар жан қалмаған. Арсыздыққа арбалып, қасие­тінен айрылып, ақиқатқа алаңдар жан қалмағандығынан екен. Түс көргендей түнеріп, өзіне берілген ақ жолды алашұбар жолға айыр­бастап алғандықтан екен. Поэ­маны оқып отырып рухың оянып, әділетсіздіктің құрдыма қарсы садағыңызды оқтайсыз, санадан сыр суыртпақтайсыз. Бір мезетте дастан желісі жалғаса келіп бүгінгі, біз өмір сүріп отырған ғасырға оралады. Уақыт тұсбағары өзіңе тіктелгенде қипақтап, күмілжіп қалатынымыз бар. Расында, біз қандай өмір сүріп жатырмыз? Құ­дайдың әділетіне сай өмір кешу­деміз бе? ...Жолсыздықтан жоғалады құт кейпің, Иман нұры орнамаса санаға. Ылығуы, былығуы бітпейтін – Онда бәрі... Содом менен Гоморра. Міне, поэманың алған жүгі, кір тасындай ауыр демі, таңдайдан өтер сызы рухқа ізгілік дәнін егеді. Әр адамға жеке-жеке жауап­кер­шілік сезімін ұялатып, үйрей мен үмітке бастайды. «Содом мен Го­морро» – өлмес тақырыпты арқау еткен сом дүние, кесек бітім дер едік.

Батырхан СӘРСЕНХАН, ақын