Шеруге шығудың шарттары қандай?
Шеруге шығудың шарттары қандай?
327
оқылды
Бейбіт шеру туралы жаңа заң жобасы қызу тал­қы­ла­нып жатыр. Ата заңымыздың 32-бабына сәйкес, аза­мат­тар бейбіт әрі қарусыз жиналуға, митинг, де­монс­тра­ция өткізуге және пикетте тұруға хақылы. Алайда осы жиналыс бостандығы құқығын іске асыру жолында біраз кедергі болды. Сарапшылардың айтуынша, заңнаманы қайта қарап, әлемдегі озық үлгілерді қарастырудың өзі – демократия жолындағы маңызды қадам. Ақпарат және қоғамдық даму министрлігінің Азаматтық қоғам істері комитетінің төрайымы Әлия Ғалымова «Қазақстанда бейбіт жиналыстарды ұйымдас­тыру және өткізу тәртібі туралы» мүлдем жаңа заң жобасы әзірлен­генін және 1995 жылғы ескі заң күші жойылатынын айтады. Жаңа құжатта бейбіт жиналыс атаулының барлық түріне анық­тама беріледі, ұйымдастырушылар мен қатысушылар жауапкершілігі анықталады. Мемлекет басшысы Қ.Тоқаев тапсырғандай, нара­зы­лық акциясын өткізуге қала ше­тінде емес, орталықтан орын бөлу міндет. 250 адамнан аз қатысу­шысы бар бейбіт шара өткізу үшін хабарлама тәртібі енгізілмек. Яғни, рұқсат сұрау қажет болмай­ды. Ірі шеру-митинг өткізу ісін жергілікті әкімдік реттейді. Дегенмен сарапшылар өзек­ті тақырып көтерілген бейбіт жиынға келушілер саны тез-ақ 250 адамнан асып кетуі мүмкін екенін ескертеді. Министрлік өкілінің түсіндіруінше, бұдан көп адам жиылса, олар көлік қозға­лысына кедергі келтіруі, қандай да бір нысанның жұмысына бөгет болуы мүмкін. Сондықтан ондай қарсылық акцияларын арнайы бөлінген алаңдарда, саябақтарда өткізген жөн. Ол орындарды анықтау жергілікті мәслихаттың құзырына беріледі.
«Бейбіт жиналыстар – тек азаматтардың өз белсенділігін паш етуінің бір қалыбы ғана. Көп­­теген елдің тәжірибесі сара­ланды. 250-ден асып кетсе, кө­лік­тердің жүрісін, жолаушылар қа­уіпсіздігін қамтамасыз ету қиын­дайтын болса керек. Сол себепті 250 деген сан алынды», – дейді Әлия Қайратқызы. Рас, бұл сан алда қайта қаралуы ықтимал.
Kun онлайн-тұғырнамасын­дағы талқылау кезінде ондай орындар тізімін заңда бекіту ту­ралы ұсыныс айтылды. Әйтпесе, заң жобасында қала орталығы деп нақты жазылмағасын, мәсли­хаттар орынды заң жүзінде емес, өз қалауынша белгілейді. «Барлығын бір заң аясында тәптіштеп жазып, реттеу мүмкін емес. Жергілікті атқарушы орган­дарға осы мәселеде еркіндік бер­гіміз келді. Жергілікті тұрғын­дарға бейбіт жиналу үшін қай жер ыңғайлы екенін солар біледі. Өйткені заңда елді мекеннің орталығы деп бекітсек, әр ауыл-қалада орталық әртүрлі. Аудан орталығында – орталық алаң болса, басқа жерде әлдебір ірі сауда орталығының жаны болуы мүмкін. Ендеше бұл мәселені жергілікті өзін-өзі басқару билігі­нің құзырына беруді дұрыс көр­дік, – дейді Азаматтық қоғам істері комитетінің төрайымы.

 width=

Қазақстандық саясаттанушы Данияр Әшімбаев бұл істегі мемлекеттің сақтығын түсінуге болатынын айтады: мемлекет пен оның құрылымдары заң жобасын әртүрлі төңкерістерден қорғану­дың өзіндік бір құралы ретінде қарастырады.

«Егер ондаған мың наразы адам көшеге шеруге шықса, мем­лекетте ешқандай да заң жұмыс істемей қалуы мүмкін. Оның мы­са­лын әлемнің өзге елдері тәжі­рибесінен білеміз. Менің ойымша, заң жобасында шеру-демон­стра­цияға арқау етуге тыйым салынған тақырыптардың түбегейлі тізімін бекітуге тиіспіз. Мысалы, митинг арқылы ұлта­ралық және дінара­лық араздықты қоздыруға шектеу қойылсын. Бұдан бөлек, митинг барысы аза­маттар қауіпсіздігіне және қо­ғамдық тәртіпке қатер төндіре бас­таса, шиеленісті тө­мендету тетіктері де қарастырылуы қажет. Айталық, прокуратураға ескерту жасау құқығы берілуге немесе ми­тинг-медиация инсти­туты ен­гі­зілуі тиіс. Жалпы, жи­на­лыс-ми­тинг өткізуге болатын емес, өткі­зу­ге болмайтын жерлер тізімі ай­қындалуы керек. Мысалы, АҚШ-та «тыныштық аймақтары» анық­талған, яғни үкіметтік квар­талдар, әкімшілік ғимарат және басқа нысандар алдында тіпті бей­біт жиналыс өткізуге тыйым салы­на­ды. Басқасында рұқсат. Бізде ке­лісім тәртібін қарастыруға бола­ды: төрелік комиссия өткізу орны мен күнін таңдауға көмек­теседі. Стихиялы, бейберекет на­разылық акцияларын реттеу ісін де сол ко­миссияға жүктеуге бо­лады», – дейді Данияр Әшімбаев.  width= Ұлттық қоғамдық сенім ке­ңесінің мүшесі, саяси ғылымда­рының кандидаты Ерлан Сайы­ров ақпарат және қоғамдық даму ведомствосының бұл қажетті құжатты қоғамдық талқылауға шығаруы құптарлық іс дейді. «Митингілер туралы заң әзір­леудің өзі – елдегі пікірлер плю­рализмін және демократияны да­мыту бағытындағы оң қадам. Бұл талқылауға әртүрлі қоғамдық-саяси топтар тартылуда. Жалпы, басқаның үнін өшіру, даттау әдістеріне қарсымын. Демок­ра­тия, плюрализм, азаматтық ер­кіндік – менің де идеалым. Бірақ оған қадам-қадаммен, біртіндеп, эволюциялық тұрғыда жету керек деп есептеймін. Диалогта барлық тараптың көксегені оң қоры­тын­дыға, басқаша айтқанда ха­лықаралық стандарттарға және ұлттық сұхбаттастықтың мақса­тына сәйкес келетін жақсы құ­жаттың қабылдануы болса керек. Сол себепті заң жобасы ел Пар­ламентіне енгізілгенге дейін бар­лық мүдделі күш өкілдері кіретін келісім комиссиясын құрған орын­ды. Сонда жаңа заң онсыз да күрделенген қоғамдық про­цес­тің ушығуына, қазақстандық­тардың қырғи қабақ болуына емес, қайта қоғамның бірігуіне және ізгі мұраттар жолында топ­таса түсуіне септеседі. Бұл мәсе­леде диалогтың барлық қатысу­шылары ақыл, қисын және праг­матизмді бас­шылыққа алады деп үміт­те­не­мін», – дейді Ерлан Сайыров.  width= Сарапшы Айдос Сарым бұл заңды қабылдау маңызды деп санайды. «Біріншіден, қоғам белсен­ді­лері Парламентпен ықпалдаса жұ­мыс істей білуі керек. Біз өзіміз мүше көптеген халықаралық ұйым­­­дардың тәжірибесін ескер­ге­німіз жөн. Екіншіден, 1995 жы­лы қабыл­данған қолданыстағы заңда қарсы­лық акциясы, бейбіт шеру және басқасының түр-түсі анықтал­ма­ған. Бір адам пикетке шықса да, жүз адам шеруге шықса да, ол ми­тинг болып саналады, барлығына бірдей қарайды. Ал заң шығарушы органға жолданған ұсынысымызда бейбіт жиналыс­тың түр-түрін әдейі тіздік. Үшін­шіден, жоба 250-ге дейін адам қатысатын наразылық шарала­рына әкімдіктің арнайы рұқсатын сұрау қажет емес деп отыр. Менің білуімше, Қазақстанда негізгі акцияларға қатысатын адамдар­дың саны осы 250-дің айналасы, көп аспайды. Ал енді үлкен шеру өткізу керек болса, әкімдікпен байланысқа түсу керек дегенді біз де құптаймыз. Қаптаған адам қатысатын шеруді не жер­гілікті полиция, не басқа меморган жақсылап регламенттеуі керек деп есептеймін. Өйткені көшені жап­қан, өзге адамдардың құқы­ғын бұзған дұрыс емес. Заңды талқы­лағанда осы жағына да мән беру керек, – дейді А.Сарым. Митинг, пикетке қатысу - азаматтардың  өз ұстанымын білдірудегі заңды құқығы. Алайда осы құқықты қолдану барысында өзге де заңдарды, ортақ тәртіпті бұзбау да маңызды.    width=Айхан ШӘРІП