Азаматтық қоғам өкілдері мен заңгерлердің арасында қызу тартысқа түскен заңның мақсаты мен міндетін заң шығарушы орган өкілдері де біраз түсіндіріп берген болатын. Десе де, қоғам тарапынан сұралып отырған бірқатар сауалды Парламент Мәжілісінің депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі Қайрат Балабиевке қойып көрдік.
– Біздің елде осы уақытқа дейін бай-бағландардың шетел асырған байлығын қайтару мәселесі жиі сөз болды. Тіпті, жемқорлыққа қатысты заңдарға толықтырулар мен түзетулер енгізілді. Ал бұл жолғы заңсыз сатып алынған активтерді мемлекетке қайтару туралы заңның қандай маңыздылығы болып отыр?
– Ел Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев «Заңсыз иемделінген активтерді мемлекетке қайтару туралы» заңға қол қойды. Заңсыз шығарылған активтерді мемлекетке қайтару – мәселесі бүгінгі күннің өзекті мәселесі. Халықты Қазақстанның көптеген байлығын заңсыз иемденіп алғандар қызықтырып әрі ашындырып жатқаны жасырын емес.
Заңсыз активтерді қайтаруда негізінен азаматтық тәркілеу жүйесіне сүйенеді және бұл халықаралық стандарттарға сәйкес келеді. Мұнда ең үздік шетелдік тәжірибе қолданылады. Заң жобасын дайындау кезінде АҚШ, Канада, Германия, Ұлыбритания, Аустралия сияқты мемлекеттердің сот шеңберінде мүлікті азаматтық тәркілеу тәсілдері зерттелді. Оның мәнісі мынада: активтерді тәркілеу үшін заңсыз мүлік иесі өзінің лауазымы мен өкілеттіктерін пайдаланып, активтерді заңсыз иемденіп алғанын немесе қылмыстық әрекетке қатысы барын дәлелдеуі тиіс. Азаматтық тәркілеудің қылмыстық және әкімшілік тәркілеуден айырмашылығы, ол мерзімі өтіп кетсе де қылмыстық жауапқа тартуда ескіру мерзімдерімен шектелмейді.
Азаматтық тәркілеу тәсілін Еуропаның Адам құқықтары жөніндегі комиссия кінәсіздік презумпциясына қайшы келмейтінін, сондай-ақ негізгі мүліктік құқықтарды бұзбайтынын мәлімдеген. Заңсыз шығарылған активтерді мемлекетке қайтару Заңы ел үшін игілікті құжаттың бірегейі екені анық.
Заңның өзіне келетін болсақ, Парламент қабырғасында негізінен талқыланып, оны қос палата депутаттары мақұлдады. Заңсыз иемделінген активтерді мемлекетке қайтару – күрделі процестердің бірі, сондықтан активтерді ерікті немесе мәжбүрлі тәртіппен қайтарудың екі жолы қарастырылған. Біріншісі – заңсыз иемделінген активтерді ерікті түрде қайтару, ал екіншісі Республиканың, шет мемлекеттердің сот актілері немесе шет мемлекеттердің құзыретті органдарының шешімдері негізінде мәжбүрлі түрде жүзеге асырылуы мүмкін. Өз еркімен тапсырғандарға заңда белгіленген жеңілдіктер қолданылады, ал қаражатты жасыру сияқты заңсыздықтарға баратын болса, онда барлық құқықбұзушылықтар негізге алынып, тергеу толық жүргізіледі.
Қайтару тетіктері ірі сыбайлас жемқорлық субъектілеріне және әкімшілік-билік ресурстары, байланыстары, ықпалы бар адамдармен сыбайлас олигополиялық топтарға қолданылады. Сонымен қатар жауапты мемлекеттік лауазымды атқаратын субъектілерге, мемлекеттік заңды тұлғаларға, квазимемлекеттік сектор субъектілеріне, сондай-ақ аталған тұлғалармен аффилирленген субъектілерге қолданылады.
– Дұрыс қой, дегенмен біздің елде талай жылдан бері талқыланып келе жатқан табыс декларациясын енгізу әлі де шешімін таппай келеді. Бұл орайда олардың табысы қалай анықталады?
– Декларацияда субъектілер заңды тұлғаның кірістерін, активтерін, жарғылық капиталына қатысу үлестерін, Қазақстандағы және шетелдегі қарыздарды, активтердің шығу тегі туралы өзге де мәліметтерді көрсетуге тиіс. Егер тұлға активтерді иемденудің заңдылығын растай алмаса, онда мұндай активтер шығу тегі түсініксіз активтер деп танылады. Заңсыз шығарылған активтер мониторинг және талдау барысында анықталады. Заңсыз иемденгендердің тізімі жабық болғанымен, активтерді қайтару процесінің ашықтығы қамтамасыз етіледі. Ол үшін арнайы комиссия жұмыс істейді.
Уәкілетті орган тарапынан сатып алынған активтердің заңдылығына қатысты орынды күмән туындаса, ол активтерді қайтару жөніндегі Премьер-Министр жасақтаған, Парламент депутаттарынан, қоғам қайраткерлерінен, Үкімет мүшелерінен, мемлекеттік органдардың бірінші басшыларынан және өзге де тұлғалардан құралған комиссияға осындай субъектілер мен олардың үлестес тұлғаларын тиісті реестрге қосу туралы ұсыныстар енгізеді. Өз кезегінде комиссия тұлғаларды реестрге енгізу туралы шешім қабылдайды. Сондай-ақ әлеуметтік, саяси және экономикалық тұрақтылықты ескере отырып, активтерді қайтару жөніндегі алдағы шаралар туралы шешім қабылдайды. Комиссия адамдарды Реестрге енгізген жағдайда, уәкілетті орган бұл туралы оларды хабардар етеді және осы сәттен бастап тұлғалар активтерді иемденудің заңдылығын растай отырып, активтер туралы декларацияны бір ай ішінде не 3 ай ішінде тапсыра алады.
Заңсыз иемденгендердің тізімі жабық болғанымен, активтерді қайтару процесінің ашықтығы қамтамасыз етіледі. Мемлекет пайдасына түскен активтер Қаржы министрлігіндегі қолма-қол ақшаны бақылау шоты саналатын Арнаулы мемлекеттік қорға беріледі. Қаражат Арнаулы мемлекеттік қордан әлеуметтік-экономикалық жобаларды қаржыландыруға жұмсалады. Заң жарияланғаннан кейін 10 күн өткен соң қолданысқа енгізіледі.
– Заңсыз сатып алынған активтерді мемлекетке қайтару туралы заң жобасының мақсаты түсінікті. Бірақ актив дегеннің өзін қарапайым тілмен дұрыстап түсіндіріп беріңізші. Бұл – халықтың табысынан жымқырылған ақша ма, әлде бай-бағландардың елімізде тапқан табысын шетелде жасыруы ма? Заңсыз алынған активке нені жатқызуға болады?
– Заңсыз шығарылған активтерге барлығы кіреді. Мүлік пен ақша, акция да бар. ЖШС-тің атына тіркеп, тыққан мүліктер, қаржыны да құқық қорғау органдарының қырағы көзінен құпия сақтау мүмкін емес. Тіпті, жасыру мақсатында өзінің табысын туыс-туғаны мен ағайындарына, әріптестері мен жолдастарына, жолдастарының достары атынан шетелге заңсыз шығарып жіберген барлық дүние-мүлік кіреді. Себебі заңсыз деген сол, оны кезінде олар халықтан да, мемлекеттен де жасырын ұрлап, қызмет бабын пайдаланып, астыға басқан ақша. Қазір прокуратура органдарына заңсыз иемденілген активтерді қайтаруды тапсырып отыр. Олар осы құжаттың нормасына сәйкес заңсыз шығарылған соманы тексереді, кім көп ақша шығарғанын анықтап шешім қабылдайды. Заң ережелерін қолдану үшін заңда белгіленген шекті сомадан – 13 млн АЕК-тен асатын (44 млрд 850 млн теңге немесе шамамен 100 млн АҚШ доллары) активтері болуға тиіс. Активтерді қайтару жұмыстарын жаңа құрылымдағы арнаулы уәкілетті орган – Бас прокуратура ведомствосы жүзеге асырады. Егер осы көлемде ақша шығарғаны расталса, олар байлықты қалай тапқанын, тиын-тебеннің, дүние-мүлкінің есебін беруі тиіс. Салық төлегендері мұқият зерделенеді. Әрине, бұл қыруар жұмысты талап етеді. Дегенмен заңның әділ әрі жан-жақты жұмыс істеуі үшін құжат депутаттар тарапынан мұқият талқыланды.
– Активті қайтару азаматтық және қылмыстық істерге жатады және әдетте олардың ескіру мерзімдері болады. Ендеше қолданыстағы заңнама активтердің тиімді қайтарылуын қамтамасыз ете ала ма?
– Орынды сұрақ қойдыңыз. Дәл осы қылмыстарды қарауда ескіру мерзімі деген болмайды. Осыдан 15-20 жыл бұрын шығарылған мүлік пен ақша болса да осы заң қолданылады. Тексеру жұмыстары жүреді. Салық декларациясын тапсырып, ақшаның қалай, қашан тапқанын дәлелдей алмаса, заңсыз табылған болып есептеледі. Бұл тексерістен мемлекетте үлкен қызметте істеген адамдар, квазимемлекеттік секторларда басшылық қызметте істегендер, олардың қарапайым қызметкерлері болса да заңсыз ақшалары болса тексеріледі.
Ал тергеу жұмыстарын жүргізуде қандай да бір жіберілген кемшіліктер болса әлі де қосымша өзгерістер енгізуге толықтай мүмкіншілік бар. Бұл заң өз мерзімінде қабылданып, қолға алынған шара деп айтуға болады. Себебі халықтың талабын орындау алдыңғы кезекте атқарылуы тиіс шара. Ендігі жерде халықтың қалтасына қол салғандар жауапкершіліктен жалтарып кете алмайды. Қазақстанның келешегі үшін қабылданып отырған заң бүгін қабылданбаса, халықтың сенімсіздігі арта береді. Қайтарылған ақшаның барлығы әлеуметтік салаға жұмсалады. Ұрланған ақшаларды халықтың өз пайдасына пайдалану қажет. Осылайша, заңсыз иемденілген активтерді қайтарып, экономикамыздың жұмыс істеуін алға жылжыту маңызды. Әліптің артын бақпай, байлықты жасырып қаламын дейтіндер қатты қателеседі. Кезінде құқық қорғау саласында қызмет істегенім бар. Заң ғылымдарының докторымын. Сондықтан дәл қазіргі сәтте халықтан жасырғанды, құқық қорғау органдарының көзінен жасыру мүмкін емес. Себебі қазіргідей технология дамыған заманда кез келген ұрлықты ашуға болады. Оның үстіне, қазір прокуратура органдарынан бөлек, тексеру жұмысын қадағалап отыратын комиссия бар. Ол жерде Үкімет басшысының өзінен бастап депутаттар мен зиялы қауым өкілдері, қоғамдық өкілдер заң дұрыс орындалуын қадалап отырады.
Қазақстанда кезінде заңсыз арзанға салынған стратегиялық мекемелерді де осы заң аясында қайта қарап, тексеріледі деп ойлаймын. Әсіресе, су, газ, халыққа бірінші қажетті стратегиялық маңызды мекемелердің жұмысын қайта тексеру қажет. Расында, сенімді қайтару қиын. Оңайлықпен адамдардың көзқарасын қалыптастыру оңай емес. Дегенмен қабылданған заң халықтың қажеттілігін өтеуге септігін тигізеді деп сенемін. Сол үшін уақыт ағымына сай заң қабылдаудан күдік іздемеген дұрыс.
– Қабылданған құжат маңызды екені анық. Бірақ елдегі кейбір заңгерлер мен қоғам өкілдері судьялардың шешіміне күмәнмен қарайды. Оның үстіне, заң нормалары нақты жазылмаған, ауқымы тым кең деп санайтындар бар. Алып-қосарыңыз бар ма?
– Сот жүйесінде екі тарап болады. Екі тараптың бір жағына оң шешім шығарылғанда, жеңілген екінші тарап соттың әділетсіз екендігін айтады. Бұл заңдылық. Бірақ қазіргі сот саласының қабылдап жатқан шешімдерінің арасында заңсыз деп танылғандары өте аз. Шамамен 98-99 пайызы заңды шешім қабылдап отыр деп есептеймін. Сондықтан басқа елдің соттарын көтеріп, өзіміздің соттарды қаралай беру дұрыс болмайды. Бізде де білімді, әділетті, халық үшін еңбек етіп жүрген, Конституция заңдарын берік сақтайтын, сол жолда адал еңбек етіп жүрген сот, прокурор, құқық қорғау органдары қызметкерлері жетерлік. «Бір құмалақ бір қарын майды шірітетін» фактілер болып жатыр. Оны жоққа шығара алмаймыз. Бірақ солай екен деп барлығына топырақ шашу да дұрыс емес. Басқа елдерде болғанда көріп жүрміз. Біздің мамандар, заңгерлер мен құқық қорғау қызметкерлері батыс елдеріндегі әріптестерден ешбір кем емес. Айлыққа күн көріп отырса да, антына адалдық танытып, таза еңбек етіп жүрген сот саласының адамдары бар. Қабылданған заңның дұрыс жұмыс істеуіне сондай адал қызметкерлер себепші боларына сенімім мол.
– Сіз «өз еркімен қайтарса» деп айтып отырсыз. Яғни Қазақстанда мүлікті иесі өз еркімен қайтарса, қылмыстық іс қозғалмайды. Сонда мемлекет мүлкін заңсыз жолмен алған адам, яғни жемқор жауапкершіліктен босап кете ме?
– Өзекті сұрақ қойып отырсыз. Алайда шетел асырған ақшасын қайтарып жатса, олар үшін осының өзі қылмыстық жауапкершілікке тартылғанмен бірдей. Себебі барынан, осы уақытқа дейін жиған-тергенін, тыққан мал-мүлкінен, қаржысынан айырылу қатал жаза деп ойлаймын. Бүгінгі мақсат – халықтың әл-ауқатын күшейту, ұрланған ақшаны игілікті іске жұмсау. Ал егер өз еркімен қайтармаса, сотқа талап-арыз беру арқылы, құқық қорғау органдары қылмыстық іс қозғап қайтартуға толық мүмкіншілік бар.
Сұхбаттасқан
Жадыра МҮСІЛІМ