Қарсыласының өз порттарына соққы жасап, талқандауына жауап қатқан Украина камикадзе катерлері арқылы шабуылдап, Ресейдің Новороссийск портын болашақта құртып тынуы ықтимал. Ал қазақ мұнайының негізгі бөлігі жаһандық нарыққа дәл осы порт арқылы шығады. РФ порты жабылса, еліміз басты экспорттық тауарын қалай тасымақ? Былтырдан іздеп келген баламалы бағыттар не болды?
Өткен аптада экипажсыз катер іспеттес теңіз дрондарының шабуылы Новороссийск портындағы кемелердің қозғалысына уақытша тыйым салынуына соқтырды. Бұл туралы Каспий құбыр консорциумы (КҚК) хабарлады. Артынша мұнай арту және тасу жұмыстары қалпына келтірілген.
«4 тамыздағы жағдай бойынша ВПУ-2 және ВПУ-3 айлақ құрылғыларына байланған танкерлерге мұнай жүктеу штаттық режимде жүзеге асырыла бастады. Консорциумның инфрақұрылымына зақым келген жоқ. КҚК акваториясындағы және Новороссийск портындағы кемелердің қозғалысына қойылған уақытша тыйым 4 тамызда, сағат 10.39-да алып тасталды. Күзет бөлімшелерінің күштері мен құралдары және мердігерлердің кезекші су көліктері экипажсыз суүсті жүзу құралдарын анықтауға бағдарланды. Табылған жағдайда шұғыл құлағдар етеді», – деп мәлім етті консорциум.
Бұған дейін Telegram арналар Южная Озериевка ауданында да жарылыстар болғанын хабарлады. Онда Каспий құбыр консорциумының теңіз терминалы орналасқан. Ресейлік ақпарат құралдары әлдебір пилотсыз дрондардың қара алтын қабылданатын «мұнай маягын» шабуылдағанын жазды. Әлеуметтік желіде жарияланған видеода теңіз дрондарының бірінің атып түсірілген соң ұзақ уақыт жанып, ақырында жарылғаны бейнеленген.
Сонымен бірге РФ Қорғаныс министрлігі қарсыласының теңіз дрондары РФ әскери теңіз базасына да шабуыл жасағанын, бірақ базаға зақым келмегенін мәлімдеді. Алайда оның жанындағы порт та уақытша жабылып, кемелердің жүрісі тоқтатылған.
Өз кезегінде КҚК «мұнай теңіз шамшырағына» шабуыл жасалғанын растамады. Барлық қажетті инфрақұрылымының жұмыс істеп, танкерлерге мұнай тиеп жатқанын нықтады. Оны айғақтайтын видеоны жарияламады. Мұның қаншалықты шын екені осы айдың қорытындысында, мұнай тиеу көрсеткіштері жарияланған соң белгілі болады.
Қалың қалай, КҚК?
Новороссийск порты жабылған 4 тамыз күні Премьер-Министр Әлихан Смайылов КҚК бас директоры Николай Горбаньмен кездесіп, қалыптасқан ахуалды талқылады. Горбань алдымен Қазақстанның Үкімет басшысын КҚК теңіз терминалы айдынында болған тосын оқиғаның егжей-тегжейі туралы ақпараттандырды. Ол КҚК теңіз терминалының жабдықтары зақымданбағанына, мұнайдың үздіксіз тиеліп, атап айтқанда, танкерге тиеу жұмыстары штаттық режимде жүзеге асып жатқанына сендірді.
Жүздесушілер тасымал қауіпсіздігін арттыру шараларын талқылапты.
Н.Горбань кейін журналистерге берген сұхбатында КҚК теңіз терминалынан мұнайды үздіксіз жөнелтуді қамтамасыз ету мақсатында консорциумның қатысушылары қауіпсіздіктің қосымша шараларын қабылдап жатқанын жеткізді. Әйткенмен, оны не шара екенін нақтыламады. Сарапшылардың тұспалдауынша, акционерлерге күзет қызметін күшейтуге, тіпті қорғаныс құралдарын сатып алуға қосымша шығын шығаруға тура келуі мүмкін.
Жалпы алғанда, тараптар бұл тасымал жолының жабылуын емес, керісінше кеңеюін күтіп отыр. Мысалы, Ә.Смайылов пен Н.Горбань Тар жерлерді жою бағдарламасын (Программы устранения узких мест, ПУУМ) іске асыруды аяқтау мәселелерін талқылады. Бұл жоба Теңіз –Новороссийск мұнай құбырының өткізу қабілетін жылына 82 миллион тоннаға дейін арттыруға мүмкіндік береді. Консорциум басшысының айтуынша, КҚК Қазақстаннан мұнайдың көп көлемін жөнелтуге механикалық тұрғыда дайын. Тек қауіпсіздік мәселесі алаңдатады.
Мұның сыртында биылғы шілде айында ПУУМ-ның ең ірі және маңызды нысандарының бірі – Новороссийск маңындағы КҚК теңіз терминалындағы мұнай көлемі мен сапасы көрсеткіштерін өлшейтін жаңа жүйенің құрылысы тәмамдалды. Аталған жүйе шикізатты бір мезгілде 3 құрылғыдан айдауға жол ашады. Әйтпесе, бұған дейін негізінен екі құрылғы (ВПУ) танкерлерге кезек-кезекпен мұнай құяды екен. Сонымен бірге көктем және күз кезінде қолайсыз ауа райы, дауыл-шторм салдарынан терминалдың жұмысы тоқтап қалумен болды. Ендеше жаңа жүйе шикі мұнай тасымалдау көрсеткіштерін ұлғайтуға ықпал етпек.
Кездесу барысында Атырау облысындағы КҚК нысандарын энергиямен үздіксіз жабдықтау, салық салу және акционерлерге дивидендтер төлеу мәселелері қаралды. Себебі Атырауда «Теңіз» және «Атырау» бас мұнай айдаушы стансалары орналасқан: олар кен орындарынан, жүк жөнелтушілерден қара алтынды қабылдап алып, құбырға бағаттайды. Тіпті, «Исатай» және «Құрманғазы» атты аралық мұнай айдаушы стансалар да осы өңірде орын тепкен.
КҚК бас директоры 2023 жылдың шілде айында консорциум Қазақстандағы «КҚК-Қ» АҚ акционерлеріне алғаш рет жекелей дивидендтер төленгенін хабарлады.
Бұған дейін ол тек ресейліктерге төлеп келіпті.
«Бұдан бұрын компанияның 2022 жылғы қызметінің қорытындысында Ресей аумағындағы «КҚК-Р» АҚ акционерлеріне 43 миллиард рубль дивиденд төленген болатын. Бұл 533 миллион долларға тең. Ал биылғы 30 мамырда өткен акционерлердің жылдық жалпы жиынында «КҚК-Қ» АҚ есебінің мәліметтері бойынша қалыптастырылған 174 миллион доллар таза табысты қазақстандық акционерлер арасында бөлу туралы шешім қабылданды. Дивидендтерді төлеу кезінде Қазақстан бюджетіне 6 068 250 доллар салық ұсталды», – деді ақпарат құралдарына КҚК бас директоры Николай Горбань.
«Дружба» да тоқырады
Десек те, Қара теңізде қауіпсіздік болмаса, ондағы теңіз порттарына үнемі шабуыл жасалса, бұл жоспарлардың бәрі адыра қалуы мүмкін. Бүгінде Новороссийск порты арқылы мұнай тасымалы қайта жанданды. Бірақ оған кіретін танкерлер үшін алда сақтандыру құны күрт қымбаттайды деген болжам бар. Тасымал компанияларының бір бөлігі Украина «әскери қауіпті аймақ» деп жариялаған Қара теңіздегі сол ресейлік порттарға кірмеуі мүмкін.
«Жығылғанға жұдырық» дегендей, Польша Ресейден келетін «Дружба» мұнай құбырының Германияға бағытталған тармағын уақытша ағытып тастады. Бұған Ходеч қаласының тұсында құбырдан ақау шығып, шикізаттың сыртқа шым-шымдап шыға бастағаны себеп болған екен.
Теңізбен емес, құрлықпен қара алтын таситын осы магистралды құбыр арқылы да қазақ мұнайы Еуропаға, соның ішінде Германияға арна тартады.
Қазақстанның Энергетика министрлігі «Дружба» құбырының жабылуы қазақстандық жеткізілімдерге кері әсер етпейтінін мәлімдеді. Оның дерегінше, биылғы тамыз айында «Самара» стансасы бағытында мұнай тасымалы жоспарланған. Самарадан ары қарай қара алтын Германия аумағына жақын жерге, Полшадағы Adamowo-Zastawa («Адамова застава») елді мекеніне жетіп, еуропалық құбыр жүйесіне қосылады. Бұл – Қарашығанақ Петролеум Оперейтинг Б.В. компаниясының өнімі. Тамыздағы тасымалдың жалпы көлемі 100 мың тонна көрінеді.
«Тәуліктік кесте бойынша 2023 жылғы 3 және 5 тамыз аралығында Атыраудағы Үлкен Шаған аралық мұнай айдау стансасында осы мұнайдың 11,6 мың тоннасы қабылданды. Қалған көлемін қабылдау 6 тамызда басталды және 29 тамызға дейін жалғасады. Содан соң оны Самара аралық мұнай айдау стансасы бағытында тасымалдау 25 тамыздан 29 тамыз аралығында жүзеге асырылады», – деп түсіндірді Энергетика министрлігі.
Ведомствоның мәліметінше, қазақ мұнайы одан ары Германияға шамамен 28-30 тамыз аралығында жеткізіледі деп күтіп отыр.
Яғни, соған дейін Польша «Дружба» құбырының германиялық тармағындағы ақауларды жояды деп үміттенеді. Кеше, 7 тамызда «Дружбаның» польшалық операторы PERN компаниясы зақымдалған тармақтағы жөндеу жұмыстарын жеделдетіп жатқанын, нәтижесінде онымен Германияға мұнай айдауды 8 тамыздан соң қалпына келтіруге тырысатынын мәлімдеді.
Негізі, «Дружба» құбыры ресейлік Транснефть алпауытының меншігінде. Қазақстандық «ҚазТрансОйл» ұлттық компаниясы одан биылғы 2023 жылы осы құбырмен 1,2 миллион тонна қазақ мұнайын Германияға тасымалдауға квота алды.
Баламалы бағыт, қайдасың?
КҚК бас директоры Николай Горбань Қазақстанның Үкімет басшысы Әлихан Смайыловпен әңгімесінде қазақстандық қара алтынды әлемдік нарықтарға шығаруда Теңіз–Новороссийск (КҚК) мұнай құбырына бәсекелес болатын балама бағыттарды қарастырғанын айтты. Оның пікірінше, әзірге КҚК-ға толыққанды балама жоқ.
Мұнай-газ саласының эксперті Н.Жұмағұлов КҚК магистралін толық алмастыра алатындай әзірге балама жоқ деген байламын қостады.
Ақтау теңіз порты арқылы Әзербайжанға бүгінде кем дегенде 5-7 миллион тонна мұнай жөнелтуге болады. Мұнай құю қуаттылықтарын қалпына келтіру жұмыстары аяқталған соң бұл көлем 12,5 миллион тоннаға дейін жеткізіледі.
Бұдан бөлек, Иранға СВОП-жеткізу жолы бар. Алайда ол үшін қосымша келісімдер қажет. Қалай болғанда, Қазақстан Новороссийск порты арқылы айдауын жалғастырады.
Бұл ретте Украина тарапы мұнай тасымалдайтын азаматтық танкерлерге, кемелерге шабуыл жасамайтынын қосымша мәлімдеді. Украиналық дрондар жарып, істен шығарған ресейлік Sig танкері бұл қатарға жатпаған, өйткені украиналық барлау қызметі оның Украина аумағын оккупациялаған РФ әскерінің техникасына отын тасығанын әшкерелепті.
Argus агенттігінің ақпаратынша, Қазақстан биыл мұнай өндірісін 90,5 млн тоннаға дейін арттыруды жоспарлады. Сондықтан республикаға Ресейді айналып өтетін баламалы жолдарды бәрібір іздеуге тура келеді.
Агенттік сарапшылары барлық баламалы бағыт қолданыстағы және талқылау барысындағы болып бөлінетінін жеткізді. Негізгі және қолданыстағы басты баламалы бағыт – Каспий арқылы Әзербайжанға танкерлермен жеткізіп, Баку – Тбилиси – Джейхан мұнай құбырына қосу болып отыр. Бұл бағытта 2023 жылы шамамен 1,5 миллион тонна қазақ мұнайын жөнелту жоспарланған. 2026 жылға қарай бұл көлем 10 есе өсіп, 15 миллион тоннадан асуы тиіс.
Екінші бағыт ретінде былтырдан бері грузиялық Батуми портына Теңіз кен орнының мұнайын теміржол цистерналарымен жеткізу қайта жанданды. Үшіншіден, құрлықтағы «Дружба» құбыры арқылы Германияға 1,2 миллион тонна мұнай экспорттау қолға алынды. Осы құбырдың оңтүстік тармағымен де мұнай тасымалдау мәселелері пысықталып жатыр.
Иран бағыты да перспективті саналады. Компаниялардың бір тобы бұл елге мұнайды теміржолмен жеткізу жолдарын қарастыруда. Тек оның шығындары көбірек болып тұрған көрінеді. Негізгі бөлігі Каспий арқылы жолдануы мүмкін. Сонымен бірге Тегеранмен келісімге келу де оңай шаруа емес. Келіссөздер ұзаққа созылды.
Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің хабарлауынша, Каспийдегі теңіз порттарының жалпы өткізу қабілеті 21,2 миллион тоннаны құрайды. Ақтау және Құрық порттарында 2 мұнай құю, 2 астық, 3 паром және 2 құрғақ жүк терминалы жұмыс істейді.
Бірақ КҚК бәрібір негізгі бағыт болып қала береді. Ол басқа баламалы бағыттарға қарағанда экономикалық тиімді әрі машақаты аз. Биыл сол арқылы Қазақстанның 56,5 млн тонна мұнайын әлемдік нарыққа жеткізу жоспарланған. Демек, Ресейдің соғысын тоқтатып, Украинамен бітімге келуін тілейтін елдердің ішіндегі алғашқысы Қазақстан болса керек.
Елдос СЕНБАЙ
© коллаж: Елдар ҚАБА