Себебі парадоксты жағдай қалыптасты. Ұйым жарғысында жазылғандай, БҰҰ Қауіпсіздік кеңесі – халықаралық бейбітшілік пен қауіпсіздікті ұстап тұруға жауапты басты құрылым. Алайда оның тұрақты 5 мүшесінің бірі – көршісін 1,5 жылдан бері қанға бөгіп жатқан агрессор. Ол БҰҰ Қауіпсіздік кеңесі беретін вето қою құқығын пайдаланып, жаһандық ұйымды реформалауды бұғаттап тастап отыр.
Кемсітуге бейім ұйым
Бүгінде БҰҰ-ға 193 тәуелсіз мемлекет мүше. Бүкіләлемдік ортақ ұйымға соңғы рет 2011 жылғы 14 шілдеде 193 нөмірмен Оңтүстік Судан мүше болып кірді. Содан бері ол ешкімді қабылдамай қойды.
Тіпті, батыстық сарапшылар да БҰҰ мүшелікке қабылдамай отырған азат елдердің көбі мұсылман дінін ұстанатынына назар аудартады. Бұған бір жағынан, БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінің тұрақты бес мемлекетінің бірде-бірі Ислам әлеміне жатпайтыны да себеп болуы мүмкін.
Мысалы, сонау 1988 жылы тәуелсіздігін жариялаған Палестинаны тарихи шекараларында БҰҰ-ның 193 мемлекетінің 138-і мойындады. Ұйым оны өз мүшелерінің қатарына қабылдамай келеді. 2008 жылы егемендігін бекемдеген мұсылмандық Косовоны БҰҰ-ның 101 мемлекеті мойындады. Ұйым илігер емес.
1976 жылы тәуелсіздік алған Сахара Араб Демократиялық Республикасын БҰҰ 45 мемлекеті таныды. БҰҰ мұны азсынады. 1983 жылы Түркияның күшімен егемен елге айналған Солтүстік Кипр Түрік Республикасының да осы жаһандық ұйымға мүше болудан үміті жоқ.
Бізде Тайвань атымен белгілі, 1912 жылы құрылған Қытай Республикасын БҰҰ-ның 13 мемлекеті мойындады. Кезінде Қытай халқы атынан БҰҰ Қауіпсіздік кеңесіне сол мүше болған. Алайда КСРО көмегімен одан билікті тартып алып, ескі өкіметті аралдарға ысырған Қытай Халық Республикасы БҰҰ төріне өзі жайғасты. Айтпақшы, бүгінде ҚХР-дың өзін осы ұйымның 14 мүше елі мойындамайды. Соған қарамастан Қауіпсіздік кеңесінің тұрақты мүшесі ретінде Қытай Халық Республикасы Қытай Республикасының ешқашан ұйымға мүше болмауы үшін қолынан келгеннің бәрін жасауда.
Жалпы, БҰҰ қызметі қалпымен кемсітуге, шектеуге толы. Оның ресми сайтында жарнасын төлемегені үшін дауыс беру құқығынан айырылған елдердің ресми «қара тізімі» бар.
«Алдыңғы 2 жыл үшін ұйымға төленуі тиіс ақшалай жарнасы бойынша қарызы бар ұйым мүшесі Бас Ассамблеядағы дауыс беру құқығынан айырылады» делінген БҰҰ Жарғысының 19-бабында. 2023 жылғы жағдай бойынша қара тізімге 4 мемлекет ілікті: Венесуэла, Комор аралдары, Сан-Томе мен Принсипи, Сомали.
Қандай реформа ұсынылды?
Украина бірқатар серіктесімен бірігіп, Ресейді БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінен алып тастауға ұмтылуда. Бұл жерде басты дәйектеме – Мәскеудің агрессор екені емес. БҰҰ-дағы Украинаның тұрақты өкілі Сергей Кислицаның айтуынша, Ресей ұйым төрінде заңсыз отыр және мұны БҰҰ құжаттары растайды.
«Құжаттарда БҰҰ ҚК тұрақты мүшесі ретінде РФ емес, Кеңес Одағы деп жазылып тұр. Ал 1991 жылғы 21 желтоқсанда Алматыда бұрынғы кеңестік республикалар КСРО-ның таратылғаны туралы шешім қабылдады. Сондықтан 24 желтоқсанда БҰҰ ғимараты алдындағы тутұғырдан Кеңес Одағының туы түсірілді. Жаңадан құрылған Ресей Федерациясы сол бойы БҰҰ-ға мүше болуға өтініш берген жоқ. Соған қарамастан әлемдік державалар РФ қолында шоғырланған кеңестік ядролық және әскери әлеуетті қауіпсіздендіру мақсатында ұйым жарғысының бұзылғанына көз жұма қарады, Ресейдің БҰҰ ҚК мүшесі болуына қарсылық білдірмеді», – дейді С.Кислица.
Өз кезегінде Мәскеу РФ-тың «КСРО-ның заңды мұрагері» екенін қарсы дәйек ретінде келтіреді. Бірақ БҰҰ Жарғысында мүшелік мұрагерлік жолмен берілмейді. Жаңа мемлекет мүшелікке кіру рәсімінен қайта өтуі шарт. Мысалы, БҰҰ мүшесі болған Югославия (ЮСФР) тараған соң, оның заңды мұрагері – Сербия болды. Оған БҰҰ мүшелерінің даусын жинап, қайтадан ұйымға кіруге тура келді.
Украинаны майдан даласында жақтағанымен, геосаясат сахнасында Мәскеумен ашық қақтығысуға АҚШ батпады. Сол себепті Ақ үй төл реформасында БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінің тұрақты мүшелерінің санын көбейтуді ғана ұсынды. Осы аптада Президент Джо Байден Құрама Штаттардың БҰҰ жанындағы тұрақты өкілі Линда Томас-Гринфилдке Қауіпсіздік Кеңесін реформалау мәселесін ілгерілетуге тапсырма берді. Атлант мұхитының ар жағындағы алпауыт БҰҰ ҚК құрамына нақты кімдерді қосқысы келетінін жарияламады. The Washington Post Ақ үй Африка мен Латын Америкасының 6 елін канди-дат ретінде қарастырады деп тұспалдады. Өзге ақпарат құралдары Үндістан, Бразилия, Германия, Жапония тұрақты мүше болуы мүмкін деп жазды.
Соңғы ұсыныс өтуі мүмкін. Өйткені алғашқы екеуі – Ресейді, соңғы екеуі АҚШ-ты жақтайды. Геосаяси арасалмақ бәрібір өзгермейді.
Әйткенмен, Ақ үйдің пайымдауынша, осының өзі БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінің архитектурасын өзгертеді, ондағы кемсітушілікті азайтады. Ұйымға «барынша инклюзивті және жаппай қамтушы» сипат береді. Себебі «жаһандық Оңтүстік» (The Global South) елдері өкілдерінің енуіне жол ашады. Әзірге бұл мега-аймақтың өкілдері ұсынылмаған. Әрине, мұсылман әлемі де ұсынылмаған. Бірақ әлемдік державалар Ислам әлемінің күш алуынан қорқатын сияқты.
БҰҰ төрінен қазақ орын ала ма?
Е.Лукьяновтың түсіндіруінше, бұл ұйым бәрібір реформаны қажет етеді: оның басты кемшілігі – БҰҰ ҚК тұрақты мүшелерінің вето қою құқығын теріс пайдалануы. Жаһандық осы ұйым құрылғалы 250-ден көп рет вето қою құқығы қолданылған. Салдарынан, ұйымның тіпті гуманитарлық көмек бағыты да дағдарды. Джо Байден әріптестерін шешімдерді бұғаттау құқығына сирек, тек төтенше мәселеде ғана жүгінуге шақырды.
Батыс пен Мәскеудің текетіресі салдарынан қазіргі кезде БҰҰ ҚК адамзат үшін аса маңызды мәселелерде де шешім қабылдауды қойды. Яғни, дағдарысқа ұшырады. Салдарынан, жер шары мен халықаралық қауымдастық үшін көкейкесті мәселелер бойынша дауыс беру ұйымның басқа органында – Бас Ассамблеяда жүзеге асырылады. Бірақ Қауіпсіздік кеңестен айырмашылығы сол, Бас Ассамблеяның шешімі мүше мемлекеттер үшін орындауға міндетті емес, ұсыныс сипатында ғана болады.
Тағы бір олқылығы – кемсітушіліктер. Мысалы, БҰҰ ҚК құрамында ірі 2 континенттің, Африка мен Оңтүстік Американың өкілі жоқ, олардың үні естілмейді, мүддесі ескерілмейді.
2023 жылғы 20 қыркүйекте БҰҰ Бас Ассамблеясының 78-сессиясы аясындағы Жалпы дебатта сөз сөйлеген Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев БҰҰ Қауіпсіздік кеңесіне жан-жақты реформа жасамай, жаһандық күн тәртібіне шыққан күрмеулі мәселелер шешілмейтінін, қиындықтар еңсерілмейтінін мәлімдеді. Қазақстан лидері БҰҰ бас органында «орта державалардың» және барлық дамушы елдердің үні күшейіп, анық естілуге тиістігін нықтады. Мысалы, тұрақты мүшелікке кандидаттың бірі ретінде Қазақ елін ұсынды.
«Байқауымызша, Қауіпсіздік кеңесі тығырықтан шыға алмайтын сияқты. Сондықтан бейбітшілік пен қауіпсіздікті сақтауда маңызды рөл атқара алуы үшін оның құрамында басқа елдер, соның ішінде Қазақстан да болуы керек. Біздің өңірде ұйымға мүше мемлекеттердің ықпалдастығының жандануы Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңесті құрлықтағы делдалдық пен бітімгершілікке үлес қосуға қабілетті толыққанды халықаралық ұйымға айналдыруда оң ықпал етті. Қазақстан Шанхай ынтымақтастық ұйымының қазіргі төрағасы ретінде Әділетті әлем мен келісімді жақтайтын дүниежүзілік бірлік туралы бастама көтерді. Біз сіздерді осы игі іске қосылуға шақырамыз. Жаһандық Оңтүстік пен жаһандық Солтүстік арасында ашық диалог орнату – оның негізгі арқауы», – деді Қ.Тоқаев.
Егер Қазақстан БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінің тұрақты мүшесі болса, онда ұстамды мұсылман әлемі ұстанымының да жаһандық деңгейде естілуіне үлес қоса алар еді.
Айхан ШӘРІП