Ата Заңымызға сәйкес, жер қойнауындағы барлық қазына, табиғи ресурстар халыққа тиесілі. Былтырғы референдум нәтижесінде Конституцияға осындай норма енгізілді. Өмірде бұл талап орындалып отыр деу қиын.
Өнім бөлісу: қазына иесінің қақысы қайда?
1,199
оқылды

Осы орайда Парламент депутаттары Өнім бөлісу келісімшарттарына қатысты мәселе көтеріп жатыр. Себебі еліміздегі ең ірі мұнай-газ кен орындары шетелдіктердің қан­жығасында кетті. Ал жобалардағы тауарлардың жергілікті үлесі 5 пайыз ғана. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев биылғы Жолдауында  «Экономикамыз басқа елдерге әрдайым ашық болуға тиіс. Бірақ ұлттық бірлестіктің мүддесін қорғау керек» деген еді. Бірақ барлық мұнай инвесторлардың әлдебір, түсініксіз шығындарын өтеуге кетеді. Елге тиын-тебені тиеді. 

Дүниежүзінде «жаһандық супергигант» (Supergiant oil fields) саналатын мұнай кен орындарының саны қырық шақ­ты ғана екен. Соның үшеуі біздің елде орналасқан, бұ­лар – Теңіз, Қашаған және Қарашығанақ. Бірақ олар ел эко­номикасының өркендеуіне «супергиганттық» ықпал етіп, орасан зор серпін беріп отыр деуге келмейді. 

2023 жылғы 12 қыркүйекте, «Ақорда» резиденциясында отан­дық бизнес өкілдерімен кездескен Президент Қасым-Жомарт Тоқаев та осыған ренжіген. Оның пікірінше, мә­селен, мұнай сервисі саласы отандық экономиканы әр­та­рап­тандырудың және өсімді қамтамасыз етудің негізгі те­тігі болуы керек. Олай болған жоқ. Сала керісінше, ереуілдерден көз аша алмай, елдегі тұрақсыздықтың қуатты бір драйвері бол­ды. Неге? 

Өйткені Президенттің айтуынша, бүгінде Теңіз, Қаша­ған және Қарашығанақ кен орындарындағы жобаларды жо­­ба­лаумен басқа мемлекеттер айналысып жатыр. Бұл Теңіз кен орнын келешек кеңейту (ТККК) жобасына да қа­­­тысты. 

Тиісінше, аталған әлемдік алыпта­рымыздың тізгіні де Қазақстанның емес, шетелдіктердің қолында. Олар әри­не, бірінші кезекте өз қалталарын толты­­­ру­дың қамын жасайды да, Қазақ­станды өрге сүйреуге бас қатыра бе­р­мейді.

– Олардың жобалық шешімдері қа­л­пымен импорттық материалдар мен құрылғыларға негізделеді. Бұл отандық өндірушілерді мұнай-газ саласындағы жобалардан шеттетеді. Соның кесірінен, Теңіз, Қашаған, Қарашығанақтың ірі жобаларындағы тауарлардың жергілікті үле­сі, яғни қазақстандық мазмұн 5 па­­­­йыз­­­­­­­­­­ға да жетпейді. Үкімет жергілікті ин­женерлер мен компанияларды мін­­дет­ті түрде тарта отырып, жобалық ди­­­зайн-офистерді Қазақстанға көшіруге ықпал етуге тиіс, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.

Мынадай «қызықты» дерек назар ау­дартады: ол қандай компаниялардың өзі өндірген әрбір тонна мұнайдан ел қазы­насына барынша көп салық төлегенін көрсетеді. Бұл ретте жер астынан жы­­лы­­на 500 мың тоннадан астам қара ал­­­тын шығаратын ірі 15 компания алынды. Еліміздегі бір жылғы бүкіл мұнай өн­­­дірісінің 92%-ы солардың үлесінде. 

Бұл көшті Теңіз, Қашаған, Қарашы­­­ғанақ бастап тұруы шарт. 2022 жылғы де­­­­­рек бойынша, ішінара ғана солай бол­ды: Қарашығанақ Петролеум Компани (ҚПО) әрбір тонна мұнайдан елге 89 мың теңгеден салық төлеп, бірінші тұ­­­ғырға көтерілді (бұрын бірінші тұғыр­да Қазгер­мұнай тұратын). Екінші орын­­ға Тимур Құлыбаевтың «Каспий нефть» компа­­­ния­­сы шықты – 71 мың теңге. Үштікті қазақ-қытай бірлескен кәсіп­орны сана­­­латын «Қаражан­­басмұнай» АҚ тұйық­­­тады: 1 тоннасынан 66 453 тең­­­геден төледі. 

Теңіз алыбын басыбайлы астына бас­­қан Теңізшевройл тек төртінші орын­­­да: 64 136 теңге. Ары қарай тізімді негі­­­­зінен «ҚазМұнайГаз» ұлттық компаниясына тиесілі еншілес кәсіпорындар тол­тырды. 

Масқара болғанда, супералып Қаша­­­ған кен орнын игеріп жатқан North Caspian Operating Company N.V. (NCOC) төле­гені ащы кекесін ғана тудырғандай: 1 тонна қара алтыннан 9 257 теңгеден салық аударыпты. Сонымен бірге ол қа­зақтың қазынасын тезірек әрі көбірек өндіріп алуға жанталасуда және бұл жөнінен екінші орынға шықты. Оның алдына түскен ТШО бір жылда 26,5 мил­лионнан астам тонна, ал NCOC 16,2 миллионнан артық тонна қара алтын өндіріпті (NRG monitor дерегі). 

Қазақстанға қанша табыс түседі?

Сарапшылардың түсіндіруінше, бұ­­­рынғы билік бекіткен Өнім бөлісу келі­сімшарттары (ӨБК) қазақстандық ірі кен орындарын шетелдік инвестор­лар­­­­дың қанжығасына байлап берді. Өйткені бұл келісімшарттар COST oil және PROFIT oil қағидаттарына құрыл­ған. Қара­­­­пайым тілмен айтқанда, қазақ жері­нің қойнауынан шығарылған әрбір бөш­ке-баррельді екі бөлікке бөлуге болады. 

Бірінші бөлігі инвесторлардың кен­ орнын игеруге жұмсаған шығындарын «жа­буға» бағытталады. Екінші бөлігі – инвестор-қожайынның, соның ішінде кон­сорциум қатысушыларының табы­сын, өзге де төлемдерін төлеуге кетеді. Сонда Конституцияға сай, сол ен бай­лық­тың иесі саналатын халыққа не қала­ды? Салық қана. 

ӨБК-нің қазақстандық саналы қо­ғамды, сарапшыларды кіжіндіретіні де осыдан. Әлемдегі аз шоғыр ғана «супер­­­ги­­­­ганттың» үшеуін иемденген Қазақ­­­­­стан­д­а, Ұлттық банктің дерегінше, ха­­­­лық­тың 90%-ының табысы айына 151 мың теңгеден аспайды. 

Мысалы, дамыған елдерді айтпаған­­­ның өзінде, тіпті Ресейде Өнім бөлісу келісімшарттары деген жоқ. Соның ар­қа­­сында Ресей әрбір кен орнынан түсе­тін табыстың жартысынан артығын ел қазынасына алып қояды. 

Салаға жауапты мамандар респуб­­­­ликада бекітілген әрбір ӨБК-нің төл ерек­шелігі, детальдері мен нюанстары ба­­рын алға тартып, ақталады. Нәти­­­­­­­­жесінде, әрқайсысының мемлекетке тө­­лей­­­­­­тіні келісімшарттың ерекшелік­­теріне, ӨБК бекітілген жылдағы мұнай құнына, сатылған көмірсутектің орташа құнына және басқасына байланысты көрінеді. Алайда ол келісімшарттардың егжей-тегжейін ел білмейді. Билік әлі күнге жасырып ұстап отыр. 

Осыған байланысты Мәжіліс депу­таттары халық тілегіне құлақ асатын мем­­­лекет қағидаты аясында Өнім бөлісу келісімшарттарының жай-жапсарын жұртшылыққа жария етуді сұрай бас­тады. Биылғы сәуірде «Ақ жол» партиясы Үкіметке тиісті депутаттық сауалын жол­даған. Таяуда Мәжілістің жалпы оты­­­рысында бұл мәселені депутат Ба­қытжан Базарбек көтерді. 

«1997 жылдан бері елдегі барлық мұ­най кен орны инвесторлардың қо­­лында: оның ішінде «Теңіз», «Қарашығанақ», «Қаша­ған» да бар. Өкінішке қарай, олар­ға қатысты шетелдік инвес­­­­торлар­мен ара­­­­­да бекітілген келісім­­шарттардың бү­­ге-шіге­сін халық осы уақытқа дейін біл­мей­­ді. Конституция бойынша ха­лық – жер­­дің және жер қойнауындағы бай­­­­­­­­­­­­­­лық­­­­­­­тың иесі. Әлгі келісімшарттар қан­дай талап­­­тар­­­­мен бекітілген?» – деген депутат Үкі­­мет­­­­­­­­­­­тен еліміздегі үш супер­гигантқа қа­­­­­тыс­­­­­­­­­­­­­­­т­ы ӨБК шарттарын ашып, халыққа жа­­­­­­­­­­рия­­лауға қаншалықты дайын екенін сұ­­­рады. 

Үкімет өкілдері оған дайын емесін мәлімдеді. 

«Халықаралық талаптарға сәйкес, бұл келісімшарттар екі жақтың өзара келісімі болса ғана жарияланады. Егер келісімді жария ету талабы нақты қойыл­­­са, онда біз аталған үш алпауыт кен ор­­­­­нының иелеріне тиісті талапта­­­­рымызды қоятын боламыз», – деді Энер­­­­гетика вице-министрі Асхат Хасенов.

Ол ӨБК-лер мүлдем құпия еместігін, оларға қатысты кейбір ақпарат жария­­­­ланып тұратынын жеткізді. 

«Өнімді бөлісу келісімшарттарына қатысты арнайы тұрақтылық берілген. Олардың шарттары қайта қарауға жат­пайды. Бірақ олар туралы мүлдем, еш­­қандай ақпарат жоқ деуге болмайды. Ашық ақпараттар бар: олардың эколо­­­­­гиялық міндеттемелерінің орындалуы, қанша салық төлеп жатқаны, қандай өңірлерге әлеуметтік-экономикалық кө­­мек көрсететіні анық. Келісімшарт­­тарға қосымша басқа да шаралар қам­тылуы үшін Мәжіліс пен Үкімет ара­сында ар­­­­найы жұмыс тобы құрылды, оған депутат Еділ Жаңбыршин басшы­­­лық жасайды. Сол жұмыс тобында қандай ақпарат­тарды ашық жариялау бойынша жұмыс істей­­­міз», – деді Энергетика вице-министрі.

Бөлісу емес, қанау сияқты

Бұған дейін тараған дерек бойынша Қазақстан тарапы тек бір ӨБК бойынша 2022 жылдың қорытындысында инвес­­­торларға 2 млрд 595 миллион доллар немесе 1,2 триллион теңге артық төлен­­­­ге­­­­нін анықтап, дауласып жатқан көріне­ді. Сарапшылар жалпы сома бұдан әлде­қайда көп екеніне сенімді. 

Мұнай-газ саласының сарапшысы, Мұнай сервисі компаниялары одағының басшысы Нұрлан Жұмағұловтың мәлі­­­­метінше, Қашағанның ӨБК-сі бойынша өтелетін шығындарға қатысты дау сома­­сы 15 млрд доллардан асып кеткен. 

«2022 жылға арналған жылдық есе­­­бінде «ҚазМұнайГаз» ұлттық компания­­­сы дауға іліккен өтелетін шығындардағы өз үлесі былтырғы 31 желтоқсанның өзін­­де 2,6 млрд долларға жеткенін мә­лім­деді. ҚМГ-ның Қашағандағы үлесі 16,88% екенін ескерсек, даулы шығыс­­­­­тар­­­ға қатысты претензия сомасы 2023 жыл­­­­дың басында 15,4 млрд доллар­­дан асты! Себебі, бұған дейін даулы шы­­­ғыс­тардың ауқымы 13 млрд долларға жет­­кені жария болған. Бірақ бұл сома 2010-2018 жылдарды, яғни жаңа, қазіргі менедж­­мент келгенге дейінгі кезеңді ғана қам­­­тиды. Содан бері даулы шығыс­­­­тар ауқы­­мы бірнеше миллиардқа өсті», – деді сарапшы. 

Атап өту керек, бұрынғы жылдары Қа­­­­­­шаған жобасы бойынша уәкілетті ор­­­­ган функциялары Энергетика ми­­­­нистр­­­лігіне берілген еді. Ал 2016 жылғы 20 мау­­­­­сымда Қазақстан Үкіметі №355  қау­­­­­­­­­­­­­лы­­­­­­­­­­­сымен «PSA» ЖШС-ін Өнім бөлісу келісімшарттары бойынша уә­кілетті ор­­ган ретінде бекітті. 2022 жылғы 9 жел­­­тоқ­­­­­сан­­­­нан кейін «Samruk-Kazyna Trust» корпоративтік қоры осы «PSA» ЖШС-і­нің жалғыз қатысушысы болып та­­­­­­ныл­ды. 

Демек, ӨБК саласының тізгіні Са­мұрық-Қазынаның қолына табысталған. Компания ӨБК-лерге қатысты өзгеріс­тер енгізуге тырысуда. Мысалы, Қашаған жобасында теңіз түбін тереңдету жұмыс­­­­­тарына бағытталған 280 млн долларды «PSA» тарапынан өтелетін шығынға жатқызудан бас тартты. Ол шығысты инвесторлар өздері көтеруі тиіс. 

Әйтпесе, Өнім бөлісу шартындағы ол­қылықтарды пайдаланып, жатжұрттық инвесторлар яхта, вилла сияқты қымбат сатып алуларын, әлем бойынша саяхат­­тарын да ӨБК шығыстарына жатқыза салғаны айтылып жүр. Оларды қазақ елі өз мұнайымен өтейді. Үкімет енді ғана азу танытып, кейбірін өтеуден бас тарта бастады. Инвестор болса, «Қайда бара­­сың, келісім бар, төлейсің» деп табан­дайды.

Қалай болғанда, бәрін халықаралық арбитраж шешеді. Тараптар төрелік сұ­рап, соған жүгінді. 

Елдос СЕНБАЙ

© коллаж: Елдар ҚАБА