Соның ішінде экспортымыз 84 миллиард доллардан асты. Биыл Қазақстан бұл тарихи жетістігін қайталай ала ма? Президенттің АҚШ, Германия, Түркия сияқты басты сауда әріптестерімізге сапары оған серпін беруге тиіс. Бұған қоса, елімізде тек экспорт мәселелерімен айналысатын жаңа агенттік құрылды.
Жарқын рекордты жаңарта аламыз ба?
Мемлекет басшысы, әсіресе дайын өнім экспортын дамыту жөнінде нақты тапсырмалар берді.
«Экспортты ұлғайтуға айрықша мән беру керек. Оның әдіс-тәсілдері болғанымен, жүйелі ұстаным жоқ. Осы орайда KazakhExport компаниясы экспортты дамытатын толыққанды институтқа айналады. Компанияға осы міндетті атқаруға қажетті құзырет берілуі тиіс», – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Осыған орай Үкімет 2003 жылы құрылып, 20 жыл бар-жоғы белгісіз болып, бұйығы жатқан KazakhExport компаниясын жарыққа шығарып, оның базасында құрылатын агенттікке мол қаражат бөлуге, тиісті құзырлар беруге кірісті.
Өз кезегінде Сауда және интеграция министрлігі «Кейбір заңнамалық актілерге экспорттық-кредиттік агенттік және шикізаттық емес тауарлардың (жұмыстардың, көрсетілетін қызметтердің) экспортын ілгерілету мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңының жобасын әзірледі. Оны Мәжіліс бірінші оқылымда қабылдады. Дегенмен құжат сарапшылар арасында пікірталас туғызуда. Олар бар назар алпауыттар мен олигархтарға ауып, отандық орташа экспорттаушылар лайықты көмек алмайды деп алаңдайды.
Заң қабылданған соң KazakhExport бізден тауар таситын шетелдік, ресейлік компанияларды да жарылқайтын болады. «Бұл санкцияны айналып өтуге соқтырмас па?» деген заңды сауал туғызады. Себебі санкцияларды аттап өту, сұр импортты жүзеге асыру, яғни өнімдерді бренд иелерінің рұқсатынсыз тасу үшін ресейлік компаниялар Қазақстанның, өзге елдердің юрисдикциясына көшіп, қайта тіркеледі.
Сауда және интеграция вице-министрі Қайрат Төребаевтың түсіндіруінше, KazakhExport сақтандырумен, қайта сақтандырумен, шикізаттық емес экспортты қаржылық қолдаумен, дамытумен айналысатын экспорттық-кредиттік агенттікке айналады.
Жаңа агенттік алдына Мемлекет басшысы қандай мұрат-миссия белгіледі? Ең бастысы, ол 2025 жылға қарай шикізаттық емес тауарлар экспортының көлемін 41 миллиард долларға дейін өсіруге ықпал етуге міндетті.
Сауда вице-министрінің айтуынша, Қазақстан былтыр жаһандық нарыққа шикізаттық емес өнімдерімізді 26,5 миллиард долларға өткізе алды. Бұл – бұрын болмаған тарихи рекорд. Биыл рекорд жаңарады деп күтілуде. Себебі 2023 жылдың I-тоқсанында өңделген өнімдердің сыртқы сауда (импорт пен экспорт) көлемі 18,8 млрд долларды құрады. Яғни, 2022 жылғы ұқсас кезеңдегіден үштен бірге көп. Соның ішінде шикізаттық емес тауарлардың экспорты 7,6% өсіп, бір ғана тоқсанда 5,9 млрд долларға жетті.
Қайрат Төребаевтың мәліметінше, экспорттың өсімі тауарлық позициялардың санын кеңейту есебінен қамтамасыз етілді. Қарапайым тілмен айтқанда, қазақ елінің әлемдік қара базарда саудалайтын өнімдерінің ассортименті артты. Нәтижесінде, биылғы I-тоқсанда экспортқа шығарылатын отандық өнімдердің тауарлық позицияларының саны 767-ге ұлғайды. Бұл ретте бір позиция бірнеше брендтен тұруы мүмкін. Мысалы, сүт өнімдерін жалғыз емес, бірнеше компания төл тауарлық белгілерімен шетелге сатады.
Қазақстанның шикізаттық емес экспортын осы жылы дүниежүзіндегі 106 мемлекет тұтынуда. Осылайша, 2022 жылға қарағанда тұтынушыларымыздың қатары тағы 6 елге кеңейді.
KazakhExport-тың басқа міндеттеріне: экспорттық-кредиттік агенттіктің қызметі халықаралық тәжірибесін Қазақстанда енгізу, экспорттау географиясын кеңейту, халықаралық ынтымақ тастықты өрістету, өнімді сату есебінен республикалық бюджетті толтыруға, салықтарды төлеуге, ел экономикасын дамытуға үлес қосу, экспорттаушылармен бірге жаңа жұмыс орындарын құру және өзгесі кіреді.
Өктем өсімнің сыры неде?
Әйткенмен, бірқатар сарапшы биліктегілердің оптимизміне ортақтаса алмады. Үкімет 2022 жылы қазақстандық экспорттың ауқымы рекордтық 84,4 миллиард долларға жеткеніне мақтанып, оны төл жетістігіне жазды. Ал сарапшылардың түсіндіруінше, біріншіден, бұл тек он жылдағы рекорд: 2013 жылы Қазақстанның экспорты 82,5 млрд доллар болған. Бірақ ел тарихында экспортымыздың былтырғыдан да көп болып, жүз миллиардтық межеге таяған кездері кездеседі. Мәселен, 2012 жылы қазақстандық экспорттың ауқымы 92,3 млрд долларға жеткен. Содан соң құлдырады.
Екіншіден, ел экспортының өсіміне сол бұрынғыдай, шикізат, соның ішінде мұнай мен металдар серпін берді. Мұнайды саудалаудан түскен табысымыз 2022 жылы бірден 51 пайызға көбейіп, 46,9 млрд долларды құрады. Нәтижесінде, республикамыздың бүкіл экспорының 56 пайызы бір ғана мұнайға тиесілі. Ендеше Қазақстан сол бұрынғыдай қара алтынға тәуелді экономика саналады.
Мұның сыртында мыстың кірісі – 15 пайыз немесе 3,7 млрд долларға дейін, ферроқорытпаларда – 51 пайыз немесе 3,4 миллиардқа дейін, уранда – 95 пайыз немесе 3,4 миллиардқа дейін, мыс кендерінде – 51 пайыз немесе 2,4 млрд долларға дейін ұлғайды. Сонымен қатар шикізаттың өзге түрлері, соның ішінде бидай (+37 пайыз), көмір (2,4 есе), мырыш (+43 пайыз), күкірт (+91 пайыз) және басқасының түсімдері күрт өсті.
Қазақстанның экономикалық зерттеулер институтының сарапшысы Ернар Серік 2022 жылғы экспорт көрсеткішінің жоғарылауы негізінен шикізаттық тауарлар мен металдар бағасының қымбаттауы арқылы қамтамасыз етілгенін қаперге салды. Оның бағалауынша, тауарайналымның жылдық өсімінің 32 пайыздан астамы – жаһандық нарықтардағы шикізат құнының артуымен, сондай-ақ әлемдегі инфляцияның шарықтауымен байланысты. Мұнда Үкіметтің еңбегі жоқ. Баға құлдыраса, экспорт та төменге ылдилай жөнелмек.
Экономист Марат Ерғозин Үкіметтің салада жаңа агенттік құруға амалсыздан барып отырғанын айтады.
«Негізі, Мемлекет басшысының экономикаға мемлекеттің араласуын азайту жөніндегі міндеті аясында керісінше, KazakhExport базасында агенттік құруға тыйым салынуы тиіс еді. Өйткені дамыған елдерде мұның бәрімен жеке бизнес айналысады. Экспортты да солар сақтандырады. Сауда министрлігі Ресей, Венгрия, Үндістандағы экспорттық-кредиттік агенттіктердің қызметін зерделегенін алға тартты. Шынында, бұлардың бәрі дамыған ел емес. Қазақстан солардың жолын құшуға мәжбүр. Республикада бүгінде 29 сақтандыру компаниясы бар: олардың ешқайсысы экспортты сақтандырумен шұғылданбайды, экспорттық компанияларға қызмет етпейді. Мысалы, олардың бірде бірінің мұнай таситын танкерлік флоты бар компанияны сақтандыруға қауқары жетпейді», – деді экономист.
Мұның бәрі биліктің қазақстандық сақтандыру нарығын дамыта алмауының кесірі. Әлемде көптеген өнім экспорты бойынша Қазақстан лидерлердің сапында жүргенімен, шетелден бірде бір алпауыт компания қазақстандық сақтандыру нарығына кірмеді. Себебі нарығымыз тым шағын: Ұлттық банктің дерегінше, 2023 жылдың бірінші жартысында сақтандыру ұйымдарының активтері небары 1,6 пайызға өсіп, 2,4 трлн теңгені құрады. Бұл 5 миллиард долларға да жетпейді.
Салыстырсақ, әлемдегі рейтинг басындағы америкалық UnitedHealth Group пен қытайлық Ping An Insurance сақтандыру компанияларының әрқасысының активі 500 миллиард доллардай. Бүкіл қазақстандық сақтандыру нарығынан 100 есе көп.
Содан KazakhExport компаниясына бюджеттік миллиардтарды құйып, отандық экспортты өзі сақтандыруға Үкімет лажсыз көнді.
Отандық өнім шетқақпай қалмасын
Өңдеу өнеркәсібі одағының атқарушы директоры Әсел Дангилова онсыз да ақсап жатқан экспорттаушыларды қолдау саласы ауыс-түйіске бола дағдара ма деп алаңдаушылық білдірді.
«KazakhExport-тан экспорттық-кредиттік агенттік жасаған жөн. Алайда бұл алтын уақытты алып қоюы мүмкін. Жаңа мақсаттар жүгін көтере алатын жаңа, білікті команда жасақтау керек. Оның мүшелері өз міндеттерінің мәні мен маңызына бойлап, жұмыс ауқымын түсінуі қажет. Содан соң қағидаларды қайта жазып, НҚА-ларға, тіпті заңнамаға өзгерістер енгізуі тиіс. Ортақ ақпараттық жүйе және басқасы әзір етілуі шарт. Ал осы кезде экспорттаушылар жаңа жағдайға бейімделу үшін жаңа ойын ережелерін күтеді. Сондықтан дайын өнімдер экспорттаушылары бұған дейін берген өтініштер бойынша міндеттемелерін мемлекет толыққанды және үздіксіз орындап отырғаны маңызды. Ары қарай бұл процесс оңтайландырылып, экспорттаушылар мемлекеттік қолдауды жеңілдетілген тәртіппен әрі барынша қысқа уақытта алуы керек», – деді сарапшы.
Оның айтуынша, отандық экспорттаушылар саны көп емес. Олардың санын көбейту үшін жаңа агенттік тиімді, тегеурінді әрекет етуі қажет.
KazakhExport-қа қатысты заң жобасында агенттікке жаңа функция – «сауданы қаржыландыру ставкаларын субсидиялау» құзыры берілмек. Жаңа құрал болғандықтан, оны қолдану да қиын болатынын Сауда және интеграция вице-министрі Қайрат Төребаев мойындады.
«Десек те, біз бұл тетіктен бас тартпаймыз. Өйткені көптеген шетелдік компания осы қызметті көрсетеді және бұл экспорттаушылардың бәсекеге қабілеттілігін арттыруға қажет. Мысалы, шетелдік импортер қазақстандық өнімді импорттағысы келеді. Біз оған кредит берумен шектелмейміз, сонымен бірге импорттаушы алған несиенің пайыздық ставкаларын субсидиялап, арзандатып береміз. Сөйтіп, оның кредитінің ставкасын ЭЫДҰ белгілейтін деңгейге дейін түсіре аламыз. Осы арқылы жоғары технологиялы отандық өнімдердің экспорттық мүмкіндіктерін кеңейтеміз», – деді Қ.Төребаев.
Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымына кіретін елдерде CIRR, яғни экспорттық кредиттер бойынша белгіленетін пайыздық ставканың доллардағы ең төменгі мөлшері – небары 1,99 пайыз ғана. Осы орайда халықаралық сарапшылар Қазақстаннан Ресейге жоғары технологиялы өнімдерді, атап айтқанда, санкцияға іліккен, тыйым салынған дрондарды, электрониканы таситын жеке компанияларды әшкереледі. Енді оларға Үкімет бюджет қаржысын шығындап, көмек берсе не болмақ? Мұндай масқараға жол бермеу үшін жаңа агенттіктің жұмысына бақылау мықты болса игі. Бірақ KazakhExport – квазимемлекеттік сектордың ұйымы болғандықтан, оны Парламент бақылай алмайды екен.
Қалай болғанда, қолдау Қытайдан тасылып, жалған сертификаттармен «қазақстандық өнімге» айналатындарға емес, нағыз отандық өнімдерге сүйеу болса игі.
Айхан ШӘРІП