Қазақстан ішкі нарықта авиа­отынның жетіспеушілігі мәселесін Қытайдан импорттау арқылы шеш­пек. Қазір Қытай зауыттарынан 350-500 мың тонна авиакеросин сатып алу нұсқасы қарастырылып жатыр.
Авиаотын алақан жайдыра бере ме?
788
оқылды

Бұрын әуекөлігіне қажет жанар­майдың жетпеген көлемін Ресейден алатынбыз. Мұнайлы мемлекет бола тұра мұнай өнімде­ріне деген қа­жеттілікте көрші ел­дерге күніміз тү­суінің мәнісі неде?                

Елімізде үш бірдей мұнай өңдеу зауы­­­ты (МӨЗ) жұмыс істеп тұр. Энерге­тика министрлігінің мәліметінше, Аты­рау, Пав­­­лодар және Шымкенттегі МӨЗ өн­дір­ген көлем мен нарықтағы сұраныс ара­­сындағы алшақтық жыл сайын ұл­ғайып келеді. Мәселен, 2020 жылы отан­­дық зауыттар 2020 жылы 432,2 мың тон­на авиаотын өндірсе, сұраныс 476,7 мың тоннаға жеткен. Ал биыл 624 мың тонна өндіргенімізбен, сұраныс 887 мың тонна болып отыр. Яғни, ұсы­ныс пен сұраныс алшақтығы – 29,6%. 

Авиациялық жанармайға сұра­ныс­тың артуына бір жағынан халық­­­­­аралық тран­зиттік авиарейстер де себеп. Қазақ­стан Орталық Азиядағы аймақтық хаб ретін­дегі маңызы күшейгелі халық­ара­лық рейстер жанармай құйып алуға тоқ­тауды жиілеткен. Үкімет им­портты әрта­рап­тандыру есебінен жетпеген отынның кө­­ле­мін шығыстағы көршінің есебінен толтырмақ. Қазір Қытайдың мемлекеттік компаниясы CNAF-пен ( China National Aviation Fuel Group) келісімшарт жаса­луда. CNAF – әлемнің 48 әуежайына авиаотын жеткізумен айналысып отыр­ған ірі мекеме. Қытай­дың ішкі нарығын­­дағы алатын үлесі де үлкен (97%). Көлік ми­­нистрі Марат Қарабаевтың айтуынша, ең алдымен қытайлық авиакеросинді сер­­­­­­­тифи­­­каттау рәсімін реттеу қажет. «Біз ҚХР нарығын авиаотынмен толық қам­­тып отырған қытайлық компания­ның өкіл­­дерімен кездестік. Қытайдан Қазақ­­стан­ға 350-500 мың тоннадай авиа­отын сатып алуды қарастырып жатырмыз», – деді министр. 

2023 жылдың 13 қазанында қазақ­стандық Air Astana және PetroChina International Kazakhstan компаниялары әуекеросинді жеткізу мәселелері бо­йын­­­­ша ынтымақтасуға және Jet А-1 ави­а­­­­ция­лық отынын сатып алуға келіс­­ті. Airastana.com сайтындағы ақпаратқа сү­­йен­­­­­­сек, компаниялар сондай-ақ Jet А-1 және экологиялық таза авиациялық отын­ды (SAF) Қытайдың мұнай өңдеу зауыттарынан тікелей импорттау мәсе­ле­сін де талқылаған. «Jet A-1 – IATA стан­­­­дарт­тарына сәйкес отын түрі. Jet A-1 әлемдік бренді Қазақстанда қолда­нылатын ТС-1/РТ маркаларынан өн­діріс пен сақтау технологиясымен ерек­ше­ленеді», – делінген сайттағы мә­­­­лі­­­метте. Дегенмен NRG_monitor Telegram арна­сының жазуынша, қытай­­лық Jet А-1 авиа­ке­росинін сатып әкел­мес бұрын өз елімізде шешілуге тиіс мә­се­лелер бар. Ол – инфрақұрылым жағдайы. «Еліміз­дегі әуежайлар дәл қа­зір техникалық тұр­­­ғы­да дайын емес, олардағы резервуар-цистерналар негі­­­зінен елімізде өндірі­ле­­тін ТС-1 маркалы авиа­­керосинді құ­йып, сақтауға арнал­ған. Ол цис­тер­­­­­­­­на­­­­­­­­лар­ға бірден Jet A-1 маркасын апарып құюға болмайды, алдымен таза­лау керек немесе ауыстыру қажет. Яғни, отын сақ­­тайтын орынның да өз стан­дар­­ты бар», – дейді сарапшы Нұрлан Жұма­ғұ­­­лов. Айта кету керек, халықа­­ралық ASTM стандар­тына сәйкес келетін Jet-A1 авиаотын түрін біздің мұнай өңдеу зауыт­тары да өндіре алатын мүмкіндікке ие. 2018 жы­лы елі­­міздегі үш мұнай өңдеу зауыты то­лық жаңғыртудан өткен. «Қаз­Мұнай­Газ» компаниясының хабарлауын­­ша, үш кәсіпорында да кешенді техника­лық ау­дит жүргізілген. Өндіріс тех­ноло­гия­лары бекітіліп, отынды толық серти­фи­каттау үшін қажетті жабдық сатып алын­­ды. Алай­да қазақстандық әуежай­лар мен кө­лік­­тік-логистикалық сег­мент­­тердегі ин­фра­құрылымның қа­зір­гі жағдайы авиаотын­­­ның бұл түрін өн­діруге толық мүмкіндік бермейді. Жұ­ма­­­­­ғұловтың пікірінше, Jet A-1 өнді­рісіне толық көшу үшін өнімнің мұнай өңдеу зауытынан шыққаннан бастап халық­­аралық стан­дарт бойынша аккредита­ция­дан өткен ұшақ қанатына жеткенге дейінгі барлық айналым тізбегі дайын бо­луға тиіс. Десе де, Қазақ­стан Jet A-1 авиаотынына көш­­­келі жатқанда әлем елдері экология­лық таза отын көзі SAF (Sustainable aviation fuel) авиаотынын өндіруді қарас­тырып отыр. SAF – био­отын түрі, оны өсімдік­­терден немесе жа­нуарлардан алып өнді­­­­реді. 2021 жылы Еуропа одағы авиаотын өндіруші компа­­нияларды SAF-ты қол­­­дануға міндеттеу керегін ұсынды. Себебі қазіргі қолда­ныста жүр­ген мұ­най­­­­дан алынатын авиа­ке­росин ауаға айтар­­­лы­қ­тай зиян келтіріп отыр. Әсіресе, алыс қашықтыққа ұша­­­тын рейс­­­­терден көп зиян келеді. Авиа­ция­лық қалдық­­тардың 70%-ы алысқа ұша­тын рейстерге тиесілі. 2020 жылы Халық­аралық әуекөлігі қа­уымдастығы (IATA) әлем бойынша әуе­та­сымалының біржылдық қозғалы­сы­нан қоршаған ортаға тарайтын СО2 мөл­­шері 860 млн тоннаға жеткенін мә­­­лім­деген. Сарап­­­шы­лар SAF әуеге та­­­­рай­­­тын қал­­­дық­тырды 65%-ға, пар­­никті газ­­­­­­дарды 80%-ға азайта алады дег­­ен сенімде. Осы­­ған байланысты 2025 жыл­­­­дан бастап ЕО әуежайларына SAF жет­­­кізу 2%-дан 5%-ға жетуі тиіс. Ал 2030 жыл­­­­­дан 2050 жыл­ға дейін көрсеткіш 63% артуы қажет. Бірақ бұл өте қымбатқа түсетін өндіріс. Еуропа одағының елдері экологиялық таза отын­­ға көшу үшін 440 млрд еуро шығын­дауына тура кел­мек. Қазақстан да жаһан­­дық үрдістен қал­май осы отын түріне бір­­­­тін­деп көшуді қарас­тырып жатыр. Бо­лашақта SAF-ты ішкі рейс­терде пайда­ланып қана қоймай, отын түрін өз елі­­­­­мізде өндіру мәселесі де қоз­ға­­луда. Де­­ген­­­мен ол – болашақтың жобасы.

Бауыржан БАЗАР