Осы орайда Президент тапсырмасымен «2030 жылға дейінгі Қауіпсіз еңбек тұжырымдамасының» жобасы әзірленді. Бұған қоса, жаңа жәрдемақы түрі енгізіледі. Ол зиянды еңбек жағдайларында ұзақ уақыт жұмыс істейтін жұмысшыларға 55 жастан бастап зейнеткерлік жасқа толғанға дейін төленеді.
Еңбек қауіпсіздігі мен қоршаған ортаны қорғау маманы Бағлан Умбаевтың айтуынша, өз жұмыскерлері үшін қауіпсіз еңбек шарттарын түзуге кәсіпорындардың, инвесторлардың өзі мүдделі болуға, соған ұмтылуға тиіс. Себебі басшылығы еңбекті қорғауға салғырт қарайтын компанияның нарықта ұзақ уақыт әрі орнықты түрде табысты, беделді болып қалуы неғайбыл. Мұның сыртында, өндірістегі жазатайым оқиғалар, ақаулар, апаттар кәсіпорынды дағдартады, жүйелі жұмысын бұзады, әрі ұжымында наразылық пен әлеуметтік кернеу туғызады. Мұның бәрі қомақты қаржылық, экономикалық шығынға соқтырады.
Мәселен, 2022 жылы өндірістік жарақаттанудың материалдық залалы 2 есеге өскен. Яғни, кәсіпорындар тек осының салдарынан 4,1 миллиард теңге шығын шекті. Бұл бір зардап шеккен адамға 1,7 миллион теңгеден келді деген сөз.
Әйткенмен, бизнес нысандарының бәрі бірдей бұған мән бере бермейді. Сондықтан мемлекеттің пәрменді бақылауы болғаны жөн.
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің дерегінше, 2020–2022 жылдары елдегі ең ірі 49 қала құраушы кәсіпорынға тексеріс жүргізілген. Қорытындысында жұмысшыларға зиянды еңбек жағдайлары үшін өтемақы жаппай төленбейтіні әшкереленді. Олар қорғаныш құралдарымен, арнайы тамақпен, тіпті сүтпен қамтамасыз етілмейді. Жұмыс берушілер персоналды оқытуды жүзеге асырмайды, қарапайым әрі міндетті нұсқама-инструктаж өткізілмейді, жұмысшыларды медициналық тексерістен өткізбейді. Өмірі мен денсаулығын арнайы сақтандырмайды.
Бұған қоса, тексерілген кәсіпорындарда 1 мыңнан астам технологиялық жабдықты 100% тозғанына қарамастан, жамап-жасқап, ары қарай пайдаланып жатқаны, тағы 1,5 мыңдай жабдық пен қондырғының қауіпсіздік талаптарына сәйкес келмейтіні анықталды. Бұл құрылғыларда 2,5 мың жұмысшы еңбек етуде, демек, олардың өмірі мен денсаулығына қауіп төнсе керек.
2022 жылы еңбек инспекторлары ел бойынша 5 391 тексеру жүргізіп, 8 841 бұзушылықты тіркеді. Соның ішінде еңбек қатынастарына қатысты 5 893, еңбекті қорғау және қауіпсіздік мәселесінде – 2 771, жұмыстан негізсіз шығаруға байланысты – 176 факті әшкере болды.
Еңбек заңнамасының сақталуын мемлекеттік бақылау қорытындысында ұйымдарға қатысты 319 қылмыстық іс қозғалды. Оның бәрі дерлік – 316 қылмыстық іс еңбекті қорғау мен қауіпсіздік талаптарын бұзуға тиесілі.
Ресми статистикаға сәйкес, 2020 жылмен салыстырғанда, 2022 жылы зиянды, қауіпті еңбек жағдайларында еңбек ететін адамдардың саны 5%-ға артып, 386,3 мыңнан асты. Зиянды, қауіпті еңбек жағдайларында жұмыс істейтін жұмыскерлердің ең көп саны өңдеу өнеркәсібінде – 26,9%, тау-кен өндіру өнеркәсібінде – 24,5%, көлік және қоймалау саласында – 14,1% байқалады. Өңірлік бөліністе зиянды, қауіпті жұмыс орындары Қарағанды (15,4%), Павлодар (10,5%) және Маңғыстау (10,0%) облыстарында көп.
Өндірістік жарақаттану көрсеткіштері – қауіпсіз еңбектің негізгі индикаторының бірі: ол әрбір жұмыс орнындағы кәсіптік тәуекел деңгейін сипаттайды және кәсіпорындардағы еңбек қауіпсіздігі мен еңбекті қорғаудың нақты жағдайын көрсетеді. Бұл ретте жұмыс барысындағы жазатайым оқиғалардан зардап шеккендердің саны 2020 жылмен салыстырғанда 2022 жылы бірден 20%-ға артып, 2 449 адамға жетті. Жазатайым оқиғалардан зардап шеккендердің жиілік коэффициенті әрбір 1 000 жұмыскерге шаққанда 2020 жылғы 0,39 адамнан былтыр 0,44 зардап шегушіге дейін артты.
Үкімет жағдайды қайтіп түзетпек?
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің сендіруінше, 2030 жылға дейінгі Қауіпсіз еңбек тұжырымдамасы өндірістік жарақаттану деңгейін төмендетуге мүмкіндік береді. Сондай-ақ министрлік басшылығы бүгінде өңірлерді аралап, кәсіпорындарда жиындар өткізіп, жұмыс берушілерге жаңа тұжырымдаманы түсіндіріп жатыр. Министрлік өкілдері бұл құжатты іске асыру жарақаттану деңгейін, еңбекті қорғау саласындағы бұзушылықтар санын, еңбек жағдайлары зиянды әрі қауіпті жұмыс орындарының санын азайтуға септігін тигізетінін айтады.
Оның аясында 2030 жылға қарай келесі нәтижелерге қол жеткізу көзделген: әрбір 1000 қызметкерге шаққанда өндірістік жарақаттану жиілігінің коэффициенті қазіргі 0,44 адамнан 0,30 адамға дейін азаюы тиіс. Еңбекті қорғау саласындағы бұзушылықтар саны 23%-ға дейін кемиді. Зиянды және қауіпті еңбек жағдайлары бар жұмыс орындарының саны қысқартылады.
Министрлік тұжырымдама жобасы аясында бірнеше бағытта жұмыс жүргізілетінін түсіндірді.
Біріншіден, жұмыс орындары кәсіптік тәуекел дәрежесі бойынша бөлініп, сараланады. Мұнда әрбір жұмыс орнындағы еңбек жағдайларының зияндылығы, жарақат алу қаупінің көрсеткіші, жабдықтардың қауіпсіздігі, жеке қорғаныш құралдарымен (ЖҚҚ) қамтылуы, персоналдың сырқаттанушылық деңгейі ескеріледі. Нәтижесінде, еңбек жағдайлары кәсіпорындарда ғана емес, нақты жұмыс орындарында кәсіптік тәуекелдердің дәрежесіне қарай жіктелетін болады.
Екіншіден, жеке қорғаныш құралдары белгілі бір жұмыс орнының кәсіптік тәуекел дәрежесіне қарай таңдалады. Үшіншіден, сақтандыру тарифі кәсіптік тәуекел дәрежесі бойынша сараланады. Әрбір кәсіпорындағы және нақты жұмыс орнындағы кәсіптік тәуекел дәрежесіне байланысты түзету коэффициентін енгізу ұсынылған.
Төртіншіден, зиянды еңбек жағдайларында жұмыс істейтін адамдарға берілетін әлеуметтік кепілдіктердің түрлері мен көлемдері кәсіптік тәуекел дәрежесі бойынша сараланбақ. Бұл – өндірістердің, жұмыстардың, кәсіптердің тізбесін өзектендіруді, әлеуметтік кепілдіктердің түрлері мен көлемін айқындаудың жаңа тетігін, сондай-ақ проактивті тағайындауды әзірлеуді қарастырады.
Бесіншіден, Еңбекмині еңбекті қорғау саласында оқыту сапасын арттыру мен кәсіптік тәуекел дәрежесін ескеріп, тиісті құзыреттерді дамыту моделін енгізбек. Оқыту және білімді тексеру рәсімдерін саралау және білімді тексеру үшін арнайы онлайн платформа құрылады. Сол арқылы мамандарға білімді тексеруден өткенін куәландыратын сертификаттар орталықтандырылған түрде беріледі. Мемлекет еңбекті қорғау мәселелеріне жауапты барлық тұлғаны бірыңғай есепке алатын болады.
Бірақ бұған жұмыс берушілер қарсы шығып жатыр.
«Министрліктің оқыту, еңбекті қорғау, қауіпсіздікті сақтау, аттестаттау салаларын орталықтандыруға, Бірыңғай оқу-әдістемелік орталығын құруға талаптануы барлық жұмысшы мен жұмыс берушілердің ерекше алаңдаушылығын туғызды. Бұл схеманың астарында алапат жемқорлық әлеует жасырынып жатыр. Сонымен бірге ол көп уақыт пен ресурстар шығынын талап етеді. Ірі компаниялардың осы саладағы барлық күш-жігері мен инвестицияларының құнын түсіреді. Себебі олар төл оқыту орталықтарын ашуға көп күш салды. Оған еріккеннен барған жоқ: мемлекеттің қолдауымен құрылған өзге мекемелердің кадр даярлау, оқыту сапасы нашар болды. Олар шығу тегі күмәнді сертификаттарды қаптатып таратумен әуестенді. Тұжырымдамада жұмыс берушілерге өз оқу орталықтарын сертификаттауға мүмкіндік берілгені жөн. Әйтпесе, білікті мамандарды даярлауға үлес қосып жатқан бұл орталықтар жаппай жабылып қалады», – деді Еуразиялық өнеркәсіптік қауымдастықтың вице-президенті Елена Попандопуло.
Сол себепті, министрлік Президенттің тапсырмасымен қабылданатын, 2030 жылға дейін елде қауіпсіз еңбекті қамтамасыз етуі тиіс тұжырымдаманың жобасын одан ары пысықтап жатыр.
Жаңа жәрдемақы кімге беріледі?
2022 жылдың қорытындысында жұмыс берушілер зиянды, қауіпті еңбек жағдайларында жұмыс істейтін жұмыскерлерге әлеуметтік кепілдіктер, яғни жеңілдіктер және өтемақылар беруге 207,6 миллиард теңгеден астам қаражат жұмсады. Бұл 2020 жылға қарағанда 47%-ға көп: ол жылы 141,5 миллиард теңге бағытталды.
Жұмыс беруші қызметкердің пайдасына төлейтін міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарының (МКЗЖ) жыл сайынғы көлемі 2020 жылғы 42,7 миллиардтан былтыр 69,8 миллиард теңгеге дейін, яғни 1,6 есеге жуық өсті.
Бірақ мұның өзі жанды жабырқататын, тәнді титықтататын аса ауыр, денсаулыққа зиянды жұмысты атқаратын еңбеккерлердің өмір сапасын, әл-ауқатын арттыруға жетпейді.
Сол себепті Президенттің биылғы Жолдауы аясында Қазақстанда енді зиянды еңбек жағдайларында ұзақ істейтін азаматтарға 55 жастан бастап, арнайы әлеуметтік төлем төленетін болады.
«Министрлік зиянды еңбек жағдайларында жұмыс істейтін адамдарды әлеуметтік қорғау деңгейін арттыру тәсілдерін әзірлеп, мүдделі мемлекеттік органдармен келісті. Азаматтардың осы санаты үшін арнайы әлеуметтік төлем енгізу қарастырылады. Бұл арнайы төлем 55 жасқа толған және 7 жыл бойы аударылған міндетті кәсіптік зейнетақы жарналары (МКЗЖ) бар, зиянды еңбек жағдайларында жұмыс істейтін жұмыскерлерге тағайындалады деген шешім қабылданды», – деді Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Светлана Жақыпова.
Оның түсіндіруінше, арнайы әлеуметтік төлемдер (АӘТ) сомасы төрт көзден құралады. Біріншіден, оған республикалық бюджеттен 1,5 ең төмен күнкөріс минимумы мөлшерінде қаражат қосылады. Екіншіден, Үкімет қаулысымен бекітілген тәртіппен БЖЗҚ-дағы міндетті кәсіптік зейнетақы жарналары мен жинақталған зейнетақы жинақтарынан қосымша ақша бөлінеді. Үшіншіден, өмірді сақтандыру компанияларынан да 1 ең төмен күнкөріс деңгейі көлемінде аударылады. Төртіншіден, бұған жұмыс берушілер өз қаражаты есебінен 1 ең төмен күнкөріс мөлшерінде қаржы қосады.
Қазақстанда ең төмен күнкөріс минимумы 2024 жылы 43 407 теңгеге тең болады. Ендеше жаңа арнайы төлем сомасы біршама қомақты болуы мүмкін.
Жаңа төлем әзірге ешкімге тағайындалған жоқ. Ол өмірге жолдама алуы үшін ұлттық заңнама өзгертілуі керек екен. Министр Светлана Жақыпова заңнамаға түзетулердің тиісті жобасы Мәжілістің қарауында жатқанын айтты.
Елдос СЕНБАЙ