Мектеп мейірім мекеніне айналуға тиіс

Инклюзивті оқыту әдісінің білім саласына енгеніне он шақты жылдан асып кетті. Қазір мектептердің көбінде инклюзивті білім беретін сыныптар ашылып, ол сыныптарда мүгедектігі бар балалар білім алып жатыр. Бір ғана БҚО-ның өзінде 4 572 бала инклюзия сыныптарында оқып жүр.

Инклюзивті білім берудің не­гіз­гі мақсаты барлық баланы тең қабылдау деген түсініктен шы­ға­ды. Яғни, мұғалім алдына келген ба­­­ланың барлығына бірдей қарайды, мүм­кіндігі шектеулі баланы бұрын­ғы­дай үйден оқытудың қажеттілігі бол­майды. «Білім туралы» заңда инк­­­­люзивті білім беру ерекше білім беру қа­жеттіліктері мен жеке-дара мүм­кін­діктерін ескере отырып, барлық бі­лім алушы үшін білім алуға тең қол­­жетімділікті қамтамасыз ететін про­цесс деп көрсетілген. Инклюзивті бі­лім балаларға қатысты кез келген кем­сітушілікті жоққа шығаратын, бар­лық адамға бірдей қарым-қаты­нас­ты қамтамасыз ететін, бірақ ерек­ше білім беру қажеттіліктері бар ба­ла­ларға ерекше жағдай жасайтын идео­логияға негізделген.

БҚО-да мектепке дейінгі ұйым­дар­да 17 арнайы топ, 29 инклюзивті тәр­­­­биелеу кабинеті  бар. Ол топтарда 144 бала арнайы білім алып, 368 бала тәр­биеленіп жатыр екен. Бізге бұл ту­ралы БҚО Білім басқармасы ар­найы білім беру және балалардың құ­қықтарын қорғау бөлімінің бас ма­маны Шынар Бауеденова айтты. 

– БҚО-да психологиялық-дәрі­гер­лік-педагогикалық кеңес беру ме­кемесі есебінде ерекше білімді қа­жет ететін 6 628 бала тұр. Оның ішін­де 1 425 бала мүгедек санатына жа­­тады. Жалпы білім беретін  мек­теп­терде 341 бала оқып жүр. Ал 367 ба­ла үйден білім алса, арнайы түзету мек­тептерінде 603 оқушы оқып жүр. Даму мүмкіндігі шектеулі баланы анық­тау және олардың білім алуына жағ­дай жасау мақсатында облыс бойын­ша төрт психологиялық-дә­рі­герлік-педагогикалық кеңес жұмыс іс­теп тұр, – деді Шынар Бауеденова.

Инклюзивті білім беру – бұл жай оқыту емес. Бұл жерде мұ­­­ға­лімнің шеберлігінен бөлек са­бы­ры тексерілетіні бар. Ал Үкімет өз та­­ра­пынан инклюзивті білім алатын балаға барлық жағдайды жасауға тиіс. Бұл ретте БҚО-да 345 мектеп инк­лю­зив­ті білім беруге жағдайы жасалған де­ген баға алыпты. Жалпы, өңірде 226 дефектолог пен 221 логопед ма­ма­ны бар.

Сонымен, инклюзивті білім бе­ру тәжірибесі сәтті жүріп жа­­тыр ма? Біз осы сұрақты Білім бас­қар­масының маманына қойдық. 

– Қай нәрсе де басында қиын бо­лары сөзсіз. Инклюзивті білім бе­ру­дің мақсаты мүмкіндігі бар баланы шек­темей, керісінше топқа, ортаға қо­суды көздейді. Иә, қиындығы бар. Бір­ақ нәтиже де жоқ емес. Мысалы, сөй­лей алмайтын бала топқа қосы­лып, жап-жақсы сөйлеп кетті. Ортаға мүл­де қосылып көрмеген бала мек­теп­ке келген соң ашылып, қуантар­лық нәтиже беріп жүр, – дейді БҚО Бі­лім басқармасы арнайы білім беру жә­не балалардың құқықтарын қорғау бөлімінің бас маманы Шынар Бауе­де­нова.

Мүмкіндігі шектеулі баланы топқа қосып оқытудың шы­ны­мен оң нәтижесі барын бізге арда­гер ұстаз, ұзақ жылдар бойына БҚО-дағы алдыңғы қатарлы озық мек­теп­тердің бірі болған «Үміт» гим­на­зия­сын басқарған Дариға Мұштанова да айтып берді. Тәжірибелі мұғалім мек­теп мейірім мекеніне айналуға тиіс деп есептейді.

– Мен ұстаз ретінде айтсам, ауру ба­ланы «сенің сау баламен бір сы­нып­та отыруға құқың жоқ» деп бөлу­ге жүрегім шыдамайды. Өзімнің де алдыма тұтықпасы бар, эпилепсиясы бар, аяғы ақсақ бала да келді. Ондай кез­де ұлдармен бөлек, қыздармен бө­лек психологиялық әңгімелер жүр­гіз­дім. Сондай жұмыстың нәтиже­сін­де олар ортадан шеттетілмей, жақсы бо­лып кетті. Тұтықпасы барлар сөй­леп кетті, эпилепсиясы бар бала ҰБТ кезінде де ұстамасы ұстамай, аман-есен тапсырып шықты. Дені сау ба­ла­­лардан еш кемшілігі жоқ, бірдей бі­лім алып кетті. Сонда мен кезінде «мы­на талып қалатындарды құртың­дар» деп шеттетіп тастасам олардың бүгінгі тағдыры не болар еді? Бұл жер­де әңгіме ұстаздың жүрегіне келіп тіреледі. Ұстаз жүрегі баланы алалап, бөлуге шыдамайды. Мектеп мейірімді орта болуға тиіс, – дейді ұстаз.

Дариға апайдың айтуынша, инклю­зивті білім дегеннің өзі біздің мен­талитетімізбен үйлесіп, ұштасып жа­тыр. 

«Қалыпты балаға ерекше баланы қо­сып оқытудың екінші жағы бар. Ба­ланың бойындағы жанашырлық қа­сиетті оятуға жұмыс істейді. Он сау­сақтың қайсысын кессең, сол ауы­ра­ды дейді ғой. Ал ұрпақты, болашақ қо­ғамның мынауы жақсы, мынауы жаман, мынау артық, мынау кем деп қа­рауға болмайды. Бүгінде инклю­зив­ті білім беру екінші сатыға өтуі ке­рек. Алқалы топта бір жері кем адам­ға тесіліп қарауға болмайтынын біз­дің өзіміздің қазақы тәрбие ұғын­дырып отыр. Сол ұлттық тәрбиені не­гізге алып, қайта жандандырып, мек­тепте қолдану керек. «Ақсақтар мек­тебі, соқырлар мектебі» деп олар­ды бөліп тастауға қарсымын. Себебі он­д­ай арнайы мектепте оқыған ба­ла­лар өздерін өмір бойы кем көреді. Сон­дықтан да инклюзивті білім де­геннің өзі адамгершілік құндылыққа негізделген. Баланың жанын жара­ла­май, білім бере алу да үлкен өнер. «Көңіл мектебі, пейіл мектебі» деген бар қазақта. Соны тірілту керек, жаңар­ту керек. Қазір ешкімнің көңі­лі­не қарамайтын безбүйрек қоғамға кер­ек әдіс. Инклюзивті білімнің негі­зі осыда жатыр», – деді Дариға Ғазез­қызы. 

Ал қоғам белсендісі Тілекқабыл Нұ­рышев  инклюзивті білім беру де­ген нағыз бизнеске айналды деп есеп­тейді.

– Менің пікірімше, инклюзивті бі­лім беру деген қазір бизнеске ай­на­лып кетті. Себебі осыны оқыта­тын­дар, үйрететіндер үшін өте тиімді бо­лып тұр. Мұғалімнің жалақысына азын-аулақ тиын қосады да, мұға­лім­ді ақылы оқытады. Мысалы, екі апта­лық курс ақысы – 25 мың теңге. Инклюзивті оқытуда тегін оқу жоқ. Бар­лығы ақылы. Екі аптада ол мұға­лім не үйренеді? Қазір не көп – де­фек­толог, логопед көп, екі апта курс­ты оқып алады да  бәрі дефектолог, бәрі логопед болып шыға келеді. Сон­да нақты білімді кім береді? Он­дай мұғалім ауру бала түгілі сау бала­ны да жөндеп оқыта алмайды, – дейді педагог зерттеуші Тілекқабыл Нұры­шев. 

Инклюзивті сыныптарда білім бе­ретін мұғалімдерге күш көбірек тү­­­­сетіні рас. Бұл пікірді мектеп мұға­лім­дерінің өздері де мойындап отыр. Се­бебі ерекше күтімді қажет ететін ба­лаға кететін уақыт та, ресурс та бө­лек. Соған сай еңбекақы төленсе жақ­сы. Алайда елімізде инклюзивті сы­ныптарға білім беретін мұғалімдер мар­дымсыз жалақыға жұмыс істей­тінін айтады. Сондай мамандардың бірі – Айнұр Сабыр. 

– Инклюзивті білім беру теорияда жақ­сы. Ауру бала сау баланың орта­сында өзін тең ұстасын, сау сезінсін де­генмен, іс жүзінде қиындығы бар. Се­бебі баланың бәрі бірдей емес, диагнозы әртүрлі. Біз күнде мектепте көріп жүрміз ғой. Жүйкесі жұқарған балалар бар. Қасында отырған сау ба­ланы салып қалады, қаламсап ты­ғып алады. Мұғалім бір уақытта сабақ беріп, бір уақытта әлгі баланы қарап отыруы керек. Бір сыныпта 25-30 бала болса, оның екеуі – ерекше бі­лім­ді қажет ететін бала. Егер бала мүл­­де жүре алмайтын болса ғана оның қасына көмекші береді. Ал өзі жү­ріп-тұратын бала болса, онда кө­мекші педагог берілмейді. Инклю­зив­ті сыныптарда буллинг күшті. Балалар ерекше баланы кемсітеді. Қанша айтсақ та, түсіндірсек те  ба­ланың аты – бала. Келемеждейді, кү­ле­ді. Тіпті, кейде төбелеседі. Ал мұ­ғалім соның бәрімен алысып оты­ра­ды. Бұдан бөлек, инклюзив сы­нып­тарға сабақ беретін мұғалімдерге өте аз ақша төленеді: әр сабаққа 400-500 теңге аралығында ғана. Оның ар­тын­да қанша еңбек, қанша жұмыс жатыр? Оның есебі өте көп, бітпейтін қағазы бар және басқа мұғалімдердей емес, инк­люзив сыныптарды тексере бере­ді. Осы жерде беріліп жатқан инклю­зивті білімнің сапасы қандай деген мә­селе туындайды, – дейді қаладағы мек­тептердің бірінде сабақ беретін Айнұр Сабыр. 

Байыптап қарасақ, жоғарыда ай­тылғандай, бұл мәселенің әртүрлі қы­ры бар екен. Дегенмен уақыт өте келе біздің елде де оның әрбірі шешімін тауып, инклюзивті білім беру бір жолға қойылар деген үміт те, сенім де көп. 

Жанат ҚАЙЫРҒОЖИНА