Тәуелсіздіктің отыз жылында басты магистралдар Ресейге бастайтын, ал бүгінде олар, керісінше, Ресейді айналып өту үшін Каспийге және Орталық Азияға бағдарланады. Сондай-ақ ел Президенті өз облыстарымыздың арасын қосуға баса көңіл бөлуді тапсырды. Бұл елдің бірлігін, жердің тұтастығын қамтамасыз етуге де зор ықпал етеді.
Жолдарға 235 миллиард теңге жұмсалады
Қаржы министрлігі берген мәліметке жүгінсек, 2024 жылы «Республикалық маңызы бар автомобиль жолдарында жөндеуді және күтіп ұстауды ұйымдастыру бойынша мемлекеттік қызметтерді орындау» атты бір ғана бюджеттік бағдарлама аясында 122 миллиард 692,1 миллион теңге бағытталады. Бұл мол қаржы «ҚазАвтоЖол» ұлттық компаниясы» АҚ-ның еншісіне тиді. Ол мердігерлерді жалдап, республикалық бюджет қаражаты есебінен ортақ пайдаланымдағы республикалық маңызы бар автомобиль жолдарын күрделі, орташа және ағымдағы жөндеуді, күтіп-ұстауды, көгалдандыруды, ахуалын диагностикалауды және аспаптық құралдармен тексеруді жүзеге асырады.
Бірақ шығын мұнымен бітпейді. Министрлік «мемлекеттік тапсырманы орындау шеңберінде не тартылған инвестициялар есебінен жалпыға ортақ пайдаланылатын халықаралық және республикалық маңызы бар, оның ішінде сенімгерлік басқаруға берілген автомобиль жолдарын салуды, реконструкциялауды ұйымдастыруы» үшін сол «ҚазАвтоЖол» ұлттық компаниясына 96 миллиард 117,6 миллион теңге аударады. Бұл қаржы 2024 жылы Ұлттық қордан алынады.
Филиалдарының басшылары пара алу үстінде жиі ұсталатын «ҚазАвтоЖол» биыл басқа да миллиардтарды қанжығалайды. Мысалы, автомобиль арқылы жүктердің транзиттік тасымалының көлемін артыру мақсатында өткізу пункттерін модернизациялауға, жолдар тартуға Ұлттық қордан 15 млрд 339,7 млн теңге алады.
Осының бәрін ұқсатып, ұтымды жұмсай білсе, Ұлы дала елінің жолдары тақтайдай түзу болып, әрбір жүргізуші мен жолаушыны тәнті етер ме еді.
Бірақ жолдарға бағытталатын қаражат бұл 235 миллиард теңгедей қаражатпен бітпейді. Халықаралық қаржы ұйымдарынан ұлан-ғайыр несие қаражаттар тартылмақ.
Жалпы, Көлік министрлігінің мәліметінше, елдегі жолдарды жөндеп, не жаңадан төсеп шығу үшін кем дегенде 2,2 триллион теңге талап етіледі. Оларды шетелден қарыз түрінде алу жоспарланған. Өйткені жол құрылысы жыл санап қымбаттап барады. Автотрассаның 1 шақырымын салудың бағасы 800 мың доллардан басталып, бірнеше миллион долларға дейін шығындады.
Биыл қандай бағыттар ашылады?
Көлік вице-министрі Сәтжан Аблалиевтың айтуынша, биыл республикалық маңызы бар 2 091 шақырым жаңа және жаңартылған автожолдар пайдалануға беріледі.
Бұдан бөлек, 2024 жылы республикалық желінің 5,3 мың шақырымын жөндеу, жаңадан салу және қалпына келтіру жұмыстары жалғасады. Тарата айтсақ, құрылысы және реконструкциялауы жүргізілетіні – 3,1 мың, жөндеу жасалатыны – 2,2 мың шақырым.
Нәтижесінде, жақсы және қанағаттанарлық жағдайдағы республикалық жолдардың үлесі 93%-ға дейін ұлғаяды деп жоспарланып отыр.
Салыстырсақ, 2023 жылы күрделі және орташа жөндеумен 2,9 мың шақырым республикалық жол қамтылды. Соның ішінде 1,1 мың шақырымының жөндеу жұмыстары аяқталды. Ал жергілікті желінің 4,2 мың шақырымы жөндеумен қамтылып, оның 3,6 мыңында жұмыстар өз мәресіне жетті. Осы арқылы республикалық, жергілікті желілердегі нормативтік жағдайдағы жолдардың үлесі 87%-ға жеткізілді.
– Президенттің тапсырмасына сәйкес, негізгі күш-жігер бұрынғы жылдары басталған «Астана–Балқаш–Алматы», «Талдықорған-Өскемен», «Ақтөбе–Қандыағаш» және «Атырау–Астрахань» негізгі дәліздерін реконструкциялауды аяқтауға бағытталады. Тұтастай алғанда, осы жылы 2 091 шақырым жолды пайдалануға беру және 419 шақырым жолды ашу жоспарланған, – деді министрдің орынбасары.
Ал жаңа тұжырымдама аясында елдің көлік-транзит әлеуетін одан ары өркендету, облыстарымыздың арасындағы қатынасты жақсарту және көлік инфрақұрылымын жаңғырту үшін 2024 жылдан 2030 жылға дейінгі аралықта жалпы ұзындығы 4,7 мың шақырым жаңа жобалар кезең-кезеңімен қолға алынады.
Бірінші кезеңде 2024 жылы «Қызылорда–Жезқазған» (Ұлытау облысы бойынша учаске), «Ақтөбе–Қызылорда» («Ақтөбе–Ұлғайсын», «Қызылорда–Сексеуіл» учаскелері), «Қарағанды–Жезқазған» және «Сарыағаш қаласын айналып өту» жобаларында жұмыстар басталады.
Екінші кезеңде, яғни 2024-2026 жылдары құрылыс-монтаждау жұмыстары «Атырау–Доссор», «Астана–Қостанай–РФ шекарасы», «Атырау–Орал» («Атырау–Индер», «Орал–Чапаево») және «Түркістан қаласын айналып өту» жолдарында жүргізіледі.
Үшінші, яғни 2026 жылдан кейінгі ақырғы кезеңде жалпы ұзындығы 1 434 шақырымдық қалған жобалар өмірге жолдама алуы тиіс.
Вице-министр бюджет қаржысы барлық жолдарды тегіс жаңартып шығуға жетпейтінін ашық айтты. Сондықтан қаржыландыру тапшылығын ескере отырып, қозғалыс қарқындылығы төмен, көлік әлдеқайда аз жүретін жекелеген жолдар қайта салынбайды. Оның орнына оларда ескі конструкциясын нығайту, жай ғана жөндеу жүргізу ұсынылды. Бұған «Павлодар–Успенка» және «Семей–Барнауыл» жолдары жатады.
– Мұның сыртында, салынғалы жөндеу көрмеген жолдарды нормативтік жағдайға келтіру міндеті қойылды. Бұл үшін алғаш рет Еуразиялық даму банкінен несие қаражат тартылады. Ол кредит 5 мың шақырым ұзындықтағы жолдардың конструкцияны күшейте отырып, орташа жөндеу бойынша ауқымды бағдарламаға жұмсалады, – деді Сәтжан Аблалиев.
Вице-министр орташа жөндеу жұмыстары жобалық-сметалық құжаттаманы әзірлеуді талап етпейтінін еске салды. Осының арқасында бұл жобаларды іске асыру мерзімдері жеделдеуі тиіс.
Облысаралық қатынас жақсарады
Биыл еліміздің өз өңірлерін бір-бірімен жалғайтын жолдар салынатыны айтылды. Олардың жалпы ұзындығы 5 мың шақырымға жуықтайды.
Ондай жолдар болмаған соң, әсіресе Ресеймен шекаралас облыстарымызға Қазақстанның өз өңірлеріне айналма жолдармен қатынағаннан гөрі, көршіге сапарлап, соның федерациялық субъектілерімен ынтымақтасқан, тауарды солардан арбалаған әлдеқайда жеңіл болып тұр.
Бұл олқылықты жою жұмыстары былтыр бастау алыпты. Көлік министрлігінің мәліметінше, 2023 жылы еліміздегі бірнеше ірі автожол жобалары аяқталды. Нәтижесінде, республика бойынша былтыр құрылыс-монтаждау жұмыстарымен 10 мың 700 шақырым, соның ішінде 6,5 мың шақырым республикалық маңызы бар автомобиль жолы қамтылған екен.
«2023 жылы Көлік министрлігінің негізгі күш-жігері 4-5 жылға созылған «сақалды» құрылыс жобаларын іске қосуды жеделдетуге бағытталды. Нәтижесінде, Талдықорғаннан Өскеменге, Қарағандыдан Алматыға және Ақтөбеден «Қандыағаш–Атырау» бағыты арқылы Астраханьға дейінгі жолдарда қозғалыс ашылды. Бұл жобалар бойынша жалпы ұзындығы 856 шақырым жол салынып, 1 мыңнан астам шақырым жолда қозғалыс ашылды», – деп хабарлады көлік ведомствосы.
Сондай-ақ біраз жыл жыр болған Үлкен Алматы айналма автомобиль жолын (БАКАД), «Үшарал–Достық» және «Қостанай–Денисовка» автожолдарын салу, қайта жаңарту бойынша ірі жобалар аяқталды.
Былтыр іске қосылған жобалардың бәрі жол қозғалысына жұмсалатын уақытты үнемдеп, жол жүру кезінде жайлылықты арттыруға және көлік шығындарын азайтуға мүмкіндік берді.
Бұл 2023 жылдың қорытындысында көлік саласының экономикасын жақсартып, нақты көлем индексін 106,9%-ға өсірді. Қазақстан аумағы арқылы әлемдік нарыққа өтетін транзиттік жүктердің көлемі 21%-ға ұлғайып, 32,3 миллион тоннаға жетті. Барлық бағыт бойынша оң динамика байқалады.
Алайда кейбір жоба аяқталмай, биылға көшті.
«Барлық ауыспалы жобалар 2024 жылы қолданысқа беріледі. Содан соң кезең-кезеңімен жалпы ұзындығы 4 мың 700 шақырым болатын жаңа жобалардың құрылысы басталады. Олар еліміздің облыс орталықтарын бір-бірімен байланыстырады. Салынып жатқан автомобиль жолдарының сапасын арттыру мақсатында EPCM-келісімшарттың халықаралық жүйесі және FIDIC ережесі енгізілді. Сондай-ақ жаңа технологиялар мен материалдардың 75-тен астам түрі сынақтан өткізілді», – деді Көлік министрлігіндегілер.
Жаңа жолдар замана игіліктерімен жарақтанады
Көлік министрі Марат Қарабаевтың айтуынша, Президент 2029 жылға дейін республикалық желідегі 8 мың шақырым жолды сапалы салу және реконструкциялау міндетін қойып отыр. Соның аясында таяу жылдары жалпы ұзындығы 4,7 мың шақырым негізгі автожол жобаларын кезең-кезеңмен іске асыру жоспарланып отыр. Осы арқылы жол құрылысы қайта жаңғыртылады, Ресейді айналып өтетін халықаралық дәліздер кеңейтіліп, Транскаспий халықаралық көлік бағытында республиканың транзиттік әлеуеті нығайтылады.
Жергілікті жолдар желісіне келсек, бүгінде 70 мың шақырым жолдың 85%-ы – нормативтік жағдайда. Әкімдіктер былтырдан бері 4,2 мың шақырым жолды жаңартып жатыр. 2029 жылға дейін облыстық және аудандық маңызы бар 14 мың шақырым жолды жөндеу жоспарланған.
Сонымен қатар саланы реформалау аясында автожолдар салу процесін бақылауды күшейту тетіктері енгізіліп, нормативтік құжаттар жетілдірілу үстінде.
Өз кезегінде, «ҚазАвтоЖол» ұлттық компаниясының хабарлауынша, алдағы онжылдықта күре жолдарды салу және күтіп ұстау сапасын арттыру шаралары қабылданады. Олардың қатарында жол жобаларының барлығына FIDIC халықаралық стандарттарын енгізу, техникалық құжаттаманы келісу процесін жетілдіру, жобалаушы және мердігерлік ұйымдардың жауапкершілігін арттыру, автоматтандырылған бақылау жүйелерін бірыңғай IT-жүйеге интеграциялау, қажетті жол-пайдалану техникасы мен жабдықтарын сатып алу және басқасы бар.
Қорытындысында, 2032 жылы жақсы және қанағаттанарлық жағдайдағы республикалық маңызы бар автожолдардың үлесін 100%-ға дейін жеткізу, сондай-ақ жергілікті жолдардың жағдайын жақсарту үшін өңірлерді тиісті жұмыспен толық қамту жоспарланып отыр.
«Бұған қоса, жоғары жылдамдықпен жүруге рұқсат етілген жаңа ақылы учаскелерді енгізу жалғасады. Бұл ретте көлік қозғалысы неғұрлым көп бағыттарға басымдық берілетін болады. Бұл Қытайдан және Орталық Азия елдерінен Еуропаға жүктерді тасымалдау бойынша Қазақстанның транзиттік мүмкіндіктерін кеңейтуге мүмкіндік береді», – деп түсіндірді «ҚазАвтоЖол».
Жол бойындағы инфрақұрылым мен қызмет көрсету саласы да дамымақ. Бұл бағытта бизнес жүргізу үшін қолайлы жағдай жасау, инвесторларды тарту, қызмет көрсету және жаңа объектілер, демалуға арналған алаңдар, модульдік үлгідегі абаттандырылған санитарлық-гигиеналық тораптар және басқасын салу кезінде халықаралық стандарттарды енгізу жөнінде шаралар қабылданатын болады.
Жаңа жолдардың бойында электромобильдерді қуаттау стансаларының жүйесі қойылады. Караванинг және TIR-паркинг алаңдарын орнату, сондай-ақ инклюзивтілік, ерекше қажеттіліктері бар адамдардың сұраныстарын қанағаттандыру, ана мен баланы қорғау мәселелеріне ерекше назар аударылмақ.
Бүгінде республикалық маңызды жолдардың бойында 1,6 мыңнан астам қызмет көрсету нысаны жұмыс істейді, олардың 78%-ы Ұлттық стандарт талаптарына сәйкес келеді. 2029 жылға қарай Ұлттық стандартқа сәйкес келетін 300-ден астам жаңа қызмет көрсету нысанының құрылысы жүргізілмек.
Егер Үкімет міндет үдесінен шыға алса, қазақстандықтар әлемдегі үздік халықаралық стандарттарға сәйкес келетін жолдармен зулап, діттеген жеріне жайлы әрі жылдам жете алатын болады.
Елдос СЕНБАЙ