Ауыл шаруашылығы саласындағы мамандар үшін егістіктен мол өнім алып, мал бағуда тиімді препаратқа айналған аграрлық биоқоспада мөлшері 60 пайыздан жоғары фульво қышқылы кездеседі. Бір қызығы, ел аумағында ғана емес, шетелден сұраныс артқан отандық өнімнің негізін қалаушы – қазақ қызы. Әлемдік биотехнология саласына өзгеріс әкелген алматылық кәсіпкер Әсем Кенжебек ауыл шаруашылығында қолданатын өнімдерді ғана емес, онымен қоса, адам ағзасына арналған биоқоспаларды қолданысқа енгізген. Ғылымдағы осынау айтулы жаңалықты естіген бойда кәсіпкердің өзімен кездесіп, отандық өнім, биотехнологияның дамуы мен қазір біз тұтынып отырған ет, сүт өнімдерінің сапасы туралы кеңінен әңгіме өрбіттік.
– Әсем ханым, сіз негізінен инвестициялық банкир әрі венчурлық инвесторсыз. Расында қаржы саласы мен биотехнологияның арасы бір-бірінен алыс. Бұл ретте бізде осынау бренд өнімнің авторы биотехнология саласына қалай бет бұрды деген сауал туындайды...
– Бұл кәсіпке келмес бұрын мен банкир ретінде банкте қызмет еттім. Кейінірек Гонконг қаласындағы әріптестермен бірлесе жұмыс істеп, сол жақтан Қазақстанға көп инвестиция алып келу керек деп шештім. Гонконг – Азиядағы ең үлкен қаржы орталығы саналады. Сонымен Гонконгтағы мамандармен жұмыс істеп жүрген уақытта тәжірибелі инвестициялық ортада жүрген банкирлермен кездестім. Мұнда әлемнің әр түкпірінен, соның ішінде Жапония, Малайзия және тағы басқа мемлекеттен біршама жоба келіп жатады. Осыдан кейін мен инвесторлардан кәсіби маман ретінде Қазақстанда қандай салаға көңіл бөлу қажет екені жайлы пікірін сұрайтынмын. Біздің жеріміз өте бай, құнарлы болып келеді. Өз жерімізде мал ұстауға болады. Ал мал шаруашылығы – біздің ата кәсібіміз. Олар негізінен ата кәсіпті ұстап тұру қажет екенін, экономикамыздың ең үлкен драйвері – ата кәсіп екенін айтты. Дүниежүзі елдері тамақты бізден сатып алуы қажет. Қазақстанның экспорттық әлеуеті не? Мұнайдан өзге тағы қандай әлеуетіміз бар? Ұзақ ойлана келе мұның барлығын түсініп, іске асыру үшін бұрыннан бар, бірақ қазір ұмытылған нәрсені ойлап табу керек деген шешімге келдім. Шет мемлекеттердің тәжірибесін өз көзіммен көріп, аналитика жасау арқылы түсінгенім – Қазақстанда биотехнология толыққанды дамымаған. Біз шетелде гуминді фульволық қышқылдың адамдарға, сондай-ақ зерттеу барысында оның өсімдік пен мал шаруашылығында қолданылатыны туралы ақпаратты білдік. Алайда бұл маңызды ақпарат жөнінде Қазақстанда көбі бейхабар. Қарап отырсаңыз, гуминді фульволық қышқылдардың барлығы елімізде бар, сондықтан неге өзіміз істеп көрмеске деген ой келді. Кейіннен өнімнің формуласын шығарғымыз келді. Базалық принциптерді білеміз, дегенмен химик-органик мамандардың көмегіне жүгіндік. Олар жарты жыл бойы сан түрлі формуланы істеп көрді. Ғалымдар жасаған көлемі 5 литр немесе 10 литр болатын биоқоспаны алып, Алматы қаласының төңірегіндегі ауыл-ауылдарды аралап кететінмін. Себебі формуланың қалай жұмыс істейтінін, қандай нәтиже беретінін тексеремін. Кәсіп ашу алдында маман өнімінің расымен пайда алып келетініне көз жеткізіп алуға тиіс. Биотехнологияға келуіме алдымен идея әсер етсе, екіншіден, бұл салаға деген махаббат пен жанашырлық себеп болды деп ойлаймын.
– Бүгінде сіз негізін қалаған отандық Al Karal биоқоспасының ауыл шаруашылығы үшін қандай маңызы бар? Бұл сүт пен ет өнімдерін пайдаланып отырған адам денсаулығына кері ықпалын тигізбей ме?
– Биоқоспа адам денсаулығына ешқандай кері әсерін тигізбейді. Өйткені бұл – табиғи органикалық зат. Кейбір іс-шараларға барған уақытта адамдар «Өнім химия немесе гормон емес пе?» деп сұрап жатады. Сол кезде мен халықтың көзінше малға берілетін өнімді өзім ішіп көрсетемін. Осыдан кейін ғана фермерлердің көзі жетеді. Ірі қара мал ұстайтын адамдар бұқаны бордақылаған уақытта жемнің интоксикациясы болуы мүмкін. Жем дұрыс сақталмағаннан соң көгеріп кетеді. Ал сол жемді малға бергенде, оның ішінде көп микотоксин болады. Интоксикацияға ұшыраған мал ауырады, тәбеті де жоғалады. Одан кейін малды бордақылаған кезде ол салмақ қоспайды. Неліктен? Өйткені тәбеті жоқ малға қандай гормон қолданса да, одан ет алуы қиын. Ал біздің жем қоспа малдың ішкі құрылысын емдеп, қорек арқылы клеткаға барған токсиндерді сыртқа шығарып тастайды. Осының арқасында малдың тәбеті ашылып, денсаулығы түзеледі. Сәйкесінше, мал салмақ қоса бастайды. Екіншіден, үй жануарларында түрлі ауру түрі кездеседі. Мал сөйлей алмайды ғой, адамға өзінің ауруын айта алмайды. Сондықтан малға дұрыс диагноз қоя білу оңай емес. Көбіне мал іші кеуіп кеткен соң қырылып қалады. Осы уақытқа дейін бізге малдың үстінде қаптаған қотырлардың жоғалғанын, аяққа тұра алмай қалған бұзауларының интоксикациядан жазылғанын, тіпті іші кеуіп кеткен малын сойғалы жатқан адамдар жем қоспадан кейін оның аурудан айыққанын айтып хабарласты. Біздің өніміміз – биоқоспа ғана емес, ветеринарлық спектр. Қазір аталған биоқоспа елімізде ғана емес, әлем елдерінде қолданысқа енгізілген. Алайда Қазақстанда өндірілетін отандық өнімнің сапасы жоғары әрі бағасы қолжетімді болып шықты. Кейбір тұтынушылар биоқоспаны Ресейден, Белоруссиядан, тіпті Германиядан әкеледі. Бірақ шетелден әкелінген препараттардың бағасы салыстырмалы түрде елімізде өндірілетін биоқоспадан бірнеше есе қымбат. Біз қолданып отырған шикізат Алматының тауларынан алынады. Леонардиттің түрі көмірге ұқсағанымен, ол жанбайды. Табиғаттағы пайдалы заттың барлығы леонардиттің ішінде жиналған.
– Отандық өнімге неліктен Al Karal деген атауды бердіңіздер? Бұл атау қандай мағынаны береді?
– Біз өнімнің атауын маркетинг командамызбен бірге ойлап таптық. Біріншіден, биоқоспаның түсі қара. Сондықтан біз шығаратын өнімнің атауында «қара» сөзі болуға тиіс деп ойладық. Онымен қоса, маркетологтар өнім атауы анықтамалықта және басқа да іздеу жүйелерінде алғашқы болып тұруы үшін А әріпінен басталуы керек деп кеңес берді. Сонымен командамен ақылдаса келе бастапқы сөзін «ал» деп қойдық. Толыққанды мағынасы – «ал да, қарал». «Қарал» деген сөзді өзіңе диагностика жаса, емдел деген мағынада қолдандық. Алайда Қазақстанда көбі мұсылман халық болғандықтан, кейбір адамдар биоқоспа атауын «Әл-Карал» деп оқиды. Тұтынушылар осылай қабылдаған соң, біз де әркім өз ыңғайына қарай оқи берсін деп шештік. Бірі «Ал-Қарал» деп қазақ тілінде атаса, бірі «Әл-Карал» деп айтып жатады. Түптеп келгенде өнім атауының дінмен ешқандай байланысы жоқ.
Биоқоспадағы фульво қышқылының мөлшері – 65 пайыз
– Онымен қоса, адам ағзасына арналған биоқоспаны да әзірледіңіздер. Гуминдегі ең пайдалы зат саналатын фульво қышқылы Ресей сияқты мемлекеттерде 20 пайыз болса, сіздің өніміңізде 65 пайыз мөлшерде кездеседі екен. Бұл қышқыл неге әсер етеді?
– Фульво қышқылын химик-органик мамандар көлік құралдары деп айтады. Бұл дегеніміз – фульво қышқылы адамның ағзасына барған соң іштегі пайдалы заттарды жинақтайды. Ал оны үлкен жылдамдықпен алып барады да клеткаға енгізеді. Одан кейін клетканы зерттеп, оның ішінде кездесетін токсиндер, антибиотиктің қалдықтары, уран сынды зиянды заттарды шығарып тастайды. «Әсем ханым, біз биоқоспаны ішкен соң терімізден дәрінің иісі шығады» деп айтқан тұтынушылар да кездесті. Ал мен: «Фульфо қышқылы антибиотикті шығарады деген кезде сіздер мұны толыққанды түсіне алмап едіңіздер. Ал сіз антибиотикті соңғы рет қашан қабылдадыңыз?» деп сұрадым. Тұтынушы: «Үш жыл бұрын пандемия уақытында қабылдадым» деп жауап берді. Көрдіңіз бе, сонда үш жыл бұрын қабылдаған антибиотиктің қалдықтары адамның клеткасында әлі күнге дейін сақталып тұр. Ал фульво қышқылы сол антибиотиктің қалдықтарын тері арқылы сыртқа шығарады.
– Гуминді биоқоспаларда (Гуминовый БАД) леонардит бар. Леонардиттің өзі көбіне кен орнының жанында, үлкен үйінділерде кездеседі. Ал сіздер оны Алматы облысының тауларынан тапқан екенсіздер...
– Иә, Нарынқол – өте ескі кен орындарының бірі. Негізі леонардит көмірдің жоғарғы қабатында болады. Көбіне адамдар жоғарғы жағын қазып, алып тастайды. Себебі көмірді қажет ететін кәсіпкерлерге жоғарғы бөлігінің аса қажеті жоқ. Біз неліктен ескі кен орындарын іздедік деген сауалға жауап берейін. Мысалы, Теміртау, Қарағанды секілді аймақтарда орналасқан кен орындарын қазған сайын, оны үсті-үстіне төге береді. Жерде жатқан заттың радиациясы жоғары болып келеді, яғни жердің өзінің радиациясы болады. Біздің ескі кен орындарын іздеу себебіміз де сол, мұнда радиация ұшып кетеді. Нақтырақ айтсам, жел соғып, жаңбыр жауған уақытта оның барлығы табиғи тотығу арқылы жоғалып кетеді. Біз Орталық, Солтүстік, Оңтүстік Қазақстан өңірлерінен, Семейден көптеген кен орнын қарап көрдік. Алайда барлығының дерлік радионуклидті анализ көрсеткіші жоғары болып шықты. Ал радиацияның жоғары болуы – өте қауіпті. Кейіннен Нарынқол облысындағы Ойқарағай кенішінің иесі Ләззат ханыммен өте жақсы тіл табыстық. Мен Ләззат ханымға өзімнің қандай идеямен келгенімді айтқан кезде, леонардитті сол кен орнынан алуымызға қарсылық танытпай, керісінше барынша қолдау таныта білді. Сол уақыттан бері екеуміз жақсы серіктеске айналдық. Әйелдер бір-бірін үнемі қолдап жүруі маңызды.
100-ге жуық адамға эксперимент жасадық
– Бүгінгі медицина және дәрі-дәрмек саудасы гуминді биоқоспаларда кездесетін леонардитті қаншалықты талапқа сай қолданып келеді? Халықтың бұл өнім жөнінде сауаты қалыптасқан ба?
– Негізі, фульво қышқылын тек леонардиттен ғана емес, шымтезектен де (торф) жасайды. Мәселен, ресейліктер көбіне фульво қышқылын шымтезектен алады. Шынын айтсам, шымтезектен істелген өнімдердің көбіне иісі нашар болып келеді. Леонардит – құнарлы, таза. Сондықтан фульво қышқылын леонардиттен алғымыз келді. Алғашында бізде Қазақстанда БАД шығару туралы ой болған жоқ. Осылайша, мен адамдарға арналған формула жасайық деп ғалымдарға ұсыныс білдіріп, тапсырыс бердім. Ғалымдар формуланы істеді, бірақ бастапқыда өнімді сынақ ретінде өзіміздің әріптестерімізге, жанұямызға ұсындық. Одан кейін достарымызға бердік, осының арқасында өнім көпшілік ортаға тарала бастады. Биосқоспаны ресми түрде жарыққа шығарғанға дейін шамамен 100-ге жуық адамға эксперимент жасап көрдік. Өнім өз пайдасын берген соң тұтынушылардан алғыс ести бастадық. Кейін достарымыз бізден өнімді нарыққа шығаруымызды, тіпті өз жақындарының тарапынан да сұраныс артып жатқанын айтып хабарласты. Тағы бір маңызды жайт, өнімді шетелден әкелгендер жақсы бағаға сатқанымен, мөлшері 100 мл ғана болып келеді. Ал біз препаратты тура сол бағада, бірақ бір айда екі адамға жететіндей мөлшерде шығардық.
Биоэкономика – біздің келешегімізге айналады
– Леонардиттің пайдалы өнім екенін осыдан 70 жыл бұрын Кеңес Одағының ғалымдары ойлап тапқан екен. Тіпті, қазір әлемнің дамыған елдерінде қолданысқа еніп үлгерген. Өз жерімізде осынау байлықты жылдар бойы иеленіп жатсақ та, неліктен бұл бізге кеш жетті?
– Отандық өнімнің сапалы шығуының бір себебі – құнарлы шикізат. Екіншіден, бұл біздің ғалымдарымыздың «ноу-хауы». Биоқоспаларымыздағы фульво қышқылының мөлшері – 65 пайыз. Қазір дүниежүзі елдерінде өндірілетін биоқоспаларда фульво қышқылы 20-30 пайыз кездеседі. Өкінішке қарай, елімізде үлкен аграрлық университеттер жұмыс істейді, бірақ ауыл шаруашылығы саласында мамандар тапшы. Екіншіден, аграрлық университетте оқитын студенттердің 80 пайызы – медициналық университетке түсе алмаған балалар. Олар аграрлық оқу орнына агроном немесе ветеринар боламын деп емес, диплом үшін барады. Меніңше, елімізде аграрлық сала мен биоэкономика, биотехнологияның маңызы туралы пропаганда жоқ. Біз секілді компаниялар мен кәсіпкерлер көпке үлгі болуымыз қажет. Осы салада өз кәсібін қорықпай бастап көруге ұмтылатын жастар көбеюі керек деп ойлаймын. Жаңа өнімдер шықсын, нарыққа келсін, себебі ол бәрімізге жетеді. Бүгінде біз өз өнімдерімізді экспортқа шығарып отырмыз, демек биотехнологияның әлеуеті жеткілікті. Расында Қазақстанда жас ғалымдардың идеялары жақсы болғанымен, олар идеяны бірлесе іске асыратын кәсіпкерлерді таппайды. Сондықтан биотехнология саласында жүрген кейбір ғалымдар кәсіпкер таппағандықтан шетел асып кетіп жатады. Елімізде кәсіпкерлер мен ғалымдар бірлесіп атқарған жобалар көбейген сайын жас буынның да қызығушылығы артар еді. Халыққа ата кәсіп – біздің келешегіміз екенін ұғындыруымыз тиіс. Қазір дүниежүзінде ашаршылық белең алды. Қандай да бір экономикалық форумға бара қалсаңыз, жиында әлемдік ашаршылық туралы мәселе қозғалады. Әлемдегі алпауыт мемлекеттер соншалықты дамып отырса да, өздері тамақ шығармайды. Себебі жер жоқ. Біздің жеріміздің кеңдігі сонша, әлемде тоғызыншы орынды иемденіп отырмыз. Тіпті, жерімізде Менделеев кестесіндегі біршама элемент кездеседі. Неліктен осындай мүмкіндіктің бәрін іс жүзінде пайдаланып, дүниежүзі елдері өнімді бізден сатып алатындай деңгейде биотехнология саласын дамытпасқа?! Биоэкономика – біздің келешегімізге айналады деп ойлаймын.
– Білуімізше, Al Karal өнімінің өсімдіктерге арналған түрі бар. Оның құрамын қалай ойлап таптыңыздар?
– Органикалық тыңайтқыштың базасы гуминді фульво қышқылынан тұрады. Мұны барлық препаратқа қолданамыз, бірақ формуласы әртүрлі. Мәселен, өсімдікке арнап жасалған өнімді адамға беруге болмайды немесе жануарға арналған биоқоспаны адам іше алмайды. Біз тыңайтқышқа өсімдікке қажетті микроэлементтерді қосамыз.
Макдональдс ет өндірісіндегі антибиотикке байланысты нарықтан кетті
– Еліміздегі ет, сүт өнімдерінің сапасы тақырыбына ойыссақ. Сұхбаттарыңыздың бірінде қазір Қазақстанда ет, сүт өнімінің құрамындағы антибиотикті тексеретін бірде-бір лаборатория жоқ екенін айтып қалдыңыз. Бізде мұндай зерттеумен айналысатын кадрлар тапшы ма, әлде ғылыми тәжірибеміз жетпей ме?
– Расында қазір адам денсаулығын тексеруге арналған лаборатория көп. Қаланың әр бұрышында орналасқан медициналық орталыққа барып, қан тапсырып, сараптама қорытындысын ала аласыз. Кәсіп иелері маман тапты, сондықтан ісін күнделікті жүргізіп отыр. Меніңше, ет құрамындағы антибиотик мөлшерін анықтайтын лабораторияларды ашуға болады, дегенмен мемлекет тарапынан ұсыныс болуға тиіс. Ұсыныс болса, оны жүзеге асыратын кәсіпкерлер де табылады. Ет сапасын анықтайтын лаборатория бізге өте қажет. Сонымен қоса, өнімді тексеретін лабораториялар сертификаттаудан өтуге тиіс. Бір кәсіпкер бұл істі қолға аламын десе, әрі қарай дөңгелете алады. Қазақстанда мұндай лабораториялар көбейсе, тиісінше сапамыз өседі деп ойлаймын. Мәселен, мен дүкеннен ет сатып алған соң оның құрамын тексеріп көргім келді делік. Еттің бір бөлігін алып лабораторияға апарамын. Қазір Ресейде экспресс тесттер бар. Экспресс тест арқылы мен үй иесі ретінде еттің құрамындағы антибиотик мөлшерін өз үйімде тексеріп көре аламын. Ал еттің сапасы нашар болса тұтынушы наразылық танытады, сондықтан аталған кәсіп жолында жүрген мамандар тұтынушының сұранысына сай жұмыс істей бастайды. Егер өнімнің сапасына ешкім мән беріп қарап жатпаса, кәсіпкерлер дайын мөрді қойып, нарықта алаңсыз жүре алады. Білесіз бе, былтыр Макдональдс компаниясы Қазақстаннан кетіп қалды. Әйгілі брендтің елден кетуіне себеп – ет өндірісіндегі антибиотик еді. Бұрын олар етті Ресейден алатын еді, өкінішке қарай, Қазақстаннан ет құрамында антибиотик нормасы төмен өнімді таппаған. Компания қазір Ресеймен жұмыс істей алмайды, сондықтан Қазақстаннан кетіп қалды.
– Антибиотик демекші, мамандар етті қайнатқан кезде оны салынған химиялық дәрілерден тазарту үшін бірінші қайнаған суын төгіп тастауға кеңес береді. Кейде етті алдымен тұздап алып жатамыз, ал одан су шығады. Бұл да антибиотиктен тазартудың бір әдісі ме?
– Иә, етті тұздау өте дұрыс әдіс дер едім. Тұз ет құрамындағы токсиндерді шығарып жібереді. Кезінде қазақтар мұның сырын жақсы білген. Сапалы ет тұтыну үшін не істейміз деп сұрайтындар үшін, үйде ет асқан уақытта бірінші қайнаған сорпаны төгіп тастауға кеңес берер едім. Ал антибиотикті не үшін қолданады? Кез келген жерде санитарлық норма ережелері бар. Өкініштісі, мал ауруының асқынуына көбіне қарапайым санитарлық нормаларды сақтамау себеп болады. Сосын мал қырылып қалмасын деп ауырып тұрған жануарға антибиотик береді. Антибиотик ет, сүт арқылы біздің ағзамызға барады. Неліктен пандемия уақытында көп адам қырылып қалды? Әр жанұяда бір жақын адам қайтыс болды. Мұндай уақытта адамға антибиотик салса ол жұмыс істемейді. Себебі адам ағзасында антибиотикке төзімділік (резистентность) бар деген сөз. Өкінішке қарай, ағза антибиотик қабылдамағандықтан адамның демі бітіп, көз жұмады. Тіпті, бүгінде антибиотикке төзімділік балалар арасында жиі кездеседі. Мұның негізгі себебі күнделікті тұтынып отырған ет, сүт өнімдерінің сапасына келіп тіреледі.
– Қазір әлемде қазақстандық гумино/фульволық қоспаға деген сұраныс артқан. Гуминді қоспаларды өз елімізде өндіріп, шетелге экспорттау ойыңызда бар ма?
– Біз қазірдің өзінде шетелге экспорт жасап отырмыз. Олардың ішінде көршілес Өзбекстан, Қырғызстан, Дағыстан, Башқұртстан, Татарстан, Тәжікстан сияқты мемлекеттер бар. Сондай-ақ Қытаймен арада үш меморандум жасақталды. Бүгінде отандық өнімге Вьетнамнан қызығушылық танытып отыр. Зауытымыз ашылған уақытта Бразилия мен Аргентинадан, Голландиядан кәсіби мамандар Қазақстанға келуді жоспарлады. Өйткені дүниежүзінде биотехнологияға сұраныс мықты. Шетелдіктер біздің препараттарды өз өкілдері арқылы алғызып, лабораторияда анализден өткізіп, нәтижесінде қазір отандық өнімді сатып алуға ниет танытып отыр.
Бірде-бір брендіміздің болмағаны өкінішті
– Әсем ханым, Алматы қаласын Орталық Азияның биотехнологиялық орталығына айналдыра аламыз ба? Бұл деңгейге жету үшін мемлекет неге назар аударуға тиіс?
– Алматы қаласын Орталық Азияның биотехнологиялық орталығына айналдыру – менің арманым. Мұндай қадамға бару үшін мемлекет тарапынан жеткілікті қолдау көрсетілуге тиіс. Гранттар бөлінуі қажет. Ең маңыздысы, мұндай гранттарды біз сияқты кәсіпкерлер арқылы беруі қажет. Яғни, грантты тек зерттеп қана қоймай, коммерциализация жасайтын мамандарға берілуін қадағалау маңызды. Меніңше, қоғамда «биоэкономиканы өсіреміз» деген үлкен тақырып пайда болуы қажет. Тағы бір айтарым, биотехнология саласын дамыту үшін жаңа бір затты ойлап табудың қажеті жоқ. Қазір әр мемлекеттің өзіндік үлгілері бар. АҚШ биотехнологияға қалай қадам басты, ал Үндістан мен Сингапур ше? Дамыған елдердің тәжірибелерінен ең жақсы тұстарын алып, біздің мемлекетке енгізу қажет. Онымен қоса, мемлекет журналистерді, медиа мамандарды шақырып, биотехнологияның қоғамда кеңірек насихатталуына көңіл бөлуге тиіс. Сөздің шынын айтқанда, ауыл шаруашылығы – біздің драйверіміз деп сөзбен әрлегенімізбен, іс жүзінде еліміздегі нәтиже көңіл көншітпейді. Біз бай мемлекетте тұрамыз, адами ресурстарымыз да жеткілікті. Неліктен отыз жылда әлемге танымал бірде-бір қазақстандық бренд жоқ? Осы уақытқа дейін Қазақстаннан шыққан әйгілі бренд туралы естіп пе едіңіз? Бүгінгі заманның жастарына мотивация қажет. Олардың өзіндік миссиялары болуға тиіс. Біздің компаниямызда жұмыс істейтін мамандардың дені – жастар. Қазір олардың мықтап кірісіп отырған миссиясы да сол – Қазақстаннан шыққан брендтің бастапқы сатысында тұрған командасы болу. Біз шығарған өнімнің негізгі қоспалары толыққанды отандық өнім деп айтуға келеді. Дүниежүзінде Al Karal жайлы айтылғанда, шетелдіктер Қазақстан деп еске алатындай деңгейге жеткіміз келеді. Жер шарында кішкентай ғана аумақты алып жатқан қаншама мемлекет өз брендтерін шығарып, күллі жаһанға танытып отыр. Еліміз осынау кең аумақты иеленіп жатса да, осы күнге дейін әлемге әйгілі бірде-бір брендіміздің болмағаны өкінішті.
– Әңгімеңізге рақмет!
Ісіңізге табыс тілейміз!
Сұхбаттасқан
Алтынай БАУЫРЖАНҚЫЗЫ