Елдің негізгі инфрақұрылымы назардан тыс қалмай, қара жолдың күтімі жақсарса, тұрмыс та түзеліп, туризм де түлейтіні анық. Мыңдаған шақырым қашықтықта жатқан ел мен елдің, қала мен даланың арасын жалғайтын жол мәселесі – қай заманда болса да, өзектілігін жоймайтын тақырып. Кейінгі кездері халықтың жанайқайын тудырған, айтыла-айтыла жауыр болған мәселелердің бірі де сол – сапасыз салынған жолдың жыры. Әсіресе, ондаған жыл бойы халықтың сынына ұшырап келген – Талдықорған мен Өскеменнің арасы...
Таяуда бір топ алматылық журналист бастапқы шығу нүктеміз Алматы қаласынан Жетісу облысына қарай бағыт алдық. «Жеті өзен өлкесі» атанып кеткен өңірге табан тіреуіміздің басты себебі – осы күнге дейін түйіні тарқамай келген «Талдықорған–Өскемен», «Үшарал–Достық» аралығындағы автожолдардың сапасын өз көзімізбен көріп, жолдың қазіргі ахуалын қалың бұқараға жеткізу еді. Көлік министрлігіне қарасты «Жол активтері сапасының ұлттық орталығы» РМК мұрындық болған «Сапа керуені» атты ауқымды пресс-тур Алматы қаласынан бастап Жетісу облысындағы қазақ-қытай шекарасына дейінгі аралықты қамтыды.
Жылжымалы жол зертханасы сағатына 60 шақырыммен жүреді
Сапар алдында, ең алдымен, ЖАСҰО және сынақ зертханасының ішкі тынысын бақылап, қызметкерлердің жұмыс процесін көзбен көрдік. Қазір кәсіпорынның аймақтарда халықаралық ұйымның талаптарына сәйкес аккредиттелген 16 сынақ зертханасы бар. Орталықта жол сапасын анықтап, диагностика жүргізуге мүмкіндік беретін жылжымалы жол зертханасы жұмыс істейді. Аталған зертхана кепілдіктегі немесе күтіп ұстау жолдарын да тексере алады. Мамандар былтыр шамамен 1 300 шақырым жолға тексеру жүргізген. Биылғы көрсеткіш бойынша, жылжымалы жол зертханасының көмегімен Алматы және Жетісу облысында 1381 шақырым жолдың сапасын бақылаудан өткізген.
– Жылжымалы жол зертханасында бірқатар құрылғы орналасқан. Оның ішінде, жолдың ақауларын бейнекамераға түсіретін, көліктің астында жолдың көлденең және тігінен тегістігін тексеретін, жолдың геометриялық параметрлерін бақылайтын, картадағы GPS координаттарын түсіріп алатын, сондай-ақ тәуліктік автокөлік жүру қарқындылығын өлшейтін құрылғы бар. Онымен қоса, екі тіркеме құрылғы іске қосылған. Тіркеме құрылғының бірі ірі дөңгелектің жолмен ілінісуін, яғни автокөлік тежелген уақытта қаншалықты жылдам тоқтайтынын өлшейді. Екіншіден, жолдың динамикалық серпінділік модулін, нақтырақ айтсақ, жүріп келе жатқан автокөліктердің салмағына қаншалықты төтеп бере алатынын өлшейтін құрылғы бар. Жылжымалы жол зертханасының жылдамдығы – 60 шақырым/сағ. Негізінен, қызметіміз маусымдық болуына байланысты әрі күн ашық кездері ғана жұмыс істеуге мүмкіндік болғандықтан жолға шығу кестесін ыңғайымызға қарай жоспарлаймыз. Қазір мұндай жылжымалы зертхана әрбір филиалымызда бар. Осының арқасында әр филиал өзіне қарасты жолдың сапасын тексере алады, – дейді «Жол активтері сапасының ұлттық орталығы» РМК Алматы облысы бойынша филиалының маманы Дархан Қанатұлы.
160 миллиардтан астам қаражат бөлінген
Әрмен қарай БАҚ өкілдері мен Көлік министрлігіне қарасты Автомобиль жолдары комитетінің мамандары, Жол активтерінің Ұлттық сапа орталығы мекемесінің басшылық құрамы мінген автобус Талдықорған қаласына қарай жол тартты. Өткенге көз жүгіртсек, «Талдықорған–Қалбатау–Өскемен» автожолын қайта жаңарту жобасы осыдан бес жыл бұрын басталған. Алайда жолдың сапасы талапқа сай емес жүргізіліп, құрылыс жұмыстары тағы да сағызша созылған-ды. Себебі тексеру барысында жолдың тегістігі мен тығыздығына, су өткізгіштігіне қатысты біршама кемшіліктер анықталған. Мемлекеттен 160 миллиардтан астам қаражат бөлінген «Талдықорған–Өскемен» арасындағы жолдың жыры әлі күнге дейін толыққанды аяқталған жоқ. Оңтүстік пен шығыс өңірді байланыстыратын күре- жолдың Жетісу облысындағы жөндеу учаскесінің ұзындығы 314 шақырымды құрайды. Қайта қалпына келтірудің нәтижесінде 32 шақырым жол бірінші техникалық санатқа, ал 282 шақырымы екінші техникалық санатқа ауыстырылған. Одан өзге 350-ден астам су өткізгіш құбырлар әзірленсе, 1500-ден астам жарықтандыру тіректері орнатылыпты.
Қазір Қазақстанда 95 мың шақырым жол бар. Оның 70 мыңы жергілікті жерге, ал 25 шақырым жол республикалық желіге қарайды. Көлік министрлігі Автомобиль жолдары комитетінің ғылым және жұмыс сапасы басқармасының басшысы Нұртілек Хасеновтің сөзінше, биыл республика бойынша 12 мың шақырым жолға реконструкция, жөндеу жұмыстары жүргізіліп келеді. Ел аумағын қамтитын осы бір 12 мың шақырым жолдың 7 800 шақырымы республикалық желіге тиесілі болса, 4 200 шақырымы жергілікті желі қатарына кіреді. Сұхбат барысында Нұртілек Хасенов құрылыс жұмыстары кешігіп жатқан жобалардың бар екенін, дегенмен жолдың уақытылы қолданысқа берілмеуінің бірнеше себебі барын атап өтті.
– Өзіміз тұрақтаған мына Талдықорған–Қалбатау–Өскемен жолы –768 шақырым. Қазір оның 750 шақырымында жаңа асфальт қабатымен жол қозғалысы ашылды. Сондай-ақ Жетісу облысы жаңа асфальтпен қамтамасыз етілді. Шығыс Қазақстан облысында да жол толықтай ашылса, Абай облысының аумағында жұмыс әлі күнге дейін жүргізіліп келеді. Бұл жолдан бөлек республикада 17 ірі жоба жүзеге асырылып жатыр. Биыл Талдықорған–Өскемен аралығынан өзге Қарағанды мен Алматы арасындағы жол құрылысын аяқтауымыз тиіс. Қазір Ақтөбе мен Қандыағаштың, Атырау мен Астраханьның арасында бірнеше жобаны жүзеге асырып келеміз. Жыл соңына дейін 7 000 шақырым жолды аяқтап, халықтың қолданысына беруді жоспарлап отырмыз, – дейді Н.Хасенов.
Жол саласында мамандар тапшы
Осы ретте қайта жөндеу жұмыстары жүргізіліп отырған 12 мың шақырымның талапқа сәйкес келмеуіне не себеп деген сауал туындайды. Журналистердің сауалына жауап берген Нұртілек Хасенов бұл мәселеде бірнеше факторды алға тартты. Оның айтуынша, жөндеуге мұқтаж ойлы-шұңқыр жолдың негізгі бөлігі ондаған жыл бойы ешқандай жөндеу көрмеген.
– Біз алғашқы кезекте жұмысты жөндеу көрмеген жолдардан бастадық. Жолдың уақытылы қолданысқа берілмеуіне бірнеше себеп бар: жобалардың қаражат тапшылығына байланысты өз мерзімінде басталмауы, жоба құнының қымбаттауы, сапа мәселесі, пандемия әсері. Осы ретте жол саласында мамандардың тапшылығын да атап өткен жөн. Жоғарыда атап өткен бірнеше фактор жиынтығы жолға байланысты мәселелердің туындауына әкеліп соғады. Дегенмен қазір жұмыс кезең-кезеңімен жүргізіліп жатыр. Біз республикалық жолдарды 93 пайызды құрайтын нормативтік көрсеткішке, жергілікті желідегі жолдарды 89 пайызға жеткізуді жоспарлап отырмыз. Республикалық жол бойынша қазіргі нормативтік көрсеткішіміз 92 пайыздың көлемінде болса, жергілікті желідегі көрсеткішіміз әзірге 87 пайызды құрайды, – дейді ол.
Биыл елімізде жол жөндеуге бөлінген бюджет құны – 500 млрд теңге көлемінде. Бірақ миллиардтаған қаржы бөлінуіне қарамастан республикалық бюджеттен жолға берілетін қаражатта тапшылық бар көрінеді. Осыған байланысты жол мәселесіне жауапты мамандар халықаралық қаржы институттарынан қаражат тарту арқылы жобаларды жүзеге асырып отырғанын айтады. Бұл ретте қаржы институттарының да өзіндік талаптары бар. Сәйкесінше, жобалардың құны да өзгеріп отырады.
– Біз ең алғашқы орында транзиттік дәліздерді қалпына келтіруіміз тиіс. Қытайдан Батыс Еуропаға шығатын дәліздер жасау қажет. Қазір осы жобаны жүзеге асыруға бағытталған перспективалық жобаларымыз бар. Биыл Батыс Қытай–Батыс Еуропа жобасы жұмыс істеп тұр. Транзиттік дәліздер экономикамыздың өркендеуіне, жолдың айналасындағы инфрақұрылымға, кәсіпкерлік субьектілердің дамуына ықпал етеді. Жолдың жөндеу жұмыстарын белгілі бір санмен шектеп қоюға болмайды. Жол – үздіксіз процесс. Реконструкциясы аяқталған кез келген жолдың өзіндік мерзімі бар. Бес жылдан кейін жолға орташа жөндеу жұмыстары жүргізіледі. Жол үздіксіз пайдалануда болғаннан кейін, мұны күтіп ұстаған жөн. Уақытылы жөндеу жұмыстарын жүргізбей, біз жолды ұзақ жылдар бойы сақтап тұра алмаймыз, – деп сөзін түйіндеді Көлік министрлігі Автомобиль жолдары комитетінің ғылым және жұмыс сапасы басқармасының басшысы Н.Хасенов.
Республикалық жолдардың шамамен 3000 шақырымы ақылы
«Талдықорған–Өскемен» аралығындағы жол құрылысына Қытайдың CITIC Construction деп аталатын мердігер компаниясы таңдап алынған. Қаржы көзі де – Қытайдың Эксимбанкі. Құрылысқа қосымша қаражат республикалық бюджеттен бөлінген. Жол сапасына жауапты мамандар мердігер мекеме ретінде Қытай компаниясын тарту ратификацияланған келісімшартқа сәйкес жүзеге асырылғанын жеткізді. Талдықорған мен Өскемен арасындағы жолдың кепілдік мерзімі – 10 жыл. Кепілдіктің толыққанды орындалуына «Жол активтері сапасының ұлттық орталығы» мекемесі жауапты болып бекітілген. Жалпы саны 768 шақырымды қамтитын Талдықорған–Өскемен аралығы 16 бөліктен тұрады. Сондай-ақ бүгінде республикалық жолдардың шамамен 3 000 шақырымы ақылы. Мамандар «Талдықорған–Өскемен», «Алматы–Қарағанды» сынды жолдардың реконструкция жұмысы аяқталып, толық іске қосылғаннан кейін оларды да кезең-кезеңімен ақылы жүйеге енгізетінін мәлімдеді.
2019 жылы ұзындығы 180 шақырымды алып жатқан «Үшарал–Достық» жолы қайта жаңартылып, 2023 жылы қолданысқа берілген. Бұл автожол Қазақстанды Қытай Халық Республикасымен байланыстырып тұр. Біз тұрақтаған Достық ауылындағы кезекті аялдама Қытай шекарасынан небәрі 4 шақырым қашықтықта орналасқан. Жоба негізінде 147 су өткізгіш құбыр орнатылып, 8 жаңа көпір мен қардан қорғайтын қоршау салынды. Сондай-ақ мұнда сыртқы жарықтандыру, санитарлық-гигиеналық тораптар мен павильондар қоса орнатылыпты. Учаскенің құрылысы барысында мердігерлермен 5 асфальт-бетон зауыты, 500-ден астам жол-құрылыс техникасы және 700-ге жуық жұмысшы жұмылдырылды. Мамандардың айтуынша, қызметкерлердің негізгі бөлігі жергілікті өңірден тартылған.
10 пайызы талапқа сай келмейді
«Жол активтері сапасының ұлттық орталығы» РМК бас директоры Болатбек Айтбаев жоба басталғалы бері учаскелерге 429 инспекциялық шығу ұйымдастырылғанын атап өтті. Оның сөзінше, жол сапасына байланысты талапқа сәйкес келмейтін тұсы да жоқ емес. Жоба барысында 1,7 мың жол құрылысы материалдарының сынамасы іріктеліп, сынақтан өткізілген. Сапа сараптамасының нәтижесіне сүйенсек, нормативтік талаптарға сәйкес келмейтін 175 (10%) ЖҚМ сынамасы анықталған.
– Талдықорған–Қалбатау–Өскемен аралығын қамтитын жол құрылысы 2019 жылдан бастап іске асырылды. Қажетті технологияның барлығы нормативтік құжаттарымызда көрсетілген. Жөндеу жұмыстары сол құжаттар негізінде іске асады. Қолданыстағы техникалық жабдық көбіне шетелден әкелінеді. Осы күнге дейін 429 инспекциялық шығу ұйымдастырылды. Оның шеңберінде 1 640-қа жуық сынама зерттеуге алынды. Жолдың сапасына келер болсақ, 10 пайызы талапқа сәйкес келмеген. Сондықтан мердігер өз есебінен 341 млн теңгеге дейін қайта құру жұмыстарын жүргізді. Жол сапасын тексеру барысында жемқорлық фактілеріне жол бермес үшін кадр таңдау мәселесіне көңіл бөлеміз. Қызметкерлер бірнеше сынақтан, соның ішінде жылына екі рет аттестациядан өтеді. Сонымен қатар бізде қазір цифрландыру процесі жүзеге асырылып отыр. Сынамалар арнайы штрих-кодпен мөрленген пакетке салынады. Ең бастысы, сынама қай нысаннан келгені құпия сақталады. Біз жылына 10 мыңнан 11 мыңға дейін сынама аламыз. Кәсіпорын ашылған уақыттан бастап осы күнге дейін 146 мың сынама алынған. Былтыр нормативтік талаптарға сәйкес келмейтін сынамалардың 95 пайызы жергілікті жолдардан анықталды, – дейді Б.Айтбаев.
Жол мәселесіне қатысты тағы бір ескерерлік маңызды жайт, жол бойындағы жайлылық. Мамандар аталған қажеттіліктің де назардан тыс қалмағанын, қазір осы мәселені шешуді көздейтін жобалар іске асырылып отырғанын жеткізді.
– Жылы дәретханаларға байланысты жол бойында жағдай күрделі. Осы мәселені реттеу мақсатында жобаға 300 шақырымның әр 30-40 шақырым сайын сауда нүктесі бар орындардың жанына 10 жерде дәретхана салдық. Бірінші учаске биыл 21 шілдеде толық пайдалануға берілген. Учаскені Қытай компаниясы аяқтап, оның талапқа сай келетінін PK-Engineering деген техбақылау мекемесі тексерген, – дейді «ҚазАвтоЖол» ҰҚ» АҚ Жетісу облыстық филиалының директоры Нұрхат Ақылтаев.
Бәрін айт та, бірін айт, жауаптылар әлі күнге дейін құрылысы бітпей, жолаушыны әбден әбігерге салған 7 000 шақырымға созылған жолды жыл соңына дейін аяқтап, көптің қолданысына береміз деп уәде етіп отыр. Талай жылдан бері елдің көмейінде жүрген мәселенің шешімін табуына да аз уақыт қалған сыңайлы. Жол салу – асқан жауапкершілікті, ең бастысы, ашықтықты қамтамасыз етуді талап ететін жүгі ауыр жұмыс. Күрежол жауапсыздықты көтермейтінін басты қағида ретінде санамызға түйсек, бұл бағытта сапалы әрі өнімді жұмыстың атқарылуы әркез өзекті болып қала бермек.
Алтынай БАУЫРЖАНҚЫЗЫ