Бұл тұрғыда өзге елдің оң үлгісін пысықтау ұсынылды. Мысалы, Өзбекстан бұл істі жүйеге түсірді. Жуырда Астанада өткен «ОА+Германия» саммитінде немістермен ұйымдасқан көші-қон туралы келісті. Неміс еліне 50 мыңдай жұмысшысы аттанады. Америка, Ұлыбритания, Швейцария, өзгесі өзбек қызметкерлеріне толды. Көрші ағайынның ізгі үлгісі, оң тәжірибесі қандай?
Еңбек өмірді көркем етеді
Жасыратыны жоқ, шенеуніктер өзгенің тозығынан озығын айырып, үйрену орнына «мигранттар елі» деп Орталық Азия республикаларын менсінбей, келекелеп келді. Оның соңы 2016 жылы халықаралық жанжалға ұласты: сол кездегі Мәдениет министрі Арыстанбек Мұхамедиұлы Мәскеудегі дәретханаларды орталық азия елдерінің өкілдері сүртіп, жуып жүргенін айтып, мұны «өте өкінішті», ұят іс деп атады. Мәдениет министрінің мәдениетсіз ісі көршілерде дау тудырып, оған ресми түсініктеме беруіне тура келді.
Шенділердің менмен кеудесін Қазақстан Президенті басты. 2022 жылғы 16 маусымда, Ұлттық құрылтайдың І отырысында Қасым-Жомарт Тоқаев шетелде жұмыс іздеуден қазақстандықтар да арланбауға тиісін білдірді.
– Маңдай термен тапқан әр тиын – нағыз ардың ісі, Абай айтқан «толық адамның» еңбегі екенін жастардың санасына тоқуымыз қажет. Бұрынғы бір министріміз бауырлас көрші мемлекеттің азаматтарын келеке қылғаны бар. Олар Ресейге барып, қара жұмыс істеуге мәжбүр, ал біз, қазақтар, ондай жұмысты істемейміз, бақытты халықпыз деп айтқан. «Естімеген елде көп», әрине. Бұдан өткен сорақылықты ойлап табудың өзі қиын. Еңбектен қашқан адам кеудесін ұрып, мақтанбай, керісінше, ондай әрекетінен ұялуы керек, – деді Қ.Тоқаев.
Президент адал жұмыстан қашып, жеңіл табыс іздеген қазақ жастарының құмаройынға салынғанына қынжылыс білдірді. Қазақстанда оқығысы, жұмыс істегісі келмейтін 34 жасқа дейінгі NEET санатындағы жастар саны 400 мыңдай екен. Олардың ел, жер көріп, шетелде еңбек етуін дұрыс ұйымдастырса, мұның пайдасы болуы мүмкін. Мұны өзбек ағайынның озық, дайын үлгісінен көруге болады.
Қазақстан бұл жұмысқа енді кірісіп жатыр. Еңбекмині мәліметінше, республика бірқатар мемлекетпен, негізінен, ТМД елдерімен «Еңбекші көшіп-қонушылардың еңбек қызметі және құқықтарын қорғау туралы келісім» бекітті. Айырмашылығы сол, Өзбекстан нақты бір елмен, көбіне Батыс мемлекеттерімен соған баратын өзбек еңбекшілерінің жұмыс істеу жағдайларын жеңілдетуге, құқығын қорғауға келіседі. Ал Қазақстанның бекіткен келісімдері екіжақты болып келеді. Мысалы, «Өзбекстандағы Қазақстанның және Қазақстандағы Өзбекстанның еңбекші көшіп-қонушыларының еңбек қызметі және құқықтарын қорғау туралы келісім».
Әлеуметтанушы Нұрхан Біләлдің айтуынша, мұның кемшілігі бар: біріншіден, ондай екіжақты келісімдер өте ұзақ дайындалады. Қарсы тарап өз мигранттарын қорғаудың жолдарын іздестіреді, өз елінде түрлі ортада консультация өткізіп, рекомендациялар жинайды, келісім жобасын келісу рәсімдерін өткізеді. Бұл бірнеше жылға ұзайды.
«Екіншіден, азаматтары Қазақстанға жұмыс іздеп, жаппай ағылмайтын бай, дамыған елдер мұндай екіжақты келісім бекітуге құлықсыз. Елімізге келетін шетелдік санаулы маманы онсыз да еңбек контрактісімен қорғалған. Өзбекстан болса, өзге елдерге тек өзбектің жұмыс күшін жолдау туралы келіседі. Сәйкесінше, келіссөз нысанасы нақты. Қазақстанның келісіміндегідей, «еңбек көші-қоны процесін құқықтық реттеу және екі мемлекет арасында жұмыс күшінің өтуі үшін қолайлы жағдайлар жасау» дегендей жалпы ұғыммен шектелмейді. Мысалы, Швейцарияға бір жылда қанша маман жолдайтынын нақты көрсетеді, олардың біліктілігін, қылмысқа қатыстылығын тексеруге, тіл үйрету курстарынан өткізуге нақты міндеттемелер алады», – деді Н.Біләл.
Ол өз ұсыныстарын Еңбек министрлігіне жолдағанын айтады. Ең бастысы, Қазақстанда осы бағыттағы жұмыс басталғанына екпін түсірді. Соның нәтижесінде еліміз алдағы жылдары 9 елмен қазақстандық еңбек мигранттарының құқығын қорғау туралы келісімдер бекітуі мүмкін. Бірақ сарапшы шетелдегі қазақстандық еңбеккерлердің құқығын қорғаумен айналысатын жеке орган не ұйым жоғына назар аудартты. Бұл дипломатиялық өкілдіктерге, консулдықтарға қосымша жүктелген.
Біз шетелдегі қазақтармен қарым-қатынасты нығайту үшін құрылған «Отандастар қорымен» де хабарластық: «Сіздер шетелде жұмыс істеп не іздеп жүрген қазақстандықтарға көмектесесіздер ме?» деген сұраққа, қор өкілдері: «Жоқ, «Отандастар қоры» шетелдегі қазақтарға атажұртқа көшіп келгеннен азаматтық алғанға дейін ақпараттық қолдау көрсетеді», – деп жауап қатты.
Шетелдегі еңбекшіге не кедергі?
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің хабарлауынша, қазақстандық жұмысшылар табыс іздеп, көп баратын елдермен бірге еңбек мигранттарының құқығын қамтамасыз ету бойынша екіжақты келісімдер жобалары әзірге пысықталып жатыр. Қазір Түркия, БАӘ, Сауд Арабиясы, Ұлыбритания, Оңтүстік Корея, Израиль, Германия, Латвия, Жаңа Зеландия сияқты елдермен арадағы келісімдердің жобасы дайын. Бірақ олардың қашан қабылданып, күшіне енетіні белгісіз.
Тек Қатармен арада қазақстандық жұмысшыларды жалдауды реттеу туралы келісімге қол жеткізілді. Тиісті құжатқа 2024 жылғы 14 ақпанда Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев пен елге сапарлап келген Қатар әмірі шейх Тәмим бен Хамад Әл Тәни қол қойды. Құжат қазақстандық еңбекшілердің Қатарға кіруі, тұруы және одан кету тәртіптерін регламенттейді, олардың жалақысын уақытылы алып, еңбек жағдайларын қамтамасыз ету бойынша құқықтарын қорғайды. Өндірістік жарақат алса, өтемақы төлеу мәселелері қарастырылыпты. Құжатты енді екі елдің парламенттері ратификациялауы керек.
Министрлік мамандары қазақстандық жұмысшылардың қандай да бір елге ұйымдасқан түрде, топпен жұмысқа тұрғызылуын нақты көздейтін контракт немесе келісім жоғын түсіндірді. Мысалы, бұған дейін Aiqyn Оңтүстік Кореяға жұмыс іздеп барып, қиындық көрген, тіпті көз жұмған қазақстандықтар туралы жазды. Проблема сақталып қалды. Еңбекмині Қазақстанды осы елдің Employment Permit System жүйесіне енгізу бойынша жұмысты аяқтаған жоқ. Оған енсе, қазақстандықтар осы елде заңды түрде жұмыс істей алар еді.
Сарапшы Нұрхан Біләл тағы бір мәселені көтерді. Оның ұлы АҚШ-тың Флорида штатында тұрады екен, оның кандидаттық ғылыми атағы бұл елде мойындалмайды. Сондықтан ғылыми дәрежесін қайта қорғауға тура келіпті. Сол сияқты қазақстандық ЖОО-лардың дипломдары да мойындала бермейді. ТМД аясында оған мүше елдердің бірыңғай білім кеңістігін қалыптастыру туралы келісім сонау 1992 жылдан бері күшінде. Алайда бұл бағытта іс ілгерілемей тұр. Ресей Болон жүйесінен шығып кетті, өзге елдер сол жүйеде дамып жатыр. 2007 жылы Қазақстан Қытаймен де білім және ғылыми дәрежелер туралы құжаттарды өзара тану туралы келісімге қол қойды. Соған қарамастан, ҚХР қазақстандық дипломмен жұмысқа алмайтын көрінеді.
Ғылым және жоғары білім министрі С.Нұрбек еңбек иммиграциясында мұндай проблема барын жасырмады. Тіпті, ТМД елдері бұл салада ұлттық процедураларды қолданады, олар өзара үйлестірілмеген.
– Дипломдарды өзара тану туралы шет мемлекеттермен, соның ішінде ТМД елдерімен жеке, екіжақты келісімдер бекіткен жоқпыз. Өзбекстанмен, Еуразиялық одақ елдерімен жоғарғы білім мен ғылым туралы жалпы келісімдер ғана бар. Ол екіжақты, көпжақты базалық келісімдер де ұлттық процедураларға сілтеме жасайды. Сондықтан дипломдарды өзара танудың ортақ механизмдері пысықталмады, – деді министр С.Нұрбек.
Ғылыми дәрежелер бойынша ілгерілеушілік бар. 2024 жылғы сәуірде ел Парламенті «Еуразиялық экономикалық одаққа мүше мемлекеттерде ғылыми дәрежелер туралы құжаттарды өзара тану туралы келісімді» ратификациялады. Оған сәйкес, ЕАЭО-ның 5 мемлекеті бір-бірінің ғылыми дәрежелері туралы құжатын еш растаусыз мойындайды.
– Келісімге сәйкес, одақта ғылыми дәрежелер туралы құжаттарды мойындаудың барлық рәсімі тек еңбек мигранттарына таралады. Мысалы, қазақстандық ғалым Ресейге барып, ғылыми дәрежесіне сәйкес кәсіби қызметін жүзеге асырса, осы тетікті пайдалана алады. Оның қолында еңбек келісімшарты болуы керек. Егер келісімшарты болмаса, ЕАЭО елдерінде сол бұрынғыдай дәрежесін тану мемлекеттік қызметіне жүгінуге тиіс. Тексеріліп, расталса, нострификация немесе эквивалент туралы куәлік ала алады. Қалай болғанда, бұл – одақ аясында еңбек мигранттарының ғылыми дәрежесін автоматты танудың алғашқы тетігіне айналды. Қытайға келсек, 2007 жылы жеке келісім бекітілді. Онда ұлттық процедуралар қолданылады, – деді министр Саясат Нұрбек.
Яғни, автоматты мойындау деген жоқ. Соңғы үш жылда министрлікке Қытайда диплом алған азаматтардан оны тану туралы 39 өтінім түсіпті. Оның 17-сінен бас тартылған, 22-сі расталды.
Өзбектерге 2 200 еуро жалақы төленеді
Бұл тұрғыда еңбек миграциясы саласында Ресейге тәуелділіктен құтылған «өз ағамыз» өзбек елінің кейбір тәжірибесі үлгіге тұрарлық. Биылғы 16 қыркүйекте Самарқанда Германия канцлері Олаф Шольц пен ӨР Президенті Шавкат Мирзиёевтің келіссөздерінің қорытындысында ГФР мен Өзбекстан осы елдің білікті жұмысшыларының неміс еліне баруын оңайлататын бірегей келісімге қол қойды. Құжат «Миграция мен мобильділік саласында жан-жақты серіктестік туралы ГФР және ӨР үкіметтері арасындағы келісім» деп аталады.
Ташкент жақсы табыс іздеген азаматтарының әлемнің әр еліне өз бетінше қаңғыруы, сөйтіп, адам саудасының, қылмыс әлемінің құрбанына айналмауы, шетелде лайықты жұмыс тауып, білікті маманға айналуы үшін үш жыл бұрын еңбек миграциясын жүйелі жолға түсірді. Бұл мақсатта тек шетелдік көші-қон мәселелерімен айналысатын жеке органды – Сыртқы еңбек миграциясы агенттігін (СЕМА) құрды.
Агенттік басшысы Бехзод Мусаевтың айтуынша, аталған келісімге сәйкес, Германия жыл соңына дейін өзбектің 800-ден аса мейірбикесін қабылдап, оларға айына кем дегенде 2 200 еуро (шамамен 1 млн 175 мың теңге) жалақы төлейді. Мұның сыртында ГФР өзбектің теміржол пойызы, автобус жүргізушілерін, медицина қызметкерлерін дайындайды.
Б.Мусаев емтиханнан сүрінбей өткен өзбектер ұйымдасқан тәртіппен өзі үшін сайланған жұмыс орнына тұруға неміс еліне аттанатынын қосты. Олар жұмыс істей жүріп, жоғары технологияларды меңгеру үшін оқытылады. Келісім өзбек жұмыскерлеріне Шенген аймағындағы Германияда жеңілдетілген визалық рәсім қарастырады, жақсы жалақы төлейді. Өз кезегінде өзбектер еңбек міндеттемелерін адал атқаруы, жергілікті қоғамдық тәртіпті бұзбауы, қылмыс жасамауы керек.
Қазір германиялық компаниялар СЕМА арқылы ресми түрде Өзбекстанға 50 мың бос жұмыс орнын ұсынып отыр. Оның бәрін қамту үшін оңтүстік көршімізде агенттіктің ұйымдастыруымен ересектерге неміс тілін тегін, қарқынды түрде үйрететін орталықтар желісі өрістеді. Өзбектерді жұмысқа алу үшін ГФР Еңбек министрлігі төл Ausbildung бағдарламасын енгізді. Ол өзбектерді неміс елі үшін қажет нақты кәсіптерге жеделдетіп, тереңдетіп оқытудан, еңбеккерлердің теориялық, практикалық білімді қатар игеруінен (дуальді білім) тұрады.
Посткеңестік кеңістік елдерінің дипломы Батыста мойындалмайды, сол себепті өзбек мамандарына да арнайы оқыту курстарынан өтіп, сертификат алуына тура келеді. Немістер өзбек еңбеккерлерін сондай-ақ машинажасау, металлургия, көлік пен логистика салаларына белсенді шақырып жатыр.
Еуропа неге мигранттарға мұқтаж?
Ташкент өз азаматтарын Батыс елдерінің фермерлік шаруашылықтарына орналастыруға да күш салады. Соның арқасында 2022 жылдан бері британ патшалығының фермалары мен егістіктері өзбек еңбеккерлеріне толды. Бір қызығы, бүгінде Ұлыбританиядағы еңбек мигранттарының саны жөнінен Өзбекстан Украинадан кейінгі екінші орынға шықты. Оларға орта есеппен 2 мың фунттай (шамамен 1,3 миллион теңгедей) жалақы тұрақты төленеді.
Қазір Еуропада халықтың қартаюы, демографиялық дағдарыс жаппай тіркелді. Жұмыс күшінің серпінді азаюына еуропалық жастардың қара күшті қажет ететін жұмысты істегісі келмейтіні, кеңседе отырып, тез баюды мақсат тұтатыны да ықпал етеді. Осы орайда ӨР Сыртқы еңбек миграциясы агенттігі 2022 жылғы сәуірде Швейцариямен келісімге келгенін жариялады. Сол жылы швейцариялық Globogate Recruiting ұйымы өзбекстандық орта буын мамандарын тарту бағдарламасын әзірледі. Онда да неміс тілін білетін өзбек жұмысшыларына сұраныс зор.
Жалпы алғанда, Өзбекстан Президенті биыл ұйымдасқан түрде 100 мың азаматты шетелдегі жоғары жалақылы жұмыстарға орналастыруды тапсырды. Агенттік бұл жоспар орындалатынын білдірді.
Осы арқылы Өзбекстан ТМД кеңістігіндегі миграциялық тығырықтан шықты. Өйткені бұрынғы онжылдықтарға Өзбекстанның еңбек мигранттары нәпақасын Қазақстан мен Ресейден табатын. Қазақстан үш жыл бұрын келімсектердің ағынын күрт шектеді. Өзбекстан Президентінің баспасөз хатшысы Шерзод Асадовтың мәліметінше, 2016 жылға дейін 4-6 миллионға дейін өзбек азаматы Ресейге жұмыс іздеп аттанатын. Бүгінде бұл сан 1 миллион адамға дейін азайды. Сонымен бір мезгілде ресейлік жұмыс берушілер құрылыс, жөндеу, жүк арту және басқа жұмыстарды атқарғаны үшін өзбек мигранттарының талап ететін ақысы еселеп қымбаттағанына шағымданады. Бұрынғыдай арзанға істейтін өзбек жұмысшысын Қазақстанда да таба алмайсыз.
Соның арқасында еңбек мигранттары санының кем дегенде 4 есе азайғанына қарамастан, олардың өз еліне жолдайтын қаражаты сонша есеге күрт өскен. ӨР Орталық банкінің мәліметінше, 2016 жылы өзбектердің Ресейден жіберген қаржысы 2,7 млрд долларды құраса, 2023 жылы бұл сома 8,58 миллиард долларға жетті. Жалпы, 2023 жылы шетелдегі өзбек мигранттары Отанына 16,1 миллиард доллар аударған! Осының арқасында олар өз елінің қосымша инвесторына айналды. 2024 жылдың бірінші жартысында олардың Өзбекстанға аударған қаржы аударымдары былтырғы бірінші жартыжылдықтағыдан (5,2 млрд) тағы 25% артып, 6,5 миллиард долларға жетті. Жыл қорытындысында 20 миллиардқа жуықтап, рекорд орнатады деп күтіледі.
«Өз елінде еңбек етпей, шетелге кететіндерді қолдаудың қажеті қанша?» деген сауал туындауы мүмкін. Сарапшылардың түсіндіруінше, біріншіден, кез келген мемлекет өз азаматтарын кез келген жерде, соның ішінде шетелде де қорғауға міндетті. Екіншіден, мүлдем көшіп кеткендермен салыстырғанда, шетелге уақытша кеткен еңбек мигранттарының үлкен бөлігі өз Отанына қарасады. Мысалы, табысының бір бөлігін атажұртта қалған отбасына аударады. Жатжұртта тәжірибе жинап, бизнесін өркендеткен соң еліне оралып, жаңа кәсіпті дөңгелеткен немесе компаниясының филиалын ашқан мигранттар бар. Осындай азаматтарын демеп, еңбекті бәсекелестік деңгейіне көтерген мемлекеттер жетерлік. Соның арқасында олар адами капиталын дамытып, сапалы өнімдерімен жер жүзін мойындатып отыр.
Елдос СЕНБАЙ