Емнің де сұрауы бар

Биыл Міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру қорының жұмыс істеп келе жатқанына бес жыл, осы уақыт ішінде медицинада түрлі өзгеріс болды.

Пациенттер бейінді мамандарға жедел қаралуға мүмкіндік жоқ десе, Қаржы министрлігі тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемін (ТМККК) қаржыландыруға қаражат жеткіліксіз дейді.

Гибридті қаржыландыру мо­де­ліне жүйе қатысушыларының көңі­лі толмайды. Дер кезінде ме­ди­циналық көмек ала алмау, ем­ха­надағ­ы жалған қабылдаулар, жүйе­нің оңды-солды қаражат талап етуі, ай сайын жарна төлеп оты­рып, ақылы медициналық тал­дау­лар­ды қолдану, маман жетіс­пеу­шілігі және тағы басқа өзгерістер ме­дициналық сақтандыру сала­сы­на сұрақты көбейтпесе азайтқан жоқ. 

Қазақстандағы денсаулық сақ­тау саласын реформалау бары­сын­да міндетті әлеуметтік меди­ци­на­лық сақтандыруды (МӘМС) енгізу ар­қылы көптеген проблеманы ше­шу көзделген болатын. Тұр­ғын­дардың көпшілігі денсаулығыңды тексер­тіп, қажетті медициналық кө­мек алу күннен-күнге қиындап ба­ра жатқанын айтуда. Оның үс­ті­не, міндетті медициналық сақ­тан­дыру төлемін төлемесең дәрігер қа­былдауына жазыла алмайсың. Мы­салы, көпбалалы ана Рысгүл Ра­мазанованың айтуынша, заң­да­ғы қайшылықтардың кесірінен дек­реттік демалысқа шыққан кә­сіп­кер әйелдер тегін медициналық кө­мектен қағылады. Өйткені бір ай төлем жүргізілмегені үшін емхана медициналық қызмет көрсетуден бас тартады.

Кәсіпкердің құқығы қандай?

– Фотограф болып жұмыс істе­ген­діктен жеке кәсіпкер ретінде тір­келіп, биылдан бастап тұрақты ме­дициналық сақтандыру төлемін жүр­гізе бастадым. Төлем жүргіз­бе­сіңе де қоймайды. Бір ай кешіксең са­лық комитетінен сіздің қары­зы­ңыз бар деп ай сайынғы медицина­лық сақтандыру төлемін жүргіз­бе­ге­нің үшін өсімпұл енгізеді. Осы­­дан 10-15 күн бұрын тіркелген ем­­­ханам сіздің статусыңыз сақ­тандырылмаған деп емге қа­был­да­май қойды. Қыркүйек айына (дек­реттік демалысқа байланысты) ме­дициналық төлем төленбей қал­ғандықтан, мені УЗИ-ге түсі­ру­ден бас тартты. Қолдан келер қай­ран жоқ, амалсыз ақылы қызмет алуға тура келеді, – дейді ол. 

Кәсіпкер ананың бұл шағы­мына Міндетті әлеуметтік ме­дициналық сақтандыру қоры бас­қарма төрағасының орынба­сары Сәуле Тәжібаева былай дейді:

– «Міндетті әлеуметтік меди­ци­­­­налық сақтандыру туралы» заң­ға сәйкес мемлекет тарапынан мін­­­­детті әлеуметтік медициналық сақ­тандыру (МӘМС) жарналары аталған заңның 26-бабының 1-тар­мағында көзделген тұлға­ларға, соның ішінде жүктілік және босану, жаңа туған баланы асырап алу және үш жасқа дейінгі балаға күтім жасауға байланысты де­ма­лыста жүрген тұлғалар үшін тө­ле­неді. Сондай-ақ «МӘМС туралы» заң­ның 14-бабының 6-тармағына сәй­кес, салық есептілігін тоқ­тат­қан немесе Қазақстан Рес­пуб­ли­ка­сының салық заңнамасына сәй­­кес әрекетсіз деп танылған же­­­ке кәсіпкерлер мен жеке прак­тикамен айналысатын адамдардан басқа тұлғалар: біріншіден, ау­дарым­дарды және жарналарды уа­қытылы, толық көлемде тө­леу­ге, сондай-ақ толық төлемегені үшін өсімпұл төлеуге; екіншіден, өз бетінше аударымдар және жар­налар мөлшерін есептеуге немесе қай­та есептеуді жүзеге асыруға мін­детті. Егер тұлғаның қандай да бір кірісі болса, заң оны МӘМС жар­наларын төлеуден босатпайды, – дейді ол.

Өзін-өзі жұмыспен қамтушы отандастарымыз тап болған тағы бір өзекті мәселе бар. Ол – бір тұр­­­­­ғынға екі жерден медициналық сақ­тандыру төлемін алу фактісі. Ас­таналық тұрғын, инженер жо­балау­шы Азамат Сембайұлы жеке компанияда қызмет етеді. Жұмыс беруші тарапынан ай сайын меди­ци­налық төлем жүріп тұр. Одан бө­лек, жеке кәсіпкер ретінде өз қал­тасынан тағы да медициналық тө­лем жасайтынын айтады.

– Жалдамалы жұмысшы ре­тін­де және жеке кәсіпкер ретінде МӘМС-ке ай сайын екі рет жарна тө­леймін. Жас болған соң ба, ем­ха­наға мүлдем бармаймын. Бар­сам өз мекемеміздің жеке сақтан­ды­руы бойынша жеке меншік кли­­никаға қаралып, толықтай тек­серілемін. Бірақ ЖК атынан да, мекеме аты­нан да тұрақты ау­да­рамын. МӘМС ар­қылы соңғы 4 жыл ішінде еш­қан­дай көмек ал­ма­дым. Жиналған ақ­шам қайда ке­тіп жатқаны қы­зық. Меніңше, жұ­мысшының жар­на төлемеуге де құ­қы болу ке­рек, – деп өз ойын айт­ты. 

Яғни, Қазақстан азаматтары осы күнге дейін жиналған ме­ди­циналық төлемдердің қайда ке­тіп жатқанын көру мүмкіндігі бол­са, я болмаса жиналған қар­жы­ны бас­қа да мақсаттарға пай­да­лану мүм­кіндігінің болғанын қа­лайды. Қордаланған мәселенің түйінін анықтау үшін МӘМС өкілі  тар­қатып берді. Оның сөзінше, заң­да мұндай мүмкіндік қарас­ты­рыл­маған. 

Қор басшылығы жүйенің әлеу­­­­­меттік бағытталған және әді­лет­­ті­лік қағидаты бойынша құ­рыл­­ған­ды­ғын алға тартты.

Қолжетімді көмекке мұқтаждар кім?

Медициналық сақтандыру жүйесінің тиімді тұстары көп екенін айта кету керек. Мә­се­лен, өте ауыр дерттерді тегін ем­деу, медициналық бақылаудан те­гін өту, жұмыссыз ретінде тір­кел­се, тегін емделу мүмкіндігі, ЭКО ар­қы­лы жүктілік, отаны тегін жасату сияқты медициналық көмек түр­лерін еліміздегі әртүрлі әлеуметтік тап өкілдері тегін алуда. Жасы 70-тен асқан қария ата-енесін тұ­рақ­ты емдетіп жүрген Ділда ханым бұл ойды растап отыр. 

– Менің 70 жастан асқан ата-енем бар. Жас ұлғайған сайын ау­р­уы да көбейеді, емханаға бару да жиілейді. Атамның көзі өте на­шар көреді, екі көзіне де тегін ота жа­­салды. Әр тоқсан сайын емха­на­­ға жатып, тегін емеділіп, қа­жет­ті дәрі-дәрмегін алады, – дейді ол. 

Ал енесі қант диабетімен есеп­те тұрады екен. Бүйректің нашар жұ­мыс істеуіне байланысты гемо­диа­лизді тегін алыпты.

– 3 ай сайын рецепт бойынша те­гін дәрілерін, қант өлшейтін, қан қысымын өлшейтін құрал­да­рын алып отырамыз. Гемодиализ­дің өзін тегін жасайды, өздері ап­тасына 3 рет үйден өздері алып ке­тіп, алып келеді. Яғни, барлығы жол­ға қойылған, жақсы дәрежеде ат­қарылады. Дәрігерлердің де бі­лі­мі мен деңгейі жоғары екенін атап өткім келеді, – деп қосты Ділдә.

Цифрлық қызметтің қайшылықтары

Елімізде бүгінде кез келген саланы цифрландыру жә­не автоматтандыру процесі қар­қын­ды жүріп жатыр. Осы мақсатта ме­дицина саласындағы ұзынсонар ке­зекті азайту үшін және тұрғын­дар­дың денсаулығына қатысты де­ректерді қолжетімді қылу үшін DAMUMED мобильді қосым­ша­сы іске қосылды. Дәрігерге жа­зы­лу, сараптама қорытындыларын қа­рау, кері байланыс қалдыру мүм­кіндігі қарастырылған қосым­ша арқылы жеке тұлғаның ме­ди­ци­налық көмекке жүгіну барысын мо­ниторинг жасау мүмкіндігі бар. Алай­да тұрғындар осы қосымшаға өз­дерінің медициналық көмекке жү­гінбесе де жүгінгендігі тір­келе­тіндігін байқаған. 

– Осыдан жарты жыл бұрын ба­лама Damumed арқылы қа­был­дау жүргізілгенін көріп таң қал­ған­мын. Өйткені ол кезде дәрі­герге жүгінген жоқпыз. Жалпы, мұн­дай жағдай бірнеше рет қай­та­лан­ды, – дейді декреттегі ана Рыс­гүл Рамазанова. 

Міндетті әлеуметтік медици­на­лық сақтандыру қорының өкілі мұн­дай шағымдар түскен жағ­дай­да, Қор медициналық ұйымға жос­пардан тыс мониторинг жүр­гі­­зетінен айтты. Егер ақпарат рас­талса, экономикалық шаралар қол­данылады.

– Сізге көрсетілмеген меди­ци­на­лық қызметтер туралы, оның ішін­де DAMUMED қосымшасы ар­қылы ақпараттар келсе, онда сіз қор­дың www.msqory.kz сайтында, Telegram арнасы арқылы https://t.me/Saqtandyrybot сілтемесі бойын­ша, Qoldau 24/7 мобильді қо­­­сымшасында немесе 1414 бай­ланыс орталығына қоңырау шалу арқылы шағым қалдыра аласыз. Сон­дай-ақ кері байланыс үшін eOtinish порталы қолжетімді. Со­нымен қатар жалған деректердің ал­дын алу мақсатында қор Ден­сау­лық сақтау министрлігімен бір­лесіп, медициналық қызмет көр­сету фактісін мобильді құрыл­ғылар арқылы QR, FACE-ID және SMS растау жүйесін енгізу мәсе­ле­сін қарастырып жатыр, – дейді Сәуле Тәжібаева.

Медициналық сақтандыру ту­ралы жекеменшік емхана пе­диат­ры Мөлдір Есіркеп тұрғындарға жә­не медицина мамандарына тү­сін­діру жұмыстары дұрыс жүр­гі­зіл­мейтінін айтады.  Есіркеп Мөл­дірдің пікірінше, МӘМС мазмұны қа­ғаз жүзінде бәрі жақсы болғаны­мен, іс жүзінде қызметтік тариф­тер­­дің төмендігінен кедергілер көп болып жатыр. «Дәрігердің же­­­­кеменшік қабылдауы ры­нок­та­ғы құнынан МӘМС құны ша­ма­мен 3 есе төмен. Сәйкесінше, МӘМС-пен жұмыс істейтін ем­ха­на­­ларға түскен қаржымен жаңа құ­рыл­ғылар, жөндеу жұмыстары жә­не басқа да шығандарды еңсеру қиын. Сол себепті бірнеше учас­кені бір терапевтке қарату, оку­лист, кардиолог, невропотолог сияқ­ты жеке салалық маман­дар­дың күн сайын аз сағатқа келуі жә­не сол аз уақытта өте көп адам қа­былдауы да тарифтің азды­ғы­нан», – дейді Мөлдір Есіркеп  

Бүгінде көптеген емханада ақылы зертханаларда кез­де­сетін медициналық талдау түр­лері жоқ. Айына МӘМС қорына ар­найы жарна төлесе де емханадан жо­лдама ала алмай, ақылы анализ тап­сыруға тура келеді. Осыған бай­ланысты қор өкіліне МӘМС жүйе­сі емханалардан стандартты кө­теру жайында талап қоя ала ма де­ген сауал жолдадық. 

– МӘМС жүйесінде көрсе­ті­ле­тін консультациялық-диаг­нос­ти­калық қызметтердің тізімі Ден­сау­лық сақтау министрінің 2022 жыл­ғы 27 сәуірдегі № ҚР ДСМ-37 бұй­рығымен бекітілген амбу­ла­ториялық жағдайда мамандан­ды­рыл­ған медициналық көмек көр­сету қағидаларымен реттеледі. Бұл тізімге 3 000-нан астам кон­суль­та­тивтік-диагностикалық қызметтер кі­реді, оның ішінде 1 000-нан ас­та­мы – зертханалық қызметтер, – дейді С.Тәжібаева.

– Алайда МӘМС жүйесінде көр­сетілетін медициналық қыз­мет­тер тізімі жүйенің кірістері мен ме­дициналық көмек көрсетудегі мін­деттемелерінің теңгерімділігін ес­кере отырып қалыптасатынын тү­сіну маңызды. Шет елдермен са­лыстырғанда жарна мен ау­да­рым мөлшері төмен болғанымен, Қазақ­стандағы МӘМС жүйесі ая­сында медициналық қызмет­тердің кең ауқымы қарастырылған. Жалпы, МӘМС жүйесінің қар­жы­лық мүмкіндіктерін ескере оты­рып, медициналық қызметтер ті­зімін, оның ішінде кон­­­­сультациялық-диа­гностикалық қызметтерді жос­парлы түрде кеңейту мәселесі қарас­тырылып отыр, – деді ол.  

Қымбатшылық қалтаға соғып тұр

Дүниежүзілік денсаулық сақ­тау ұйымының ұсынысына сәй­кес, дамушы экономикасы бар ел­­­­дерде денсаулық сақтау жүйе­сі­нің тұрақтылығы үшін ЖІӨ-нің 5%-дан 8%-ға дейін, ал дамыған ел­­­дерде кемінде 9%-ын жұмсау қа­жет. Ал 2023 жылы Қазақстанда бұл көрсеткіш 3,8%-ды құрады, бұл ДДСҰ ұсынған көрсеткіштен әлдеқайда аз. 

Басқарма басшысының орын­ба­сары МӘМС жүйесі іске қосыл­ған­ға дейін аударымдар мен жар­на­лар мөлшерлемелерін төмендету туралы шешім қабылданғанын айтты. Бұл бастапқы қаржылық мо­дельден ауытқудың негізгі себебі бол­ды. Сәйкесінше, ол жүйені жет­кіліксіз қаржыландыруға және ме­дициналық көмек шығындары­ның кірістерден асып түсуіне алып келген.

Дегенмен жыл сайын денсау­лық сақтау жүйесінің шығындары өссе де, қаржыландыру тапшы­лы­ғы  болса да басты міндет – ха­лы­қ­ты сапалы медициналық көмекпен қамтамасыз ету және қаражатты тиімді жұмсау.  

– Осыған байланысты, ең ал­ды­мен, медициналық қызмет көр­сетушілерге қойылатын талап­тар­ды қатаңдататын және бұзу­шы­лық­тар анықталған жағдайда қаржылық ықпал ету шараларын күшейтетін құқықтық база өзгеруде. Сапалы ме­дициналық көмек көрсететін жет­кізушілермен медициналық қыз­меттерді ұзақ мерзімді сатып алу шарттарын жасау тетігі қолға алы­­нып, қор тарапынан ұсы­ны­ла­тын медициналық қызметтерді 100% қамтитын медициналық қыз­меттерді мониторингтеу жүйе­сін автоматтандыру кезең-кезеңі­мен енгізілуде, – деді Сәуле Тәжі­баева.

Айгүл ДӘДЕН