Инвесторлар тұрақты өсу мен заманауи технологияларды іздеп, шикізат секторларынан алыстап, жасыл технологиялар мен шикізаттық емес салаларға назар аудара бастады. Бұл үрдіс Қазақстан экономикасы үшін жаңа бағыттарды зерттеп, дамудың балама жолдарын іздейтін уақыт жеткенін көрсетіп отыр. Еліміздің экономикалық болашағын қайта қарау туралы ұсыныстар кейінгі онжылдықта биік-биік мінберлерде талай сөз болды. Ал соңғы уақытта шикізат секторларына инвестициялардың азаюы еріксіз-ақ сөзден іске көшуге мәжбүр етуде.
Бүгінгідей жаһандық өзгерістердің тарихи кезеңі – жасыл технологияларды дамыту және экономиканы әртараптандыруға басымдық беру арқылы мемлекет тұғырын тіктейтін уақыт. Дегенмен осы тұста аса маңызды сұрақ туындайды: Қазақстан экономикасы мұндай ауқымды өзгерістерге дайын ба? Қазір ел экономикасына тартылатын таза тікелей шетелдік инвестициялар (ТШИ) өткен жылы өз тарихындағы ең төменгі деңгейге дейін төмендеді. Ұлттық банктің деректеріне сүйенсек, 2024 жылдың алғашқы 9 айында елге тартылған жалпы ТШИ көлемі күрт азайған. ТШИ-дың жалпы көлемі экономикаға инвестициялардың ауқымын көрсетсе, таза ТШИ нақты әсерді бағалауға мүмкіндік береді. Бұл айырмашылық маңызды, себебі таза ТШИ көрсеткіші шетелдік инвесторлардың елден капиталды қайтарып алуы, қарыздарды жабуы және дивидендтерді шетелге аударуы сияқты факторларды қамтиды.
Ұлттық банктің мәлімдеуінше, 2024 жылдың қаңтар-қыркүйек айларында Қазақстанға таза ТШИ көлемі бар болғаны 72,8 миллион АҚШ долларын құрады. Бұл көрсеткіш 2023 жылдың сәйкес кезеңіндегі 3,4 миллиард АҚШ долларынан айтарлықтай аз. Ал жалпы ТШИ көлемі 12,7 миллиард АҚШ долларына жеткеніне қарамастан, таза көрсеткіш 98%-ға құлдыраған. Мұндай құлдырау елдің тәуелсіздік жылдарынан бері, яғни 2005 жылдан бергі ресми деректер бойынша ең төменгі деңгейге тең.
Бұл тенденцияны Үкімет басшысы соңғы онжылдықта ірі инвестициялық жобалардың аяқталуымен түсіндіріп отыр. Мәселен, 2023 жылы да Қазақстанға тартылған тікелей шетелдік инвестициялардың (ТШИ) жалпы көлемі 23,6 млрд АҚШ долларын құрап, 2022 жылмен салыстырғанда 16,2%-ға төмендеген еді. Мамандар оның себебін 2022 жылы орнаған рекордтық жоғары көрсеткіштен деп және шикізат секторына, әсіресе мұнай мен газ өндіру саласына қайта инвестициялардың қысқаруымен байланыстырған болатын.
Сонымен қатар Үкімет басшысы депутаттық сауалға берген жауабында 2024 жылдың алғашқы жартыжылдығында ТШИ көлемі 9,8 млрд АҚШ долларына жеткенін атап өтіп, бұл көрсеткіш 2023 жылдың тиісті кезеңімен салыстырғанда 27%-ға төмен екенін жеткізген болатын (13,5 млрд АҚШ долларынан азайған).
«Инвестициялардың азаюы әсіресе тау-кен өнеркәсібінде (28,5%-ға), соның ішінде мұнай және табиғи газ өндіруде (1,9 млрд АҚШ долларына), сондай-ақ өңдеу өнеркәсібінде (49%-ға) байқалды. Металлургия өнеркәсібінде бұл көрсеткіш 1,4 млрд АҚШ долларына төмендеген. Тау-кен өнеркәсібі, оның ішінде мұнай мен газ өндіру, ТШИ ағынының ең үлкен үлесін (37%) иеленгенімен, тәуелсіздік жылдарындағы ең ірі жобалардың бірі – «Теңізшевройл» Болашақ кеңейту жобасы/Сағалық қысымды басқару жобасының (БКЖ/СҚБЖ) аяқталуы 2023 және 2024 жылдары бұл саладағы инвестициялардың айтарлықтай қысқаруына алып келді. Жоба шеңберіндегі инвестициялар көлемі жылдар бойынша айтарлықтай азайып отырған: 2019 жылы – 3,6 трлн теңге, 2020 жылы – 2,6 трлн теңге, 2021 жылы – 1,9 трлн теңге, 2022 жылы – 1,8 трлн теңге, ал 2023 жылы бұл көрсеткіш 1,6 трлн теңгеге дейін төмендеген», – деді О.Бектенов.
Алайда осы тектес ауқымды жаңа ірі жобалардың болмауы алдағы жылдары да ТШИ ағынының төмендеуіне алып келуі мүмкін екенін атап өту қажет. Бұл жағдай экономиканың шикізат секторына тәуелділігін азайту және жаңа инвестициялық мүмкіндіктерді қарастыру қажеттігін одан әрі айқындап отыр.
Экономист Ғалымжан Айтқазин ҰБ ұсынған деректерді негізге ала отырып, Қазақстанның шетелдік инвестициялар саласындағы жағдайын екі түрлі көрсеткіш арқылы сипаттайды. Біріншіден, елге тікелей шетелдік инвестициялардың (ТШИ) жалпы ағынының төмендеуі – бұл ел экономикасына жаңа инвестициялардың келу қарқынының баяулағанын білдіреді. Яғни, инвестиция тартуда қиындықтар болғанымен, жағдай әлі де сын көтеретін деңгейде.
Ал, екіншіден, сарапшы назарын аударған мәселе – ТШИ бойынша теріс «нетто-позиция». Бұл – елге келіп жатқан инвестиция мен елден шығарылып жатқан капиталдың арасындағы айырмашылық. Егер ол теріс болса, яғни елден шығатын капитал елге келетін инвестициядан көп болса, онда бұл ел экономикасына шынайы қауіп төндіреді. Сарапшы бұл «апатты жағдай» деп сипаттап отыр. Өйткені шетелдік инвесторлар елден капиталын шығарып, инвестиция салуды азайтуда, ал жаңа ірі жобалар болмауы экономикалық өсімді тежеуі мүмкін.
«Кейбіреулер, соның ішінде Үкіметтегі адамдар да, Қазақстанға шетелдік инвестициялар қажет емес деп санайды және біз өз қорларымызды (Ұлттық қор, БЖЗҚ) және мемлекеттік холдингтер мен ұлттық компанияларды пайдалана аламыз деп ойлайды. Алайда Қазақстан экономикасы тек ішкі инвестициялар есебінен ұзақ уақыт бойы тұрақты дами алмайды, өйткені мұндай ресурстар тез сарқылады. Керісінше, сыртқы инвестициялар тек қаржылай көмек қана емес, сонымен қатар технологиялар, біліктілік пен тұрақты жұмыс орындарын да алып келеді. Бұдан бөлек, сыртқы инвесторлар тартылған кезде жаһандық инвестициялық қорлар мен жекеменшік инвесторларды да экономикаға тарту әлдеқайда оңай әрі тиімді болады», – дейді экономист.
Дегенмен әлемдік нарықта 2023 және 2024 жылдары тікелей шетелдік инвестициялардың (ТШИ) жалпы ағынының төмендеуі байқалған. Мәселен, ЮНКТАД-тың «World Investment Report 2024» есебінен 2023 жылы жаһандық ТШИ ағындары 2022 жылмен салыстырғанда 2%-ға төмендеп, 1,3 трлн АҚШ долларын құрағанын көруге болады. Бұл құлдырауға Еуропаның «жолсерік» елдері деп танылған Люксембург пен Нидерландыдағы қаржы ағындарының күрт ауытқуы негізгі себеп болды. Дегенмен бұл елдерді есепке алмағанда, 2023 жылы жаһандық ТШИ көлемі 10%-дан астамға төмендеген.
Әлемдік экономикадағы өсу перспективаларының белгісіздігі, экономикалық құлдырау үрдістері, сауда және геосаяси шиеленістер, сондай-ақ өнеркәсіптік саясат пен жеткізу тізбегін әртараптандыру шаралары ТШИ құрылымына елеулі өзгерістер енгізіп отыр. Әлемдік бұл үрдістен Орта Азия елдері де тыс қалмады. Мысалы, 2023 жылы аймаққа тартылған ТШИ көлемі 2022 жылмен салыстырғанда 27,3%-ға төмендеп, 7,4 млрд АҚШ долларын құрады. Орта Азия елдеріне тартылған ТШИ мөлшерінің 43,4 пайызы Қазақстан үлесіне тиесілі. Бұл аймақтағы елдермен салыстырғанда көңілге қонымды көрсеткіш. Десе де, тәуелсіз мамандар «еліміздің инвестициялық ахуалын жақсарту үшін мемлекеттік саясатты қайта қарастыру қажет» деп есептейді. Өйткені әлі де инвесторларға тұрақтылықты қамтамасыз ету, салықтық және реттеуші қысымды азайту, сондай-ақ геосаяси тәуекелдерді барынша азайту маңызды. Тек осылайша, Қазақстан экономикасы қайта тартымды болып, шетелдік инвестицияларды өзіне тарта алады.
Қазақстан үшін бұл кезең тек сын-қатерлермен шектелмей, үлкен мүмкіндіктерді де ұсынады. Егер ел жаһандық инвестициялық трендтерді тиімді пайдаланып, ресурстарын дұрыс бағыттай білсе, ол өзінің экономикалық әлеуетін күшейтіп, әлемдік нарықта бәсекеге қабілеттілігін арттыра алады. Бұл кезең – Қазақстан үшін тек бейімделу емес, сонымен қатар стратегиялық артықшылықтарды игеру кезеңі болып қалмақ.
Кәмила ДҮЙСЕН