6 ақпан күні Қазақстан Республикасы Президенті жанындағы Қазақстанның стратегиялық зерттеулер институтында «Қ.Тоқаевтың 3 жылдық саяси реформаларының нәтижелері» атты тақырыпта «КИСИ GPS: Gylym. Pikir. Sayasat.» Ұлттық сараптама алаңының отырысы өтті.
Халықтың әл-ауқатын арттыру
253
оқылды

Шара барысында талқылауға қатысушылар – мемлекеттік ор­гандар мен Парламент өкілдері, жетекші талдау орталықтарының басшылары, тәуелсіз сарапшылар мен қоғам қайраткерлері Қа­зақ­станда соңғы үш жылда жүзеге асырылған саяси реформалардың негізгі аспектілерін, олардың мем­лекеттік басқаруды, құқықтық жүйені және азаматтық қоғамды дамытуға ықпалын талқылады.

Талқылаудағы алғысөзінде Қазақстан Республикасының Пре­зиденті жанындағы ҚСЗИ ди­ректоры Еркін Тұқы­мов Қа­зақ­станда соңғы үш жылда елімізде ғана емес, бүкіл посткеңестік елдерде бұрын-соңды болмаған демократиялық реформалар жүзе­ге асырылғанын ерекше атап өтті.

«Мемлекет басшысы бірнеше рет атап өткендей, саяси жаң­ғыр­тусыз елдің тұрақты ілгерілеуі мүм­кін емес. Жаһандық тұрақ­сыз­дық жағдайында жан-жақты саяси реформалардың жүзеге асуы – әлемдік қауымдастыққа Қазақстанды аяғына нық тұрған мемлекет және біздің ауызбірлікті біртұтас ұлт екенімізді білдіретін сигнал. Президент Тоқаев Қазақ­станның даму, ілгерілеу және ре­формалар жолын таңдап жатқа­нын көрсетті. Бұл оның тарихи миссиясы, ел басшысы ретінде­гі жауапкершілігі. Реформалар­дың түпкі мақсаты – әрбір қазақ­­стандықтың әл-ауқатын арттыру, елі­міздің егемендігін нығайту, де­мократиялық институттарды ны­­ғайту және жаңа саяси дәс­түрлерді қалыптастыру», – деді Е.Тұқымов.

Сараптамалық алаңның оты­рысына сондай-ақ Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының төрағасы Эльвира Әзі­мова, Парламент Мәжілісінің де­путаттары Айдос Сарым, Ер­мұ­рат Бапи және Никита Шаталов, Бала құқықтарын қорғау жө­ніндегі уәкіл Динара Зәкиева, Қа­зақстан халқы Ассамблеясы ­хат­шылығы меңгерушісінің орын­басары Анастасия Ще­горцова, Қолданбалы этносаяси зерттеулер Талғат Қалиев, Astana Open Dialogue аналитикалық платформасының негізін қалау­шылардың бірі, Парламент Мә­жілісі жанындағы Қоғамдық па­лата мүшесі Александр Данилов, саясаттанушы және медиа менед­жер Сырым Итқұлов, сондай-ақ саясаттанушы Әділ Сейфуллин де қатысып, пікір білдірді. Талқылау барысында сарапшылар саяси реформалар Қазақстанның тұ­рақты дамуы мен мемлекеттік бас­қарудың тиімді жүйесін қа­лыптастыруға, сондай-ақ қоғамды топтастыруға және азаматтардың елдің саяси өміріне белсенді қатысуына берік негіз қалағанын ерекше атап өтті.

Конституциялық Сот төра­ғасы Эльвира Әзімова Әділетті Қазақстан тұжырымдамасы ая­сында заңның үстемдігі мәдениеті жаңартылып, адам құқықтарын қорғау және құқық қорғау инс­титуттарын нығайту саласында кешенді шаралар жүзеге асыры­лып жатқанын – олардың ішінде қалпына келтірілген Консти­ту­циялық Сот орталық орын ала­ты­нын атап өтті.

«Қазақстан Республикасының Конституциялық Соты Консти­туцияның сақталуын қамтамасыз ету бойынша маңызды миссияны жүзеге асырады. Ол азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын қорғайтын тежеу ​​мен тепе-теңдік жүйесінің негізгі элементіне айналды. Сот заңдар мен нормативтік құқықтық ак­тілердің Конституцияға сәй­кес­тігін тексеріп, конституциялық дауларды шешеді, бұл – мемле­кетіміздегі заңдылық пен құқық­тық тәртіптің кепілі. Консти­ту­циялық Сотты құру оның өз функ­цияларын тиімді орында­уына мүмкіндік беретін тәуел­сіздік пен әділдік қағидаттарын сақтай отырып жүзеге асырылады. Конституциялық сот қызмет етуі жылдарында заңның үстемдігін бекітіп, азаматтардың мемлекеттік институттарға сенімін нығайтуға көмектесетін маңызды нәтиже­лермен көрінді», – деді Эльвира Әзімова.

Мәжіліс депутаты Айдос Са­рым Үкімет бірқатар жағдайларға, атап айтқанда Қаңтар оқиғасына байланысты саяси реформалар жүргізуге мәжбүр болды деген аңыз­ды жоққа шығарды.

Қоғамдық-саяси реформа­лардың қажеттілігі мен сұранысы туралы айта келе, ол 2015-2019 жылдары Қазақстанның эконо­микалық дамудың шегіне жетке­нін атап өтті.

«Ол кезге дейін өсуді қамта­масыз ететін әлеуетіміз болмады. Халық саны 5 миллионға өсті, бі­рақ бізде осы 5 миллион аза­мат­ты бойына сіңіріп, әлеуметтік жеңілдіктер жасай алатын эко­номика болмады. Қалай болғанда да, біз әлеуметтік-саяси рефор­маларға келер едік. Сол кездің өзінде-ақ «Халық үніне құлақ аса­тын мемлекеттің» кейбір инс­титуттары іске қосылды, олардың міндеттеріне Үкіметті, оның ор­гандарын болатын өзгерістерге дайындау, түзету кірді», – деді Айдос Сарым.

Бала құқықтары жөніндегі уәкіл Динара Зәкиева өз сөзінде заң үстемдігі қағидатын нығайту және әйелдер мен балаларды заң­намалық қорғау сияқты ре­фор­маның маңызды бағытына тоқ­талса, Мәжіліс депутаты Никита Шаталов Президенттің саяси реформалары ұлттық мәдениет пен ұлттық институттармен бай­ланысты екеніне назар аударды.

«Институт дегеніміз не? Бұл үнемі қайталанатын ережелер мен қағидалар. Президенттің саяси реформаларының басты міндет­терінің бірі – осы ережелер мен қағидаларды біріктіріп, оларды жүйелі ету. Мысалы, егер бұл сай­лау болса, олар тұрақты өтіп к­е­леді. Өңірлерге іссапарлар бары­сында сайланған әкімдерге деген сенімнің артып келе жатқанын өз тәжірибемнен көріп жүрмін. Өйткені халық әкімге сенеді, ал әкім тұрғындар үшін жауапкер­шілікті өз мойнына алады. Бұл билік пен халық арасындағы бай­ланысты нығайтады. Мұның бәрі жоғары экономикалық өсудің негізгі құралдарының бірі ретінде қоғамға базалық сенімді қалып­тастыру үшін қажет. Әртүрлі дең­гейде сенім жоғары болған жерде транзакциялық шығындар бол­майды, меншік құқығының ке­пілдігі және құқықтық жүйелердің тұрақтылығы болады. Қазіргі таңда біз соған қарай жылжып келеміз», – деді мәжілісмен.

Қолданбалы этносаяси зерт­теулер институтының дирек­то­ры Талғат Қалиев: «Реформалар қашан да жайлылық аумағынан шығуды білдіреді», – деп мәлім­деді. Сонымен қатар реформа бұл нысанның өзгеруі екенін, ал жа­ңартылған институттардың маз­мұны мен толықтырылуы аза­мат­тық сектор мен мемлекеттік ор­ган­дардың бірлескен жұмысы­на байланысты болатынына тоқталды.

«Қазақстан жойқын дауыл жағдайында реформаларды жү­зеге асырды: бір жағынан Қаңтар болды, екінші жағынан геосаяси жағдайдың шиеленісуі болды. Мұның бәрі реформаларды тоқ­татып, неғұрлым қолайлы саяси және экономикалық сәтті күтуге себеп болуы мүмкін еді. Реформа­лардың жүзеге асыру перспек­тиваларынан гөрі тәуекелдері көп болды. Оларды осындай жағдайда өткізу батыл шешім болды. Соңғы үш жылда біз бұл реформалардың нәтижелерін, олардың күрделілігі мен ауқымдылығын көрдік. Бұған дейін Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінде сарапшылар талқылап, сол кезде іске аспайтындай болып көрінген көптеген бастамалар қазір шындыққа айналды», – деді саясаттанушы.

Сондай-ақ Қазақстан халқы Ассамблеясы хатшылығы мең­герушісінің орынбаса­ры Анас­тасия Щегорцова өз сөзінде ха­лықтың қолдауы реформалардың табысты болуының маңызды шарты екенін ерекше атап өтсе, Astana Open Dialogue аналити­калық платформасының тең құрылтайшысы, Мәжіліс жанын­дағы Қоғамдық палатаның мү­шесі Александр Данилов Қаңтар оқиғасынан кейін «қысым күше­йеді» деп болжаған сарапшы­лардың болжамы жүзеге аспай қалғанын атап өтті. Ал саясат­танушы, медиа-менеджер Сырым Итқұлов «саяси реформалардың нәтижесінің бірі – ақпараттық мәдениетті арттыру» деген пікір­де. Келесі бір спикер Әділ Сей­фуллин саяси реформалар жүргі­з­у­дегі мақсат реформаның өзі емес, оның басты нәтижесі – заң мен тәртіп басты құндылық бо­латын әділетті мемлекет пен қо­ғам құру екенін атап өтті.

Расында да, реформалар басталған 3 жылда жан-жақты жұмыстар атқарылып жатқанын көз көріп отыр. Қозғалыстар мен өзгерістер болып жатқаны сөзсіз. Оның алғашқы жемістері де бар. Әлі де болса жеміс берер баста­малар аз емес. Десе де, үлкен ау­қымдағы мақсат-міндеттер салған жерден нәтиже береді деп күтуге әсте болмайды. Бұл туралы жур­налистерге Қазақстан Рес­пуб­ликасы Президенті жанындағы ҚСЗИ директорының орын­ба­сары Алуа Жолдыбалина айтып берді.

«Реформалардың жүріп жат­қанына 3 жыл болды, дегенмен де ол бірден нәтиже бермейді. Біз мұны дұрыс түсінуіміз керек. Өйткені кез келген реформа үшін бірінші оған заңнамалық негіз салынады. Яки, заң қабыданады, көптеген заңнамалық құжаттарға өзгерістер мен толықтырулар ен­гізіледі. Одан кейін де оның ба­рысында кемшіліктер болса, олар­ға түзетулер жасалады. Бір сөзбен айтқанда, реформа де­геніміз – үздіксіз жүріп жататын процесс. Егер халықаралық тәжі­рибені алып қарайтын болса, реформа жақсы нәтиже беруі үшін кемі 10-15 жылдай уақыт қажет. Осы ретте мен соңғы 3 жылдағы бастаманың бірі – ауыл әкімдерін сайлау процесін айтқым келеді. 2021 жылдан басталған бұл бас­тама барысында 6 800-ге жуық ауыл әкімі сайланды. Биыл шілде айына дейін барлық ауыл әкімдері жаңармақ. Енді осы реформа ба­рысында оның артықшылықтары мен кемшіліктері сараланатын болады. Сол сияқты аудан әкім­дерімен де биыл экспиреманталды түрде басталатын сайлау кезінде де жергілікті өзін өзі басқару мә­селесі жетілдірілетін болады. Басқа реформалық бастамаларға да қатысты осыны айтуға бола­ды», – дейді Алуа Жолдыбалина.

Оның айтуынша, Қазақстан саяси зерттеулер институты ел да­муындағы осындай тың идея­ларға платформалық алаң болып отыр. Мәселен, бүгінде жүзеге ас­қалы жатқан «Әкімдер мектебі» бас­тамасы ҚСЗИ-дың қабыр­­ғасында өткен осындай сарапшы­­лар басқосуында көтерілген екен. Онда әкімшілік аумақтың бас­шылығына келген тұлғалар оқу­дан өтетін болады. Айталық, бұ­рын мемлекеттік қызметте іс­те­меген адам лауазымды орынға келген кезде мұндағы жүйені, заңнамалық ерекшеліктерді, мемлекеттік сатып алу ережелерін, бюджетті жоспарлау практикасын білмеуі мүмкін. Сол үшін де олар «Әкімдер мектебінен» өтіп, білім алатын болады.

Нұрлан ОРАЗҒАЛИ