Осы орайда антимонополистер мен аудиторлар бұрын жасалған, былайғы жұрттан жасырулы жатқан заңбұзушылық белгілерін анықтады. Елдегі ең ірі стадион мен елордадағы алып мұз сарайлары «КВН»-ның экс-ойыншысы құрған компанияға заңсыз беріліпті. Оларды ұстап тұруға ел қазынасынан ұшан-теңіз мол қаржы жұмсалады. Мәселенің мәнісі мынада.
Стадионды салудан жөндеу неге қымбат?
Жуырда ақпарат құралдары «Астана Аренаның» жөндеу жұмыстарына орасан зор қаржы жұмсалғанын жарыса жазды. Қаражат бұл стадион UEFA, FIFA мундиалінің топтық сайыстарын өткізуге толық дайын болуы үшін инфрақұрылымына, техникалық жабдығына шығындалған.
Бұған бюджеттен 15 миллиард теңге жұмсалды! Жөндеу жұмыстарына дейін стадионның шатырынан үнемі су ағатын. Ескі жүйе жанкүйерлердің қалың нөпірін еңсере алмай, адамдар сағаттап сыртта кезекте тұратын. Инженерлік желілер тозып, желдету және өрт қауіпсіздігіне қатысты проблема туындаған. Масқарасы, тізерлей құлаған футболшының терісін сыдырып өтетін газонның төмен сапасы еуропалық футбол клубтарын айран-асыр ететін. Осы және басқа жөнсіздіктері жойылыпты.
Қазақстанның осы ең алып стадионын салып, 2009 жылы іске қосқан түріктің Sembol Construction компаниясы оның құрылысының құны 182 миллион долларды құрағанын хабарлады. Сол кездегі бағаммен шамамен 27,3 миллиард теңгеге тең. Олай болса, қазіргі жөндеу шығыны оның құрылыс құнының жартысынан асты! Салыстырсақ, өзбек астанасы Ташкенттегі 34 мың адамға арналған, ұлттық құрамасының қожайындық аренасы саналатын жаңа «Бунёдкор» стадионының құрылысына 29,2 миллион доллар (шамамен 8,7 млрд теңге) ғана кетті.
Мұнда әділін айта кеткен жөн, «Астана Арена» әу бастан жаһандық деңгейдегі жарыстарды өткізуге дайын етіп салынды. Ендеше неге 15 жыл толмай «лайық» болмай қалды? Түпкі бір себебін Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігінің астаналық департаменті анықтады. Ведомство Астана әкімдігінің Активтер және мемлекеттік сатып алу басқармасының іс-әрекеттерінде «Астана Арена» стадионын, «Барыс Арена» және «Алау» мұз сарайларын жалғыз бір компанияға сатып алу құқығынсыз сенімгерлік басқаруға беру кезінде монополияға қарсы заңнаманы бұзу белгілерін әшкереледі.
Департамент мамандары бұл заңбұзушылықтың 2020 жылы болғанына назар аудартты. Ол кезде Астананы әкім Алтай Көлгінов (2019 жылғы 13 маусымнан 2022 жылғы 8 желтоқсанға дейін) басқарып тұрған еді. Антимонополиялық органның ақпаратынша, елорданың аталған басқармасы 2020 жылы ірі 3 объектіні сенімгерлік басқаруға беру бойынша тендер өткізген. Бір ғажабы, қорытындысында жалғыз Mtex management ЖШС жеңімпаз танылып, қала басшылығы сол үш алыпты оған 15 жылға табыстай салды.
Антимонополияшылар тендердің заңбұзушылықтармен өткеніне табандап отыр. Өйткені басқарма оған қатысу үшін барлық тарапқа тең жағдай туғызуға тиіс еді. Бұдан мемлекет те ұтады. Алайда оның орнына шенеуніктер сол кезде қатысушылардың қатарын шектеген талаптарды құжаттамаға әдейі жазып қойыпты.
– Заңнамаға сәйкес, тендерді өткізу бәсекелестікті дамыту қағидаттарын сақтай отырып, барлық әлеуетті басқарушы үшін қатысудың тең жағдайларын қамтамасыз етуге тиіс еді. Алайда аталған спорт кешендерін беруге тендер жарияланған кезде құжаттамада қатысушылар шеңберін шектейтін талаптар жазылған. Салдарынан Астана қаласының Активтер және мемлекеттік сатып алу басқармасының бұл әрекеттері Кәсіпкерлік кодексінің 194-бабының бұзылуына әкелді, – деп хабарлады агенттік.
Осыған байланысты БҚДА-ның Астана қаласы бойынша департаменті «Активтер және мемлекеттік сатып алулар басқармасы» мемлекеттік мекемесінің атына бәсекелестік заңнамасын бұзушылықтарды жою қажеттігі туралы хабарлама жолдады. Басқаша айтқанда, қазіргі әкімдік бұрынғы әкім командасының шешімін бұзып, қайта тендер өткізсе жөн.
Стадиондар «серкесі», бұл кімнің еркесі?
Бүкіл әлемде үш емес, бір ғана стадионды басқару үшін әдетте мықты компаниялар бірігіп, консорциум құрады, араларына ірі инвесторларды шақырады. Сонда астаналық ірі активтерді жалғыз қанжығалап кеткен Mtex management – қандай алып? eGov.kz дерегінше, Mtex management құрылтайшылары ретінде Роза Мантыкова, Санат Шапашов пен Илья Мещеряков тіркелген. Санат Шапашов – Астана.kz көңілділер мен тапқырлар клубы командасының бұрынғы қатысушысы, «Астана-концерттің» негізін қалаушы. Ақпарат құралдары оның 2018 жылы күтпеген жерден «Алау» спорт сарайының тізгінін қолына алғанын жазды. Ал әкім Көлгінов тұсында елордалық Мәдениет басқармасының басшысы болды. Жаңа әкім оны алып тастады.
Ал Илья Мещеряковты ақпарат құралдары Астананың бұрынғы әкімі Әділбек Жақсыбековпен байланыстырады. Ресми биографиясында айтылғандай, 1982 жылғы 5 желтоқсанда туған Мещеряков Илья Николаевич еңбек жолын 17 жасында, 1999 жылы «Цесна-Астық» концерні» ЖШС-ның 3 санатты элеватордың слесарі ретінде бастады. Содан тез өсіп, он жыл ішінде сол кездегі астаналық басты алпауыт компанияның бөлім менеджерінен – бас директорына дейін өсті. «Цесна-Астық» концернінде түрлі қызмет атқарды. 2016 жылы Илья Мещеряков VI шақырылымдағы Астана мәслихатының депутаты болып сайланды. Қазіргі VII құрамдағы депкорпуста жоқ.
Ревизорлар не анықтады?
BES.media хабарлауынша, аталған нысандарды тексерген аудиторлар олардың орасан шығынға батып жатқанын әшкереледі. Тексеру басқарушылардың тәжірибесінің аздығын, сондай-ақ келісімшарттың талабын бұзу, мемлекеттік активтерді басқаруда алуантүрлі махинациялар жасау тәуекелі барын көрсетті.

Астананың Тексеру комиссиясы («Ревизионная комиссия») елорданың жеке секторға сенімді басқаруға беріліп кеткен коммуналдық меншік объектілерінің тиімділігіне талдау жүргізді. Бұл ретте Астана қаласының Активтер және мемлекеттік сатып алу басқармасы тексеру объектісіне айналды. Сонда бір тосын жайт анықталған. Аталған басқарма 78 келісім негізінде бірден 820 коммуналдық меншікті әлдекімдердің басқаруына беріп жіберіпті. Жекеге тапсырылған астаналық мүліктің жалпы баланстық құнының өзі 562,8 млрд теңгені құрады.
Соның ішінде қалалық активтердің жартысы, 50%-ы тым ұзаққа – 10 жылдан асатын мерзімге беріліп кеткен. Ішінде аталған үш алып нысан бар. Тек 40%-ы – ортамерзімді кезеңге, 5-10 жылға, ал бар-жоғы 10%-ы – қысқамерзімді, 5 жылға дейінгі кезеңге сенімді басқаруға берілді.
Астана мүлкін тиімсіз басқарудың үлгісі ретінде аудиторлар Mtex management ЖШС-ын келтірді. 15 жылға, яғни 2034 жылға дейін оның сатып алу құқығынсыз сенімді басқаруына – «Барыс Арена» көпфункционалды мұз сарайы; «Астана Арена» футбол стадионы; «Алау» мұз сарайы табысталды.
Беруге дайындау кезінде мәміленің жалпы құнын сол кездегі әкімдік небәрі 89 млрд теңгеге бағалады. Оның 47,2%-ы немесе 42 миллиард теңгесі – қалалық бюджеттің шығысы, қалған 52,8%-ы немесе 47 млрд теңгесі болашақ сенімді басқарушының шығысы ретінде есептелген. Сенімді басқару шартына сәйкес, әкімдік нысандарды ұстап тұрудың эксплуатациялық шығыстарына жыл сайын 3 миллиард теңге төлеп тұруға міндеттеме алды. Қала билігіне объектілерді жылына 30 күн ғана тегін алуға рұқсат етіліпті. Ал сенімді басқарушыға әкімшілік шығыстарын «жабу», жыл сайын 1 млрд теңгеге ағымдағы жөндеу жүргізу қалды.
Кейінгі жылдары «Астана Арена» айналасы даудан арылмай-ақ қойды. Мысалы, 2023 жылы стадионның көгалына ғана 336 миллион теңге жұмсалғаны анықталды. Алайда италиялық жеткізуші 193 миллион теңгесін ала алмағанын айтып, қала билігін сотқа берді. Стадионының жөндеу жұмысы тым ұзаққа созылып кеткендіктен, «Астана» клубына бүкіл маусым бойы Алматыдағы стадиондарды арендаға алуға тура келді. 2024 жылғы 12 желтоқсанда «Астананың» «Челсимен» кездесуі де Алматыда өтіп, астаналық жанкүйерлер бар қызықтан қағылды.
Біреуге жұт – біреуге құт болып, «Астана» клубының өз аренасын жыл бойы жалға алуынан «Хан-Тәңірі» футбол клубы ұтты. Елордалық клуб оның стадионын жалдағаны үшін шамамен 150 миллион теңге төлеген. Сондай-ақ «Астана» еурокубоктар кездесулерін Алматының Орталық стадионында өткізді. Ол – «Қайрат» клубының қожайындық аренасы.
Мемлекеттік аудиторлар анықтағандай, 2020 жылғы маусымда конкурсқа қатысып, жеңіске жеткен Мtex management компаниясының сол кезде ешқандай жұмыс тәжірибесі болмапты. Себебі дәл осы тендер қарсаңында, 2020 жылғы 6 наурызда құрылған. Оның жарғылық капиталы небәрі 100 мың теңге болды.
Аудиторлар Mtex management компаниясының Sport Projects ЖШС-мен ымыраластығы жөнінде күдігін жеткізді. Мысалы, қалалық Спортты дамыту дирекциясы Sport Projects ЖШС-мен келесідей шарттар бекітіпті: 2021 жылғы 23 маусымда – баскетболмен және волейболмен айналысу үшін залды 3 айға жалға алу ақысына 15 миллион теңге; 2021 жылғы 26 қарашада – футбол алаңын, волейбол және баскетбол алаңқайларын 3 айға жалға алу ақысына 21,7 млн теңге; 2022 жылғы 8 маусымда және 20 қазанда өзара келісімшартқа өзгеріс енгізілген: аренда ақысы 5 ай үшін 36,8 млн теңгеге дейін ұлғайтылған.
Сонымен бір мезгілде делдал фирма – Sport Projects ЖШС аталған залды Mtex management ЖШС-нан ай сайын небәрі 750 мың теңгеге жалға алып отырған. Бюджеттің шығысы бастапқы құннан 6 есеге асып кетті. Бірде бір бизнес осынша ғаламат табыстылық көрсетпесе керек.
Спортты дамыту дирекциясы сенімді басқарушымен тікелей келісімшарт бекіте алатын еді, сонда бюджетті бірнеше есе артық шығындамақ түгіл актив басқарушыдан жеңілдік алатын еді. Балаларға, көпбалалы отбасыларға, спорт мектептерінің тәрбиеленушілеріне, басқасына стадиондарға тегін кіріп, жаттығуына қол жеткізуге де мүмкіндігі болған.
Өткен жылдың соңында Астананың қазіргі әкімі Жеңіс Қасымбек Mtex management басқаруындағы ірі спорт кешендеріне бақылауды қайтару мәселесі қарастырылып жатқанын жеткізді. Оның айтуынша, спорт объектілерін коммуналдық кәсіпорын арқылы басқаруға болады. Бұл мәселені қалалық мәслихат депутаттары, қала тұрғындары төтесінен қойды. Олардың айтуынша, толығымен мемлекет қаржысына салынған бұл спорт сарайларын мемлекеттік мекемелер, спорт секциялары және басқасы үлкен ақыға жалдауға мәжбүр.
Астана қаласы бойынша Тексеру комиссиясының отырысында ұлттық заңнамада мүлікті сенімгерлік басқаруға берудің экономикалық және әлеуметтік пайдасын бағалаудың бірыңғай әдістемесі жоқтығы ашық айтылды. Бұл басқару нәтижелерін бағалау тәсілдерінің сәйкессіздігіне әкеледі, әрі басқаруға берілген объектілердің табыстылығын әділ анықтауды қиындатады. Демек, бұл проблема барлық өңірге тән. Сондай-ақ ел заңнамасында сенімгерлердің мемлекеттік мүлікті «тиімді басқару» ұғымы, өлшемшарттары нақты, жан-жақты регламенттелмеген. Ал құжаттарда бұл термин «сенімгерлік басқарудың негізгі мақсаты» ретінде қолданылады. Осы және басқа олқылықтар заң жүзінде де жойылса, бұл Президент жариялаған «Заң мен тәртіп» қағидатын орнықтыруға септесер еді.
Елдос СЕНБАЙ