Өткен ғасыр соңынан бері жұмысшы мәртебесі мен тұрмысы қатты төмендеді. Посткеңестік кеңіс­тікте телевизия мен кино еңбеккерлердің сұрықсыз бейнесін жасап, әжуа етуде еш ерін­беді.
Еңбек адамы еленетін жыл
413
оқылды

Жұмысшы дегенде «Джамшуттей» мазақ кейіп­керлерді көрсетті. Шынында, жұмысшы – бүкіл мемлекетті жаңартатын құдыретті күш иесі. Оның қолымен Қазақ елі соңғы бір ғасырда-ақ адам танымастай өзгерді, жаңғырып түледі, тұтас қалалар мен жаңа өндіріс ошақтары самсап бой көтерді. Жұмысшының керемет пассионарлық қарым-қабілеті мен жасампаз қасиетіне мемлекет әрдайым зәру. 

Міне, сондықтан да Мемлекет бас­шысы Қасым-Жомарт Тоқаев­тың 2025 жылды «Жұмысшы ма­ман­дықтары жылы» деп жария­лауы­ның мән-маңызы аса зор. Бұл жыл­дан еңбеккерлердің күтері көп. Мәртебе мен жалақыны қа­тар көтеру, креативті индуст­рия­ның бүкіл керемет-күшін жұ­мыл­дырып, жұмысшыларды дәріптеу, жас ұрпақты жұмысшы кәсіптері­не қайта бейімдеу де осы жылдың жүгі. 

Комбинат – «балапан» жұмысшы инкубаторы

Президенттің тапсыр­масы­мен Үкіметтің 2024 жыл­ғы 30 желтоқсандағы №1134 қау­лы­сымен 2025 жылы «Жұмысшы ма­мандықтарының жылын өткізу жөніндегі іс-шаралар жоспары» бекітіліп, жүзеге асырыла бастады. Ол 7 бағыттан және 70 қадамнан (іс-шаралардан) тұрады. 

Бағыттарға «Жұмысшы ма­ман­дықтарының жылын дайындау мен ұйымдастырудың 10 қадамы», «Кәсіптік бағдар беру жұмысын да­мытудың 10 қадамы», «Жұ­мыс­шы кадрларды даярлау жүйесін же­тілдірудің және ТжКБ тартым­ды­лығын арттырудың 10 қадамы», «Жұмыс берушілердің жұмысшы кадрларды даярлауға және қол­дауға қатысуын кеңейтудің 10 қа­дамы», «Жұмысшы маман­дық­тары­ның имиджін ілгерілетудің 10 қа­дамы», «Жұмысшы кадрлардың құ­қықтарын қорғау тетіктерін кү­шейтудің 10 қадамы» және «Жас­тардың әлеуметтік белсенділігін арттырудың 10 қадамы» жатады.

Өз кезегінде әрбір өңірлік әкім­дік, жауапты мемлекеттік ор­гандар, ұлттық компаниялар төл өңірлік және салалық жоспарын бекітіп алды. Жұмысшы маман­дық­­тары жылын өткізу мәсе­ле­лерін талқылап, дайындықты пы­сықтау үшін министрлерді, әкі­м­дерді және өзгесін жиып, Үкімет басшысы Олжас Бектенов жеке отырыс та өткізді. 

Жұмысшы мамандықтары жы­лын өткізу жөніндегі арнайы ко­миссия құрылды. Мемлекеттік жә­не жергілікті атқарушы ор­ган­дардың, салалық қауымдастық­тар­дың, ұлттық компаниялар мен кәсіподақтардың өкілдері кіретін комиссияға бұрынғы вице-пре­мьер Тамара Дүйсенова жетек­ші­лік етті. 

Оның айтуынша, респуб­ли­ка­мыз­да кадрлық әлеуетті нығайту үшін жаңа бастамалар қолға алы­нып жатыр. Соның бірі – жас ұр­­­пақты мектеп қабырғасында жұ­мысшы мамандықтарына баулу. Осы мақсатта мүдделі жұмыс беру­шілерді тарта отырып, орта бі­лім ордаларының жоғары сы­ныптары деңгейінде жұмыс істей­тін, маман­дан­дырылған «оқу-өндірістік ком­бинаттарды» (ОӨК) құру болмақ. 

Яғни, бастапқы кәсіптік білік­ті­лікті алу тетігі немесе «микрок­ва­­­­лификация институты» ен­гізіледі. Өйткені мектептегі «Көр­­­кем еңбек» сабағы да, дуальді білім беру де, он жылдай бұрын іске қосылған, әр­бір адамға колледжде бірінші жұ­мысшы мамандығын тегін алуына мүмкіндік беретін «Тегін тех­ни­калық және кәсіптік білім беру» бағдарламасы да күтілген нәтиже әкелмеді. 

– Мектепке дейінгі, орта, тех­никалық және кәсіптік білім беру­ді дамытудың 2023–2029 жылдарға арналған тұжырымдамасын іске асыру шеңберінде жоғары сы­нып­тағы білім алушыларға мектеп дең­гейінде бастапқы кәсіптік білік­тілікті беру бойынша шаралар қа­­былдану үстінде. Бүгінде 8 өңір­де – Ақмола, Алматы, Қарағанды, Қостанай, Қызылорда, Павлодар, Түр­кістан және Жетісу облыс­та­рын­да 17 ОӨК жұмыс істейді. Ола­р­­дың желісі жергілікті бюджет қа­ражаты есебінен дамытылады, – деді Тамара Дүйсенова. 

Ел «кәсіби бағдарынан» айырылды

– Орта білім жүйесінде кәсіби бағ­дарлау мен болашақ кадрларды даярлау бағдарламалары жоқ. Бұл жас­та бозбалалар мен бой­жет­кен­дер кім болғысы келетінін түсіне бер­мейді. Бұрын оқушы болғаны­мыз­да, бізді егістікке күзгі жиын-те­рімге, агроөнеркәсіп кешен­дері­не көмектесуге апаратын. Ол кезде ­оқу-өндірістік комби­нат­тары болды. Халықаралық озық тә­жірибе негізінде құрылған ком­бинаттар шәкірттердің орта мек­тептегі оқуын үзбестен, жұмысшы ма­мандығын меңгеруіне көмек­тесетін. Елде тұңғыш ОӨК ХХ ға­сыр­дың 70-жылдарында ашыл­ды. Ал бүгінгі балалардың көбінің тіпті еңбек дағдысы жоқ, – деді Мә­жіліс депутаты Николай Арсю­тин. 

Оның айтуынша, осының кесірінен оқушылар бола­шақ кәсібін таңдағанда өзгелердің ықпалымен ойланбастан шешім қа­былдай салады. Мысалы, олар дос­тарының, таныстарының кеңе­­­сін құп алады, естігеніне не кинодан көргеніне елігеді. Үлкен бөлігі ата-анасы өзіне қандай маман­дықты таңдаса, соған көнеді. Ғы­лым және жоғарғы білім ми­нист­р­лігінің зерттеуі көрсет­кен­дей, жастардың 87%-ы таңдауын ересектер ықпа­лымен жасапты. Сонымен бірге ата-аналардың 75%-ы өз бала­сы­ның шынында кім болуды арман­да­ғанын білмейтінін мойындаған. 

Тәжірибелі педагог Сәбит Нұр­баев қазіргі кезде мектептерде жас ұрпақты кәсіби бейімдеу дұ­рыс жолға қойылмағанын қаперге салды. 

– Министрлік 5-9-сыныптарға арналған «Жаһандық құзыреттер» курсын енгізді. Оның оқу бағ­дар­ламасы жас ұрпақтың өмірдегі ор­нын анықтауына септесетін жаһанда сұранысқа ие құзырет­терді зерделеуге, әмбебап дағды­лар­ды қалыптастыруға бағыттал­ған. Алайда оның тақырыптық бө­лімдеріне сәйкес, бұл курс ая­сын­да мұғалімдер оқушылармен парасаттылық, патриотизм, өмір қауіпсіздігі, медиасауаттылық, эко­логиялық мәдениет сияқты та­қырыптарда әңгімелесуге тиіс. Дұры­сы, мысалы, Америкадағы сияқ­ты әрбір кәсіпте жетістікке жет­кен қазақстандықтарды ша­қырып, оқушыларға шағын дәріс оқуына, тәжірибе алмасуына, та­быс тарихын түсіндіруіне жағдай жа­сау керек еді, – деді педагог. 

Оның айтуынша, «про­фо­риен­тация» жұмыстарының ақсап жат­қаны сыртында, жұмысшы кә­сіптеріне қатысты қоғамдық те­ріс пікірдің кең таралуы да өс­келең ұрпақтың жұмысшы ма­ман­дықтарын игеруге деген ынтасын жоя­ды. Соның салдарынан, мы­са­лы, ауыл-аймақта орта есеппен 200 мың теңге айлыққа малшы, комбайншы, тракторшы, тігінші және басқа маман таппай отырған ауыл кәсіпкері көп.

Жұмысшылар жылын өткізуге жауапты тұлға, Үкімет басшы­сы­ның бұрынғы орынбасары Тамара Дүйсе­нова тағы бір тетік іске қо­сыл­­ға­нын жеткізді. Ол да оқу­шы­лар­ға бағдарланған, бірақ шә­кірт­тер комбинатта практикалық жұ­мыс істемейді, таза киініп, кол­леджде курстан өтеді.

– Жоғары сынып оқушылары­на бастапқы кәсіптік біліктілігін берудің тиімді тетіктерін іріктеу жә­не енгізу үшін 2023-2024 оқу жы­лында жоғары сынып оқу­шы­ларын колледждер базасында оқы­­­­­­туды ұйымдастыру жөніндегі пи­лоттық жоба басталды. Оның алғашқы түлектері – 2 051 оқушы 2025 жылдың ақпанына бітіріп шығады деп жоспарланған, – деді Т.Дүйсенова. 

Оның айтуынша, ауылдық жер­­лерде орналасқан мектептер үшін қысқамерзімді курстық даяр­­лықты өткізу бойынша моби­ль­ді оқу орталықтары құрылды. Олар балаларды қоғамдық тамақ­тан­дыру, дәнекерлеу ісі, электр жаб­дықтауды ұйымдастыру, есеп­ке алу, аудит және басқа кәсіптерге үйретеді. Курс соңында оқу орта­лы­ғы мектеп оқушысына білік­тілік тағайындап, тиісті куәлік береді.

Сонымен қатар бұрынғы  вице-пре­мьер­дің ай­туын­ша, Жұ­мыс­шы мамандықтарының жылы шең­берінде биыл колледж­дер­дің қатысуымен One School One Skill (бір мектеп – бір дағды) жо­басы іс­ке асырылады. Ол бойын­ша әр­бір мектеп ІТ (ақпа­рат­тық тех­но­логиялар), дизайн, аг­ротехнология сияқты әртүрлі саланың біріне маманданады. 

– Оқу-ағарту министрлігі ж­а­нын­­дағы Жұмыс тобы жоғары сы­нып оқушылары үшін бастапқы кә­­сіптік біліктілікті – «микрок­ва­ли­фикацияны» беру жөнінде Мемлекеттік жалпыға міндетті орта білім беру стандартына түзе­тулерді қарастыру үстінде. Қорыта айтқанда, жоғары сынып оқу­шы­ларының бастапқы кәсіптік білік­ті­лік алуының әр алуан тетігі жү­зеге асырылып жатыр, – деді Тамара Босымбекқызы.

Бізде аттестаттың және дип­лом­ның жалпыға мәлім, қалып­тас­қан үлгісі бар. Осы орайда са­рап­шылар Үкіметке «бастапқы кә­сіптік біліктілік» (микробі­лік­тілік) туралы құжаттардың ортақ үл­гісін әзірлеуді ұсынды. 

Жұмысшы – экономиканың қозғаушы күші

Мәжіліс депутаттарына жауап хатында Премьер-Министр Олжас Бектенов Пре­зиденттің тап­сырмасымен ТжКБ ұйымдарында, яғни колледждерде жастарға тегін жұмысшы маман­ды­ғын беру бағдарламасы 2025 жылы жалғасатынын жеткізді. 

«Осы мақсатта мемлекеттік бі­лім беру тапсырысы соңғы 3 жыл­да 50 мың орынға ұлғайтылды: 2021 жылғы 93 мыңнан 2024 жылы 143 мың орынға дейін. Бұған қоса, ТжКБ-ні жан басына шаққандағы нормативтік қаржыландыру әдіс­темесіне өзгерістер енгізілді. Оған сай жан басына шаққандағы нор­матив 2 есеге жуық – 2024–2025 оқу жылындағы 437 мың теңгеден 2025–2026 оқу жылында орта есеп­пен 913 мың теңгеге дейін ар­та­ды. Сондай-ақ колледж сту­ден­т­терінің шәкіртақысы 2022 жыл­дан бері 2 еседей өсті. 2024–2025 оқу жылында жұмысшы ма­мандықтар бойынша шәкіртақы 43 574 теңгені құрады», – деді О.Бектенов. 

Оның мәліметінше, биылғы атау­лы жылда дуальді білім беруді да­мыту, кәсіпорындардың мек­теп­тер мен колледждерді қамқор­шы­лығына (шефство) алуы, кә­сіп­ке бағдарлау жұмыстары жүр­гізіледі. Бұл бағыттар биылғы 6 қаңтарда қабылданған 2025–2027 жылдарға арналған ТжКБ-ні трансформациялау жөніндегі жол картасына енгізілген. 

Бұдан бөлек, Президенттің тап­сырмасымен және халықара­лық тәжірибені ескере отырып, инженерлерді даярлаудың жаңа қа­зақстандық моделі ендіріліп жа­тыр. Ол бойынша инженерлік кадрлер 3 деңгейлі даярлықтан өтеді. Колледждерде – «техник», ЖОО бітірсе – «технолог», бейінді магистратураны аяқтаса, «кәсіби ин­женер» болады. 

Премьердің дерегінше, «жас­тар практикасы» түрінде жас ма­ман­дардың жұмыс орнын бюд­жет­тен уақытша субсидиялау бағ­дар­ламасы жалғасады. Оған соңғы 5 жылда колледж, ЖОО тәмамдаған түлектер қатыса ала­ды. Оларды мамандығы бойынша жұмысқа алған жұмыс берушілер жалақының жартысын төлейді. Қалған жартысы айына 30 АЕК (биыл 117,9 мың теңге) көлемінде 12 ай бойы бюджеттен өтеледі. 

2024 жылы 33,4 мың адам, со­ның ішінде жұмысшы кәсібі бойын­ша 10 мыңы Жастар прак­ти­касына бағытталған. 2025 жылы оны­мен 40 мың адамды қамту жос­парланған. Сондай-ақ Жұ­мыс­шы мамандықтары жылы аясында ТжКБ түлектері үшін 24 мың жаңа жұмыс орны құрылуға тиіс.

Қазіргі уақытта экономиканың барлық саласындағы жұмысшы кәсіптерінде еңбек ететіндердің саны 1,3 миллион адамға жуық. Бұл – елдегі бүкіл жұмыскерлердің шамамен 37,4%-ы. Бұл ретте жұмысшы кадрларға деген сұраныс пен тапшылық артты. Оларды ауыстыруға роботтар мен технологияның қауқары әзірге жетер емес. Сондықтан құтты мекеніміздің көл-көсір қазынасы халық игілігіне жарауы, қала мен ауыл жайнауы, өндірістің қазаны қыз-қыз қайнауы үшін жұмысшы мамандықтарды қолдау биылмен шектелмей, болашақта да тек жалғасын тапқаны маңызды.

Айхан ШӘРІП