Өзгелерді айтпағанда, өзіміз оқып-тоқып өскен Қорқыттың «мәңгілік мекенді» іздеуі, Асан қайғының Желмаяға мініп, жиһан кезіп, «Жерұйық» дейтін ну орманды, көкорай шалғынды, сулы жер, қой үстіне бозторғай жұмыртқалайтын қоныс іздеуі секілді аңыздың астарында да байлық пен ырыстың, бақ пен берекенің, азаттықтың, бақыттың мекеніне деген ұмтылыс жатыр. Сонымен, адамзат бұл игілікке қайтсе қол жеткізеді? Әлде бұл құр утопия ғана ма?
Ізгі қоғам – адамзаттың ежелден бергі арманы
Діни әфсаналарда «осы дүниеде жақсылық жасасаң, о дүниеде қызығын көресің» деген идеяны тұспалдайтыны жасырын емес. Десек те, жоғарыда айтқан Қорқыт пен Асан қайғының мысалдары жұмақты бұ дүниеден іздегенін байқаймыз. Белгілі қазақ фольклортанушысы С.Қасқабасов: «Мұсылман мифологиясындағы жұмақтың сипаты фольклордағы Жерұйық немесе бақытты арал сияқты. Онда, яғни жұмақта адам рақат ғұмыр кешеді. Бірақ қоғам мен сана дамып, болмыстың қайшылығы, өмірдің қиындығы өскен сайын адам баласы енді сол жұмақты енді жер бетінен іздей бастайды, ол рақат өмірді өлгеннен кейін емес, тірі кезінде көргісі келеді...», – дейді. Ақын Жанат Әскербекқызы: «Асан Қайғы туралы баяндарда барынша реалды өмірге жақындаған Жерұйық – әу бастағы Рухани тұрақ. Жоғарыда айтқанымыздай, мифтік танымның трансформациясы нәтижесінде адам баласы тірідей көре алатын қоныс Жерұйыққа айналады. Түркілер дүниетанымындағы ғажайып мекен қазақ әпсаналарында «Жерұйық», «Өтүкен», «Үш қиян», «Сарыарқа», «Жиделі-Байсын» сипатында көрініс береді. Бұл мекендер құтты қоныс болумен қатар елдікті, егемендікті, киелілікті танытатын символдық атауларға айналған. Жерұйық ұғымына түркілік танымдағы тәуелсіздік тығыз байланыстырылады. Рух мәңгі тұрақ табар мекен, яғни адамзат баласы үшін мәңгілік тұрақ мифтік танымда ғажайып мекен ретінде сипатталады» дей келе: «Геракл, Пелей, Ахилл, Кадм, сондай-ақ бейбіт ниетті титандар осы мекенде. Ешкім егін екпесе де мол өнім алады. Ауру, қайғы деген атымен жоқ. Түркілердің Жерұйығы да халық танымында еш уайым, қайғысыз, «қой үстіне бозторғай жұмыртқалаған жер». Шотландтардың эльфтер мекен ететін аралы да осыған ұқсас сипатта», – дейді. Демек, әуелден «жұмақты» жердің астынан емес, жердің бетінен іздеген адамзаттың әрекеттері бүгінге дейін жалғасып келеді деуге негіз бар. Оған ертедегі философтардан бастап бүгінгі идеялогтарға дейінгі тарих куә. Осылайша, «Жақсы әлемді құру» әрекеті әлі күнге жалғасып келеді. Әрбір мәдениетте бұл тақырып әртүрлі жолмен көрініс тапты. Мәселен, Платон «Республика» шығармасында идеалды қоғамды сипаттап, қоғамды билеушілер, қорғанушылар және жұмысшылар деген үш негізгі тапқа бөледі. Платон бұл қоғамның әділ әрі тең болатынын айтады. Билеушілер – философтар, олар халықтың игілігі үшін басшылық етеді. Қорғанушылар өз елін қорғайды, ал жұмысшылар қоғамның басқа қажеттіліктерін қамтамасыз етеді. Платонның ойынша, бұл қоғамның әрбір мүшесі өз рөлін дұрыс орындап, жақсы өмір сүру үшін идеалды тәртіп орнатылуы тиіс. Осылайша, ол қоғамның қалай ұйымдастырылуы керек, әділеттілік дегеніміз не және адамның өміріндегі ең жақсы өмір салты қандай болу керек деген мәселелерді терең талқылап, маңызды философиялық тұжырымдамалар ұсынды.
Ал әл-Фараби философиясындағы негізгі еңбектерінің бірі саналған «Қайырымды қала тұрғындарында» идеалды қоғамның сипаттамасын келтіріп, бұл қаланы құдайлық заңдар мен ақылға негізделген мемлекет ретінде сипаттайды. Ол бұл қоғамды интеллектуалды және этикалық тұрғыдан жетілген, толыққанды адамды тәрбиелеуге бағытталған деп түсіндіреді. Мұнда әр адам өз мүмкіндіктері мен қабілеттерін қоғамның игілігі үшін жұмсайды.
1516 жылы Томас Мор «Утопия» атты еңбегін жариялайды. Мор өз кітабында идеалды қоғамның бейнесін ұсынады. Ол «Утопия» аралының қоғамын сипаттай отырып, жекеменшіктің болмауын, теңдікті, әділеттілікті және білімге деген ерекше құндылықты алға тартады. Бұл жұмыс қоғамның жетіспеушіліктері мен әділетсіздіктеріне қарсы күрес ретінде дүниеге келген. Адамдар бір-біріне көмектесіп, жеке мүдделерден жоғары тұратын ортақ игілікті көздейді. Ал ХІХ ғасырда Карл Маркс пен Фридрих Энгельс «коммунизм» идеясын ұсынды. Олар қоғамда таптық бөлініс пен әділетсіздіктердің болуына қарсы шықты және барлық адамның тең құқықтары мен тең мүмкіндіктері бар қоғамды құруды мақсат етіп, коммунистік қоғамда жекеменшік болмайтынын, өндіріс құралдары халықтың қолында болатынын және әділ әлеуметтік құрылым орнатылатынын болжады. Бұдан кейін ХХ ғасырда Кеңес Одағында коммунистік идеялар негізінде жаңа, әділетті және тең қоғам құру әрекеті көрініс тапты. Кеңес үкіметі өз идеологиясында әлемді социалистік негізде өзгертуге және «жақсы әлем» орнатуға ұмтылды. Бірақ бұл процестің барысында көп қателік болып, адам құқықтары бұзылды, соның нәтижесінде бұл «жақсы әлем» идеясы сынға ұшырады.
Ал бүгінде дүние дидары демократияның даму жолы мен адам құқықтарына басымдық беріп келеді. Мысалы, азаматтық құқықтар қозғалысы АҚШ-та, әйелдердің дауыс беру құқығы үшін күрес, нәсілшілдікке қарсы қозғалыстар және басқа да әлеуметтік реформалар қоғамның әділ әрі тең болуына ұмтылды. Десек те, бұл идеалистік тұжырымдамалар қоғамның дамуындағы үлкен қадамдарды көрсеткенімен, оларды жүзеге асыру барысында қиындықтар мен күрделі мәселелер тап болды. Осы ретте Уинстон Черчилльдің «Демократия керемет дей алмаймын, бірақ адамзат одан асқан дәнеңе ойлап тапқан жоқ» деген атақты сөзі еске түседі.
«Ортақ» пен «меншік» – ымырасыз қос ұғым
Біз жоғарыда келтірген мысалдың барлығы дерлік ортақ пен меншіктің арасындағы дау-дамайдан туындады деуге негіз бар. Мәселен, ойшыл Аристотель жекеменшікті қоғамның негізі деп санады, бірақ ол жекеменшік адамдардың өздеріне ғана емес, қоғамның игілігіне қызмет етуі керек деп түсіндірген. Оның пікірінше, жекеменшік қоғамда әділеттілік пен тәртіпті сақтау үшін маңызды, бірақ ол өз мақсатын асыра пайдаланбауы керек деп түсіндірсе, Платон өзінің «Республика» шығармасында қоғамның ортақ меншік принциптерін ұсынады. Ол философтарды, жауынгерлерді және шаруаларды қоғамның негізгі топтары ретінде сипаттай отырып, олардың ортақ меншікті иеленуі керек деп тұжырымдайды. Рене Декарт және Жан-Жак Руссо сияқты философтар болса жекеменшікті әлеуметтік келісімдер мен құқықтарға негізделген ұғым ретінде қарастырды. Олар әлеуметтік шарттың негізінде жекеменшік әлеуметтік реттеудің бір бөлігі болуы керек деп есептеді.
Карл Маркс пен Фридрих Энгельс өздерінің коммунистік теориясында жекеменшікке қарсы шығып, қоғамдық меншік пен ортақтықты жақтайды. Олардың партия манифесінде айтқан «Барлық елдің пролетарлары, бірігіңдер!» деген сөзі коммунистердің ең танымал ұранына айналды. Олар, әсіресе өндірістік құралдардың ортақ меншікке өтуі арқылы қоғамдағы таптық теңсіздікті жоюды мақсат етіп, жекеменшік капиталистік қоғамның негізгі қайнар көзі деп санап, оның адамзаттың бостандығына кедергі келтіретінін айтқан. Осы ретте ойшыл ақын Тыныштықбек Әбдікәкімовтың «Ес бағында» атты поэмасындағы ортақ пен меншікке қатысты ойларын ортаға салуды жөн көрдік. Поэма: «Ортақ, Меншік. Ымырасыз қос ұғым. Талай көсем ойлап өлген жосығын», – деп басталып:
«Ортақ – не мән?
Осы – менің білмегім.
Меншік – не мән, өзін-өзі күрмегір?!
Күн мен Жердей бола алмай ма екеуі,
Күн мен Жердей: нұрға – гүл де,
гүлге – нұр?..
Озбыр тірлік,
Жүйке өртейді ащы мұң,
Ортақ, Меншік!.. Көрер ме едік пошымын!..
Қойшы соны,
Нұрды айтсаңшы,
Ақысыз,
Ағыл-тегіл төгеді-ай кеп осы Күн!» дей келе, Меншік пен Ортаққа қатысты өз ұстанымын былайша сабақтай түседі:
«Коммунистік ортақ құрылыс» – кешегім,
Бас сүйектен тұрғызылған, есебі.
Кіл қызыл сөз!
Саясаттар көші еді…
Бүгінгіміз – саудагерлер шешетін
Ортақ? Меншік?
Ол – «Шығай»?
Сен – «Көсесің»?
«Шығайбайлар» жібермейді есесін!», – деп кешегі коммунистік кезеңнің «ортақтығы» мен бүгінгінің «меншіктігіндегі» қателіктерге ой жүгірткен ақын бұл поэмасында адамзатқа тән «Ортақ» бар дейді және оны «Ой» дейді. Ақынның пайымдауынша, адамзатқа тән ортақ ақиқат бар, ақынша айтсақ, «Ортақ Ес» бар. Сол ақиқаттың төңірегінде топтаса алса ғана ұшпаққа шығады. Ол үшін «менменсінген» «меншіктен» бас тарту қажет. Бұл ретте ақынның ойы Толстойдың идеялары ішінде «болмыс бірлігі» және «жалпыадамзаттық ортақ рух» тұжырымдамасымен сабақтасып жатыр десек болады. Толстой қоғамдық сана тұтастығы хақындағы жазбасында былай дейді: «Адамдар ақиқатта ғана біріге алады. Ол үшін бір-біріне қарама-қарсы жүрудің қажеті жоқ. Керісінше, барлығы ақиқатқа қарай жүруі керек. Тек сонда ғана олар біртұтас болмысқа айналады. Адамдар жарасайын деп жараспайды, жолдары бір болғаннан кейін жарасады. Үлкен храм бар деп елестетейік. Оның жарығы жоғарыдан бір нүктеге ғана түседі. Құлшылық қылушылар бастарын қосу үшін бір-біріне емес, әлгі ортадағы сәулеге ұмтылса жеткілікті. Сонда ғана олар өзара жұмылады», – дейді данышпан.
Түйін:
Ұлы гуманист Махатма Ганди: «…Адамзатқа жойқын залал келтіруі мүмкін жеті әлеуметтік күнә – принципсіз саясат, бейнетсіз байлық, арсыз рақат, ақиқатсыз білім, имансыз сауда, ізгіліксіз ғылым, құрбандықсыз құлшылық» деген екен. Десек те, «Дәуір дауысы» кітабында Әбіш Кекілбаев: «Менің пайымдауымша, адамзат шын мәніндегі демократияшыл, адамгершілігі мол қоғамда әлі өмір сүріп көрген жоқ» деген сөзі әлі де адамзат бір идеяның төңірегінде топтаса алмайтынын көрсетіп отыр. Еліміз тәуелсіздік алғалы жоғарыда айтқан қоғамдық санаға қатысты көптеген идеяны ұсынып келеді. Осы ретте орыс ойшылы Н.Бердяевтің: «Мемлекеттің міндеті – осы елде жұмақ орнату емес, ел ішінің тозаққа айналып кетуін болдырмау» деген сөзі еске түседі. Демек, мемлекеттің ғана емес, барша адамзаттың міндеті де осы болса керек.
Наурызбек САРША