Қыз баласына деген тәлім-тәрбиесі де ерекше назар аударатын тұс дер едік. Өзінің кіндігінен туған қыздарын оқытумен бірге жақын-жуықтарының да қыздарын алға шығарып, оқытып, танымын байытуда үлкен еңбек сіңірген. Абайдың қыз баласына деген көзқарасынан оның әке ретіндегі даналығы, әкелік келбет-кескіні ашылары кәдік.
Абайдың қыздары шетінен ақынның ақыл кенішіне қанғаны, көзі тірісінде бай-манаптың ұрпағы һәм үрім-бұтағы деп қуғын мен қудалауды қатар көрсе де өжеттікпен күрес салғаны үзілмес үлгі-өнеге. Осы бір қайратты жандар білім мен ғылымды, өнер мен мәдениетті әкесі Абайдан сіңіріп қана қоймай, өзі үшін ғана емес өзгенің пайдасы үшін де аянбай тер төккен. Бұл жандар Абайдың қыздары деген аяулы атқа өле-өлгенше лайық болып қазақ ән өнерін, руханияты мен білімін және де өздері жан сала қызмет атқарған салада жанкештілікпен әке Абай сіңірген өсиетті жұлын-жүйкесі мен көңіл-жүрегімен сезінді.
Абай Құнанбайұлының өмірлік серіктері Ділдә мен Әйгерімнен туған қыздары – үшеу. Бірінші әйелі тектінің сарқыты Ділдәдан Күлбадан, Райхан және екінші әйелі, әнші Әйгерімнен туған қызы – Кенже. Абайдың үлкен қызы Күлбадан 1862 жылы туған. Ақынға әкелік сезімді сезіндірген тұңғыштың жалғасы, Абай отбасында шыр етіп өмірге келген екінші сәби осы – Күлбадан. Абай үлкен қызын жастайынан білімге баулып, көп білуіне барынша жағдай жасайды.
Абай Күлбаданды бауыры Мағауиямен қосып, Семейдегі «приходский школға» оқуға берген. Ескіше сауат ашумен қоса, орыс білімін де сіңірген. Ол гармон аспабында ойнауды да үйренген. Күлбаданның қаладағы оқуының аяқсыз қалуына екі себеп айтылады. Соның бірі: «Абай еркек балаларымен бірге қызын да шоқындырып жүр» деген өсек тарайды. Оған ақын көңіл бөлмесе де, ұлы Мағауия ауыр қабылдап, оқуға жүргелі тұрған шағында әкесіне: «Сабақты жөндеп оқи алмай жүр, өзі ұқпайды, маған бөгет болды» дегенге саяды. Екіншісі, Мағауияның өкпесіне суық тиіп қатты ауырып, ауруханаға түседі. Күлбадан: «Мағауия жазылып школға барғанша мен де оқымаймын», – деп сабаққа бармай қояды. Бір айдан кейін Мағауия тәуір болып шықса да енді Семейде тұрып оқуға жарамайды, «өкпесі қарайған» деп дәрігер қорытынды шығарады. Сондықтан қырдағы үйіне қайтқан Мағауияға қосылып, Күлбадан да елге оралады.
Күлбадан Абайқызы кейін ел ішіндегі әкесінің замандасы Дүтбай Уандықұлының інісі Дүйсекеге тұрмысқа шыққан. Дүйсеке өлген соң ол әмеңгерлік жолмен Дүтбай есігін аттайды. Дүйсекеден Хамза деген жалғыз ұлы болса, Дүтбайдан – Мүкен, Мұхтар, Мүштар, Мәкен, Қадиша деген балалар тараған. Жетпіске қараған шағында 1932 жылдары ашаршылық кезеңінде бақиға көшкен.
Ақынның екінші қызы Райхан 1871 жылы, яғни Абайдың 26 жасында дүние есігін ашқан. Апайы Күлбадан секілді қалаға барып хат танымаса да, әкесі айтқан ақылдан, терең тағылымнан қағыс қалмаған. Аға сұлтан Құнанбай дәстүрімен Өскенбай тұқымы ауыл басына бір молда ұстап, еркек балаларын ескіше оқытуды салт қылған. Алайда Абай жаңадан жол көрсетіп, өзінің қыздары Райхан, Күлбадан, бауыры Ысқақтың қызы Рахима, Ызғұттының қызы Хадиша, Мүрсейіттің қарындасы, Мырзаханның қызы, тағы бірнеше көршілерінің қыздарын Кішкене молдаға оқыттырған. Ескіше сауат ашқан Райхан 1889 жылы Серікбай баласы Құдайбергенге ұзатылады. «Бәрі жолаушы кеткенде әкеммен екеуіміз ғана үйде қалдық. Бұл жылы әкемнің белсеніп қалам жолына кіріскен жылы екен» деп естелік қалдыратын Турағұл сөзі осы тұсқа келеді.
Ел ішінде Райхан Абайқызының әкесіне қатысты естеліктері мен сөздері қалған. Абай құдасының жұртына жиі барып тұрған. Найман еліне арнайы қонаққа барып ақын тоғызқұмалақ ойнаған. Өзі ұтса «ми ұтады ғой», қарсы жағы ұтса «тақтай баққан, ойын аңдыған қу ұтады ғой» деп елді ду күлдіріп отырады екен. Абайға 1892 жылы бауыры Оспанның, 1895 жылы бауыр еті баласы Әбдірахманның өлімі ауыр тигені белгілі. Қызы Райхан да Абайдың көңіліне дық салып, жүрегіне салмақ түсірген, жеке басының қайғысын арттырып, 1896 жылы дүние өткерген.
Абайдың тағы бір қызы, он баланың кенжесі – 1901 жылы өмірге келген Кенже Абайқызы. Шешесі – ақынның екінші жары, өнерпаз Әйгерім. Кенже де жастайынан алдыңғы әпкелері сияқты ақынның ақыл дариясынан кенде қалмай, бір жағы анасына тартып, өнердің қыр-сырын ерте жастан ұққан. Тобықты ішіндегі алтыбақан, ойын-сауық кештерінде Абай әндерін орындап көпшілік құрметіне бөленсе, тағы бір жағынан әкесі Абайдың ән мұрасының кең етек жаюына, оның халық арасына тарауына көп үлес қосқан. Абайдың ел арасына тараған әндерін нәшіне келтіре орындаған.
Оның әншілік қасиеті жайында Ахмет Әуезов: «Алтыбақан көбінесе Әйгерім апамның ауылында құрылушы еді. Сондағы алтыбақанның иесі Абайдың қызы Кенже болатын. Өзі де әнді сызылтып, әдемі салушы еді. Кенже әнін естіген Мұхтардың жаны тағат таппайтын, сол алтыбақан ойыны ғана емес, ән әуені жанымызды тербеп, билеп алатын» деп еске алады.
Кенже 1914 жылы Мұсабайдың інісі Әубәкірге ұзатылып, үш-төрт айдың ішінде күйеуі қайтыс болып жесір қалады. Артынша атақты Ғабитхан молданың шөбересі Сләмғазымен отау көтереді. Бес-алты жыл ішінде екі баласы өмірге келеді. ХХ ғасырдың жиырмасыншы жылдары қожа-молданы қудалаған апалаң-топалаң тұсында қуғынға ұшырап, кедейшіліктің зардабын шегіп, Қырғызстан жақта Фрунзеде жүрген ағасы Турағұлды пана тұтып, сонда барады. Бар дүние-мүлкі тәркіленіп, Кеңес одағының озбырлығын көрген ағасының да осы кезде маңдайы шылқып жүрмегені анық. Десе де, Кенже Абайқызы 1931 жылы Семейдің Түйемойнақ аралында оққа ұшқан ағасы Мекайылдың балалары Құзайыр, Қалышермен бірге Тоқпақ деген жерде тұрған. Тұрмыстың тауқыметін көтере алмай, ашаршылық шағында 1932 жылы көз жұмған. Кенжені соңғы сапарға ағасы Турағұлмен бірге сол жаққа қуғындалып барған тағы бірнеше Абай ұрпақтары шығарып салған.
Абай өзінің қыздарын ғана емес, немерелері мен келіндерін де ерекше қамқорлыққа алып, атасы әмбе әкесі ретінде аялы алақанына салып алған. Осындай жандардың бірі – ақынның қырық жасында 1885 жылы өмірге келген немересі Бәкизат Ақылбайқызы. Бәкизат жастайынан ағасы Әубәкір екеуі Оспанның бауырында, Еркежанның қолында тәрбие көрген. Оспан дүние салғаннан кейін Бәкизаттың тәрбиесі Абайға көшкен. Абайдың Бәкизатқа пейілі ерек болған. Жасынан жазу-сызуға зерек қызына «Бәкизатым шұбарсың» деп өлең арнаған. Ол өлең ақынның кейіннен табылған өлеңдерінде 1961 жылы Абай Құнанбайұлының толық шығармалар жинағында басылған. Бәкизат Абай жазған өлеңдерді қызыға оқып, құмарта тыңдайтын болған. Біз сөз етіп отырған өлеңде кішкене қыздың ерке қылығына қуанған әке мейірі менмұндалайды.
Бәкизат 1902 жылы Шаған болысының адамы Сыпатай Молдабайұлына күйеуге шыққан. Өзіне жасау ретінде берілген Абай үйінің, Ұлжан, Еркежанның біраз дүние-мүлкін соңғы сағаты соққанша аялап өткен. Бәкизаттың қызы Бәзила 1948 жылы жаңадан ашылған Абайдың Жидебайдағы музей-үйіне осы аталған жәдігерлерді табыс еткен. Абайдың тұңғышы Ақылбайдың Бәкизаттан басқа Рухия мен Сағадат есімді қыздары болған. Абайдың немересі Сағадат Ақылбайқызы 1908 жылы 24 жасында және Рухия Ақылбайқызы 1920 жылы 23 жасында жастай қайтыс болып кеткен.
Осы тұста жөн-жоралғы бойынша Абайдың немере келіні, Әубәкірдің әйелі Кәмәш (Кәмәлия) туралы да айтқан жөн болар. Ол Абай шаңырағына небәрі 17 жаста келін болып түскен. Кәмәлияға Абайдың көрсеткен әкелік құрметі тіптен бөлек. Естелік қалдырған ол Абайдың кішіге деген ізетін ерекше егіліп еске алады. Бұған қоса, Абай айналасына қатысты және ақынның мінез-машықтары туралы сөз қалдырған. Қайынатасы болса да Абайды өмір бойына «Әке» деп өткен.
Жас күнінен Абай өсиетін ұғынған жан Рахила Әбдірахманқызы 1894 жылы туған. Абайдың ғана емес, бар Алаштың аяулы Әбішіне айналған Әбдірахманның қызы. Рахила Абай әндерін насихаттаушы, ел арасына таратушылардың бірі екеніне талас жоқ. Әкесі Әбіш пен шешесі Мағрипа (Мағыш) жыл аралатып дүние салғанда Рахила тұл жетім қалады. Әжесі Ділдә мен ағасы Мағауияның бәйбішесі Дәмөгейдің тәрбиесінде бой жетеді. Ұзатылар мезетінде ойшыл ақынның өлеңдері жазылған қолжазба дәптерді өзімен бірге ала кеткен. Дәл сол дәптерді Абайдың өмірі мен өлеңдерін зерделеуде Мұхтар Әуезов кәдесіне жаратқан.
Рахиланың күйеуі Бәстами Мұсабайұлы – Абай ауылының молдасы Махмұттың шөбересі. 1917 жылы Ойқұдықта көрерменін ойландырған Мұхтар Әуезовтің «Еңлік-Кебегінде» өнер көрсеткен. Рахиланың қос ұлы Инғам мен Иһсан екінші дүниежүлік соғысқа қатысқан.
Абайдың немересі Уәсила Мағауияқызы – 1890 жылы туған, бір жасынан бастап ақынның өз қолында өскен немересі. Ол да өзге немерелері сияқты Абайды әкесіндей көрген. Уәсила жастайынан алғыр болып, Абай өлеңдерін бір естігеннен кейін қайталауды қажет етпей жатқа соғатын болыпты. Уәсила әкесі Абайдай өлең шығарған ақын, он саусағынан өнер тамған ісмер кісі болыпты.
Абай туралы жазылған жоқтау жыры 1990 жылы «Боздағым» атты жинаққа енген. Ол Алматыдағы опера және балет театрында ұзақ жылдар бойы тігінші болып, ұлттық киім үлгілерін тігіп, театр өнерінде өзіндік қолтаңбасын қалдырды. Әкесі өлгенде он үш жасында жетім қалған Уәсила Абайдың мінез-машығы хақындағы әңгімелері абайтану саласының аясын кеңейтіп, ақынның шығармашылығы мен өмір жолы жайындағы сырларды жалпақ жұртқа жарияға шығарды.
1900 жылы туған Кәмила Мағауияқызы – молдадан ескіше сауат ашқан ақын немерелерінің бірі. Әйгілі М.Әуезовтің аяулы жары. Зұлмат жылдарында ерлі-зайыптылар ажырасуға мәжбүр болған. Кәмила да Абай әндерін орындаушылардың бірі. Мұхтармен екі айырылған тағдырын арқау етіп жазған арнауларынан ақындық қасиетін, жанының тазалығын әйгілейді. 1932 жылы Уба-Форпост деген жерде ағасы Жағыпардың қолында қайтыс болған. Сүйегі Шульба ГЭС-сы салынатын тұста қазып алынып, Ақшоқыдағы Құнанбай әулетінің қорымына қойылған.
Ақылия (Ақыш) Турағұлқызы (Оразбаева) – 1901 жылы туған. «Еңлік-Кебек» пьесасының алғашқы қойылымы осы Ақылия мен Оразбайдың Медеу деген баласынан туған Санияз екеуінің некеқиярында Ойқұдықта сахналанған. Ақылия Алматыдағы Қазақстан Республикасының опера және балет театрында ұзақ жылдар бойы апалы-сіңлілі Уәсила екеуі Абай ауылы, Абай заманы, Тобықты елінің киім үлгілерін тігетін шебер болған.
Ақылия – Хакім Абай хақында құнды дерек қалдырған асылдың сынығы. Қалибек Қуанышбаевқа Абайдың театр сахнасындағы образын сомдау үшін көп ақыл-кеңес берген. Турағұлдың қызы, Абайдың өз қолында өскен немересі. Ақылияның шілдеханасында Оразбай құтты болсын айта келіп, Абайға немерелер татулықтың ұйытқысына айналсын деген тілекпен бесік құда болуға өтініш білдіреді. Абайдың өсиеті бойынша Ақылия бойжеткен соң, Оразбайдың Медеу деген баласынан туған Санияз есімді немересіне тұрмысқа шыққан. 1917 жылы 7 маусым күні Ойқұдықта өткен некелесу тойында Мұхтар Әуезовтің «Еңлік-Кебек» пьесасы қойылады. Абай төңірегіндегі Әуез, Әйгерім, Омархан, Шәкәрім, Көкбай сияқты кісілерді жақын біліп өскен Ақылия кезінде М.Әуезовке мол құнды деректер берген.
Бергісі Санияз, арғысы Медеу мен Оразбай шаңырағына Ахмет Байтұрсынұлы, Әлихан Бөкейхан, Міржақып Дулатұлы қатарындағы Алаш ерлері әрдайым келіп, Ақылия қолынан дәм татқаны тарихи деректерден мәлім. 1918 жылдың қысында Шұнайдың бауырындағы Садыр қыстағында отырған Санияз бен Ақылияның үйінде денсаулығы нашарлаған Сұлтанмахмұт Торайғыров бір қыс жатып, қымызбен емделіп қайтады. Сұлтанмахмұттың бірқатар жырлары осы кезеңде жазылған. Ақылия ұзақ өмір сүріп, тоқсан жасқа қараған шағында 1990 жылы қайтыс болған.
Ақылияның Абай жайындағы естелік әңгімелері аты мәшһүр актер Қалибек Қуанышбаевтың ақын бейнесін сомдауына көп әсерін тигізді. Ақылияның Абай мен Оразбай ауылдарында орын алған оқиғалар туралы естеліктері бар.
Абайдың көзін көрмесе де ұлылығы мен ұлағатын ұғынған ұрпақтарының бірегейі Мәкен Турағұлқызы (Мұхаметжанова) 1912 жылы туған. Мәкен жастайынан өнерге жақын болғандығынан әкесі Турағұлдан Абай жайында есті сөздерді көп ұққан. Абай әндерін үйреніп, көп ішіне таратқан. Мәкеннің орындауындағы Абай әндері 1930 жылы А.Жұбановтың бастамасымен нотаға түсірілген. 1986 жылы «Өнер» баспасында басылған «Айттым сәлем қаламқас» әндер жинағына Абайдың Мәкен орындап жаздырған 19 әні енген. Абай ұрпақтары ретінде көп қуғынға ұшырап, өмірлік жары сот болып қызмет атқарған Ұлықбек Мұхаметжановпен бірге талай құқайды бастарынан кешкен. Ұлықбек пен Мәкен шаңырағы қуғынға түскен Құнанбай ұрпағына сая болып қолынан келгенше мәуелі бәйтеректей ыстық ұя болғаны шындық.
1928 жылы Ұлықбекке тұрмысқа шыққан кездерде әкесі Тұрағұл оңтүстік өңірге қарай жер аударылады. Туған әкесі Турағұл Шымкент қаласында осы Мәкеннің қолында соңғы демі үзіледі. Мәкен Турағұлқызының өмір сапары жайлы «Мен Абайды Әке деймін» тақырыбындағы дерек пен дәйекке құрылған кинофильм бар. Мәкен апаның Абайға және оның ақындық әрі туыстық айналасына қатысты айтылған әңгімелері жетерлік. Жазушы, ғалым Тұрсын Жұртбайдың «Абайдың соңғы немерелері» деген эссесінде Мәкен Турағұлқызының бар өмірі тасқа басылып, шежіредей шындық шілтері ашылады. Мәкен Турағұлқызы 2000 жылы қайтыс болған.
Бұдан өзге де Абайдың немере-шөберелері және ақынның тәлімін жалғаған жандар есебінде тізімді Зәбилә Әлімқұлқызы (1907-1984), Қауаш Әлімқұлқызы (1910-1988), Нәзипа Исрайылқызы (1922-1996), Күлзипа Исрайылқызы (1925-2014), Кәсира Исрайылқызы (1944-2018), жастай қайтқан Рәпила Жағыпарқызы (1919-1938) сияқты жандарды атауға болады. Бұлардың кез келгені Абайға қатысты тың дерек ұсынып, әулеті пайдаланған жәдігерлерді Абай музейінің қорына тапсыруымен ерекшеленеді.
Қауаш Әлімқұлқызы Абайдың ертекшісі Баймағамбеттің немересі Мүхлиспен отау көтерген. Қауаш Абай, Ақылбай, Шәкәрім мен Әубәкірдің жырларын жатқа соққан сөз иесі. Оның ақын айналасына қатысты деректі-сарынды әңгімелері мен естеліктері ел жадында сақтаулы.
Мағауияның немересі Ишағы Жағыпарқызы – 1922 жылы туған, соғыс ардагері. Абай жайын зерттеушілерге көптеген мағлұматтар қалдырған. Ишағы Жағыпарқызы Ұлы Отан соғысы жылдарында авиация технигі болып Харбин маңында майданға қатысқан. Ишағы соғысқа қатысқан Абай ұрпақтарының ішіндегі аман оралған екеуінің бірі. Мелиорация және су шаруашылығы министрлігінде қырық жылға жуық кадр бөлімінде қызмет істеген. 1988 жылы зейнеткерлікке шығып, көзі тірісінде Абай ұрпақтарына қатысты деректердің басылуына күш салды. 2014 жылың 12 маусым күні қазақтың ұлы ақыны Абай Құнанбайұлының шөбересі, асылдың сынығы Ишағы Жағыпарқызы 92 жасында дүниеден озды.
Ғазел Жағыпарқызы 1927 жылы туып, 2011 жылы қайтыс болған. Кино саласына мамандар даярлайтын училищені бітіргеннен кейін Қазақ мемлекеттік университетіне қабылданып, қоғамдық ғылымдар факультетін бітірген. Ол алғашқыда мұғалім, кейіннен «Қазақфильм» киностудиясында қазақ киносы тарихы музейінің бөлім меңгерушісі сияқты қызметтер атқарған. Бүгінде Абай музейінің қорында майдан даласынан жеткен ағасы Жошыханның Ғазел мен Ишағыға арнап жазған үшбу хаттары сақтаулы.
Абай өзінен туған немесе балаларының баласын бауырына салып қана қоймай көңілі жақын жандардың қыз баласына да қамқоршы болған. Ел ішінің қазағы Алдоңғардың қызы Меңкені асырап алған көрінеді. Сол баласына Абай оңашада: «Мен қонақтарға сөйлеп-сөйлеп келіп, «солай ма, Меңке» дермін, сонда сен «солай» де» деп үйретіп қояды екен. Кешке сөз ұғар ма дегендей, адамдар келіп қонақ болғанда қазақтың ойында жоқ, ғылымның үлгілі сөздерін сөйлеп-сөйлеп келіп: «Солай ма, Меңке?» десе, Меңке: «Солай», – дейді екен, сонда әлгі қонақтар: «Япырай, мына баланың ұғып отырғанын қарашы», – деп таңырқап қалысатыны естеліктерден белгілі. Бір жағы ойын түрі болғанымен, баласы етіп отырған Меңкенің осылай да әке Абай абыройын асырып, мейманасын тасытқанын көрсетеді.
Хакім Абайдың әкелік әлпештеуін көріп, адамдық аялы алақанын сезінген, ұлы ақын рухынан қуат алып, алып Абайдың атына кір шалдырмай өткен қыздарын санамалап шықсаңыз, ұзын саны жиырмадан асып жығылады. Мұның ішінде қыздары мен немерелері, тіпті Абайдың шөберелері мен туыстас ағайындарынан тараған аяулы жандарға тоқталған да дұрыс. Абай өмір сүрген заманда тасқа басылып, хатқа түскен архив материалдарын қарасақ, кейбір ішінара деректерде Абайдың көпбалалы әке ретінде айтылатыны шындық. Бұл дүдәмал дүние емес, Абайдай ақынның әкелік мейір-махаббатына қанған қыздардың қабағат қалың екенін танытады.
Қуат ҚИЫҚБАЙ,
Абайдың «Жидебай-Бөрілі» мемлекеттік
музей-қорығының бөлім меңгерушісі