Елімізде азаматтардың қоғамдық-тұрмыстық жауапкершілігінің төмендігін көрсеткен бір сала болса, ол – кондоми­ниум.
Кондоминиум тетігін жетілдіру – уақыт талабы
375
оқылды

Тұрғын үй қоры кеңес кезін­дегі мемлекеттік меншіктен азаматтардың жеке­м­ен­ші­гі­не өткен шақта тұрғындар бұрынғысын­­ша өз пәтерінің төңірегінен әріге бас ауыртпа­ған күйі қала берді. Ал бұрынғы Тұр­ғын үй пайдалану конторалары (ЖЭК) нарық заңына дайын болма­ды. Оған икемделу үшін олар әр кезеңде кооператив болып та, қызмет болып та, басқарма болып та, кәсіпорын болып та өзгерді. Осылайша, уақыт талабына бейім­деліп, өз күнін өзі көруге ұмтылған ЖЭК-тер ұзақ жылдар бойы өз сорпасында өздері қайнап жатты.

Тұрғын үй қорын басқару реформасы мақсатына жете алмады

Ал мемлекет болса жеке комму­налдық саланы бюджеттен тысқары жатқан «Тұрғын үй қатынастары» заңымен реттеуден әрі асқан жоқ. Шындығында, мұндай азаматтық қатынас қалалардағы көпқабатты үйлер қорының ретсіз тозуына, тұр­мыстық жағ­дайдың қолайсыз­дығына алып келді. Талай құбыр ескіріп жарылды, талай жертөле суға толып шіріді, талай шатырдан су ағып, сыз тартты, талай қабырға көгеріп, зең басты, талай ғимарат жа­рықсыз, жылусыз қалды, талай аула қоқысқа толды. Агломера­ция­лар дамып, жаңа тұрғын үйлер са­лынып жатса да, кондоминиум те­тігі жаңарған жоқ. Тұр­ғындар ара­­сында шешімін таба алмай 30 жылдай  қордаланып қалған осынау проб­лема ақыры Үкіметке жетті. Ол 2019 жылғы ре­формаға алып кел­ді. Мү­лік иелері бірлестігі (ОСИ) құ­рыл­ды. Десе де, оны әлі де болса же­­тілдіре түсу керек екені анық­тал­ды. Өйткені кондоминиум субъек­­тілері арасында ақшаға талас, билікке тайталас басталды. Тұрғын үй қорының мәселелері екінші орын­да қалып қойды. Бұл кем­ші­ліктерді түзетуге деген ұмтылыстар 2023 жылы жасалды. Жағдай сәл реттел­генімен, мұндағы қатынастар ебе­дейсіз қалпында қала берді. Осының барлығы Мәжілістің өткен сәр­сенбідегі жалпы отырысында кеңірек айтыл­ды. Төменгі палата  «Қа­зақ­стан Рес­пуб­ликасының кей­бір заңна­малық актілеріне тұрғын үй-ком­муналдық шаруашылық мәсе­лелері бойынша өзгерістер мен толық­тырулар енгізу туралы» заң жобасын бірінші оқылымда қа­рады. Сөйтіп, депутаттар көппә­терлі тұрғын үйлерді басқару мә­селесіне қайта оралды. Біз еліміздің тұрғын үй-коммуналдық шаруа­шылық саласындағы күрделі мәсе­ле тү­сініктірек болу үшін аталған заңға бастамашы болғандардың бірі, Мәжіліс депутаты Екатерина Смы­ш­ляеваның баяндамасын өз­геріссіз келтіргенді жөн көрдік:

«Бұл заң жобалары тұрғын үй-комму­налдық шаруашылық сала­сындағы қолда­ныстағы заңнаманы жетілдіру мақсатында Парламент депутаттарының бастамасымен әзірленді. Өкінішке қарай, Үкімет 2019 жылдан бері жүргізіп келе жатқан тұрғын үй қорын басқару жүйесін реформалау мақса­ты­на жете алмады. Мұның объективті және субъективті себептері бар.

Мемлекет басшысы 2023 жыл­ғы сәуірде Үкіметтің кеңейтілген оты­рысында реформаға шынайы баға беру қажеттігін атап өтті. Осыған байланысты жіберілген қателіктер мен істердің нақты жағ­дайын ескере отырып, депутаттық корпусқа кон­доминиумдарды бас­қарудың құ­қықтық негізін қай­та қарау тап­сы­рылды. Бұл заң жобасы осы тап­­­сырманы орындау үшін дайын­далды. Ол екі негізгі мәселені шешеді.

Біріншіден, реформа жүргі­зілген алты жыл ішінде институт ретінде жойылмаған пәтер иелері кооперативтері қызметінің ашық­тығына қойылатын талаптарды енгізу. Екіншіден, тұрғындардың кондоминиумды басқару нысан­дары мен шарттарын таңдауы үшін барынша еркін құқықтық орта құру. Ол үшін заң жобасында кон­доминиумды басқарудың екі түрі енгізілген. Олар – мүлік иелерін біріктіру және тікелей бірлескен басқару. Ал қарапайым серіктес­тіктер жеке нысан ретінде алынып тасталады, бірақ іс жүзінде бас­қарудың екінші нысаны түрінде өз жұмысын жалғастыра алады. Бас­қару субъектілерінің үш түрі қол­данылатын болады. Олар – бас­қарушы компания (БК), кәсіби бас­қарушы (КБ) және пәтер ие­лерінің кооперативі (ПИК).

ПИК-тердің басқару субъектісі ретіндегі қызметіне қайта тіркеу тәртібі, құқық белгілейтін құжат­тарды беру тәртібі және жұмысы­ның ашықтығы сынды жаңа та­лаптар қойылады. Мүлік иелері бір­лес­тігі (МИБ) төрағасының өкі­­леттік мерзімі бір жылдан үш жылға дейін ұлғаяды, үйді басқару жөніндегі қызметті өз еркімен жүр­гізуге құқық беріледі. Құрылыс са­лушыға жаңа салынған пәтерді сатқаннан кейін кон­доминиумды тіркеу міндеттемесін жүктеу көз­деліп отыр. Тұрғын үй инспекция­сының өкілеттіктері кеңейтілмек, олар кәсіби басқарушыларда бі­ліктілік сертификатының болуын, кондоминиум объектісінде тір­кеудің болуын және тұрғын үй-жайды пай­далану нормалары­ның сақта­луын қадағалайтын бола­ды. Заң­бұзушылықтар анықталса, айыппұл сала алмақ. Сондай-ақ тұрғын­дардың жиналыстарын өт­кізу тәртібіне, оның ішінде мем­ле­кеттік ақпараттық жүйелер арқы­лы электрондық дауыс беруге қатысты өзгерістер бар. Заң жобасы тұр­ғындарға есеп бермегені үшін және үйге қажетті құжаттарды ұсы­нудан бас тартқаны үшін әкім­шілік жа­уапкершілік күшейтіледі.

Ерекше айтқым келетіні: ұсы­нылған өзгерістер көппәтерлі тұр­ғын үй тұрғында­ры­ның құқығын қорғауға бағытталған. Тек қана солардың ортақ шешімімен тиісті басқару нысаны қабылданады, басқарушы компания таңдалады және тариф бекітіледі. Бұл талап­тар басқарудың барлық нысанына қатыс­­ты», – деді Экономикалық реформа және өңірлік даму ко­митетінің хатшысы Екатерина Васильевна.

Түзетулер пакеті тиімділікті арттырмақ

Мәжіліс дәлізінде заң жоба­сын­дағы жаңа түзетулерді тарқата түсу мақсатымен депу­таттың өзін әңгімеге тартқан едік. 2019 жылғы реформа мен 2023 жылғы түзетулер пакетінің аражігін тарқатып айтып берген сұхбаттасымыз мұндағы әрбір өзгерістер топтамасы нақты тә­жірибеге негізделгенін жеткізді.

«2019 жылғы реформа тұрғын­дардың Пәтер иелері коопера­тивтері мен Пәтер иелерінің тұтыну кооперативтерінің жұмысына деген наразылығынан туындаған бола­тын. Олардың қызметі ашық болмады, басшылы­ғы жылдар бо­йы өзгермей отырып алды, ал тұр­ғын үйлер болса қатты тозып, күр­делі жөндеуді қажет етті. Мұ­ның ақыры сенім дағдарысына және басқару моделінің дағдары­сына әкелді. Соған сәйкес, ре­фор­маның мақсаты – тұрғындарды өз үйлерін басқару­ға тарту болды. Осыған байланысты жаңа басқару нысандары – Мүлік иелерінің бірлестігі (МИБ) және қарапайым серіктестік (ҚС) енгізілді. Бұл әділ басқару жүйесін құру үшін ма­ңыз­ды қадам еді. Бүгінде көптеген үйде өзін-өзі басқару жүйесі қайта жан­данғанын атай кеткен абзал. Реформа толық аяқталмаса да, оны түзетіп, шынайы жағдайға бейімдеу қажеттігі туындады.

Осылайша, 2023 жылғы түзе­тулер МИБ қызметін реттеуге ба­ғытталды. Себебі оған дейін кондо­миниумды басқару тәжірибесі болмағандықтан, тіркеуден бастап есеп беруге дейінгі көптеген мә­селе, соның ішінде меншік иелері арасында өзара әріптестік орнату, жауапкершілік жайы қиындық туғызды. Сол кезеңде негізінен осы заңға арқа сүйедік, бұл өзін-өзі басқару тетігі әлі қалыптаспаған кез еді, сол үшін де көптеген бап пен жекелеген нормаларды бүге-шігесіне дейін талдап өзгертуге тура келді», – дейді депутат Ека­терина Смышляева.

Оның айтуынша, бүгінгі үшін­ші өзгеріс­тер пакеті екі негізгі мақ­сатты көздеп отыр. Олар – әуелі ПИК қызметін қайта қарастыру. Бүгінде елімізде шамамен 1 500 Пәтер иелері кооперативі бар десек, олар нарық та­лап­тарынан, яки тұрғындардың сенімінен шы­ғып іріктеліп қалғандары екен. Бүгінде басқарушы компанияларға айналған бұл субъектілерді 2023 жылы жою міндетті емес деп ше­шім қабылданып, қалдырылған болатын. Енді жаңа заң жобасында ПИК қызметін жаңа талаптарға сәйкестендіру қарастырылуда. Екінші мақсат – жалпы басқару жүйесін икемді ету. Бұрынғы қатаң шектеулер тиімді емес екенін көрсетті. Мысалы, 30 пәтерге дейін тек ҚС, ал 30-дан жоғары тек МИБ құру міндеттелді. Мұндай шек­теу­лер тұрғындарға қолайсыздық ту­дырды. Сондықтан қазіргі өзгеріс­тер нақты тәжірибені ескере оты­рып, артық шектеулерді алып тастауға және тұрғындарға басқару формасын еркін таңдауға мүмкіндік беруге бағытталған. Себебі жүйені басқару әдістерін тұр­ғындардың өздері таңдағаны дұрыс. Егер заң тым шектеулі болса, адамдар бә­рібір оны айналып өтетін жол іздейді. Сол себепті ендігі жерде шынайы жұмыс істейтін механизм­дерді заңдастыру қажет. Бұл – 2019 жылғы реформадан бас тарту емес, керісін­ше оның тиімділігін арттыру үшін жасалып жатқан дүниелер.

«Жаңа заң жобасында тың бас­тамалар да бар. Мұның барлығын біз тұрғындармен кездесу бары­сында талқылай отырып қостық. Мәселен, ортақ меншікті күрделі жөндеу жұмыстарына жұмсалған қаражат үшін алынған жеңілде­тілген несиелерді төлеу тәртібі. Жоба бойынша, мұндай төлемдер мақсатты жарналарға жатқызылып, олар бойынша шешімдер ұжымдық түрде қа­былдануға тиіс. Сондай-ақ бұл саланы цифрландыру және ашықтық мәселесі де тұрғындарды алаңдатады. Өйткені қағаз жүзін­дегі дауыс беру әдісінде бұрмалау­шылық көп кездеседі. Қол қойылған құжаттар қолдан жасалған деректер аз емес. Сенім дағдарысына алып келіп отырған бір себеп – осы. Цифр­лық технологиялар дамыған за­манда бұл мәселені оңай шешуге болар еді, бірақ тұрғын үй-ком­му­нал­дық шаруашылық саласын цифр­лан­дыру елімізде баяу жүріп жатыр. Сондық­тан да оны тездет­кеніміз жөн. Жаңа заң жобасында цифрлық құралдарды енгізуді же­делдету бо­йынша бірқатар нор­ма ұсынылды. Олар – басқарушы субъек­тілердің цифрлық дауыс беру мен есептілікке қолжетім­ділікті қамтамасыз ету тетігі мен элек­трон­ды үкімет порталы арқылы тегін онлайн дауыс беру механизмін жетілдіру туралы», – дейді ­Мә­жіліс депутаты.

Оның айтуынша, бұл мәселе бойынша қоғамда әлі де ортақ пікір жоқ. Бұл құжат тұрғын үй-ком­му­налдық шаруашылық са­ласын­дағы үлкен өзгерістерді қамтитын­дық­тан, қоғамда қызу талқылануда. Қарама-қайшы мүдделер қақ­ты­ғысып, кейбіреулер құжаттың шы­найы мазмұнын бұрмалап, жалған ақпарат таратуда. Соның ішінде негізгі даулы мәселелер ретінде МИБ пен ПИК арасындағы бәсе­келестікті, басқарушы компания­ларға деген сенімсіздікті, реттеу барысындағы жоғары қысымды, мемлекет­тің тұрғын үй қорының күтімінен тым ал­шақ­тауын атап өтуге болады. Сонымен қатар кей­бір топтар заң жобасы белгілі бір басқарушы субъектілердің мүдде­сін қорғайды деп санайды екен. Бірақ жұмыс тобының мақсаты – еш­қандай тарапқа басымдық бер­мей, тұрғын­дардың құқықтарын қор­ғау және тұрғын үй қорын сақ­тау. Заң жобасы бірінші оқы­лымда мақұл­данды. Қоғамда және Мә­жі­ліс қа­быр­ғасындағы қызу талқы­лау­лар­дан соң құжаттың жетілді­рілетін тұстары пысықта­лып, екін­ші оқы­лымда қабыл­да­натын болады.

Нұрлан ҚОСАЙ