Біз жақында махаббаттың әнге, әннің қойылымға айналғанына куә болдық. Композитор мен ақынның шаңырағындағы шығармашылық тоқыраудан туған туындының астарына үңілдік. Өнердің мәңгілік екеніне тағы бір мәрте көзіміз жетті.
Әнге айналған үш тағдыр
2,196
оқылды

«Нұрикамал» әнін көпшілік Жұбаныш Жексенұлының орын­дауында халық әні ретінде таныды. Ал оның композитор Тұрдықылыш Ізтаевтікі екенін, шығу тарихын білетіндер тым аз. Былтыр қалың көрермен назарына шынайы оқиға желісімен түсірілген «Нұрикамал» фильмі ұсынылды. Бірақ киноны тамашалаған көрерменнің пікірі екі арнаға айырылды. Осылайша, көгілдір экрандағы «Нұрикамалдың» түсіндіргісі келген сыры жүректерге жетпей қалды. Ал күні кеше Астанадағы Қалибек Қуанышбаев атындағы Қазақ ұлттық музыкалық драма театры «Махаббатым сен...» драмасының премьерасын ұсынды. Бұл қойылым бір ғана «Нұрикамал» әнінің емес, өнердің мәңгілік екендігін дәлелдегендей. Себебі «Махаббатым сен...» – махаббат пен шығармашылықтың, өнер адамы­ның жан күйзелісі мен тағдыр тарты­сының драмалық көрінісі. Ізденіс пен тұрмыстың, махаббат пен өкі­ніштің, үміт пен сарыуайымның астасқан әлемінде көрермен өнердің құдіретін, оның адам жанын қалай өзгертіп, қандай биіктерге жете­лейтінін, кейде қандай құрбандықты талап ететінін сезінеді.

Қойылым екі бөлімнен тұрады. Бірінші бөлімде режиссер Тұрды­қылыштың шығармашылық тоқы­рауына баса мән береді. Бірі – композитор, бірі – ақын екі жастың қол ұстасып үлкен өмірге қадам бас­қанын, шаңырақ көтерген ал­ғашқы жылдардағы бақытты сәт­терін сәтті алып шыққан. Басында жекеменшік баспанасы, астында соңғы үлгідегі көлігі болмаса да олар бақытты еді. Композитор мен ақын бір бүтін болатын. Бірақ алғашқы баласының шетінеуі, айналасын­дағылардың алып-қашпа көп әң­гімесі, Тұрдықылыштың Одақтан, жұмысынан шығып қалуы бақытты сәттерді ұзаққа созбады. Әркімнің өз шындығы бар. Ханбибі «Бір мұрагер сыйламағаным үшін Қылыш іштей ренжулі» деп қапаланса, композитор: «Мен сендер қалағандай еркек бола алмайды екенмін» деп іштей тынады. Осылайша, екі жүрек екі жағада қалып қояды. Көрермен ретінде ешкімді кінәлай алмайсың. Себебі Қылыш тарихта қалатын бір ән жазғысы келеді. Бірақ достарының: «Сен Шәмші де, Нұрғиса да бола алмайсың. Сен Бибішке арқасүйер азамат болып та жарытпадың», – деп шымбайына батуы, композиторды тұңғиыққа батырып жіберді. Спек­такльде Тұрдықылыштың рөлін «Дарын» мемлекеттік жастар сыйлы­ғының лауреаты Жанат Оспанов сәтті сомдайды. Ол композитордың психологиялық күйін де, ішкі толға­нысы мен көзқарасын да жоғары деңгейде алып шығып, көрерменді сендіре алды. 

– Жалпы, спектакльге 2 айдай дайындалдық. Еңбегіміздің нәти­жесін өздеріңіз көрдіңіздер. Спек­такль – тірі организм. Әлі де толыға түседі. Уақыт өте келе жетпеген тұстары шыңдалады. Көрермен байқамайтын, бірақ біз білетін то­лықтыратын тұстары бар. Тұрды­қылыш ағамыздың өмірі нақты қойылымда біз көрсеткендей деп айта алмаймыз. Өйткені драма­тургиялық желіні күшейту үшін кейбір сахналар ойдан шығарылды. Ал кейбірі шынайы өмірден алынды, – дейді Жанат Оспанов.

Оның айтуынша, спектакльді композитор Тұрдықылыштың не­месе Ханбибі, Нұрикамал апалары­мыздың өмірі жайлы деп айту қиын. Шығармашылық топтың халыққа жеткізгісі келгені – өнер адамдары­ның тағдыры. Бір туынды үшін шы­ғармашылық адамдарының қандай құрбандыққа баратыны баяндалды. 

– Қазір бір-екі киноға түсіп, өзін актер санайтын немесе бір ән шығарып жұлдыз болып кететіндер көп. Біз шын мәнінде ұлы ән ту­дырудың қаншалықты қиын екенін көрсеткіміз келді. Бұл спектакль сонысымен ерекше. Ал «Нұрикамал» әні, оның шығу тарихы тек қозғаушы күш ретінде алынды. Біз спек­такльдің астарында ұлы өнердің тууына үңілдік. 

Өнер адамының ішкі депрессия­сымен жиі кездесеміз. Шығарма­шылық тоқырау актерлерге де таныс. Бірақ мен Тұрдықылыштың рөліне дайындықсыз келген жоқпын. Әр өнер иесінің өзіне ғана тән тра­гедиясы бар, – дейді актер. 

Ал ақын Ханбибі Есенқара­қызының рөлін екі құрамда Айнұр Жетпісбаева, Инабат Әбенова ойнайды. Айнұрды басты рөлде жаңа қырынан танысақ, бұған дейін тек талдырмаш, нәзік қыздың рөлін сомдайтын Инабатты ана атанған соң жан дүниесінің де өзгеріп, то­лыға түскенін байқадық. Ең қызығы, режиссер басында Инабат Әбеноваға Нұрикамалдың рөлін бергісі келіпті. 

– Мен «Нұрикамал» шығармасы­мен ауырған жоқпын. Біз «Кешкі 7», «Кешкен күй» атты цензурасыз концерттер беріп жүрміз. Сол жерде мені мазалайтыны – замандастары­мыздың өнерге деген көзқарасы. 1-2 видео түсіріп, кәсіби актерлермен бір жобаға түсіп жүретіндер мені осы саланың маманы ретінде алаңдатады. Солармен күрескім келеді. Ішімдегі ойды жеткізу үшін шиеленісі бар, көрермен тартатын әдемі шығарма керек болды. Ханбибі апамызбен де кездестім. Басты рөлдегі Тұрды­қылыш өмірінің соңында қайғылы жағдайда қайтыс болған. Ал Нұрикамал тұр­мыс құрмай, жар бақытын, аналық сезімді білмей жалғыз өткен. Үш тағдырдың бір әннің жолында ба­қыт­сыз болуына мен өнерді кінә­ладым. Кішкентай кезімізде бақытты сәтпен ассоциация болатын «Нұри­камал» әнінің артында осындай тағдырлардың жатқаны маған «тылсым күш» болып көрінді, – дейді режиссер Бәзіл Сұлтанғазы. 

Спектакльдің екінші кезеңі «Нұ­ри­камал» әнінің шығуына ұласады. Бұл ән де, оқиға да, спектакль де қоғамға көп әйел алуды әсте на­си­хаттамайды. Ал осы пікірді ұстанған көрермендер қатты қателеседі. Себебі Тұрдықылыш пен Нұри­камалдың арасындағы махаббат жал­ғыздықтан туған. Тұрдықылыш айналасынан қолдау таппаған. Ал Нұрикамал – сүйгенінен ерте көз жазып қалған, сертіне адал, сұлулық­тың эталоны. Композитор Нұри­камалдың тектілігіне, тартымды­лығына тамсанады. Жайлаудағы бір сәттік сезім ұшқыны ұлы әннің дүниеге келуіне әсер етеді. Ал Би­біштің осы әнге сөз жазуы, оның жай ғана әйел емес, нағыз ақын екендігін дәлелдеді. 

Ендеше спектакль бір тағдырға арналмаған. Бұл жерде үш тағдыр да көрерменді елең еткізбей қоймайды. Режиссерлік шешім, сахнадағы декорация, оқиғалардың шиеленісі бәрі-бәрі үйлесім тапқан. Әсіресе, Қылыштың дирижер ретіндегі сахнасында әр аспаптың мінез-құлқын хореограф би ретінде сәтті ұсынған. Ал Нұрикамал әнінің туған сәтіндегі декорация мен жарық, шығармашылық адамының барлы­ғына таныс күйді жеткізгендей болды. Айта кету керек, қойылым авторы – драматург Жәнібек Әлікен. Қоюшы суретші – Ерлан Тұяқов. Композитор – Сұлтан Тұрсынбеков. Редактор – Мирас Әбіл. Хореограф – Карина Жиренбаева. 

Көктем ҚАРҚЫН