Қазақстандағы қалдықтарды басқару мәселесі өзекті болып отыр.
Мемлекеттік-жекеменшік әріптестікті дамыту салаға серпін береді
коллаж: Елдар ҚАБА
424
оқылды

Әсіресе, тұрмыстық және өнеркәсіптік қалдықтарды қайта өңдеу деңгейінің төмендігі үлкен проблемаға айналған. 2024 жылы тұрмыстық қатты қалдықтарды қайта өңдеу деңгейі 26%-ды құрады, бұл жоспарланған 30%-дан төмен. Кейбір өңірлерде, соның ішінде Маңғыстау, Солтүстік Қазақстан, Ұлытау облыс­тарында, сондай-ақ Алматы мен Шымкент қалаларында бұл көрсеткіш өте төмен. 

Қайта өңдеу ісінің баяу жүруіне эко­но­­­микалық ынталандырудың әлсіздігі әсер етіп отыр. Тұрмыстық қалдықтарды бас­қаруға жауапты кәсіпорындардың тариф­тері нақты шығындарды өтемейді. Бұл өз кезегінде салаға инвестиция тарту­ды қиындатуда. Қазір Қазақстанда қал­дық­тарды басқару жүйесін реформалау қа­жеттігі айқын көрініп отыр. Бұл үшін эко­номикалық ынталандыруды күшейтіп, та­риф саясатын қайта қарау керек. Осы са­лада мемлекеттік-жекеменшік әріп­тес­тік­ті енгізудің басты артықшылығы – же­ке инвестицияларды тарту арқылы қал­дық­тарды басқару саласына заманауи тех­нологияларды енгізу. Жеке кәсіп­орын­дар жаңа қондырғылар мен өңдеу әдіс­терін пайдалану арқылы қалдықтарды қай­та өңдеу деңгейін арттырып, эко­номикалық тиімділікті қамтамасыз ете ала­ды. Сонымен қатар мемлекеттік қол­дау арқылы жекеменшік кәсіпорындарға ұзақ­мерзімді кепілдіктер беріліп, қаржы­лық тұрақтылық сақталады.

Сондықтан елімізде пластик, шыны жә­не металл қалдықтарын өңдейтін зауыт­­тарды дамыту қажет, себебі кейбір өңір­лерде мұндай кәсіпорындар мүлдем жоқ. Сондай-ақ Еуропа, Жапония, Оңтүстік Корея тәжірибесін ескере оты­рып, жаңа технологияларды енгізу маңыз­ды. Мемлекеттік-жекеменшік әріп­­тестікті кеңейтіп, Үкімет жеке сек­тор­ды осы салаға тартуға барынша жағдай жасауға тиіс. Қалдықтарды өңдеу тек эко­логиялық емес, экономикалық тұр­ғы­дан да тиімді. Егер бұл мәселеге дұрыс көңіл бөлінбесе, елдегі полигондар то­лып, экологиялық жағдай одан әрі на­шар­лай беретіні сөзсіз. Жақында өткен Үкі­мет отырысында Экология және та­би­ғи ре­сурс­тар министрі Ерлан Нысанбаев осы мәселеге тоқталған болатын. 

– 2021 жылы жаңа Экологиялық ко­декс қабылданғаннан бері тұрмыстық қат­ты қалдықтарға (ТҚҚ) арналған та­риф­тер қайта қаралып, бекітілуі тиіс еді. Бүгінде еліміздегі 211 аудан мен қала ішін­де 155-інде ғана тарифтер жаңар­тыл­ды. Алайда қолданыстағы тарифтер ар­найы кәсіпорындардың нақты шығын­да­рын өтемейді, – деді министр.

Бұл мәселені шешу үшін министрлік мем­лекеттік-жекеменшік әріптестік (МЖӘ) механизмін енгізуді ұсынды. Оның аясында ТҚҚ үшін шекті эко­но­микалық негізделген тарифті бекіту және оны анықтау құзыретін әкімдіктер дең­гейінде белгілеу жоспарлануда. Сонымен қатар ағымдағы тариф пен жаңа ұсыныл­ған тариф арасындағы айырмашылықты ути­лизациялық төлемдер есебінен жабу көзделіп отыр.

ТҚҚ тарифтерін кемінде әр үш жыл сайын қайта қарастыру туралы заңнамаға өз­герістер енгізу жоспарланған. Сондай-ақ былтырғы жылдан бастап EcoQolday бағ­дарламасы қайта жанданды. 2025 жыл­ға осы мақсатта 9,2 миллиард теңге бөлін­бек.

Министр Ерлан Нысанбаевтың ай­туын­ша, бұл төлемдер қалдықтарды бөлек жинау мен қайта өңдеуді ынталандыруға бағытталған. Мысалы, жинап, қайта өң­делген әр тонна полимерлік қалдық үшін 2024 жылы 71 мың теңгеден астам төлем қарастырылған.

Сонымен қатар ірі қалаларда қоқыс өң­дейтін зауыттар салу жөніндегі Мем­лекет басшысының тапсырмасын орын­дау аясында утилизациялық алым есебі­нен жеңілдетілген қаржыландыру ме­ха­­­низ­мі бекітілді. Ол жылдық 3% мөл­шерлемемен, 15 жылға дейінгі мерзімге, екі жылға дейінгі жеңілдікті кезеңі бар несиелерді қамтиды. Бүгінде әкімдіктер ұсынған 317 миллиард теңге сомасындағы 67 жоба Экология және табиғи ресурстар министрлігі тарапынан мақұлданды.

МЖӘ дұрыс жүзеге асырылса, Қазақ­станда қалдықтарды басқару саласы жаңа деңгейге көтеріледі. Бұл қоршаған ортаға түсетін зиянды азайтып қана қоймай, эко­номикалық тұрғыдан да пайдалы бол­мақ. Қалдықтарды қайта өңдеу арқылы жаңа жұмыс орындары ашылып, өндіріс­тік сектор дамиды, ал экологиялық жағ­дай жақсарады.

Ә.МҰХАНБЕТ