Капитализмнің кілті нарық болғандықтан, мемлекетіміз үшін ішкі нарықты қорғау – экономикалық тұрақтылықты қамтамасыз етудің маңызды құралы екені анық.
Кәсіпті қорғау – кешенді іс
коллаж: Елдар ҚАБА
462
оқылды

Республикалық деңгейде отандық өндірушілерді қолдау, жұмыс орындарын сақтау және экономикалық қауіпсіздікті нығайтуға бағытталған жобалар жеткілікті. Соның ішінде ішкі сауда инфрақұрылымына жүйелі жаңғырту жүргізілуде. Сауда және интеграция министрі Арман Шаққалиевтің айтуынша, мемлекет алдында заманауи көпформатты сауда үлесін 2029 жылға дейін 70%-ға жеткізуді көздейтін стратегиялық мақсат тұр. Былтыр 16 сауда орнында жаңғырту аяқталған. Биыл шамамен 100 нарықты толық жаңғырту міндеті тұр.

Сауда инфрақұрылымын да­мыту үшін мемлекеттік қолдау ша­ралары қарастырылған. Министрдің сөзіне сүйенсек, осы мақсатты жү­зеге асыру үшін биыл 5,27 млрд теңге бөлін­ді. Сонымен қатар енді супермаркет­тердегі сөрелердің ке­мінде 50%-ын қазақ­стандық азық-түлік өнімдері, ал кемінде 20%-ын азық-түлікке жатпайтын тауарлар құрауы тиіс.

«Тұтынушыларды алдаудың алдын алу үшін тауарлардың сапа­сына және орналасуына қойылатын талаптарды күшейттік. Тауарларды орналастырғанда олардың сәйкес­тігіне назар аудару қажет. Мысалы, сүт өнімдері сүтті сусындармен қа­тар тұрмауы керек, ал май спредпен бірге орналаспауы тиіс», – деп тү­сін­дірді министр.

Ішкі нарықты қорғау – отандық кәсіп­орындардың дамуына жағдай жасау арқылы экономиканы тұрақ­тандыруға мүмкіндік береді. Тәуел­сіз сарапшы, экономист Бауыр­жан Ысқақовтың айтуынша, ол үшін бі­рінші кезекте өндірісті ынталан­дырып, техноло­гияны дамыту ке­рек. Отандық кәсіпорындарға суб­сидиялар мен салықтық жеңілдіктер берілгені абзал.

– Ғылыми зерттеулер мен инно­вацияға қолдау көрсеткен жөн. Сонымен қатар ши­кізаттық тәуел­ділікті азайтып, өнеркәсіпті әрта­рап­тандыруды қолға алуымыз ке­рек. Қар­жыландыруға қолже­­тімді­лік­ті арттыру да негізгі талап­тың бірі. Әсіресе, жеңілдетіл­ген несие­лерге деген қолжетімділікті арттыру керек. Сондай-ақ әкімшілік кедер­гілерді азай­ту, оның ішінде бюро­кратиялық кедергілерді жою да ма­ңызды рөлге ие. Жергілікті өнді­рісті ынталандырудың тағы бір жолы – мемлекеттік сатып алулар ке­зінде отандық өндіріске басым­дық беру. Инфрақұрылымды дамы­ту, яғни жеткізу қызметін жетілдіру жұмыстары жүргізілгені жөн. Энер­гетикалық, цифрлық инфрақұры­лымды дамыту да аса өзекті мәселе. Одан кейінгі фактор бұл – валюта­лық және қаржылық тұрақтылықты сақтау. Себебі ұлттық валютаның күрт әлсіреуі инфляцияны жоғарылатады. Сондықтан оны таргеттеу мен инвестициялық ахуалды жақсарту секілді факторлар да отандық нарықты қорғауға қажетті негізгі факторлар, – дейді сарапшы.

Мысалы, осындай кешенді жұмыстардың нәтижесінде былтыр  шикізаттық емес тауар­лар мен қызметтер экспорты 10,7%-ға өсіп, 40,2 млрд долларды құрады. Әлеуметтік ма­ңызы бар азық-түлік тауарлары бағасының индексі 1,4%-ды құрады, бұл – соңғы 10 жыл­дағы ең жақсы көрсеткіш. Қазір елдің ЖІӨ-дегі сауданың үлесі 19,1%-ды құрайды, бұл салада 1,6 млн адам еңбек етіп, несібесін та­уып отыр.

Сонымен қатар экономиканы әртараптан­дыру және жергілікті кәсіпорындарға инвес­тиция тарту маңызды. Егер мемлекет бұл ба­ғытта белсенді саясат жүргізсе, Қазақстанның ішкі нарығы нығайып, экономикалық тұрақ­тылыққа қол жеткізуге болады. Атап айтқанда, 2024 жылы Қазақстанда сауда көлемі 9,1%-ға өсті (ИФО). Сауда саласына 884,6 млрд теңге инвестиция тартылған, бұл 2023 жылмен салыстырғанда 14,6%-ға көп. Ішкі тауар айналымы да тұрақты өсім көрсетіп отыр. 

Арман Шаққалиев: «2024 жылдың қоры­тындысы бойынша ішкі тауар айналымы 14,1%-ға өсіп, 69,6 трлн теңгені құрады. Оның ішінде көтерме сауда – 47,2 трлн теңге, бөл­шек сауда – 22,4 трлн теңге. Қазақстанның сыртқы тауар айналымы 141,4 млрд долларды құрап, 2023 жылмен салыстырғанда 1,6 млрд долларға артты. Сауда балансы 16%-ға немесе 3,1 млрд долларға өсіп, 21,8 млрд долларды құрады», – деп нақтылаған болатын.

Мемлекет ішкі нарықты қорғау үшін тарифтік және тарифтік емес реттеу тетіктерін қолдануы керек. Импорттық тауарларға шек­теу қою, отандық өндірушілерге субсидиялар мен жеңілдіктер беру, техникалық стандарт­тарды күшейту – бұл Қазақстанның ұлттық экономикасын қолдаудың негізгі құралдары. Дегенмен экономист Бауыржан Ысқақов импортты толық шектеуден аулақ болуымыз керек деген пікірде. 

– Егер ішкі нарық толық қорғалып, бә­секелестік шектелсе, отандық өндіруші­лердің тиімділігі төмендеп, өнім сапасы на­шарлауы мүмкін. Сол үшін де импорттың да өзіндік пайда келтіретін тұстарын жоққа шы­ғара алмаймыз. Екіншіден, біздегі агро­өнер­кәсіп, машина жасау, фармацевтика се­кілді страте­гиялық  салаларды қолдауды кү­шейту қажет. Ішкі нарықты қолдау үшін экс­порттық мүм­кіндіктерді де кеңейткен аб­зал. Экспортқа ши­кізат емес, дайын өнімдерді шығару мәсе­лесі әлі де өзекті екені жасырын емес. Еркін сауда келісімдерінің тиімділігі де осы жерде өз пайдасын тигізеді. Өйткені сол арқылы отандық кәсіпкерлердің сыртқы на­рық­қа шығу мүмкіндіктері кеңейеді, – дейді ол.

Ал сауда және интеграция министрінің айтуынша, республика бойынша ішкі нарық­ты қорғау және отандық тауар өндірушілерді қолдау үшін тарифтік және тарифтік емес реттеу, сондай-ақ қорғау шаралары қабыл­данған. «Еуразиялық экономикалық комис­сия импорттық кедендік баж мөлшерлемелерін белгілеу және өзгерту бойынша 24 шешім қабылдады», – деп түсіндіреді министр.  Отан­дық өндірушілерді қорғау және ішкі нарықты тауарлармен толықтыру мақсатында 2024 жылы жекелеген тауарларды әкелуге және әкетуге шамамен 20 тыйым мен шектеу енгізілді. Қытай, Украина және Үндістаннан әкелінетін өнеркәсіптік тауарларға қатысты алты демпингке қарсы шара ұзартылды.

«Қазақстандық тауарлардың шыққан тегін растау үшін жаңа механизм – қазақстандық тауарлар тізілімі енгізілуде. Бұл мемлекеттік қолдау шараларына қол жеткізе алатын өндірушілердің бірыңғай пулын құруға мүмкіндік береді. Тиісті заң жобасы мәжілісте бірінші оқылымда мақұлданды», – деп мәлімдеді МТИ басшысы.

Дегенмен осы мақсатта кедендік тарифтер және импорттық шектеулер қою, антидеп­минг­тік саясат ұстану дұрыс па? Бұл са­уалымызға экономист ең бастысы «арбаны да сындырмай, өгізді де өлтірмей» алып өтетін жолды таңдап, баланс сақтау маңызды екенін айтып берді. 

– Оның өзіндік артықшылықтары бар екені рас. Өйткені бұл құралдар отандық тауарларды қорғауға көмектеседі, жергілікті өндірісті ынталандырып, төлем балансын арттырады. Сонымен қатар кемшін тұстары да бар. Мысалы, импорттық тауарлар қымбаттап, кейбір шетелдік серіктестер бізге санкциялар жариялауы мүмкін. Үшіншіден, жоғарыда айтып өткеніміздей, оның өнім сапасына кері әсері болуы мүмкін екенін жоққа шығара алмаймыз. Ал антидемпингтік саясатқа келер болсақ, оны да орнымен қолданатын кездер болады. Мысалы, нарықты шетелдік тауарлар арзан өніммен толтырып, отандық өндірушілерге зиян келтірсе, демпингке қарсы баждардың енгізілуі тиімді. Бірақ оның кері әсері де жоқ емес. Мәселен, бұл саясат шектен тыс объективті болмауы ке­рек. Өйткені мұндай жағдайда шетелдік ин­весторлардың елден кету қаупі жоғарылай түспек. Сондықтан ең тиімді жол – бұл аралас тәсілді қолдану. Қазақстан ішкі нарығын то­лық жауып тастамай, «ақылды протекцио­низм­дік саясат» ұстанғаны абзал. Бұл дегені­міз – стратегиялық секторларды отандық бизнесті қолдауға, инновация мен сапаны дамыту үшін белгілі бір деңгейде ашықтықты сақтауға мүмкіндік береді, – дейді экономист.

Қазақстанда ішкі нарықты қорғауға кедергі келтіретін бірнеше фактор бар. Бірін­шіден, отандық өндірістің дамуы үшін қажетті инфрақұрылым мен технологиялық база толық жетілдірілмеген. Екіншіден, кейбір салаларда импорттық тауарларға жоғары тәуелділік сақталып отыр. Үшіншіден, тең­генің құбылмалылығы мен рубльге байла­ныстылығы елдің сауда балансына қысым түсіруде. Бұл мәселелерді шешу үшін жүйелі мемлекеттік саясат қажет.

Кәмила ДҮЙСЕН