Өйткені адамзат дүниетанымының болмысы сондай. Жаһандық деңгейдегі жымысқы саясаттың салқыны соңғы 20 жылда қатты сезіле түсті. Тіпті, Қазақстанды да қарымай қалып жатқан жоқ. Таяуда өткен Ұлттық құрылтайдың да, Мәжілістің осы аптада өткен жалпы отырысының да көтерген бір тақырыбы осы сыртқы ықпал туралы болды. Біз де «Мәжіліс мінберінің» кезекті санына Мәжіліс депутаты Еділ Жаңбыршиннің «AMANAT» партиясы фракциясы мүшелері атынан Үкімет басшысының атына жолдаған депутаттық сауалын таңдап алдық.
Өзінің депутаттық сауалын Еділ Терекбайұлы Мемлекет басшысының Ұлттық құрылтайдағы ішкі саясатқа байланысты мәлімдемесінен бастады. Өйткені Президент еліміздің ішкі саясатына тікелей араласқан сыртқы күштердің жұмысын сынға алып, оларға нақты мін таққан болатын. Мысалы, Қасым-Жомарт Кемелұлы: «Әлемдегі ауқымды өзгерістерге баршамыз куә болып, тіпті оған өзіміз де қатысып жатырмыз. Бұл үрдістің жалғаса берері сөзсіз. Басты халықаралық мәселелерді шешуге қатысты жаңа пайымдар мен нарративтер, ерекше көзқарастар мен тәсілдер пайда болды. Бұрын-соңды болмаған қақтығыстар, ушыға түскен сенім дағдарысы, қадір-қасиеті кете бастаған халықаралық құқық, экономикалық шайқастар қазіргі әлемнің басты сипатына айналды. Мұның бәрі жаңа технологиялық қалып орныққан, маңызды ресурстар үшін талас-тартыс күшейе түскен, өндіріс және сауда-логистика байланыстары қайта құрылып жатқан, техногендік және табиғи апаттар туындаған кезеңге тұспа-тұс келіп отыр. Беделді саясаткерлер мен сарапшылар «дүниежүзі жаппай берекесіздік жайлаған немесе болашағы бұлыңғыр жаңа заманның қарсаңында тұр» деген пікір білдіре бастады. Басқаша айтқанда, әлемдегі ескі тәртіп күйреп жатыр, ал жаңа дәуірдің сұлбасы әлі нақты айқындалған жоқ. Көз алдымызда тарихтың жаңа айналымы басталып жатыр. Жаһандану үдерісінің мән-маңызы жоғалып барады. Мемлекеттік ұлтшылдық, ықпал жүргізетін аумақтарды бөліске салу, әлемдік саясатта аймақтарға бөліну үрдісі алдыңғы қатарға шықты», – деген болатын.
Осы сыртқы ықпал ету саясатының Қазақстанға қаншалықты қауіпті екенін Еділ Терекбайұлы өз сөзінде ашып айтады.
«Өйткені геосаясаттағы доминант мемлекеттер өзінің жеке мүддесі мен саяси ықпалын жүргізіп қана қоймай, оны іске асыру үшін әртүрлі әдіс-тәсілдерді пайдаланып келді. Мысалы, мемлекеттердің ұлттық құндылықтарын жоюға бағытталған әсіре феминистік, ЛГБТ, эмо және басқа да субъмәдениеттік қозғалыстар арнайы, жоспарлы түрде миллиондаған АҚШ долларымен қаржыландырылды.
Одан қалса, олар ұлтараздық пен діни алауыздықты, сепаратизм мен трайбализмді біздің саяси күн тәртібімізге енгізуге күш салды. Мұны Президент Ұлттық құрылтайда: «Халықаралық үкіметтік емес қорлар мен ұйымдар көптеген елдің ішкі ісіне негізсіз араласты», – деп қадап айтты.
Дегенмен соңғы кезде АҚШ-тың билігі өз ішкі және сыртқы саясатын қайта қарауда. Тіпті, АҚШ-тың Конгресінде Халықаралық даму агенттігінің, яғни USAID-тің жұмысы тоқтатылатыны туралы мәселе қаралып жатыр.
Соңғы онжылдықта Қазақстанның ішкі саясатына ықпал ету үшін USAID-тен 150 млн доллардан астам қаражат бөлініпті. Осындай ұйымдар демократиялық қағидаттарды желеу етіп, жалаң ұранмен «жұмсақ күш» арқылы өзінің жымысқы саясатын іске асыру үшін өзге мемлекеттерге қанша қаражат бөлгенін елестетіп көріңіз. Мысалы, Қиыр Шығыстағы, Орталық Азиядағы, Африкадағы, Еуропадағы бірқатар дамушы елдерде билікке қарсы төңкерістер ұйымдастырылғаны белгілі», – дейді депутат.
Тарихқа үңілсек, USAID-ті (United States Agency for International Development) 1961 жылы АҚШ-тың 35-ші президенті Джон Кеннеди құрған екен. Мақсат – қақтығысқа тап болған елдердің экономика, денсаулық сақтау мен білім беру жүйелерін жақсартуға гуманитарлық көмек көрсету. Десе де, іс жүзінде ол сыртқы ықпал ету тетігін, «жұмсақ күш» рөлін атқарғаны жасырын емес. Мәселен, соңғы 10-15 жылда USAID түрлі демократияландыру жобалары мен биліктің ауысуына ықпал ететін «түрлі түсті революциялар» ұйымдастыруды қаржыландырған, оппозициялық қозғалыстарға қаражат бөлген. Жүздеген мың доллар ақша террористік ұйымдармен байланысы бар коммерциялық емес ұйымға берілген. Сондай-ақ агенттік шетелдегі трансгендерлер құқықтарына (ЛГБТ+ қозғалысы) қатысты жобаларды қаржыландырғаны үшін сынға ұшырап отыр. USAID-тің қомақты қаражаты Ауғанстандағы ирригациялық каналдар салуға және ауыл шаруашылығына тыңайтқыштар сатып алуға жұмсалғаны да анықталған. Ақ үйдің мәлімдемесінде, бұл көмекті героин өндірушілердің қолданғаны атап өтілген. Сарапшылар USAID-тің АҚШ-тың стратегиялық мүддесі жоқ елдерде гуманитарлық апаттарға назар аудармайтынын айтады, ал көмек көрсеткеннің өзінде кейде саяси шарттар қойып береді. Мысалы, АҚШ компанияларына тиімді реформаларды ілгерілету мақсатында дамушы елдердің нарықтарын америкалық тауарлар мен қызметтер үшін ашуға ықпал етеді. Сондықтан АҚШ-тың сыртқы саясатына қарсы мемлекеттер, оның қызметін өз аумағында шектейді немесе мүлде тыйым салады. Ал USAID-тің Қазақстандағы негізгі жобалары 5 бағытта жүргізілген екен. Олар – инвестиция және «жасыл экономика», демократия және сөз бостандығы, туберкулез бен ВИЧ/СПИД-ке қарсы күрес, соның ішінде COVID-19, энергетика және экология (климаттың өзгеруі), аймақтық қауіпсіздік, яки терроризм мен экстремизмге қарсы күрес.
«Бізде шетелдік грант «емізігіне» отырып алған кейбір, тағы да айтам, кейбір үкіметтік емес ұйымдар көбінесе, түймедейді түйедей қылып, негативті теріп-жинап, кураторларына өтірік есеп беріп, «ойбай бұл елде адам құқығы тапталған», «сөз бостандығы шектелген», «сіздер араласпасаңыздар құрдымға кетудің алдында тұрмыз» деп байбалам салады. Тіпті, біздегі жағдайды дамымай қалған үшінші мемлекеттермен негізсіз, дәлел-дәйексіз теңестіреді. Оларға Қазақстанның жақсарғаны емес, шайқалғаны пайдалы. Себебі өздерінің жеке басының пайдасына, яғни «гуманитарлық бизнестеріне» қаржы керек», – деді ол.
Осыларды назарға алып, Бурабайда сөйлеген сөзінде Президент Қасым-Жомарт Тоқаев: «Біз тарих, дәстүр және қазіргі заман құндылықтарын әрдайым бірдей ұстанып келеміз. Жұртты саяси прагматизмге шақырып, қоғамда Заң мен Тәртіпті орнықтыру маңызды екенін бұрыннан айтып жүрміз. Қазір әлемде болып жатқан оқиғалар біздің бағдарымыздың дұрыс екенін көрсетті. Әрине, шетелдегі жағдайды үнемі ескеріп отыру маңызды. Бірақ біз алдымен өз еліміздің ішкі мәселелеріне ден қоюымыз керек. Біз ұлттық мүддемізді қорғау үшін алдағы уақытта да ұтымды әрі байыпты әрекет етуіміз қажет. Талай заманнан келе жатқан өкпе-реніштерден, өткенге құр мақтанудан және бәрін орынсыз сынап-мінеуден арылу қажет. Әлеуметтік масылдық пен саяси таяздыққа мейлінше жол бермеуге тиіспіз. Шектен шығып, тым асыра сілтейтін көзқарастарға барынша тосқауыл қойған жөн», – деп нақты тапсырма берді.
Осы ретте елімізде ішкі саясатты іске асыратын, оның бағыт-бағдарын анықтайтын билік институттары бар екенін, Қазақстанның өз ішкі ісіне, ұлттық идеологиясына, рухани-мәдени дүниетанымына, яғни ішкі саясатына сыртқы күштердің араласуына жол бермеуге, заң аясында батыл жауап беруге қабілетті екенін атай кету керек. Мәселен, АҚШ, Қытай, Ресей сияқты алпауыт мемлекеттер ішкі саясаттарына өзгелердің араласуына жол бермейтін заңдар қабылдаған.
«Осыған байланысты Үкімет тез арада келесі мәселелерді қолға алуы керек. Ең алдымен, Қаржы министрлігі мен тиісті мемлекеттік органдарды іске қосып, еліміздің ішкі саясатына араласуға бағытталған сырттан құйылған қаржыны анықтап, тиісті шара қабылдасын. Келесі, шетелден қаржыландырылатын ұйымдардың қызметін реттейтін қолданыстағы заңнаманың тиімділігіне талдау жүргізсін. Сондай-ақ шетелдік гранттар арқылы қаржыландырылатын жобалар мен ұйымдардың қызметін бақылау және реттеу механизмдерін жетілдіру қажет.
Осы орайда бір мәселенің басын ашып алайық. Сырттан келетін қаржы, егер таза болып, инвестиция ретінде экономиканы дамытуға құйылатын болса, экология мен денсаулық сақтау саласын жақсартатын болса, онда оған жол ашық. Ал егер ішкі саясатымызға қарсы, ұлттық дүниетанымымызға жат, тұрақтылығымызды шайқайтын жобаларды қаржыландырса, онда ондай ұйымдарға жол жабық», – деді депутат.
Сөз соңында Еділ Жаңбыршин елімізде арнайы құжат дайындалатынын жеткізді. Мәжіліс депутаттары бастаған сарапшылар тобы жасап шыққан бұл құжат ел тарихындағы тұңғыш құжат болмақ. Оны тіпті Президенттің өзі де атап өтті.
«Ішкі саясаттағы шаруаның бәрін жүйелейтін біртұтас тұжырымдамалық құжат керек деген пікірмен келісемін. Ұлттық құрылтай мүшелері – Еділ Жаңбыршин, Айдос Сарым, Никита Шаталов, Гүлмира Илеуова, Андрей Чеботарев, Данияр Әшімбаев, Марат Шибұтов және басқа да азаматтар осындай ұсыныс айтты. Олар өз бастамасын іске асырып, Ішкі саясат тұжырымдамасының жобасын да әзірледі.
Мемлекеттік органдар бұл жобаны жан-жақты зерделеп, барлық мәселені пысықтауы қажет. Құжатта құзырлы органдар мен мүдделі тараптардың қызметі бір арнаға тоғысуы керек. Онда мемлекеттік идеология жұмысының мақсат-міндеттері мен басымдықтары нақты белгіленуге тиіс», – деді Қ.Тоқаев.
Тұжырымдамада халқымыздың бірегей болмысын, өмір салтын сипаттайтын жалпыұлттық құндылықтар мен негізгі нышандар айқын көрсетілмек. Бұл, ең алдымен, осы құндылықтар мен нышандарды қоғамда орнықтыру, оларды кеңінен дәріптеу және қорғау үшін қажет. Ел өмірі үшін маңызды құжат созбалаңға салынбай тезірек қабылдануға тиіс.
«Одан қалса, Мемлекет басшысының Құрылтайдағы тапсырмасына сәйкес, Тәуелсіздік алғалы бірінші рет елімізде ішкі саясат Тұжырымдамасы әзірленеді. Бұл – ұлттық құндылықтарымыздың негізінде ішкі саясаттың бағыт-бағдарын, құрылымын және Ережелерін айқындайтын, ел мүддесі үшін саяси топтарды біріктіретін, осы шаралардың нәтижесінде мемлекетіміздің ішкі шаруасына араласқысы келетін саяси авантюристер мен деструктивті топтарға тосқауыл қоюғы мүмкіндік туғызатын стратегиялық құжат болмақ», – деп аяқтады сөзін Мәжіліс депутаты Еділ Жаңбыршин.
Нұрлан ҚОСАЙ