Халық арасында «автоцон» аталып кеткен мамандандырылған халыққа қызмет көрсету орталықтарында (МХҚО) бұрыннан қордаланған проблемаларға жаңалары үстемеленді.
Жолдың құты – жауапты жүргізуші
626
оқылды

Бұған Президент те алаңдаушылық білдірген еді. Сондықтан салада биыл реформа қолға алынады. Мәселен, осы орталықтардың бір функциясы «Азаматтарға арналған үкімет» мемлекеттік корпорациясынан алып қойылып, басқа ведомствоға берілуі мүмкін. Салада басталған жаңарулар елге не береді?

Жүргізуші «жаналғышқа» айналмасын десек...

Мемлекет басшысы «Әді­лет­ті Қазақстан: заң мен тәртіп, экономикалық өсім, қо­­ғамдық оптимизм» атты соңғы Жол­дауында жүргізушілерді даяр­лау деңгейінің күрт төмен­де­ге­нін, салдарынан жол апаты кө­­­­бейіп, бұл мәселе қоғамның зор алаңдаушылығын туғызғанын атап өтті. 

– Адамдар күн сайын жол үс­тінде қазаға ұшырап жатыр. Ара­сында тұтас отбасылар бар. Жүр­гізушілерді даярлау деңгейінің төмен­деп кеткені жасырын емес. Жүр­гізуші куәлігін арнайы оқы­май-ақ алатын жайттар жетерлік. Үкі­мет, әкімдер, Ішкі істер ми­нистр­лігі батыл қадам жасауы ке­рек. Депутаттар бұл мәселені на­зарда ұстауға тиіс, – деді Пре­зидент. 

2024 жылы Қазақстанда 31,5 мың жол-көлік оқиғасы болып, соның кесірінен бейбіт күнде 2 579 адам қаза тапқан. Бұл түйткіл депутаттардың да наразылығын ту­дырды. «AMANAT» фракция­сы­­ның мүшесі, Мәжіліс депутаты Данабек Исабеков ұзақ жыл «Аза­маттарға арналған үкімет» мем­лекеттік корпорациясының құ­рылымында басшылық қыз­мет­тер атқарған. Оның ай­туын­ша, жол апаттарының көбеюіне сер­пін берген факторлардың бірі – жүргізуші куәлігін беретін орын­дардағы, соның ішінде «ав­тоцондардағы» сыбайлас жем­қор­лық. 

– Бақылау жоқ жерде жөнді тәр­тіп болмайды. 2009 жылы жүр­гізушілерді даярлайтын ав­то­мектептерді лицензиялау тоқ­та­тылды, содан бері ІІМ тарапынан мониторинг бақылауы тоқтады. Автомектепте оқымай-ақ одан анық­тама алып, мамандан­ды­рыл­ған ХҚО-да сынақ тапсыра бе­реді. Қазіргі уақытта автомек­теп­тер өз түлектері үшін ешқан­дай жауапкершілік арқаламайды. Содан олар куәлік алуға ниеттінің бәріне өзінде оқығаны туралы анық­таманы оңды-солды тара­тады, – деді Данабек Ержанұлы.

Депутаттың айтуынша, МХҚО-лардағы теориялық және прак­тикалық емтихандарды тапсыру процесінде бұзушы­лық­тар жетіп-артылады. «Ав­то­цон­дар­да» автомат­тандырылған жүйе­мен емтихан тапсыру кезін­де түрлі манипуляциялаудың 222 фактісі анықталды. Мысалы, Көк­шетау, Өскемен қалаларында фак­тілердің өскені әшкереленіп, жауапты мамандар жазаланды. Сондықтан Мәжілістің бір топ де­пу­таты Үкіметке жүгініп, тео­риялық тестілеуді мемкорпора­ция­дан алып қойып, Мемлекеттік қыз­мет істері агенттігіне беруді ұсын­ды. 

Депутаттардың айтуынша, да­мыған елдерде, Аустралия, Жа­по­ния, Италия, Финляндия, Шве­­ция, Германияда жүргізуші куә­­­лігін алу өте қиын әрі біраз жыл­­ға созылатын бірнеше кезең­нен тұрады. Курсант екі рет тео­рия­лық, екі рет практикалық сы­­­­нақтан өтеді. Бұл елдің кез кел­­генінде автомектептер жүр­гізу­­ші болудан үміттілерге жо­ғары талап қояды. 

– Біз әлем елдерінің үздік тә­жі­­ри­белерін саралап, жүргізуші куә­­лігін беруді қатаңдататын заң нор­­маларын қабылдауымыз ке­рек. Ұсынысымыз мынадай: бі­рін­­­шіден, орта мектептерде оқу­шы­ларға жолда жүру тәртібі мен кө­лік басқару негізін үйрететін ар­найы факультативті курс енгізу маңызды. Оқу-ағарту және Ішкі іс­тер министрліктері ортақ оқу бағ­дарламасын әзірлеуге мән бер­гені дұрыс. Екіншіден, автод­ром­дарды халықаралық стан­дарт­­­тар­ға сәйкестендіру керек, – деді депутат. 

Үшіншіден, автомектептерге ли­цензия беруді қарастырып, олар­­дың жауапкершілігін арт­тыр­ған жөн. Мәселен, жыл көле­мін­де белгілі бір автомектепті бі­тір­ген жүргізушілер жол жүрісі ере­желерін көп рет бұзса, ол ав­то­мектептің лицензиясын кері алу тетігін реттеу қажет. Мұндай тә­жірибе Еуропа елдерінде та­быс­ты қолданылып жүр.

Қалаулылар құптады, агенттік аяқ тартты

Қазақстанда заңнамаға енгі­зіл­ген өзгерістерге сәйкес, бұдан бы­­лай жүргізуші болғысы ке­ле­тін­дер өз бетінше дайындалып ке­ліп, емтихан тапсыра алмайды. Ав­томектепті міндетті түрде бі­тіру­­ге тиіс. Алайда біраз мектеп­тің білім беру сапасының нашар еке­ні байқалады. Сондықтан са­рап­шылар мен депутаттар жүр­гізу­шілерді мектеп қабырғасынан бас­тап даярлауды ұсынып жүр. Сон­да білім ордасын бітірген оқу­­­шылар 18 жаста аттестатпен қоса, көлік жүргізу құқығын алып шы­ғады. Ары қарай ол түлек­тер­дің жұмыссыздар армиясын тол­тырмай, жүргізуші болып жұ­мыс­қа тұруына мүмкіндік туады. 

Салаға жауапты Цифрлық даму министрі Жаслан Мә­диев шәкірттерге мектепте кө­лік жүргізу негіздерін үйрету бас­тамасын қолдайтынын жет­кіз­ді. Жай қолдап қана қоймай, тиіс­ті ұсынысты Оқу-ағарту ми­нистрлігіне жолдапты. Хабар жоқ көрінеді. 

– Оқу-ағарту министрлігінің ере­жесіне сәйкес, «орта білім беру саласында бірыңғай мем­ле­кеттік саясатты қалыптастыру» құ­зіреті шегінде дәл осы ми­нистр­­лік мектептерде жолда жүру тәр­тібі мен көлік жүргізу негіз­де­рін үйрету мәселесін жүзеге асы­руға тиіс. Біздің министрлік атал­ған бастаманы қолдайды жә­не тиісті ұсыныстарды Оқу-аға­рту ми­нистрлігіне жолдады, – деді Мәдиев.

Сондай-ақ теориялық тесті­леуді «автоцондардан» алып қою бастамасы бойынша «Азаматтарға арналған үкімет» мемлекеттік кор­порациясы жүргізуші куәлігін беру бойынша теориялық емти­хан өткізу функциясын өзіне алу жөнінде «Ұлттық тестілеу орта­лы­ғы» республикалық мемлекет­тік кәсіпорнына және Мемлекет­тік қызмет істері агенттігіне тиісті ұсыныс жолдапты. Өйткені атал­ған орталық барлық оқушыдан ұлт­тық бірыңғай тестілеу қа­был­дайды, педагогтерді де тестілейді. Ен­деше автомектептерді бітірген­дердің теориялық бі­лім­дерінің тереңдігін не таяздығын тек­серу де оған қиынға түспес еді. 

Алайда бұл бастаманы әзірге агент­тік қолдамай тұрғаны белгілі бол­ды. Мемлекеттік қызмет істе­рі агенттігінің ұстанымынша, қа­зіргі уақытта «Жүргізуші куә­лік­терін беру» мемлекеттік қыз­ме­тін бір ғана құрылым – МХҚО бе­­реді. Теориялық және прак­ти­ка­­­лық емтихандарды Қазақстан мен­ шетел (Ресейдің) азаматтары сон­да штаттық режимде тап­сы­рады. 

«Тиісінше, бұл мемлекеттік қыз­меттің бір бөлігін өзге ме­ке­ме­ге беру азаматтарды бірнеше ұйым­ға жүгіруге мәжбүр етеді. Адам­дар алдымен мамандан­ды­рыл­ған ХҚО-ға жүгінеді, кейін тес­тілеуді өткізетін ұйымға жо­лы­­­ғады, содан соң қайтадан МХҚО-ға практикалық емтихан тап­сыру үшін баруы қажет бола­ды», – деген түсініктеме берді агенттік.

Сонымен қатар Ғылым және жо­ғары білім министрлігінің «Ұлт­тық тестілеу орталығы» ҰБТ сияқты тестілеулерді маусымдық си­патта (жылына 4 рет) өткізетіні атап өтілді. Ал жүргізуші атан­ғысы келетіндерді тестілеу – жыл он екі ай, күн сайынғы режимде жүретін сынақ. Мұның сыртында елді тұтас қамтитын ҰБТ нау­қан­дарын өткізу кезінде орталық сүр­лігіске түсіп, тестілеудің басқа түр­­леріне мойын бұра алмай қа­ла­ды екен. 2024 жылы ҰБТ-ға 180 мыңнан астам талапкер қа­тыс­қан. Олай болса, орталықтың шта­­тын күрт ұлғайтуға тура ке­леді. 

Әйтсе де, депутаттар мен Цифр­лық даму министрлігі қол­даған бұл бастама Үкіметте ары қарай талқыланады және жүргізу­шілерді даярлау саласында қолға алынған реформаның бір кірпіші болып қалануы мүмкіндігін жоқ­қа шығаруға болмайды. Мысалға, ол құзыретті өзіне алуға полицей­лер белсеніп отыр. Ішкі істер ми­нистрлігінің Әкімшілік поли­ция комитеті жүргізуші куәлігін беру­ге арналған теориялық емти­хан өткізу функциясын уәкілетті органға кері қайтару бойынша ұсы­ныс көтерді. Үкімет тарап­тар­дың дәйектемелерін негізге алып, бұл мәселені бірлесіп шешу қажет бо­латынын хабарлады. 

Автодромдар неге аянышты халде?

Мамандандырылған ХҚО-лардың ең бір талмау тұ­сы, осал жері – автодромдар бо­­­­лып қалды. Жуырда «Азамат­тар­ға арналған үкімет» журна­лис­терге бейнежазба таратып, онда прак­тикалық емтихан тапсы­ру­шы кей азаматтың «автоцон» ма­шиналарын қалай қирата­ты­нын көрсетті. Курсанттар жол бел­гілерін, бағдаршамды, кедер­гі­лерді соғады, бордюрден «қар­ғып», қоршауларды бұзып өтеді. Бұл да автомектептен тым нашар дайындалған кандидаттар шыға­ты­нын паш етеді. 

Цифрлық даму министрі Ж.Мә­­диев автодромдарда жол апа­ты жиі болып, машиналары жаппай бұзылатынын растады. Бұ­ған қоса, елде автодромдар жет­пейді. Республика бойынша 105 мамандандырылған ХҚКО мен секторы жұмыс істейді, алай­да тек облыс орталықтары мен үш ме­гаполисте 26 «автоцон» ғана ав­тодромға ие. Бірақ бұлар да проб­лемадан бас көтере алмайды. Министр тиісті қаржыландыру болғанда, жаңа автодромдарды қуана-қуана ашатынына екпін түсірді.

– Қаржыландырудың жет­кі­лік­сіздігі салдарынан мемлекеттік кор­порация амалсыз, жергілікті әкім­діктермен, жеке инвес­тор­лар­­мен автодромдар салу мәсе­ле­сін қарастырып жатыр. 2023 жы­­лы Алматы облысының Қара­сай ауданында, жалпы аумағы 40 сот­тық жер учаскесінде жаңа автод­ром, ал 2024 жылы Шым­кент және Өскеменде жеке ин­весторлар қолдауымен автодром­дар салынды. 1 ғана автодромды салу шамамен 720 миллион тен­ге­ні қажет етеді, – деді Жаслан Ха­сенұлы.

Мамандардың айтуынша, бұ­ған жер учаскесін алу және ин­женерлік-коммуникациялық инф­рақұрылыммен жабдықтау, ав­томатты құрылғыларды, жаб­дықтарды сатып алу және басқа шығындарын қосса, бір автод­ром­ның шығыны миллиардтан асып кетуі мүмкін.

Алайда корпорацияда авто­мат­тандырылған жүйені сатып алу­ға қаржының жоқтығы кесі­рі­нен, осы жаңа салынған автод­ром­дар да толық көлемде жұмыс іс­тей алмай тұрған көрінеді. Олар­ды толыққанды іске қосу үшін, министрдің түсіндіруінше, емтихан барысында алынған мә­ліметтерді түзетуге жол бер­мей­тін, әрбір сынақ жаттығуын және жалпы емтихан нәтижелерін әділ тіркейтін автоматтандырылған жүйе орнатылуы қажет. Оған әзірге қаржы жоқ көрінеді. 

Бұдан бөлек, 1 автодром үшін қажет практикалық ем­тиханды бақылау жүйесінің, бағ­дар­ла­малық қамтылымның құны 103 миллион теңгеден аса­ды. Ал автодромның әрбір ма­ши­насына орнатылатын GPS дат­чи­гін сатып алу 20 миллион тең­­ге­­д­ен көп қаражатты талап етеді.

Мемкорпорацияның ақпа­ра­тынша, бүгінде республика бойын­ша автодромдарда емтихан тап­сыруға арналған 273 автокөлік қал­ды. Оның 75-і кәсіпкерлерден жа­лға алынған. Автодромдарда он­шақты машина үнемі сынған күй­де жатады. «Емтихан тапсы­ру­шылардың тәжірибесінің азды­ғы, көліктердің тозуы автодромда жол-көлік оқиғаларына себеп болады, салдарынан көліктер жиі істен шығады», – деді министр.

Қалай болғанда, елде жүр­гізу­шілерді даярлау сапасы мен са­ла­сын жетілдіру бағытында кезекті ре­форма жүргізіліп жатыр. Мә­се­лен, Мәжіліс депутаттары әзір­ле­ген заң жобаларына сәйкес, бір жыл ішінде 10-нан көп айыппұл жи­наған жүргізушілердің жүргізу куәлігін уақытша тартып алып, ав­томектепте оқуға, емти­хан­дар­дан қайта өтуге жіберу ұсынылған. Осы және басқа жаңашылдықтар не нәтиже мен қайтарым әкеле­ті­нін өмір мен тәжірибе көрсетеді.

Айхан ШӘРІП