Ауқатты адамдардың аузы асқа жарымаған кедей көрініп, байлығын жасырып, мемлекеттен көмек алуы – алаяқтықтың бір түрі болса керек.
Жылаған жарлы емес, жұтаған жарлы
1,071
оқылды

Тапқаны тамағына, жұтқаны жұмырығына жетпей жүрген отбасыларға арналған жәрдемді жолай жырып әкету арға, адамгершілікке қайшы. Мемлекет мұны құптай алмайды. Сондықтан атаулы әлеуметтік көмек тағайындау қағидалары өзгеріп жатыр. Енді ол Президент тапсырмасымен тек  мұқтаждарға беріледі. Алушылардың қаржылық жағдайы қатаң тексеріледі. Реформа аясында қандай жаңашылдықтар өмірге жолдама алмақ?

Кедей көрінген бай арсыз...

Елімізде атаулы әлеуметтік көмек (АӘК) 2002 жылдан тағайындала бастады. Содан бергі 20 жылдан астам уақыт ішінде бұл тетік талай рет жетілдірілді. Оны бірде ай сайын, бірде тоқсан сайын төлеу тәсілі сыналды. Бүгінде классикалық моделіне, яғни тоқсанда бір рет көмек ұсыну үлгісіне қайта оралды.

Өзгерістер аясында 2020 жылы кепіл­ден­дірілген әлеуметтік топтама (КӘТ) ен­гізіліп, жағдайы төмен отбасылардың ба­ла­ларына деп азық-түлік, гигиена және тұр­мыстық химия тауарлары таратыла бастады. Бірақ ата-аналардың бір тобы тегін берген тауарды ризалықпен қабылдау орнына таңдаумен және ассортиментін әлеуметтік желіде ашықтан-ашық сынаумен әуестеніп кетті. Содан Үкімет былтыр КӘТ-ті де ақша­лай беруге ауысты. 1-6 жас аралығындағы әр балаға 1,5 АЕК көлемінде ай сайынғы қос­ымша төлем бер­іл­еді. 2025 жылғы үш айда АӘК алу­шылар қатарынан мектеп жасы­на дейінгі 65 мың балаға 1,1 млрд теңге берілді.

Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің түсіндіруінше, атаулы әлеу­меттік көмек жүйесін түбегейлі ре­фор­малайтын кез жетті. Себебі оны ер­ін­бегеннің, ебін тап­қанның бәрі алатынды шығарды. Мысалы, 2019 жылы АӘК 2,5 миллион адамға және 485 мың отбасына тағайындалыпты. Осы ақшалай жәрдемді алу үшін көзбояушылықпен ажырасатындар көбейген. Сондай-ақ мемлекеттен 1,5 миллион теңгедей АӘК ал­ғандар арасында зәулім коттеджде тұра­тындар, қымбат көлігі барлар, тіпті бизнес жүргізетіндер әшкереленді.

Сондықтан 2020 жылдан бері әр өңірде арнайы учаскелік комиссия құрылды. Оның міндетіне көмек алушының үйіне «ре­ви­зор­лық» тексеріспен барып, отбасы­ның шынайы әлеуметтік ахуалын анықтау кірді. Тек бір  жылда комиссиялар заңсыз түрде тағайындалған АӘК-ті алып келген 73 мыңнан астам бай адамды анықтаған!

Өзгелерінің де бұл көмекке қол жеткізу шарты қатаңдатылды. Мысалы, АӘК та­ғайындау талабы бойынша кедей от­басы­лардың еңбекке жарамды мүшелерінен екі қолға бір күрек табу немесе мемлекет ұсынған жұмысқа орналасу талап етілетіні мәлім. Ал үйде бала баққан ата-аналарға перзенті 7 жасқа толғанша тиіспейтін. Жаңа­шылдықтар аясында бала күтімімен отырған ана не әкеден енді бала 7 емес, 3 жасқа толса болды, жұмысқа тұруын талап ете бастайды. 

Тәртіптің күшейтілуі, талаптың қатай­тылуы нәтиже берді. Еңбекминінің де­ре­гін­ше, 2024 жылы АӘК 78,1 мың от­ба­сын­дағы 413,7 мың адамға та­ғай­ын­дал­ған. Оларға бюджеттен 39,5 млрд теңге бағыт­тал­ды. Биыл АӘК алушылар санаты тағы екі еседей кеміді. Министр­ліктің мәлі­мет­інше, 2025 жылғы 1 сәуірдегі жағдай бой­ын­ша 40 мың отбасындағы 214,3 мың адам­ға ғана атаулы әлеуметтік көмек та­ға­йындалды. Оларға биылғы бірін­ші тоқ­санда 8,1 млрд теңге аударылды. Әр отбасына орта есеппен 202,5 мың теңгеден келді. 

Фото – еріккеннің ермегі емес

Биыл АӘК жүйесі реформалану үстінде. Учаскелік комиссиялардың АӘК алудан үміт­кердің әл-ауқатын тексеру мерзімі 3-тен 7 күнге ұзартылды, комиссия құрамы 5-тен 7 мүшеге дейін артты. Кандидат отбасының көмекке мұқтаждығын анық­тайтын арнайы өлшемшарттар әзірленді. 

– Былтырғы шілдеде бір топ адам топырлап келіп, есік қағып тұр. Ашсам: «Учаскелік комиссиямыз, АӘК бойынша тексеруге келдік!», – дейді. Жай әңгіме­ле­сетін шығар деп ішке кіргізсем, үй ішін, жаңа теледидарды, диванды, басқасын тырсылдатып, суретке түсіре бастады. Арсыз екен өздері. Мен фотоға түсіруге рұқсат ет­кен жоқпын. Заң бойынша менің келісімімсіз фото, бейнежазбаға тіркеуге құ­қығы жоқ. Бәрін дереу үйден қуып шық­тым. Соған ашуланды ма, АӘК төл­еу­ді тоқтатып таста­ды, – дейді Кузнецова есімді шағымданушы. 

Енді үміткерлер дүние-мүлкін фотоға түсіру үшін келген комиссия мүшелерін тырқыратып қуып шыға алмайды. Бұл енді АӘК тағайындау үшін қажетті шарт­тардың бірі. 

«Мемлекеттік қолдауға шын мәнінде мұқтаж азаматтарды анықтау мақсатында өтініш берушінің материалдық жағдайына зерттеу жүргізіледі. Оның барысында учас­келік комиссия мүшелері арнайы мо­бильді қосымша арқылы фотофиксация­лауды жүргізеді. Соның нәтижелері бойын­­ша өтініш берушінің материалдық жағ­­дайы туралы тексеру актісі жасалады және аталған отбасының АӘК-ке мұқтаж­дығы немесе мұқтаж еместігі туралы қоры­­тынды дайындалады», – деп хабар­ла­ды Еңбек және халықты әлеуметтік қор­ғау министрлігі. 

Материалдық жағдайды тексеру және фотоға түсіру өтініш берушінің көзінше, ол болмаған жағдайда – отбасының кә­ме­летке толған, әрекетке қабілетті мүше­лерінің біреуінің қатысуымен жүзеге асыр­ылады. АӘК-тен үміткер (ол үйінде болмаса, кәмелетке толған баласы) өз отбасының әл-ауқатын, дүние-мүлкін фо­то­тіркетуден бас тартса, хаттама тол­тыр­ылады. Бұл жайт отбасының матер­иалдық жағдайы туралы актіге тіркеледі және АӘК тағайындаудан бас тартуға негіз болуы мүмкін. 

Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау вице-министрі Олжас Анафиннің айту­ынша, биылғы 2025 жылы материалдық жағ­дайды зерттеу негізінде отбасылардың АӘК-ке мұқтаждығы туралы қорытынды шығаратын учаскелік комиссиялардың қызметі цифрландырылып жатыр. 

– Бұл комиссиялар үшін FSM Social атты мобильді қосымша жасалды. Оның көме­гімен біз АӘК-ке кандидаттың гео­лока­циясын, тұрғылықты жерін анықтай­мыз. Шешім де жедел қабылданады, қоры­тынды шығару рәсімін оңайлатады. Зерттеу жүргізу және шешім шығару кезінде сыбайлас жемқорлықтың алдын алуға септеседі, өйткені барлығын қос­ымшаға түсірілген фотодан көруге болады, ол фото редакцияланбайды, – деді вице-министр.  

Мобильді қосымша пилоттық режимде былтыр Қонаев қаласында сыналды. 2025 жылғы қаңтардан FSM Social қосымшасын бүкіл ел бойынша енгізіп жатыр. Комис­сия­лар тек үй ішін емес, үміткердің өзге де мүлкін, мысалы, ауласын, бақшасын, саяжайын, жер учаскесін, қорасындағы малы мен құсын да тіркейді. 

Мемлекет шығысы шектеуліге жақ

Жасыратыны жоқ, қараша үйде тұрып-ақ байша шалқып өмір сүруге, елдегі және әлемдегі қымбат курорттарда дем­алуға, жинағын өзге адамның атына ашыл­ған салымда ұстауға, кейін оны «қар­ыз алдым» деп қайтаруға болады. Із­денсе, схемасы көп. Президенттің тап­сырмасымен реформа аясында АӘК тағайындау үшін бұдан былай оған да жан-жақты зерттеу жүргізіліп, қо­мақты досье жиналады. Мысалы, үміт­кердің от­басы мүшелерінің әрқайсысының кірісі ғана емес, шығысы да тексеріледі. 

Осы мақсатта Еңбекмині «Премьер-Министрдің орынбасары – Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрінің 2023 жылғы 21 маусымдағы «Мемлекеттік атаулы әлеуметтік көмекті тағайындау және төлеу қағидаларын бекіту туралы» №227 бұйрығына өзгерістер енгізу туралы» жаңа бұй­рық жобасын әзірледі. Ведомство оны қа­былдаудың алғашқы нәтижелері 2025 жыл­ғы желтоқсанда күтілетінін хабарлады.

«Құжат Мемлекет басшысының 2024 жылғы 7 ақпанда және 2025 жылғы 28 қаң­тарда өткен Үкіметтің кеңейтілген отыр­ыстарында берген, өтініш иелерінің жиынтық кірістері мен шығыстарын айқындау туралы тапсырмасын орындау мақсатында әзірленді. Құжатқа сәйкес, АӘК алудан үміткер келіскен жағдайда шығыс операциялары, банктік шоттардағы, банктік қарыздардағы, микрокредиттегі, жинақ салымындағы, депозиттегі қара­жаттар қозғалысы туралы мәліметтер алы­на­ды», – деп түсіндірді министрлік. 

Мұндағы мақсат – жиынтық кірістер мен шығыстарын салыстыра отырып, АӘК-ке шын мәнінде мұқтаж азаматтарды айқындау. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Светлана Жақыпованың мәліметінше, Президенттің тапсырмасын іске асыру үшін Еңбекмині азаматтардың жиынтық кірістері мен шығыстарын айқындай отырып, АӘК көрсетудің бизнес-процесін трансформациялау тетігін әзірледі.

– Министрлік мүдделі органдармен бірлесіп қазақстандықтардың негізгі шығыстарын есепке алу және верифи­ка­ция­лау тетігін пысықтап жатыр. Бұл нақ­ты мұқтаж азаматтарды анықтауға және оларды мемлекеттің нысаналы қол­дауына мүмкіндік береді. Мұнда аза­маттың жыл­жымайтын мүлікті, машинаны сатып алуы, ақылы оқуға түсуі, ақылы қосымша білім қызметін тұтынуы, демалыс пен ойын-сауыққа, сауықтыруға, жиһаз, тұрмыстық техника заттарын сатып алуға шығындалуы, кредиттерді өтеуі және басқа негізгі шығыс­тары ескеріледі, – деді министр. 

Шенеуніктердің тұжырымдауынша, тапқан-таянғаны күнделікті тірлігіне жетпейтін ыңыршағы шыққан кедей отбасылар мұндай шығыстарға бара алмас еді. Азаматтардың шығыстары туралы мәлі­меттерді алу үшін Өнеркәсіп және құрылыс, Цифрлық даму, Денсаулық сақ­тау, Оқу-ағарту, Ғылым министрліктері­нің, Ұлттық банктің және басқа жауапты, құзырлы органдардың ақпараттық жүйелерін интеграциялау қарастырылған. 

Олжас Анафиннің айтуынша, Пре­зиденттің тапсырмасын орындау үшін Әлеу­мет­тік кодекске түзетулер әзірленді. Ол бойынша АӘК тағайындау кезінде аза­маттардың тұрғын үйді, жеңіл автокөлік­ті сатып алуы, ипотеканы қоспағанда, банк­тік қарыздар мен микрокредиттер ресімдеуі, банктік шоттары бойынша от­басы­ның әрбір мүшесіне айына кедейлік шегінен асатын шығыс операцияларының болуы және депозиті тексеріледі. Банктер­ден үміткердің және оның отбасы мүше­лері­нің кірістері мен шығыстары туралы мәліметтер алу алгоритмі дайындалды.

Парламентке шағымданған Төлегенова есімді үш баланың жалғызілікті анасының айтуынша, күтіміндегі ақсақал дүние салғаннан кейін өздері тұрып жатқан ескі үй мұрагерлікпен соған көшіпті. Комиссия мұны «жаңа баспана иелену» деп танып, көмектен айырған екен. Бұлай асыра сілтеуге жол бермеу үшін жүйе жетілгені, кемшілік жойылғаны жөн.

Айхан ШӘРІП