Биылғы басты оқиғаның бірі – «Заң мен тәртіп» қағидаты аясында көліктің бір түрінің иелерін тәртіпке келтіру болғалы тұр.
Жуас мопедші жолға жайлы
315
оқылды

Бұрын мопедтер елге велосипед сияқты тауар ретінде тасылды, енді «механикалық көлік құралына» теңестірілді. Сәуірдің басында мопедтерді тіркеу тәмамдалды. Тіркеліп үлгермегені тәркіленбек. Содан мопедті жалға беретін орындар жабыла бастады. Салада өзге де өзгерістер болып жатыр. 

«Жол жүрісі туралы» заңына тү­зетулердің қабылданғанына жар­ты жыл өтті. «Кейбір заңна­ма­лық актілерге жекелеген көлік құ­ралдары түрлерінің жүруін ұйым­дастыру және жол қауіп­сіз­дігін цифрландыру мәселелері бойын­ша өзгерістер мен толық­тыру­лар енгізу туралы» жаңа заңға Мем­лекет басшысы 2024 жылғы 3 қа­занда қол қойды. 

Алайда оның кейбір бабы, со­ның ішінде мопедтерге қатыстысы тек 6 айдан кейін қолданысқа ен­гізіледі деп бекітілді. Құзырлы ор­­гандар, кәсіпкерлер және мопед ие­леріне дайындалуы үшін беріл­ген осы өтпелі кезең аяқталды, жаңа заң толыққанды күшіне еніп отыр. Автосарапшы Владимир Чер­ка­шин бұл өзгерістерді біраз жыл бұрын қолға алу қажет еді, «еш­тен кеш жақсы» де­ген. 

Ол қарау тірлігі үшін автокөлік жүр­гізу құқығынан айырылған адам­дардың мопедке ауысып ал­ғанын, сөйтіп жолдағы тәр­тіп­сіз­ді­гін ары қа­рай жалғастырғанын еске сал­ды. Кесірлі тәжірибеге тоқтау са­лын­бақ.

– Мопедшілер үнемі әлде­қай­да асығады да жүреді. Жол қоз­ға­лы­сының өзге қатысушыларын жол-көлік оқиғасына арандатады. Тіп­ті, кептелісте тұрғанда араға ки­лігіп, не машинаңды жырып, сы­зып тастайды, не айнаңды, ша­мыңды бұзып кетеді. Бұл қаре­кет­терінің «бейкүнәсі» ғана! Ано­ним­ділік жауапсыздық пен бассыздық ту­ғызады. Нөмірлік белгісі бол­ма­ған­дықтан, бетін шлеммен жауып ал­ғандықтан оның кім екенін де, кімге айып тағарыңды да білмей­сің. Көшеде келе жатқанда, кейде «қай жерден мопед атып шығады» деп қорқасың. Енді «жолдардағы лаң­кестікке» тосқауыл қойыла бас­тайды, – деді автосарапшы.

Ол Қазақстанда мопедшілерді ав­­токөлік иелерімен теңестіргенін қоштайтынын жеткізді. Соның нәтижесінде жол жүрісінің барлық қа­тысушысының құқығы тең, демек, қоқаңдауы кем болады. 

Сонымен, 2025 жылғы 5 сәуір­ден бастап, елімізде мопед­тер­ді тір­кеусіз пайдалануға тыйым кү­шіне енді. Оларға кез келген көлік тү­рі қатарлы мемлекеттік тіркеудің нө­мірлік белгісін алуға тура ке­леді. Нәтижесінде, автобазарлар мен салондарда нөмірлік белгісі бе­кітілген жаңа мопедтер сатыла бас­тады. Ресми түрде көлік құра­лына теңестірілгендіктен, мопед­тер­ді міндетті түрде техникалық байқаудан өткізу қажет болады. Ен­деше жүріп келе жатып, орта­сынан опырылып, қақ бөлініп қа­­­­­латыны немесе дөңгелегі ұшып кететіні азаюға тиіс.

Жауапсыздықты жаза түзей ме?

Мопедтердің үлкен бөлігі қалаларда тамақ, тауар, сә­лемдеме жеткізу қызметіне тар­тылған. Сондықтан жеткізу сер­вис­теріне өз курьерлері арасында тиіс­ті түсініктеме жұмыстарын жүр­гізу жүктелді. Алматы қа­ла­сының Полиция департаментінің өкілі, полиция подполковнигі Сә­кен Айнақұловтың айтуынша, жол қозғалысының толыққанды қа­тысушысы мәртебесін алған мо­пед жүргізушілері жауап­кер­ші­лік­тің де жүгін толық арқалайтын бо­лады. 

Өйткені С.Айнақұловтың ай­туын­ша, мопедшілердің бағдар­шам­ның тыйым салатын белгісін еле­мейтіні, бағдаршамның жасыл кө­зіне немесе «зебрамен» өткен жаяу жүргіншілерге жол бер­мей­тіні, оларды баса-көктей өтіп ке­ту­ге ұмтылатыны сияқты бұзушы­лық­тар көп кездеседі екен. Мұның сыр­тында, дарылдаған қатты ды­бысымен көшені басына көтеретін мо­педтердің түнгі тыныштықты бұ­затынына қатысты қала тұр­ғын­дарынан көп шағым түсетін кө­рі­неді. Сондықтан бұл көлік иелері ары қарай мұндай бассыз тірлік­терін тыйғаны жөн. 

Полиция мопедтердің қа­тысумен болған жол-кө­лік оқиғаларының (ЖКО) саны өс­кенін, бұл осы көлік түрінің жүр­гізушісіне ғана емес, жүргін­ші­лерге, жол қозғалысының өзге қа­тысушыларына да салмақты қауіп төндіретінін ескертті. Сон­дық­тан тәртіп сақшылары 6 сәуір­ден бері рейдтер мен профилак­ти­калық шаралар ұйымдастырып, кө­ше мен жолға шыққан мопедті тоқ­татып, тиісті құжаттарының бар-жоқтығын тексеруге көшті. 

Ішкі істер органдарының мә­лі­метінше, бір ғана Астанада сәуір айының 10 күнінде жол жүрісі қа­ғидаларын бұзған 356 мопедші ұсталды. 81 мопед тәркіленіп, ком­муналдық айып тұрағына қойылды. Көліктің бұл түрі ең көп са­налатын Алматыда сәуір айы­ның басынан бері, яғни қысқа уа­қыт ішінде жол қозғалысы ере­желеріне бағынбаған 609 мопед жүр­гізуші жауапкершілікке тар­тыл­ды. Олар негізінен Әкімшілік құ­қық бұзушылық кодексінің 590-бабының 2-тармағына сәй­кес, 10 АЕК (2025 жылы 39 320 тең­ге) айыппұл арқалады.

«Жол жүрісі қағидаларын ұс­тану, жолда мұқият болу, қауіпсіз ара-қашықтықты сақтау және қо­лайсыз ауа райы жағдайын ес­кере отырып жылдамдық режимін таң­дау қажеттігін мопед жүр­гізу­ші­лерінің есіне саламыз!» – деді елор­далық Полиция департаменті. Бұ­рын мопедшілер мұндай ескер­ту­ге құлақ аспайтын, жүре тың­дай­тын. Бүгінде ескеруге мәжбүр, әйтпесе айыппұл арқалап, «темір тұлпарынан» айырылады.

– Биылғы 5 сәуірде «Жол жү­рі­сі туралы» заңға және Әкімшілік құ­қық бұзушылық туралы кодекс­ке енгізілген өзгерістер қолда­ныс­қа енгізілді. Оған сәйкес, мопед ре­сми түрде механикалық көлік құралдарына теңестірілді. Яғни, мопедтер көлемі 50 текше см-ге дейін­гі іштен жану қозғалтқы­шы­мен немесе қуаты 4 кВт-қа дейінгі электрқозғалтқышымен жабдық­тал­ған көлік түріне жатады. Мо­пед­тер міндетті түрде тіркелуге тиіс. Оның иесі де көлік жүр­гізу­ші­леріне қойылатын талаптарға сай рәсімдерден өтуі қажет, – деді Астананың Полиция депар­та­мен­ті­нің Әкімшілік полиция бас­қар­масы бастығының орынбасары, по­лиция подполковнигі Махамбет Төлешов. 

5 сәуірден бастап мопедті заң­ды түрде басқару үшін адамда жүр­гізушінің А1 санатындағы құ­қығы болу керек. Егер А және В са­наты бар болса, онымен де мо­пед айдай алады. Сонымен қатар басты үш құжаты – мопедті поли­ция органдарында тіркегені, тех­никалық байқаудан өткені туралы құжат және сақтандыру полисі талап етіледі.

Тіркеу азаматтың тұрғылықты жері бойынша арнайы ХҚКО-да (автоцон) жүргізіледі. Ол үшін же­ке куәлік, мопедтің техникалық құжаты немесе сипаттамасы қа­жет. Одан кейін өтініш толтырып, мо­педті тексеруден өткізіп, мем­ле­кеттік баж салығын төлеу керек. Бұл талаптар барлық мопед иелері үшін міндетті.

Тәртіптің табыс кілті – түсіндіру

ІІМ мопедтерді міндетті тіркеу ту­ралы тұрғындарды ақпарат­тан­дыру үшін түсіндіру жұмыстарын жүр­гізіпті. Телеарналар мен әлеу­мет­тік желілер арқылы репор­таж­дар мен бейнероликтер таратылды. Олар сондай-ақ қалалардың кө­ше-жол желісіндегі LED экран­дар­да, арнайы ХҚКО мен полиция басқармаларының ғимарат­тарын­да, сондай-ақ әлеуметтік желіде жә­не үй чаттарында көрсетілді. 

1414 call-орталығы арқылы жүз­деген мың SMS-хабарлама жі­берілген. Тіркеу алгоритмін тү­сін­ді­ретін брошюралар әзірленіп, мо­пед сатылатын және жалға бе­рі­летін жерлерде таратылды. Ше­ринг компанияларына жалға бе­рі­летін мопедтерін тіркеу қажетті­лі­гі туралы хабарламалар жібері­ліп, олардың міндеттері түсіндіріл­ді.

– Тіркеу бойынша оң үрдісті бай­қап отырмыз. Бірақ әлі де бол­са талаптарды білмейтін немесе тіркеуді кейінге қалдырып жүрген азаматтар жетерлік. Тіркеу мін­детті екенін ескертеміз. Ол бол­ма­ған жағдайда заң аясында жауап­кер­шілік қарастырылған, – деді М.Төлешов. Оның айтуынша, Әкім­шілік кодекске енгізілген жаңа өзгерістерге сай, тіркелмеген көлікті басқару, жүргізуші куә­лі­гінің немесе сақтандыру полисінің бол­мауы – әкімшілік жауапкер­ші­лік­ке және айыппұлға, тіпті уа­қыт­ша тәркілеуге соқтырады. 

Осының алдында Ішкі істер ми­нистрінің орынбасары Игорь Ле­пеха тіркелмеген мопедтің бар­лығы айыппұл тұрағына жолдана­ты­нын мәлімдеді. Мопед иесі өзі­нен талап етілетін барлық құ­жа­­тына қол жеткізген соң ғана ке­рі қайтарып, жолда еркін жүріп-тұра алады.

Қалай болғанда, мемлекет бұл қа­таң шараларға мәжбүрліктен бар­ды. Ресми мәлімет бойынша, 2025 жылы да жол апаттарының са­ны күрт өскен. Қазақстандық жол­дар, көшелер барған сайын қауіп­ті бола түсті. Кейінгі дерек­тер, әсіресе қалаларда ұсақ соқтығыстан бас­тап, жантүршігерлік апаттарға дейінгі ЖКО санының тұрақты түрде өсіп бара жатқанын көрсетті. Оның себебі сан алуан: жүргізу­ші­лердің салғырттығы, жол жүрісі қа­ғи­даларын қасақана бұзуы, қо­лай­сыз ауа райы, жолдар сапасы, автомобильдер санының ары қарай артуы. 

Мысалы, 2024 жылы 31,6 мың­­дай жол-көлік оқи­ғасы тіркелді, бұл 2023 жылғыдан екі есе көп! Осы жағдайдың өзі мем­лекеттен пәрменді шаралар қабылдауды талап етеді. Сондай-ақ 2025 жылғы қаңтар-наурызда, бірінші тоқсанда ғана 6,3 мың жол апаты тіркелді. Бұл 2024 жылдың алғашқы үш айына қарағанда 1,5 еседен астамға жоғары! 

Жолдардағы онсыз да нашар­лаған ахуалды мопедтер ушықтыра түскен. Жыл басынан бері мо­пед­тердің қатысуымен 103 ЖКО тір­кел­ді. Тіркелмей қалғаны қан­ша­ма? 2024 жыл бойы мопедшілердің қатысуымен болған жол-көлік оқи­ғаларының саны 1,8 мыңнан асты. Ресми мәліметке сенсек, Қа­­­­­зақстанда жол апаттарының саны 2020 жылдан бері тоқтаусыз өсіп ке­леді. Атап айтқанда, 2020 жылы – 13 515, 2021 жылы – 13 940, 2022 жы­лы – 14 834, 2023 жылы – 15 886, 2024 жылы – 31 567 жол-көл­ік оқиғасы болды. 

Былтыр жалғыз Алматыда мо­пед­тердің қатысуымен 1 081 ЖКО болып, салдарынан 1 100-дей адам зардап шеккен, 17 адам қаза тап­қан. 2023 жылы қайғылы статис­ти­ка көрсеткіштері төмендеу бол­ған еді: 533 ЖКО, 535 адам зар­­­­­дап шекті, 16 адам мерт болды. Тиі­сінше, полиция қызмет­кер­ле­рі­нің назар аударуынша, мопедтер қатысатын жол апаты екі есеге ар­тып шыға келді. 

Мопед саны жөнінен көш бас­тап тұрған Алматыда 3 мыңдай мо­пед айыппұл тұрағында жатқан көрінеді. Сәуір айының басында тыйым күшіне енгелі бүкіл ел бойынша 20 мыңдай мопед қана тіркеуге тұрыпты. Сонымен бірге, сарапшылардың бағалауынша, еліміздің ең ірі мегаполисінде ғана 50 мыңға дейін мопед пайдаланы­лады. Олай болса, осы салада «Заң мен тәртіпті» орнату үшін әлі де бі­раз уақыт, күш-жігер, тегеурінді те­тіктер мен пәрменді қимылдар қа­жет болмақ.

Елдос СЕНБАЙ