Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметінше, қазіргі таңда Ұлттық кәсіби классификаторда (ҰКК) 1274 мамандық тобы және 12 185 мамандық пен қызмет түрі тіркелген екен.
Ұлттық статистика бюросы былтыр елімізде еңбекке қабілетті шамамен 9,6 млн адам бар деген статистика ұсынды. Соның ішінде қазіргі уақытта 2 млн 300 мың адам жұмысшы мамандығы бойынша жұмыс істейді. Олар – негізінен экономиканың өндірістік қуатын арттырушы басты күш. Сондықтан олардың заманауи еңбек дағдыларын, кәсіби біліктілігі мен интеллектуалдық әлеуеттін, цифрлық сауаттылықты және жеке құзыреттілік деңгейін үздіксіз жетілдіріп отыру заман талабы саналады. Бұл алдымен елдегі адам капиталын дамыту, еңбек өнімділігінің сапасын арттыру үшін қажет
Ал еңбек өнімділігінің артуы үшін мемлекет еңбек адамының әлеуметтік қорғалуы мен өмір сүру сапасының жақсаруы бағытында да бірқатар әлеуметтік жобаны жүзеге асырып жатыр. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметінше, 2025 жылы халық алдындағы әлеуметтік міндеттемелерді орындау үшін 6 трлн 108 млрд теңгеден астам қаржы көзделген, алушылар саны – шамамен 5 миллионға жуық адам. Республикалық бюджеттен бөлінетін бұл қаржы 42 түрлі әлеуметтік төлемді қамтиды, бұл 2024 жылғы шығыстардан 14 пайызға немесе 748,7 млрд теңгеге артық.
Дегенмен әлеуметтік төлемдер көбіне әлеуметтік осал топтарға беріледі де, көбіне жұмыс істейтін еңбек адамының өмір сүру сапасы, әлеуметтік-тұрмысы туралы айтыла бермейді. Әлеуметтік салаға бөлінетін бюджет қаржысы жыл сайын еселеп артқанымен, елдегі әлеуметтік проблемалар әлі де шешімін таппай, күрделене түскен. Ұлттық статистика бюросы ұсынған дерекке сүйенсек, 2024 жылдың II тоқсанында табысы ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен халықтың үлесі (кедейлік деңгейі) 5,1% құрады. Сәйкесінше, 1 млн-нан астам адамның табысы ең төменгі күнкөріс деңгейінен аз және 1 млн-нан астам қазақстандық баспана мен азық-түлік алуға айлық табысынан 2 есе артық қаражат жұмсап отыр.
Қаржы сарапшысы Гүлнұр Нұрланқызы ел халқының табысы ішіп-жемнен аспай отырғанын, қаржылық жағдайы аса мәз емес екенін, 2,9 млн адам кедейлік шегінде өмір сүріп жатқанын айтты.
– Зерттеуге сәйкес, Қазақстанда халықтың кедейлік шегінде өмір сүріп жатса, Дүниежүзілік банктің сараптамасына қарасақ, 14,6% қазақстандық кедейлікте өмір сүріп жатыр. Бұл – 2,9 млн адам. Қазақстанның ішкі есептеуі мен Дүниежүзілік банктің есептеуінде неге мұндай айырмашылық бар? Өйткені Қазақстан 30 мың теңгеден төмен табысы бар, яғни ең төменгі күнкөріс деңгейінде бекітілген соманың 70%-ынан төмен табысы барларды санаса, ал Дүниежүзілік банк 150 доллардан төмен табысы бар, яғни 73 мың теңгеден төмен табысы барлардың барлығын осы санатқа жатқызды, осы себептен Дүниежүзілік банк 14,6%-ды көрсетіп отыр, – деді Г.Нұрланқызы.
Әлеуметтанушылар арасында «халық тапқанын азық-түлік сатып алуға ғана жұмсап отыр, кедей екенімізді Үкімет мойындамай отыр» деп жиі айтылады, бірақ нақты әлеуметтік зерттеулер кездеспейді. Біз «Қазақстанда жұмыс істейтін кедейлер мәселесі бар ма?» деп сұрағанымызда, Мәжіліс депутаты Мақсат Толықбай: «Әлі күнге дейін кедейлер саны 10 жыл бұрын қандай болса, (4,5 пайыз болса) әлі де сол көрсеткіш сақталып тұр. Өйткені біздегі статистиканың өзі өтірік. Кеше ғана медицина сақтандыру қорына тіркеле алмай, ақша аудара алмай отырған 3,5 млн адам бар екені анықталды, яғни ол қайдан шықты?» – деді.
Депутаттың айтуынша, біз әлеуметтік мемлекетпіз, бізде жиналған бүкіл салықтың жартысы шәкіртақыға, айлыққа, әлеуметтік төлемдерге кетіп жатыр.
– Ішкі жалпы өнім көбейгенімен, халықтың күнделікті тіршілігінде, өмір сүруінде әлі сезілмей жатыр. Оның себебі – қымбатшылық, қымбатшылықты тоқтата алмаймыз, біздегі үлкен мәселе – халықтың табысын көтеру керек, – деді ол.
Осы орайда «Елдегі ең төменгі жалақы қазіргі өмір сүру деңгейіне сай ма?» деген сұрақ туындайды.
– Бізде төменгі жалақы – 85 мың теңге, бұл өмір сүру деңгейіне сай деп айта алмаймыз. Бірақ бұл 85 мың – кәсіпкерлерге қойылатын ең төменгі бір шек. Яғни, осыдан төмен жалақы төлемейсің деген нақты мәселе. Бюджет немесе коммерциялық ұйымдар болсын, бұл дәстүр дүниежүзінде бар.
Егер бір адамның біздегі ең төменгі тұтыну себеті айына 50 мың теңге десек, отбасында бір адам жұмыс істейтін болса, әрине, ол мұқтаж отбасы екені анықталады. Сондықтан әлеуметтік жәрдемақы беріледі. Ал егер отбасында 2-3 адам жұмыс істейтін болса, 4-5 адамға күнкөріс себеті 50 мыңнан жоғары саналады да, бұл отбасы әр жұмысшы 85 мыңнан айлық алғанның өзінде кедей деп есептелмейді, – деді экономист Сапарбай Жубаев.
Еңбек бағаланса құнды
Біздіңше, жұмысшы мамандықтар жылында назар аударылуға тиіс мәселе бар болатын болса, ол экономиканың өндірістік қуатын арттырушы негізгі күш саналатын еңбек адамының өмір сүру сапасы қандай, олардың әлеуметтік-тұрмыстық қорғалуы, денсаулығы туралы сөз қозғалып жатыр ма, еңбек адамының еңсесі биік пе деген мәселе болуға тиіс еді. Алайда биылғы Жұмысшы мамандықтары жылында «Еңбектің наны тәтті» деп қажымай-талмай, дамылсыз адал жұмыс істеп жүрген еңбек адамының әлеуметтік-тұрмысы қандай, денсаулығы қорғалған ба, отбасы, балалары қаншалықты заман талабына сай өмір сүріп жатыр деген мәселелер төңірегінде сөз қозғалып жатқан жоқ.
Сарапшы Айбар Олжаевтың ойынша, «Жұмысшы мамандықтары жылы» дегенімізбен, нақты еңбек адамының портретін жалпы қоғам дұрыс түсіне алмады.
– Жұмысшы мамандықты тек қана жарнамалап, мамандыққа жастар келетіндей қылып жасау керек пе, әлде еңбек адамын дәріптеу керек пе немесе нақты еңбек адамының өмір сүру шартын жақсартуымыз керек пе? Егер еңбек адамының өмір сапасын жақсартуды қолға алып, нақты шартын жасайтын болсақ, оған қанша ақша керек, бюджетте ондай мүмкіндік бар ма – соны қарау керек. Шынын айтқанда, бюджетте ешқандай ақша жоқ, ондай мүмкіндік жоқ, – деді А.Олжаев.
Оның айтуынша, елімізде қазіргі негізгі күйіп тұрған мәселе – төлем қабілеттілігі мәселесі.
– Адамдар кедейлік шегінен шыға алмайтын екі шұңқыр бар. Біріншісі – азық-түліктің, екіншісі – коммуналдық төлемдердің қымбаттауы. Баға өскен сайын адамдардың тапқан табысы өзінің тұрмыстық минимумын өтеуге жетпей қалады. Бізге кедейлікті ресми мойындау керек. Содан кейін біз онымен күрес бағдарламасын жасай аламыз. Тіпті, халықаралық ұйымдардың белгілі бір көмегін тартуға, олардан белгілі бір көмек сұрауға да болады. Қазақстан халқы кедей, төлем қабілеттілігі күнкөрісіне жетпейді. Тұрмыстық кредит, кепілсіз кредиттер саны көбейген және оны қайтару проблемасы әлі де жоғары. Бізге кедейлікті зерттейтін әлеуметтік белгілі бір институт керек сияқты немесе қазіргі бар институттарды осы бағдарламаға жұмылдыру қажет. Кедейлікпен күрес бағдарламасын қабылдап, кім нақты кедей, аты-жөні, ЖСН-і – барлығын анықтап, адрестік көмек көрсетуге болады. Әлеуметтік осал топ деп емес, «Сіз үш жылдың ішінде кедейліктен құтыласыз» дегендей бағдарлама болса, нақты жеке адамдармен айналысатын, банкроттық процедурасынан өткізіп, қарыздарын жапқызып, оңалтып, ары қарай оның тұтыну себеті қандай, табысы соған сай келе ме – осының бәрін есептеп, белгілі бір адрестер арқылы адамды құтқарып жіберуге болады, – деді сарапшы.
Экономист Сапарбай Жобаевтың кедейлікпен күрес мәселесіндегі пікірі сәл басқаша өрбіді. Оның айтуынша, қазіргі күні қазақ тым ысырапшыл, тойшыл, үнемдеу дегенді мүлдем ұмытқан.
– Бүгінде жұмысшы санаты басқаша қаралады, әркім нарық заманында өзі үшін әрекет жасайды делінеді. Халықтың табысы тамағына жетпей жатса, өте оңай берілетін каспийред, микроқаржы ұйымдардан оңай онлайн кредит алып оны төлей алмаумен байланысты. Бірақ кейбір кездерде табысы барлардың өздері де ысырапшылдыққа жол беріп, тыраштанып, қолынан келмейтін той несиеге керек емес нәрселер алу оқиғасы кездеседі. Осы ысырапшылдық мәселесін көбірек теледидардан дін өкілдері, түсіндіріп, несиеге кірмеу, үнемдеу, Абай атамыз айтқандай, «бекер мал шашпауға әрекет жасау» мәселесі насихатталуы, дәріптелуі керек, – деді экономист.
Ал Мәжіліс депутаты Ерлан Саиров елдегі саяси реформалардың ең негізгі түпкі мақсаты – халықтың әлеуметтік деңгейін көтеру деп түсіндірді.
– Әлеуметтік деңгейді көтеру үшін бізге экономикалық реформалар жасау керек. Қазақстанның экономикасының негізгі проблемасы – бізде байлық жетеді, сол байлықты үлестірудің мәселесі бар. Яғни, мемлекет байлығы тең бөлінбейді. Қазіргі салық кодексінің логикасының өзі, сол олигархтардың салықтан жалтаруын болдырмау, міне осы реформадан кейін бізге жаңа өндірістік саясат реформасы керек. Өндірістік саясат реформасының негізгі өзегі біз шетелге шикізатты емес, дайын өнімді шығаратын елге айналуымыз керек. Сол кезде халықтың әлеуметтік жағдайы түзелетін болады, – деді Ерлан Саиров.
Сондай-ақ депутат елде жұмыс істейтін кедейлер мәселесі бар екенін, ол бюджеттің мәселесіне байланысты екенін айтты.
– Қазір бюджетте дефицит. Егер бюджеттің өсімі артатын болса, онда бұл мәселелердің барлығы шешіледі. Жұмыс істейтін, істемейтін кедейлердің барлығының артында тұрған мәселе еліміздегі ұлттық байлықтың әділетті түрде бөлінбеуі, егер ұлттық байлық әділетті түрде бөлінетін болса, онда кедейліктен арылатын боламыз. Біздің бүкіл жұмысымыз соған бағытталған, – деді ол.
P.S.
Қазақстанда жұмыс істейтін кедейлер мәселесі бар. Бірақ ол мойындалмайды және елдегі кедейлік шегін есептеуде еліміз Дүниежүзілік банк есебімен емес, мемлекеттің ішкі есептеуі бойынша анықтайды. Сондай-ақ мемлекет нақты жеке адамның неге кедей екенін анықтағаннан гөрі, жалпылама әлеуметтік осал топтың материалдық мәселелерін көбірек қарастырады және ұлттық байлықтың әділетті бөлінуінде кедергілер бар.
Тілекгүл ЕСДӘУЛЕТ