«Әр адам өз трагедиясын айтады» деген ұғым стендаптың терең философиясын сипаттайтындай.
Жансая Мұратбекқызы: Қазақша стендапта қыздар аз
544
оқылды

Комиктің айтқанына күлесің, бірақ ішіңнен: «Мен де осындай жағдайды бастан кешкенмін...» деп ойланып қаласың. Комиктер өз өмірлерінен алынған мысалдар арқылы қазақ қоғамының түйткілін, отбасындағы қысым, кедейлік, білім жүйесі, тіпті психологиялық жарақаттарды әзілмен жеткізеді. Әзіл арқылы трагедияны айту – оны жеңудің жолы. Бұл – стендаптың шын мәніндегі күші. Біз қазақша стендапта қыздардың үнін жеткізіп жүрген, комик Жансая Мұратбекқызымен сұхбаттастық. 

– Халық сізді ең алғаш блог арқылы та­ныды. Кейін стендапқа ауыстыңыз. Жал­пы, стендапқа қалай келдіңіз? Стен­дап-комик болу үшін адамға қандай қа­сиет­тер керек? 

– Халық мені ең алғаш блог арқылы емес, стендап арқылы таныды десем де бо­лады. 2018 жылы Salem Social Media ком­­паниясы ұйымдастырған халы­қ­ара­лық конкурсқа қатысып, қазақ тілінде стен­дап монолог оқығанмын. Ол бай­қау­­ға қатысушылардың барлығы орыс ті­лінде стендап айтты. Жалпы, қазақ қы­­зының стендап оқып, сахнаға шығуы кон­­курс үшін жаңалық болды. Сол жер­де бас жүлде иеленіп, 1 миллион теңге ұтып алдым. Содан кейін халық мені стен­дапер ретінде танып, әртүрлі стен­дап кештеріне қатысып жүрдім. 1-2 тү­сі­­­рілімге де қатыстым. Бірақ кейін қан­дай да бір себептермен бұл үрдіс тоқтап қал­ды. Ал маған өз қабілетімді әрі қарай шыңдап, тұрақты түрде стендаппен ай­налысу керек болды. Жолдасым Дидар екеу­міз Salem Social Media компа­ния­сын­да автор-сценарист болып жұмыс іс­те­дік. Жазған монологтарымды оқи­тын жер болмағандықтан, оларды вайн­ға арнадым. Яғни, әлеуметтік желіде вайн түсіріп жүрдім. Осылайша, менің бло­­гым жалғасын тауып кетті. Негізі, бәрі стендаптан басталған. Араға біраз уа­қыт салып, стендапқа жаңа леппен, дем­мен келдік. Жолдасым Дидар про­дю­­­­серлік етіп, Ғалымжан Жанықұлов, Нұр­­махан Мұқанұлы сияқты бірнеше до­­сымызбен бірігіп «Қазақша стендап» қоз­ғалысын бастадық. 

Мен стендапқа үлкен дайын­дық­пен кел­­ген жоқпын. Тек бір кон­­­курсқа қа­тысу арқылы, қазақша стен­дап­тың маңы­зын халық түсінгеннен кейін менің өнерім қолдау тапты. Salem Social Media ком­паниясы ұйымдастырған бай­қау­да елге танымал тұлғалар, продю­сер­лер, бло­герлер отырды. Олардың барлы­ғы орыс­ша стендап тыңдап үйреніп қал­ған ғой. Ал Тұрсынбек Қабатов аға­мыз­дың әзіл­дері монолог түрінде бол­ға­ны­мен, таза стендап деп айта алмаймыз. Сол жерде мен оқыған стендап жаңа ба­ғыт ретінде қол­дау тапты. 

Жалпы, стендап-комик болу үшін адам­ға әзіл айту қабілетінен бөлек әзілді қа­былдау дағдысы керек. Егер сен әзілді тү­сінбесең, оны көтере алмасаң, сенің ко­мик болуың мүмкін емес. Бәрімізді туа біткен талант деуге келмес. Бірақ сол әзіл­ді түсіну арқылы, автор-сценарист ре­тінде көптеген адаммен бір ортада жүріп араласқаннан кейін, «Жайдарман» жастар қозғалысына қатысқаннан кейін сол қабілет ұшталды. Одан кейінгі ко­мик­ке керек қасиет – табандылық. Стен­дапердің әзілі күлкілі болуы үшін ол бірнеше рет сценарий жазып, оны қай­та өңдеуден жалықпауы керек. Орта жол­да сынға сынып кетпегені абзал. Осы екі қасиет болмаса, комик болу екіталай. Кез келген адам оқыса, талпынса, ізден­се әзіл айта алады. 

Комиктің абыройын көтеретін – бірауыз сөз

– Стендап-комиктің шетелдегі және Қа­зақстандағы маңызында айырмашы­лық­тар бар ма? 

– Иә, бар. Бірінші – менталитет. Өйт­­кені шетелде, тіпті көршілес Ресей­дің өзінде әзілде шектеу жоқ. Ол жақта қара әзіл де, белден төмен әзілдер де бет­­ке тіке айтылады. Мүмкін, халықтың сұра­­нысы да сол шығар. Ал қазақша стен­­­дапта бәрібір мәдениетті сақтайсың. Артыңнан келе жатқан ұрпаққа, сені кө­ріп отырған көрерменге өнеге болу үшін «әзілдесем болды» деп ойыңа кел­генді айта алмайсың. Әр сөздің өз орны, сал­мағы бар. Жететін жері бар. Оны қа­былдайтын, қабылдамайтын адам бо­ла­ды. Қазір кез келген сөздің құдіреті әр­түр­лі жерге жеткізеді. Комиктің абы­ройын көтеретін де, түсіретін де бірауыз сөз. Сондықтан әзіл айтқанда мента­ли­те­­тімізге сай «ұятты» алға қойып немесе асыра сілтемей ойды орынды жеткізу маңыз­­ды. Еуропаға, шетелге еліктеп, өзі­­мізге жараспайтын ой айту керек емес. Қазақстанда әзілдің шекарасынан шы­ғып кетпеуге тырысамыз. Басқала­рын біл­меймін, бірақ мен осы принципті ұста­н­амын. 

– Стендапта көтеретін тақыры­быңыз­ды алдын ала продюсерлермен ақылдасып жа­засыздар ма? 

– Ешқандай комик тақырыпты про­дю­­сермен алдын ала ақылдаспайды. Өйт­кені бізде «өзін-өзі редакциялау» бар. Сол жерде, техникалық кештерде әзіл­дерімізді оқып, халықтың қошеметі мен реакциясынан «қай әзілдің ұтымды шық­қанын» өзіміз ескеріп отырамыз. Кей­де стендап концерт кезінде про­дю­сер­лер кімнің қай тақырыпта сөйлейтінін сұ­райды. Өйткені комиктардың тақы­рып­тары бірдей болып кетпеуі керек. Мы­­салы, үш комик Алматының кепте­лі­­сі туралы айтса, ол ешкімге қызық емес. Ал көбінде жалғыз қыз болған­дық­тан, менің көтеретін тақырыптарым жі­гіт­­термен бірдей болмайды. «Қазақша стен­­даптың» продюсері, жолдасым Ди­дар­­дан ұмытып кеткен идеяларым тура­лы ойын сұрап, кейде ақылдасамын. Бір­ақ толық құрамда концерт беретін бол­­сақ, өзіміз үшін Дидардың алдында әзі­лімді бір оқып аламын. 

– Қазақша аудиторияға қандай тақы­рып­тағы әзілдер өтеді?

– Қазақ аудиториясына кез келген та­қырыптағы әзілдер өтпейді. Өйткені кө­рерменнің талғамы жоғары. Екін­ші­ден, комик қиялынан туған оқиғаны ай­та алмайды. Себебі ол шындыққа жа­­­­­наспайды. Комик өз табиғатына сай емес әзіл айтса, оны халық та сезіп қоя­ды. Әр комиктің өз аудиториясы бар. Со­­­нысына сай стендапер өз тақыры­бын­да айтса, оны көрермендері жақсы көре­ді. Біреулер саяси әзілді, енді біреулер жастар, бойдақтар туралы әзілді жақсы тың­дайды. Менің аудиториям 25 жастан жо­ғары. Олар отбасы жайлы, ата-ана ту­ралы әзілдерді ұйып тыңдайды. Мен бой­дақтар туралы әзіл айтсам, ол көрер­мен­дерге қызық емес. Сондықтан әр ко­мик өз шама шарқына қарай, жүрген жо­лына, көрерменнің сұранысына сай әзіл­дейді. Мына тақырып аудиторияға өтеді деп тап басып айту мүмкін емес. Әр әзілдің өз тұтынушысы бар. 

– Жақында стендап концертпен Қа­зақ­станның қалаларына тур жасадыңыз­дар. Негізгі мақсат қандай? 

– Бұл – менің алғашқы жеке стендап кон­цертім. Адамдар көбірек көрсе екен де­ген ой болды. Себебі концертке екі жыл­дан астам дайындалдық. Әр мате­риалды бір­неше жыл жазып, әрбір сәтті ой­лас­тырып жүрдік. Концертті халық көзбен кө­ріп, стендапты сезінсе екен дедік. Әри­не, концерт қойғанда коммерциялық тұр­ғыда талап болатын шығар. Бірақ біз бірін­ші орынға оны қойған жоқпыз. Ба­сында Алматыда екі сеанс концерт өткі­зіп, кейін оны YouTube-қа жүктейміз деп ойлағанбыз. Бірақ басқа қаладағы кө­рер­мендер «біз де көргіміз келеді» деген­нен кейін ғана тур жайлы ойландық. Ха­лық сұрағаннан кейін шамамыз кел­ген­ше кішігірім тур жасап, концерт беріп қайттық. Өйткені өмірде мұндай кон­церттерден алатын әсер мүлдем бө­лек болады. Стендап концерттің кон­цеп­­­­­циясы да өзгеше. Өйткені халық театр кештеріне де, әншілердің концерт­теріне де барып жүр. Жасаймын деген адам­ға концерттің бағыты көп. Дегенмен мен бар күшімізді, ресурсымызды салған стендап концерт болғандықтан, бұл кеш­ті барлық өңірдегі көрерменім көрсе екен деп ниеттендім. Қазақстан қала­ларына жасаған турымыз ойдағыдай аяқ­талды. Көрермендерім «қайталаңыз­шы» деп те жатыр. Бірақ біз бұл концерт­тік бағдарламаны YouTube-қа жүктейміз. Алдағы уақытта мүмкін жаңа бағдарла­ма­мен концерт қоярмыз. 

Стендап күлдіре отырып, ой салады

– Бір сұхбатыңызда: «Шынымен от­басылы өмірден қорқатын адамдар бо­ла­ды. Мақсатым – ажырасудың алдын алып, отбасылық құндылықты дәріптеу» деп­сіз. Сонда елімізде ажырасудың көп­тігі­не не себеп? 

– Қазір ерлер мен әйелдер екіге бө­лі­ніп кетті. Бірімізді-біріміз түсінбей жүр­­міз. Айтқымыз келген ойды да екін­ші тарап естімеуі мүмкін. Сондықтан мен декреттегі әйелдердің мәселесін кө­бірек қозғауға тырысамын. Себебі тұр­мыстағы шаруадан шыға алмай жүр­ген аналардың қалауы, ойы ескерілсе еке­н деймін. Олар ұйқысыз түндер өткі­зіп, болашақ ел азаматтарын тәрбиелеп жүр. Екінің бірі әйелін қолдай алмайды. Сондықтан мен қасымда бірге жүріп, қолдау көрсеткен күйеуімді мысалға ала отырып, ер азаматтың да рөлін айтуға ты­рысамын. Екі адам бір-бірінің қа­лауын ескеріп, ең болмағанда «зияныңды тигізбей» сөзбен болсын демеу болуы керек. Кезінде біздің аналарымыз да бүкіл өмірін отбасына арнап, өздерін ұмы­тып кеткен. Сол себепті біз осы та­қырыпты қозғап, ажырасудың алдын ал­ғымыз келеді. Адамдар бір-бірін қол­дап, тыңдап, көмектесе алса екен деймін. Өйт­кені тұрмысқа шыққаннан кейін қыз баласы өмірінің соңына дейін бір бо­ла­тын серігін таңдайды. Ал ол өмір ол адам­­мен әдемі болуы керек. Мәнді болуы қажет. Статистика бойынша, ажы­­­­расудың себептері әртүрлі. Отбасы­лық қарым-қатынастан бөлек, адамның жеке таңдауларына байланысты да жұптар айырылысады. Дегенмен бірін-бірі қолдамай, сүреңсіз күн кешетіндер үшін менің мақсатым осы тақырыпты әзіл арқылы жеткізіп, мәселені ашу. Бір ер азаматтың ойын өзгерте алсам, мен үшін үлкен жеңіс. Немесе бір әйел «күйе­уім қолдап жүр екен ғой, неге түсінбе­ген­мін» десе, ол тағы бір жеңіс. Бір ғана тү­­­­сініспеушілікке бола отбасының ой­ран болуы, ортадағы баланың қиналуы жүректі ауыртатын мәселе.

Айта кету керек, менің мақсатым тек әйел­дерді қолдап, оларды азаматтарына қар­сы қою емес. Себебі менің де ағала­рым бар. Ерлер қауымына ешқандай жек­көрушілік жоқ. Біздің қоғам «қыздың қырық жаны бар» деп әйелді төзімді деп са­найды. Бірақ біздің де сынатын кез­дері­міз көп. 

– Қазақша стендапта неге қыздар аз? 

– Бұл сұрақ мені де мазалайды. Жауа­бын әлі таппадым. Мен қазір отба­сы жайлы айтып жүрсем, қазақша стен­дап­қа «жігіттер» туралы айтатын бойдақ қыз­­дар керек. Техникалық кештерге ке­­ліп, монолог оқыған қыздардың сағы сы­­нып жатады. Олар монологыма еш­кім­ді күлдіре алмадым деп ойлайды. Бір­ақ барлығымыз стендапты солай бас­тадық. Стендап көрерменге күлдіре оты­рып, ой салуы керек. Монологтың ба­сынан соңына дейін залды күлдіріп оты­рамын деу қателік. Комиктің айта­тын тақырыбы халықтың түйсігіне ой салса, ары қарай жұмысты жалғастыруға мотивация бар деген сөз. Ал әр жерден бір әзілді көшіріп, халықты құр күлдіре­мін деу дұрыс емес. Мен жүрген жерімде қыздарды стендап оқуға шақырамын. Бірақ олар табандылық танытып, халық­тың күлгенінен қысылмауы керек. Мы­са­лы, мен бойымдағы тұйықтықты жең­дім. Басында хейт болған кезде ме­нің де жүрегім ауырған. Бірақ иммунитет уақыт өте келе қалыптасады. Әр комик­тің өз стилі болса, әзілі көрерменнің жү­ре­гіне жетеді. Тағы бір фактор, біз қыз ба­ланы «орныңды біл, жыртыңдама, қат­ты күлме» деп шектеумен тәрбие­лей­міз. Сол ұяңдық қыздардың ортаға шы­ғып сөйлеуіне кедергі болады. Қазақша стен­дап енді дамып жатқандықтан, кез кел­ген адамға есігіміз ашық. 

– Әңгімеңізге рақмет!

Сұхбаттасқан 

Көктем ҚАРҚЫН