Елімізде Екінші дүниежүзілік соғысқа қатысқан майдангерлерден Түркістан облысында бар-жоғы сегізі ғана қалыпты. Солардың бірі – жасы жүзді алқымдаған Мырзахмет Жылысбаев.
Ғабдуллиннің жақсылығын көрген майдангер
812
оқылды

Мырзахмет ақсақал Қозымолдақта дү­ниеге келген. Бір жасқа толар-тол­маста әке­сі дүниеден озыпты, содан анасы Хат­ша жиырма жетісінде жесір қа­лып, Мыр­захметті жетелеп жүріп жет­кізіпті. Анасы Хат­ша туралы майданда жүр­­ген қай­ны­лары елге жазған хат­та­рын­да: «Жүр ме екен аман-есен шіркін Хатша, Жолында қара­маушы еді алтын жатса», – деп аман­дығын сұрайды екен. Осы өлең жолдарын айт­қан кезде Мырзахмет Жылысбаевтың қарлығыңқырап қалған дауысы қатты-қатты, көтеріңкі шықты. Ақсақалдың те­біренісінен анасына деген бала ма­хаб­батын, ананың жарына деген адалдығына де­ген құрметін, мақтаныш сезімін бай­қа­дым. Жүзге келсе де жүрегі әлі бала, қан­дай табиғаты таза азамат. Әр ананың пер­зенті осындай-ақ болсын. Тоғыз ай, то­ғыз күн көтерген анасына деген сағы­ны­шын, қимастығын Мырзахмет ақса­қалдың қартайғандағы бала сезімін, бала үнін ұғыну үшін анасына деген ерекше құрметін қасында отырып құлағыңмен тыңдау керек. Ақсақалдың дауыс ырғағы, үн тербелісі анасы туралы теңеуді айт­қан­да өзгеріп, жасарып сала берді. Көңіл күй құлпыруы деген осы болар. Анаға деген жү­ректі жарып шыққан құрметтен, қи­мастықтан, сағыныштан айнала жар­қы­рап сала берді. Хатша апамыздың отызға жет­пей жесір қалғанын, әкесінің төсегіне де­ген анасының адалдығын майдангер ұлы бағалап отыр. Шіркін, баланың бәрі осындай болса ғой... Не деген отбасындағы шыңырауды еңбек пен адалдық арқылы жеңген тағылымы мол үлгілі тәрбие. Тәр­бие болғанда қандай, ұлтымызға өнеге бо­лар тәрбие.

Әңгімеміз ары қарай жалғаса берді. Мыр­захмет Жылысбаев Қозымолдақтағы жеті жылдық мектепті бітірген соң егінге қа­рауыл, табельші, сауат ашу мектебінде мұ­ғалім болып жұмыс істеген. 1944 жыл­дың қазанында әскерге алынып, Чкалов қаласы маңындағы әскери полигонда жаттығып, майдан даласына аттанады. Бе­лоруссия майданында генерал-полков­ник Батовтың №92 автоатқыштар пол­кын­да соғысады. Дәл осы сәттер оның та­бандылығын көрсететін жауапты уақыт бо­латын. Барынша өршіл, намыс­шыл­ды­ғымен жаудың мықты тіректерін бұ­зып, көптеген селоларды азат етуге қатысты. Со­ғыстың соңғы кездері болса да алған бе­тінен қайтпайтын, мақсат қоя білетін қайсар мінезімен өзге жауынгерлерге үлгі болды, ерліктері ескеріліп «Қызыл жұл­дыз» орденімен, көптеген медальдармен марапатталды. Жеңіс күні жарияланған соң жауынгерлер елге орала бастады. Алай­да Мырзахмет Жылысбаев әскерде қал­дырылып, 1945-1950 жылдар аралы­ғын­да құпия бөлімде іс жүргізуші болып қыз­мет атқарды. Осылайша, Қозымолдақ-Сыз­ғаннан шыққан қара бала құпия қыз­меттің қыр-сырын біліп, тәжірибе жи­нақ­тады. Құпия қызметті жақсы игере бас­тағанын көрген әскери басшылар қыз­метті ары қарай жалғастыруы үшін барлау қызметін ұсынды. Қызмет болғанда құпия барлау қызметіне Жапония, Қытай, Корея, Вьетнам, Моңғолия елдері ұсы­ныл­ды. Бірақ Мырзахмет Жылысбаев құ­пия барлау қызметінен бас тартты. Пол­ковник оған қарап тұрып: «жақсылап ойлан, осы жұмысты жалғастыр, бес жыл құпия оқуды меңгердің, тәжірибең де бар», – деп ақылын айтты. Полковниктің ақылын тыңдамастан, ол екі көзі төрт болып отырған анасын аңсап, елге ора­лып, 1950-1953 жылдар аралығында Созақ селосындағы В.Ленин атындағы мектепте мұғалім болды. Мұғалім бола жүріп, май­даннан алған темірдей тәртіп пен ерекше тал­пынысының пайдасын көрді. Елге адал қызмет етуде білім мен біліктің қа­жет­тілігін түсінген ол 1953 жылы Алма­тыдағы ҚазПИ-ге құжат тапсырып, жо­ғарғы білім алуды мақсат етеді, емтиханды тапсырғанымен, конкурстан өте алмай қалады. Бірақ қалайда қалаған оқуына түсу үшін Оқу министріне өтініш хат жол­дайды. ҚазПИ-дің ректоры өзі сияқты май­дангер Кеңес Одағының Батыры Мәлік Ғабдуллин екенін білген соң, Оқу министрінен оқуға қабылдау туралы хат келер деген үкілі үмітін үзбейді. Ауылына қайт­пай, күнде деканның есігіне тыныш­тық бермей, күтумен жүреді.

«Сол кезде хаттар мен шағым-өтініш­тер қараусыз қалмайтын еді», – дейді ақ­сақал. «Бір апта өтті-ау дегенде декан­нан «Сені бүгін ректор қабылдайды, алыс­қа кетіп қалма» деген сүйінші хабар алған соң, деканатты айналшықтап жүрдім. Бір кезде декан мені ректорға алып кірді. Рек­тор орнынан тұрып қолымды алды, қа­сындағы қабырғаға тақау тұрған орын­дықта отырған ұзын бойлы орта жастағы кісіні «парторг» деп таныстырды. Көп сөзге келген жоқ, «соғысқа қатысқан екен­сің балың төмен болған, емтиханды қай­та тапсырасың», – деді де есікке дейін арқамнан қағып шығарып салды. Не д­еген қарапайымдылық, не деген қамқор­лық десеңізші?!. Мен арқадан қағудың күш беретінін алғаш сонда түсіндім. Емтиханды тапсырдым, Химия-биология фа­культетіне қабылдандым», – дейді Мыр­захмет Жылысбаев Мәлік Ғабдул­линнен бірінші рет көрген жақсылығын тебірене еске алып... 

Оқуға түсерін түскен соң, жатақхана да жоқ, стипендия да ала алмай біраз қиындықты бастан өткізуіне тура келеді. Соғысқа қатысқан аты бар, жасы да отызға жақындап қалған, группа­лас­тарына қарағанда ересек. Майдангердің айтуын­ша, ол кезде 17-18 жастағы группа­ластары­мен де сырласып, шүйіркелесе алмай қи­на­лады. «Түрім де ересек көріне­тін, айнаға қарап байқаймын», – дейді ақ­сақал...

«Олар бір төбе, мен бір төбе. Бір айды ит­шілеп өткіздім. Көп ұзамай Өзбекстанға мақ­та теруге баратын болдық. Деканым қа­сыма келіп: «Егер де мақта терудің нор­масын орындамасаң, бірінші болып оқу­дан сен шығарыласың», – деді. Деканның сөзі үнемі жадымда жаттаулы, таң ала­кеуім­нен қас қарайғанша мақта теріп, қап­шық-қапшық мақтаны жайып кеп­тіріп, күніне екі рет сәскеде бір және кеш­ке тағы да бір өткізетін болдым. Күн­делікті норма 100 кілә болса мен 250 кілә теріп «передовик» болдым, оны аз десең, әр кіләға санап рубль береді. Табандылықпен төккен тер, еткен еңбек өтеліп, бір ай өт­кенде еңбекақымды алып, Ташкенге жі­гіттермен бірге барып, ГУМ-нан шырттай киініп алдым. Қолымда ақша бар. Көңілім көтеріле бастады, группадағылармен де жақсы араласып кеттім. Жиын-терім біт­кен соң «екі-үш күнге ауылдарыңа барып ке­ліңдер» деп деканымыз бәрімізді босат­ты.

«Қолымда Ташкент шаһардан алған төрт бұрышы темірмен әшекейленген боял­ған тастай картон шамадан. Іші тола қыстық, жаздық киімдерім. Ауылға келіп екі-үш күн анамның қою шәйін ішіп, сүр етін жеп, рахаттанып жолға шықтым. Автобус жоқ. Пойызды ешкім көрмеген уа­қыт. Жалпы, Созақ ауданында теміржол болмаған. Топырақ жолдың бойында қол көтеріп тұрғанымда қауын артқан машина тоқтап, Алматыға жетіп алдым. Жол ақы­сын берсем, қауынның иесі алмай қойды. Содан не керек Алматыдағы базардың дәл қақпасының алдына келіп тоқтады да үйреншікті әдеті болса керек, келісіп шы­ғамын деп қауынның иесі қақпадан ішке кіріп кетті. Іле-шала қауындарын шофер­мен екеулеп түсіре бастады. Қол қусырып тұру ыңғайсыз рахмет деп кете салуға қы­сылып мен де шамаданды қоя салдым да бірге қауындарды түсірісе бастадым. Қауынды жеген жақсы, түсіру уақыт ала­ды екен. Қара терім шықты. Кеш батып барады. Түнейтін жерім де жоқ, үстімді қа­ғып-сілкіп шамаданымды әкетейін десем, шамаданым үшті-күйлі жоқ. Ешкім еш­теңе білмейді. Базардағы милициялар отыратын пунктке барып арыз жаздым. Бір милиция бетіме қарап тұрып: «қазақы ауыл емес, кім шамаданын қараусыз қал­дырады» деді. Киім де жоқ, құжат та жоқ. Өстіп бәрінен жұрдай болып мойным сал­бырап, ұнжырғам түсіп институтқа кел­дім. Алғашқы кезде жігіттердің киімін ауы­сып киіп жүрдім. Қашанғы бере бер­сін, олар да қиналатын түр көрсете бас­та­ды. Күн суып келеді, ешкімде артық қыс­қы киім жоқ, тағы да ректор Мәлік Ғаб­дуллинге кіріп көмек сұрадым. Ректор кәсіподақ төрағасын шақырып, аздап ақ­шалай көмек берейік, бірақ көп емес, ал құжаттарыңды түбірінен алдыртып беруге көмектеседі деп тағы бір жігітті шақырып, тап­сырма берді, «Бұл студент соғысқа қа­тыс­­қан, қалада ешкімі жоқ сен осы тап­сыр­маны тездетіп бітір сосын маған айт»,  – деді. Стипендия сұрап, бөлек өтініш жазып бар­ған қағазыма бұрыштама қойып берді. Сөйтіп, стипендия да алатын болдым. Осылайша, Мәлік Ғабдуллиннің екінші жақ­сылығын көрдім», – дейді ақсақал әңгі­месін жалғай түсіп... 

Жасы отыз бірге келгенде инсти­тут­ты бі­тіріп, қолыма диплом  бір тисе деп жүрген студент Мырзахмет Жы­лысбаевты ректор Мәлік Ғабдуллин ал­дын ала шақырып алады да «Біз сені ше­телдердегі қазақ мектептерінің біреуіне мұ­ғалім етіп жіберуді шешіп отырмыз», – дейді. Күтпеген жаңалықты естіп, шошып кеткен Мырзахмет, өлердегі сөзін айтып, «Жа­ныңыз ашыса, мені елге жіберіңізші. Анама обал, жиырма жетісінде жесір қа­лып, менің жолымды күтіп жүр еді, түсі­ніңізші», – деп жалбарынғандай болады. «Бұл саған берілген мүмкіндік еді, бұндай жолдама кез келгенге берілмейді, ал сен лайықты едің»,– деп біраз уақыт үнсіз қал­ды. Бірақ менің алған бетімнен қайт­пайтынымды сезген Мәлік Ғабдуллин: «ананың қадірін білген жақсы, сәттілік тілеймін», – деп, Созақ ауданына жолдама берді» дейді майдангер Мәлік Ғабдуллин­нен көрген үшінші жақсылығын еске алып... 

Туған топыраққа оралған соң Мыр­захмет Жылысбаев, бар көрген-білгенін оқу-тәрбие жұмысына жұмсайды. Жиырма төрт жыл үздіксіз мектеп дирек­торы болады. Қай жерде мектепте жұ­мыс өнбей жатса, Мырзахмет Жылысбаев сол жерден табылатын. Бауыржан Момышұлы айтқандай, «Соғысқа бір кіріп шыққанның өзі ерлік» болса, Мырзахмет Жылыс­баев­тың майдандағы ерлігі бір төбе, құпия бар­лаудағы еңбегі тағы бір төбе, ұрпаққа бі­лім беріп, тәрбилеу ісіндегі еңбегі үшін­ші төбе болса, Кеңес Одағының Батыры Мә­лік Ғабдуллиннің алдына кіріп өтініш­терін айтуы төртінші төбе болары сөзсіз. Мұның бәрі майдангердің бойынан та­был­ған табандылық пен қайсарлық десек болады. 

Еңбек пен ерлік шыңдаған майдан­гермен қимай қоштастық. «Қызым 80 жыл­дыққа аудан әкімі Мұхит Сексен­байұлы той жасап бермекші, тойымның қадірлі қонағы бол, шақырамын», – деді ақ­сақал орнынан тұрып жатып... Елге ұс­тын, ұрпаққа үлгі, сүйегі асыл, тәспісінен жаңылмаған көркем мінезді майдангердің тойы Қаратау бөктерінде дүркіреп өте­ті­ніне сенімдімін.

Қалыйма ЖАНТӨРЕЕВА,

 «AMANAT» партиясы 

Түркістан облыстық филиалы 

атқарушы хатшысының орынбасары, 

облыстық мәслихат депутаты