Әскери адам үшін оның киімі намысымен қатар тұрады. Себебі Қазақстан сарбазының формасындағы көк түс пен ұлттық шеврон – ұлт тәуелсіздігінің киелі көрінісі.
Қазақ солдатының келбеті
347
оқылды

1991 жылдан бергі кезеңде қазақ әскери киімі бірнеше мәрте жаңарып, қазіргі таңда ұлттық рух пен заманауи талаптарды үйлестірген қалыпқа келді. Бұл – егемен елдің өз армиясы, өз символикасы, өз болмысы бар екенін білдіретін маңызды белгі. 

«Сарбаз боламын» деген бала ар­ман­ның оянуына да көп жағдайда әс­­­­­кери форма киген адам әсер етеді. Үс­­тіндегі киімі келіскен, ақылы мен әде­бі жарасқан офицерлерге қараған жұрт­тың көзі тойып, көңілі жайла­на­ды. Себебі бірыңғай форма – мем­ле­кет­тің имиджін қалыптастыруда маңыз­ды рөл атқаратын фак­тор­лар­дың бірі. Жыл сайын қазақстандық әс­кери қызметшілер халықаралық оқу-жаттығуларға, Армия халық­ара­лық ойындарына, сондай-ақ БҰҰ-ның бітімгершілік миссияларына қа­­­­­тысады. Мұндай шараларда шет­ел­дік әріптестердің назарын ең алдымен әс­кери киім мен оған тігілген айырым бел­­гілері аударады. Әскери форма – ел­­дің тарихи болмысын, ұлттық дәс­түрі мен мәдениетін бейнелейтін ерек­ше белгі. Әрине, қазақ сарба­зы­ның қазіргі келбеті бірден айқын­дал­ған жоқ. Әр жылдары сарбаз киімі тү­­­генделіп, заман талабына сай жаң­ғы­рып отырды. 

Камуфляж кезеңінің басталуы

1991 жылы Қазақстан өз тәуел­сіз­ді­гін жариялағаннан кейін, мем­ле­кет­тің барлық құрылымдары сияқты Қа­рулы Күштер де жаңадан қалыптаса бас­тады. Кеңес дәуірінен қалған әс­ке­ри құрылым, техника, сонымен бір­ге киім үлгілері де алғашқы жыл­да­ры өзгеріссіз қолданылды. Кеңес Ода­ғының ескі формалары – сұр-жа­сыл түсті, ауыр матадан тігілген фор­ма, қара немесе қоңыр былғары етік, фу­ражка және солдат сөмкесімен то­­­­лықтырылатын стандартты әскери киім болатын. Сол кезеңде армия құ­ра­мында тәртіп орнату мен мате­риал­дық қамтамасыз ету басты мін­дет­тер­дің бірі болғандықтан, киім үлгісін жаңартуға көп көңіл бөлінбеді. Алайда уа­қыт өте келе ұлттық армияның өз бет-бейнесін қалыптастыру қажет­тілі­гі туындады. Бұл киім үлгісінен де ай­қын көрінді. 

Осылайша, екі мыңыншы жыл­дардың басында Қазақстанда әскери киім өндірісін жаңғырту жұ­мыс­тары басталды. Бұл кезеңде әс­ке­ри қызметшілерге арналған камуфляж үл­гісіндегі киімдер енгізілді. Камуф­ляж түсі негізінен сарғыш-жасыл реңк­­терден тұрды, ол Қазақстанның та­биғи жер бедеріне бейімделген. Со­нымен қатар әскер түрлеріне қарай да бірыңғай форма айырмашылықтар пай­да бола бастады. Атап айтсақ, құр­лық әскері – жасыл реңкте, әуе қор­ға­ныс күштері – көкшіл түсте, теңіз күш­тері – қаракөк реңдегі жолақты киім­дерді киді. Бұл жылдары арнайы оқу-жаттығуларға және шынайы әс­кери жағдайларға лайықталған, ың­ғай­лы әрі жеңіл киімдер шығарыла бас­тады. Бірақ аталмыш формаларда әлі де ұлттық нақыш аз болатын.

Ұлттық реңкпен толықты

2011 жылы Қазақстан Респуб­ли­ка­сының Қорғаныс министрлігі әс­ке­ри форма үлгілерін жаңғырту жө­нін­­де арнайы шешім қабылдап, фор­­маларды стандарттау мен біріз­ділік­ке келтіру процесі басталды. Осы ке­зеңде отандық кәсіпорындар әс­ке­ри киім өндірісіне белсенді түрде кі­ріс­ті. Камуфляж матасының сапасы жақ­сарып, климаттық ерекшеліктерге (қы­сы суық, жазы ыстық аймақтар) бейім­делген киім түрлері жасалды.

Ұлттық реңк беру жұмыстары да қол­ға алынды. Жейдеде Қа­­­­­зақстан туының элементтері – кө­гіл­дір түс, күн мен қыран, ою-өрнек­тер көрініс тапты. Ал форманың жеңін­де QAZAQSTAN деген жазу мен мем­­лекеттік ту бейнеленген шеврон­дар енгізілді.

Қазақстан армиясында әйелдер са­ны артып келе жатқандықтан, әйел­дерге арналған әскери формаға сұра­ныс та осы кезеңде артты. Алайда көп­­­теген жағдайда әйелдерге ерлер фор­масының шағын өлшемдегі нұс­қасын беріп қояды, бұл ыңғайсыздық туғызады. Кейбір отандық кәсіп­кер­лер осы олқылықтың орнын тол­тыру­ға әрекеттеніп жүр. 2010 жылы Қарулы Күш­тердің Тыл басқармасы отандық ди­зайнер Құралай Нұрқаділованың ав­торлық үйімен бірлесіп, сапалы ға­на емес, сонымен қатар эстетикалық сипатымен ерекшеленетін киім-ке­шек үлгілерін әзірлейді. Қазір қа­зақ­стандық әскери қызметшілер осы фор­маны киіп жүр. Бас киім үлгі­ле­рін­де төбесі биік қалпақ азайған. Ме­талл фурнитура ауыстырылды. По­гон­­дарда ою-өрнек қолданылды, ал жо­ғары офицерлер құрамында ме­рейін, даңқын арттыратын белгі­лер­мен өрнектеліп үйлесім тапқан. Әс­ке­ри қызметші әйелдердің салтанатты киім үлгісі де тамаша тігілген. Көк түс­­ті костюм мен ақ етік, басқа пилот­ка­ның орнына – шляпа.

Жаңарған форма, жаңғырған өнеркәсіп

2016 жылы Қазақстан Респуб­ли­ка­­сы Қорғаныс министрлігі әскери фор­­маға түбегейлі өзгерістер енгізіп, за­­манауи, практикалық әрі ұлттық сипатқа сай жаңа киім үлгілерін та­ныс­тырды. Жаңартылған фор­маларда аяқ­киімдер заманауи тактикалық етікке ауыстырылды. Ал камуфляж жаңар­тыл­ған үлгідегі пиксельдік (digital) ба­сы­лыммен жасалды. Маталар де­малатын, жеңіл, су өткізбейтін әрі ыстыққа тө­зімді материалдардан тігілді. Қал­та­лар, бекіткіштер, кеуде аймағы сынды фор­ма элементтері тасу ыңғайлы етіп ой­ластырылды.

Сонымен қатар салтанатты жағ­дайларға арналған арнайы киім үлгілері де қайта қаралды. Сар­баздар, офицерлер, парадқа қаты­са­тын әскери бөлімдер үшін ұлттық ою-өрнектермен көмкерілген, шек­пен мен баскиімдерге қазақы стиль ен­гізілген салтанатты формалар ұсы­ныл­ды. Қазір Ұлы Жеңістің 80 жыл­ды­ғына арналған шеруге дайындық жұм­ыстары қызу жүріп жатыр. Ұлттық ұлан жауынгерлерінің салтанатты киім­дерін әзірлейтін цех шебері Гүл­нұр Әбеннің айтуынша, киімдер ар­найы сапалы матадан тігіліп, әскери та­лаптарға сай пішілуде. Бұл киімдер ме­рекелік шараның сән-салтанатын арт­тырып қана қоймай, сап түзейтін сар­баздардың сырт келбетіне сал­мақ­ты реңк береді. Әрбір форма үлгісі нақ­ты өлшемдер бойынша, жауын­гер­дің дене бітіміне сай әзірленіп, мак­сималды ыңғайлылық пен жи­на­қылықты қамтамасыз етеді.

– Әскери форма – бұл жауынгердің іш­кі тәртібін, рухын, мақтаныш сезі­мін бейнелейтін маңызды бөлік. Сон­дықтан біз киімнің әрбір тігісіне, ма­­таның сапасына, бөлшектердің үй­лесіміне үлкен мән береміз, – дейді Гүл­нұр Әбен. 

Киім үлгілерінде ұлттық на­қыш­тағы элементтер көзге ай­рықша түседі. Бұл – Ұлттық ұлан  әс­кери  қызметшілерінің дәстүр мен за­манауи келбетті үйлестіре отырып, Жеңіс күнінің рухын асқақтата түсуіне ба­ғытталған шешім. Айта кетейік, Жеңіс күніне арналған шеруге Ұлттық ұлан­нан 400-ден астам әскерилер қа­ты­сады. Оның ішінде патрульдік-бе­кет­тік қызметтің әскери қызмет­ші­ле­рі­нен және «Бүркіт» арнайы мақ­сат­тағы бөлімшесінің жауынгерлерінен тұратын екі есептік топ сап түзеп өте­ді. Сондай-ақ Қазақстанның Күш құры­лымдарының құрама оркестрінің са­пындағы құқықтық тәртіп әскер­ле­рінің 30 әскери қызметшісі Жеңіс шеруін музыкамен сүйемелдейді. Ал қа­зіргі уақытта республика бойынша Ұлт­тық ұланда 30-ға жуық тігін ше­бер­ханасы бар. Онда 40-тан астам әс­кери қызметші қызмет етеді. Жал­пы, әскери киім тігу саласы – қорға­ныс өнеркәсібінің маңызды бөлігі. Бұл сала егемендік алғаннан кейін бір­тіндеп дами бастады. Қазіргі уа­қытта Қазақстан өз әскерін әскери формамен қамтамасыз етуде айтар­лық­тай ілгеріледі. 

Бірыңғай далалық киім формасы

Ерекше кезеңде басқа әскерлер мен әскери құралымдар Қару­лы күштердің басқаруына өтеді. Тиі­сін­ше, бүркемелеу функциясын орын­дайтын және климат пен ай­мақ­тың географиялық ерекшеліктерін ес­­керетін далалық форма да біртұтас болуы керек. Қорғаныс министрлігінің мә­ліметінше, киім формасы 1999, 2006 және 2011 жылдары айтарлықтай өз­герістерге ұшырады. Бірақ барлық күш­тік құрылымдар әскери қызмет­ші­лерінің бірыңғай стилі мен түсіне көшу 2024 жылы алғаш рет жүзеге асы­рылды.

MultiCam бояуына көшу туралы ше­шім басқа елдердің тәжірибесін зер­делегеннен кейін қабылданды. Ол өсімдіктерге, қалалық ғимараттар мен қи­рандыларға, шөлді және тасты жер­лерде ерекше бүркемелеу қасиетіне ие.

Киім пішінінің жаңа үлгілері жақ­­сартылған функционал­ды­лықпен және жайлылықпен ерек­ше­ленеді. Мысалы, жағасы ауа райы қо­лайсыз болған кезде мойынды жа­­­бады. Қалта құжаттарын оңай сақ­тау үшін кеуде қалталары көлбеу ор­на­ласқан және велкро таспасына бе­кітілген. Айырым белгілері де осы тас­паға бекітіледі және тігуді қажет ет­пейді. Артқы жағындағы қосым­ша­лар қозғалысты шектемейді. Кең шал­бар белбеуі денеге жақсы сәйкес ке­леді, сонымен қатар форманы рет­теуге арналған құрылғылары бар.

Қысқы киім формасына түбегейлі өз­герістер енгізілді. Матаның суға, аяз­ға және желге төзімді қасиеттері бар. Қалың шалбар жартылай ком­би­не­зон түрінде жасалған. Сондай-ақ то­қылған қалпақ пен жүннен жасал­ған шарф та қарастырылған.

Әскери қызметшілердің өтініші бойын­ша іс жүзінде пайдаланылмаған маусымдық плащ курткаға ауыс­ты­рыл­ды. Күнделікті жемпірдің орнына далалық жемпір берілді. Табиғи ерек­шеліктеріне сүйене отырып, жазғы етік­тердің түсі қара түстен құм түсіне өз­герді. Басқару органдарының әске­ри қызметшілері үшін қонышы биік етік тактикалық кроссовкаларға ауыс­ты­рылды. Инновацияның экономи­ка­лық құрам­дас бөлігі де маңызды. Оны іске асыру қысқартылған киім-ке­шек құ­ны есебінен ғана жүзеге асы­рылады. Жаб­дықтау нормаларын оң­тайлан­дыру әскерлердің жыл сайын­ғы қа­жет­­тілігін 140 млн теңгеге азайтты.

Бұл ретте қоймалардағы бар қор­­­лар, оның ішінде ескі үлгі­дегі далалық киім-кешек мерзімді қыз­­мет сарбаздары, жыл сайынғы жиын­­дарға тартылатын әскери мін­дет­тілер үшін және әскерилендірілген кү­зет қызметкерлері үшін жұмыс киі­мі ретінде пайдаланылатын болды. Бұл жыл сайын осындай киім-кешек са­­тып алуға 400 млн теңгеден астам қа­­ра­­­­жат­ты үнемдеуге мүмкіндік бере­ді. 

Сондай-ақ әскери киім-кешек мем­­лекеттік қорғаныс тапсырысы ая­­сында тек отандық кәсіпорындарда жа­салатынын атап өткен жөн.

Көктем ҚАРҚЫН