Ұлтты сақтаған ұлы жеңіс

Кеңестік дәуірде қазақтың төл тарихы бұрмаланып, ұлттық сананы жаңғыртуға мүмкіндік берілмеді.

Бір ғана идеология үстемдік еткен сол кезеңдерде тарихи шындықтың беті ашылмай, халықтың жады ұмыт бола бастады. Алайда ел ішінде ұлттық рух пен тарихи жадының отын сөндірмеген, өткенін ұмытпаған жандар аз болған жоқ. Олар қасіретті жылдарды, ата-бабаның ерлігін, ұлт үшін күрескен батырларды ұрпақтан-ұрпаққа жеткізіп отырды. Егемендік алғалы Қазақстан ғалымдары тарихымыздағы «ақтаңдақтарды» зерттеп, шындыққа қол жеткізіп отыр. Егемендіктің арқасында халқымыздың тарихи жадын қайта жаңғыртып, өткенімізге терең бойлап, ұлтымыздың ұлы тарихын дәріптеуге мүмкіндік туды.

Ұлытау – тәуелсіз Қазақстан тарихында өшпес із қал­дыр­ған тағдырлы оқиғаларға бай ме­кен. Сол тарихи кезеңдердің ең маңыз­дысы – қазақ халқының жоң­ғар шапқыншылығына қарсы тұ­рып, елдігін, бірлігін, жерін қор­ғауы. Бұл тек мемлекеттің емес, тұтас ұлттың, оның тілі мен мә­­дениетінің, салты мен дәс­түрі­нің тағдырын шешкен ұлы тарихи бе­лес болды. Осы сындарлы за­ман­да, 1727 жылы қазіргі Ұлытау өңі­ріндегі Бұланты өзені бойында, үш жүздің батырларынан құралған қа­зақ жасақтары мен жоңғар-қал­мақтың біріккен қолы арасында ше­­шуші шайқас өтті. Бұл — қазақ са­р­­баздарының бірігіп жауға күй­ре­­те соққы берген алғашқы ірі жеңі­­­­­сі еді. Бұл жеңістен кейін май­­­­­дан кіндігі болған Білеуті өзе­ні «Қалмақ қырылған» атанды. Ал талайларды тамсандырып, аңызға ай­налған атышулы соғыс «Бұлан­ты шайқасы» деп аталып, ұлт та­ри­­хында алтын әріппен жазылды. Бұ­ланты шайқасы  ұлт-азаттық кү­рестің бетбұрысты кезеңіне ай­нал­ды. Тарихшылар орынды атап өт­­кендей, егер осы жеңіс бол­ма­ғанда, бүгінгі ұлан-ғайыр қазақ да­­ласында өзге мемлекеттің ор­нығуы әбден мүмкін еді. Қазақ халқы ұлт ретінде жойылып, тарих сах­насынан мүлде жоғалуы да ық­тимал болатын. Өлшеусіз тарихи маңызы бар бұл жеңіс жайлы Мұхтар Мағауин былай деген еді: «Егер Бұланты мен Аңырақайдағы жеңістер болмаса, Қазақ Ордасы осы­дан үш жүз жыл бұрын мүлде то­зып құрып біткен, Ноғай Ор­да­сының кебін киері анық-ты». Бұл ке­зеңнің басты оқиғалары тағы да жоң­ғар шапқыншылығымен ті­келей байланысты болған­дық­тан, сол тұстағы қазақ-жоңғар қаты­нас­тарына сипаттама берелік.

 Жоңғар хандығының шығысы мен оңтүстігіндегі көршісі – алып Ци­нь империясымен де олар әл­сін-әлсін соғысып, олардың да же­­рін бірте-бірте жаулап алу сая­са­тын жүргізгені тарихи шындық. Жаңа жайылымдарға деген қа­жеттілік жоңғарларды қазақ же­рі­не көз алартып, басып алуға итер­ме­лейді. 1635 жылы құрылған Жоң­ғария мемлекеті алғашқы күн­дерден бастап қазақ жеріне то­наушылық жорықтар ұйымдас­тыра­ды. Батыр қонтайшы (1635-1653) тұсында қазақ – жоңғар ара­сында үш ірі соғыс болады. Олар­дың 1635,1643 және 1652 жыл­дары болғаны тарихтан мә­лім. Сенге қонтайшы тұсын­да (1653-1670) екі жақ арасында ірі со­ғыс­тар тарихта тіркелмеген. Ал Гал­дан Бошокту тұсында Жоң­ға­рияның әскери агрессиясы бар­лық көрші елдерге бағытталады. Қы­таймен соғыса отырып, ол Шы­ғыс Түркістан – Қашқарияны ба­ғындырады, 1680-1683 жылдары Сайрам қаласы түбінде қазақ­тар­мен соғыс жүргізеді, Ош пен Ан­дижан өңірлеріне тонаушылық жо­рықтар ұйымдастырады. 1697 жы­лы Сенгенің ұлы Цеван Раб­дан­ның жоңғар тағына келуімен қа­зақ-жоңғар қатынасы күрт өз­геріске ұшырайды. Егер де Цеван Раб­данға дейінгі екі жақ ара­сын­дағы қақтығыстар негізінен то­нау­шылық сипатта болса, жаңа хон­тайшы ол қатынасты бас­қын­шы­лық сипатқа ауыстырады. Мі­не, осы жылдарда қазақ халқының ба­тыр ұландары өз қолбасшы­лары­ның бастауымен жер үшін, ел үшін жан аямас қан майдандарға шы­ғады. XVII ғасырдың соңы – XVIII ғасырдың 60-жылдарына дейін­гі қазақ батырларының бәрі жоң­ғарлармен болған соғыстарда көз­ге түсіп, батыр атанады.

Бірнеше мыңжылдық Қазақ елінің тарихында әр дәуір­дің алатын өз орны бар. Хандық дәуір деп аталатын тарихи кезеңге XV ғасырдың ортасынан XІХ ға­сыр­дың бірінші ширегіне дейінгі уа­қыт жатады. Дәуір – Қазақ хан­ды­ғының тарих мінберіне көтері­луі­мен басталса, XІХ ғасырдың 20-жылдарының бірінші бөлігінде та­рих көшінде қалумен аяқталады. Үш жарым ғасырдан астам уақыт өмір сүрген Қазақ хандығы өз та­ри­хында екі үлкен кезеңге бөлі­неді. Біріншісі – бір орталықтан басқарылатын хандық кезең, ал екіншісі – Қазақ мемлекетінің бы­тыраңқылық кезеңі. XVIII ға­сыр­дың басында Тәуке ханның қай­тыс болуымен хандық дәуірдің бірін­ші кезеңі аяқталып, екінші ке­зеңі басталады. Қазақ тари­хын­да «алтын ғасыр» немесе «қой үс­тіне бозторғай жұмыртқалаған» за­ман деген атауға ие болған Тәу­ке ханның билігі ол қайтыс бол­ған­нан кейін қазақтар үшін са­ғым­ға айналып кетеді. Тәуке хан­нан соң билікте болғандар Есім ханның бір ұрпағы Қайып хан, одан кейін Тәукенің үлкен ұлы Болат хан қазақ қоғамындағы ішкі саяси қайшылықтарды ретке кел­тіре алмады. Орталық атқа­ру­шы билік әлсіз болғандықтан, жер-жердегі беделді сұлтандар өз­дерін хан деп жариялап, дербес сая­сат жүргізе бастайды. Кіші жүз­де Әбілқайыр хан, Ұлы жүзде оның туысы Жолбарыс хан Тәш­кен­де отырып, дербес билеуші ата­нады. Түркістанда Болат хан­нан кейін Тәуке ханның ұлы Сә­ме­ке хан, ал одан кейін Болаттың ұлы Әбілмәмбет хан билікте бо­лып, олар бар болғаны Орта жүз­дің ру-тайпаларына билік етеді. Сол себепті оларды Орта жүз хан­дары деп атайды. XVIII ғасыр­дың 20-40 жылдары Қазақ мем­ле­кетінің орнында үш саяси құры­лым пайда болса, олардың ішкі сая­си жағдайы да берік бола ал­ма­ды. Кіші жүзде Әбілқайыр ханның сая­си қарсыласы Қайып ханның ұлы Батыр сұлтан шекті, шөмекей руларын басқарып, Кіші жүз ха­ны­на бағына қоймайды. Ол Әбіл­қайыр ханның басты қарсыласы Ба­рақ сұлтанның жағында бо­ла­ы. Орта жүздегі саяси жағдайға кел­сек, мұндағы жағдай Кіші жүздің жағ­дайынан әлде қайда ауыр бо­латын. Әбілмәмбет хан негізінен ар­ғын руларына арқа сүйесе, Сәмеке ханның ұлдары Сейіт хан Түркістан қаласы мен оған іргелес елді мекендерде билік жүргізіп, Әбіл­мәмбет ханмен тайталасқа тү­седі. Осы жылдарда Орта жүздің та­ғы бір ірі саяси тұлғасы Барақ сұл­тан Орта жүздің найман, қоңы­рат, қаракесек руларын бас­қарып, бүкіл Қазақ еліндегі саяси шиеленістің отын одан әрі өршіте тү­седі. Барақ сұлтанның туған іні­сі Көшек хан найманның садыр руын басқарып, Сайрам қала­сын­да өзін жеке-дара хан деп жария­лайды.

Қазақ еліндегі осындай ішкі сая­си жағдай көрші мемлекетке бел­гілі болатын. Батыстан ентелеп ке­ле жатқан Ресей де, шығыстан әл­сін-әлсін жорық жасап отырған Жоңғария да қазақ қоғамында қа­лыптасқан саяси жағдайдан ба­рынша пайда табуды көздейді. Ал енді осы жылдардағы қазақ елінің сырт­қы саяси жағдайын Ш.Уә­лиханов былайша сипаттайды: «XVIII ғасырдың алғашқы он­жыл­дықтары қазақ халқы үшін өте қиын уақыт болды. Жоң­ғар­лар, Еділ қалмақтары, Жайық ка­зактары және башқұрттар қа­зақтардың ұлыстарын жан-жақ­тан талап, малын айдап әкетіп, адам­дарын отбасыларымен бірге тұтқынға әкетіп отырды. Қыстың аяз­дары мен аштық құдайдың жі­берген сынағы тәрізді, халықтың қа­сі­ретін одан әрі қиындатып жі­берді. Орынборда болған қазақ­тың бір рубасы халқының жағ­­­дайын бір топ тазыдан қашып ке­ле жатқан қоянға теңеген». Бұл жағ­дай «Ақтабан шұбырынды» оқи­ғалары қарсаңында қазақ елін­дегі қалыптасқан жалпы сая­си жағдайдың қандай екенін көр­сетеді.

1723 жылғы жоңғарлар жоры­ғы ерте көктемде тосыннан бас­та­лады. 30 мыңдық жоңғар әскерін қон­тайшының ұлы Шоно-Лоузан бас­қарады. Ол Жетісу бойымен, Та­лас, Арыс өзендерінің аралы­ғын­дағы қазақ ауылдарын жазық­сыз қырып жояды. Жоңғар әске­рі­нің бір тобы Әулиеата тауы маңын­дағы Шыршық өзені алқа­бын­да қоныс тепкен қазақтарға ба­ғытталады. Жорық барысында бес мыңдай қазақ қолға түсіріліп, Жоңғарияға әкетіледі, көп адам қаза табады, ал аман қалғандары жоңғар әскерлерінің тонау­шы­лы­ғына ұшырайды, салық төлеуге мәж­бүр болады. Жоңғар әскерлері мал бағушы қазақтардың қоныс­тары мен жайлауларын бағындыра отырып, Сырдария өзенінің орта ағысы бойындағы қалалар мен отырықшы-егіншілік аудандарға соққылар береді де, ол аймақтарда да өз билігін орнатады. Жалпы, жо­­­­рықтың нәтижесіне келсек, 1723 жылы жоңғарлар Түркістан, Таш­кент, Сайрам қалаларын ба­сып алып, Ұлы жүз бен Орта жүз ру­ларының бір бөлігін өзіне ба­ғын­дырады. Бұл дегеніміз Ұлы жүздің жерін толығымен, ал Орта жүздің жарты жерін жоңғарлардың ие­ленгенін көрсетеді. Ел басына түс­кен осы бір ауыр күндер қазақ хал­қының ауыз әдебиетінде «Елім-ай» атты зарлы әнмен ұмы­тылмастай сақталып қалды. Бас сауғалаған ел көрші аймақтарға үде­ре көшіп, ауыр халге душар бол­ды. Бұл зұлмат жылдар тарихта «Ақ­табан шұбырынды, Алқакөл сұ­лама» деген атпен қалды.

Ендігі арада жоңғарлар Еділ бойындағы қалмақтармен бірігіп, қазақ жерін екі жақтан қы­суға бағыт алуды жоспарлайды. Бұл  қазақ халқының тағдыры үшін аса қауіпті жағдай еді. Мұн­дай сын сағатта елді біріктіру  уа­қыт талабы болды. Ал елді бірік­ті­­ретін рух пен сенімді оятатын  бір үлкен жеңіс ауадай қажет еді. Ұлы жеңіс  1727 жылы жүзеге ас­ты. Ел басына күн туған шақта үш жүздің игі жақсылары Қарақұмда бас қосып, жауға қарсы бірігуге ке­лісті. Бұл Құрылтай-қазақ хал­қының бірлігі мен тұтастығын қал­пына келтірген шешуші кезең бол­ды. Орталық қолды басқару Әбіл­қайыр сұлтанға жүктелді. Ше­шуші шайқас Ұлытау өңірінде Бұ­ланты – Білеуті өзенінің алқа­бында Қарасүйір деген жерде бол­ды. Аңыз-әңгімелер мен та­рихи деректерге сүйенсек, үш жүз­ден жиналған сарбаздар жау­дың сағын сындырып, жоңғар мен қалмақтың біріккен қолын тас-талқан етіп жеңген. Бұл жеңіс ел­­дің еңсесін тіктеп, рухын кө­терді. Жау қолында кеткен жер­лерді қайтару, егемендік үшін кү­рес­­ті жалғастыру жолында ха­­­­­лықты бір мақсатқа жұмыл­дыр­ды. Бізді бүгінгі бейбіт күнге жет­кізген  Тәуелсіздіктің рухани не­гі­зін осындай ұлы тарихи оқиғалар бе­кітті. Бүгінде егеменді еліміз – хал­қымыздың ғасырлар бойғы азат­тық жолындағы күресінің же­місі.

Бұл ұлы жеңістің маңызын ескере отырып, 2015 жылы Қа­зақ хандығының 550 жыл­ды­ғына орай Бұланты шайқасы өт­кен тарихи жерде «Бұланты шай­қасы» мемориалдық кешені бой кө­терді. Бұланты шайқасы, оған арналған мемориалдық кешен – өткенге тағзымның, бүгінгіге бе­реке тілеп, болашаққа сеніммен қа­раудың айқын символы. Бұл – ұлт­тық тарихқа деген құрметтің жар­қын көрінісі. Кешеннің ашы­луы  тарихи әділеттілікті қалпына кел­тірумен қатар, жас ұрпақты отан­сүйгіштікке тәрбиелеудің, ұлттық мұраны ұлықтаудың және бо­лашаққа жеткізудің маңызды құралына айналды.

2027 жылы бұл шайқасқа 300 жыл толады. Сол жолда құрбан бол­ған бабалар ерлігі мен елдіктің ны­шаны – Бұланты шайқасы мәң­гілік ұмытылмауы тиіс. Сон­дықтан бұл тарихи оқиға мемлекет тара­пынан кеңінен дәріптеліп, елдің рухани дамуына жол ашатын үлкен бастама деуге толық негіз бар.

Өмірзақ ОЗҒАНБАЕВ,

ҚР ҰҒА академигі, профессор; 

Мұрат ҚАЗАМБАЕВ, 

өлкетанушы