Есім қоюдың есебі қандай?
Есім қоюдың есебі қандай?
779
оқылды
Қазір қазақ есім­де­рінің жайы сәл де болса назар ау­дар­тар халде тұр. Бұлай дей­тін се­бебіміз жаңа туған нә­­рес­теге азан ша­қы­рып, ат қою үр­­дісі ушықты дей ал­мас­­­пыз, бі­рақ күрделенгені ай­дан анық. Әри­­не, баласы үшін қандай есім қойса да, әркімнің өз таң­дауы. Ал бұған тіл сала­сын­­да­ғы ма­мандардың көз­қа­­расы қан­­дай? Жыл сайын Әділет министрлігі Қа­зақстанда ең көп қойылған есім­дердің рейтингін жариялап отырады. На­зар салып қарасақ, ер балаға ең көп қойылған есімдер көшін 2019 жылы Әлихан (4 268 бала), Айсұлтан (3 270 бала) мен Нұрислам (2 528 ба­­­ла) бастаған екен. Бұл алғашқы үш­тік биыл да алдыңғы орында тұр. Мы­салы, 2020 жылдың басынан бе­рі 1 204 сәбиге Әлихан, 841 сәбиге Ай­­сұлтан, 765 сәбиге Нұрислам есі­­мі қойылыпты. Ең көп аталған есім­дердің арасында Амир (2 061 адам), Али (1 990 адам), Артем (1 238 адам) бар екен. Бір қызығы, бұрын Әмір деп атайтын есімді Амир, Әлиді Алиге алмастырып алған екен­біз. Ал қыз балаға көп қойылған есімдердің тізімінде былтырғымен салыстырғанда өзгерістер болыпты. 2019 жылы Раяна (5 601 адам), Ме­ди­на (5 320 адам) мен Айзере (4 510 адам) есімі көш басында болған. Ал биыл Медина, Асылым есім­дері алға шығып, былтыр бірінші орын­­да тұрған Раяна есімі үшінші орын­ға жайғасыпты. Бұдан бөлек, көп қойылған София (1 714 адам), Ади­на (1 529 адам), Адия (1 247 адам) сияқ­ты қыз бала аттары кездеседі. Осыдан кейін қыз балаға қойылған есімдердің мағынасына бойлап көрген едік. Бұрын қыз балаға Мадина деп ат қойып жататын. Қазір Медина есі­мі көп. Медина – мұсылмандар үшін қасиетті саналатын қала атауы еке­­ні белгілі. Ал Раяна ислам дініне бай­­ланысты, жұмаққа кіретін қақпа (раян) атауы екен. София – грек тілінде дана, Адина – иран тілінен аудар­ғанда әдемі деген сөз. Бұл бір төбе, соңғы кезде елімізде ер балаға Абдурахим, Хамза, Исмаил сияқты діни есімдерді қою белең алды. Соңғы жылдары елімізде болған түр­лі оқиғаларға байланысты Сам­митхан, Олимпиада, Азиада, Сайлау, Бәйдібекэкспо және Тәуелсіздік секілді есімдер қойыла бастаған еді. Әуелде ерсі көрінгенімен, уақыт өте ерекше есімдер екеніне көз жеткіздік. Одан бөлек, Қызылордада Саддам Хусейн, Бен Ладен секілді есім қойыл­ған балалар бар. Қазақ дүниетанымында есім қою дәстүрінің түрі көп. Ырымдап аң-құстың атын беру (Қасқырбай, Бүр­кітбай), балаға тіл-көз тимесін деп Ошақбай, дені сау болсын деп Тасболат, өмірі ұзақ болсын деген ниетпен Жанұзақ есімдерін қой­ған. Қыз балаға Жұлдыз, Жібек, Рау­­шан есімдерін аспан әлемі мен нәзік өсімдіктерге орай ырымдап атаған. ХХ ғасырдың басынан адам есі­мін зерттеумен айналысатын ан­тропономик ғалымдар мен пси­­хологтар «адамның атымен бір­­ге оның тағдыры да жазылады» де­ген ортақ байламға келген екен. Бұдан бөлек, Қазақстанда геог­рафиялық есімдер де жоқ емес. 2012 жылы Маңғыстауда дүниеге кел­ген ер балаға ата-анасы Нью-Йорк деп есім қойған екен. Ал­ма­­­тыда Атланта есімді қыз бала бар. Сол сияқты Рим, Астана, Мек­­ке-Медина және Қазақстан де­ген есімі бар адамдар да бар. Әйг­ілі өнертапқыш Илон Маск жа­қында дүниеге келген ұлына Х Æ А-12 деген ат қойып, бүкіл әлем­ді таңғалдырды. Бұл есімнің ма­ғы­насын ол былай түсіндерген: Х кәдімгі «икс» әрпі, сол күйінше оқы­лады, ал Æ – «эш» деп айты­ла­ды. А-12 – «Архангель-12» ат­ты әлемдегі ең мықты ұшақтың құр­метіне қойылған. Баланың есі­мі «Икс Эш Эй Туелв» түрін­де дыбысталады екен. Қош, осы­лай­ша жалпы адамзат арасында есім­ге байланысты қызықтар мен тартыстар жетерлік. Ал тіл ма­­мандары қандай пікір айтады?      width=Болат ҚОРҒАНБЕКОВ, Е.Гуми­лев атындағы Еуразия ұлт­тық университетінің профессоры: – Балаға ат қою – әр адам­ның жеке шаруасы, бұдан же­ке адам­ның құқығы деген мә­се­ле шығады, ешкімді күштей ал­май­мыз. Бірақ қазіргі кезде есім­дер­­­ге байланысты бір жаман, бір жақ­сы нышан байқалады. Араб есім­дерін қоюдың белең алуы сырт­тан келген ағымдар мен көз­қарастардың ықпалынан еке­ні жасырын емес. Оны мойын­дауы­мыз керек. Олар арабша сөзді өз­герту, бұрмалауды күпірлік деп түсінеді. Мысалы, қазір «адал» де­ген сөздің орнына арабтың «ха­лал» сөзін қолдану жиіледі. Есім­дер де солай. Араб тілі мен қа­зақ тілінің табиғаты мүлдем ұқ­сас емес, дыбыстары бөлек, ерек­шеліктері әртүрлі. Тағы бір зия­ны, өзге ұлттың есімін қойған адам­дардың құжатында ұлты ауы­сып кеткен жағдайлар да жиі кез­деседі. Мысалы, «Абдулла» есім­ді адамның қай ұлттан екенін ажырату расымен қиын. Дәл осы кезде деструктивті діни ағымдар адам есімін де құрал ретінде қол­данып жатыр. Адамның бойын үйрету арқылы жат мәдениет та­райды. Көптеген түркі халық­тары ассимиляцияланып кетті. Сондықтан араб есімдерін қой­ған­да тілімізге икемдеген жөн. Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы қа­­­зақтың ат қою дәстүрін «Оғыз қа­ған» жырынан бастаған. Оғыз қа­ған өзінің ұлдарына «Күн», «Теңіз», «Ай» деп табиғат құбы­лыс­­тарына қарап есім қояды. «Экс­побек», «Саммита» сияқты есім­дердің қойылуы – біздің ат қою дәстүріміздің әлі күнге дейін жойылып кетпегенінің кө­рінісі. Кезінде «Съезбай», «Мэлс» сияқ­ты есімдер болды. Бұл күл­кілі әрі ерсі құбылыс болып көрін­гені­мен, сүйсінтерлік дүние. Бұл нәр­се ішінара кездеспесе, жаппай құ­былыс ретінде кеңге жайылып кет­пейді. Сондықтан алаңдататын жағ­дай емес, керісінше жақсы.      width=Бекжан ӘБДУӘЛИҰЛЫ, филология ғылымдарының докторы: – Мәдениетаралық бай­ла­­­ныстар кезінде сөздік қорға өз­ге тілдердегі сөздердің кіруі, олар­дың сіңісуі – заңды құбы­лыс. Сырттан сөз алу немесе қосым­ша­лардың кіруі бар да, бірақ бір тілдің дыбыстық жүйесіне бөтен дыбыстардың енуі өте сирек кез­деседі. Себебі ол – ұлттық тіл­дің келбетін ғана емес, ұлттық психологияның да ерекшелігін ай­қындайтын құбылыс. Сон­дық­тан меніңше, есімдердің нор­масын бұзып, басқа тілдің қа­лыбына салып жазу – дұрыс емес. «Қазақ есімі» деген ұғымның бо­лашағы үшін қауіпті болуы да мүм­кін. Өзге тілдегі есімдердің қойылуы бағзыдан бері бар. Сөздік қорымызға пайғамбарлар тарихы арқылы еврей есімдері және Құран арқылы араб тілінен, түрлі қатынастардың негізінде моңғол тілінен есімдер кірді. Бі­рақ барлығы дерлік тіліміздің әуе­зіне ыңғайланып, тілдік ерек­шеліктерімізге икемделіп кел­ді. Өткен ғасырда сырттан ен­ген әліпби тілдік санадағы тіл­дің бейнесін өзгертуге едәуір ық­пал етті. Соңғы жылдардағы жан-жақтан құйылған ақпарат тасқыны да барынша сол тілдердің ықпалына бейімдеуде. Соның ішінде діни көзқарастардағы өз­герістерге байланысты қазір бізде түп­нұсқаға жақындата жазуға әуес­тену байқалады. Алайда он­дай әріптер қазақ әліпбиінде болмағандықтан, орыс тілінің әуезіне бейімдеп жатқанымызға назар аудара бермейміз. Мысалы, қазақ тіліне бейімделген Әбі ком­понентін «Абд», «Абду» тү­рін­де жазып жүрміз. Қазақ нұс­қа­сына да, араб нұсқасына да ұқ­самайды. Бұл – ілгеріде аталған сыртқы және жазу «нормасы» ар­қылы жүзеге асып жатқан ішкі ықпалдардың нәтижесі. Ресейде өткен ғасырдың басында қоғам мен дінді ажыратқанда, шіркеу арқылы қойылып келген дәс­түрлі есімдер елеулі тоқырауға ұшы­­рады. Кейіннен түрлі ша­ра­лар­дың арқасында өзінің алғаш­қы қалыбына қайта оралды. Біз­дегі мәселе жазу нормасының бел­гіленуіне байланысты. Кімнің қа­лай айтуын өз еріктеріне қал­дырып, жазуда бірізді ұлттық үл­гісі белгіленсе, көп ұзамай қай­тадан қалпына келетіні анық. Азиада, Саммитхан ғана емес, бұл секілді кездейсоқ қойылған есімдер біршама, алайда аса көп емес. Қазақ қоғамы ат қоюда де­мократиялық бағыт ұстанған. Сон­дықтан сөздік қорымызда көр­кем есімдермен қатар осындай кездейсоқ есімдер де жиі кездеседі. Өткен ғасырдың басынан бергі   кезеңді алсақ, революцияға, ұжымдастыру және алғашқы техникаларға байланысты Карл Маркс, Ф.Энгелс, Ленин, Ста­лин т.б. байланысты түрлі та­қы­рыптардағы есімдерді кез­дестіреміз. Демек, олар бұрын бол­ған, алда да бола береді. Кез­дей­соқ есімдер қою тек қазаққа ғана емес, жер бетіндегі көптеген ха­лыққа тән. Бірақ ондай есім­дер қолданыста ұзақ уақыт бо­ла алмайды. Белгілі жағдайға бай­ланысты қойылады да, кейін қа­лып қояды.  

Мадияр ТӨЛЕУ