Қоғамның локомотиві – озық ойлы адам
– Жақсыбек Әбдірахметұлы, бүгінгі сіздің ел арасындағы амплуаңыз қандай?
– Қиын сұрақ. «Керемет едім», «ерекше едім» деген адамды өз басым да дұрыс түсінбес едім. Адам өз-өзіне есеп беріп отыруы керек, дей тұра оның өзіне-өзі баға беруі қисынсыз шаруа деп білемін. Жалпы, кез келген азамат өз еңбегінің еленгенін қалайды. Дей тұра, бірінші әділ сыншы – халық. Сондықтан бұл сауалдың жауабын басқалардан сұраған жөн.
– «Кез келген мамандықтың шыңына жету үшін адам ой еркіндігін сақтау қажет» деген сөз бар. Осы ойға қосыласыз ба? Ойыңыз еркін бе? Осы арқылы қаншалықты жетістікке жете алдыңыз?
– Нарықтық қатынастар үстемдік ететін қоғамның бәсекеге қабілетті болып, тұрақты дамуы үшін ол елде ат аунағанша ақыл тауып кететін, қиыннан қиыстырып, ұтқыр шешім шығара білетін озық ойлы, іскер азамат көп болуы керек. Ал бұған қол жеткізу үшін қоғам еркіндікке құрылуы тиіс, соның ішінде ой еркіндігінің алар орны ерекше дер едім. Санасы шектеліп, ойы құрықталған кісінің нарықтық экономикада үлкен жетістіктерге жетуі екіталай нәрсе. Сондықтан алдыңғы қатарлы елдің бәрі – азаматтарының білімі мен біліктілігін арттырып, олардың ойлау жүйесінің еркін дамуына мейілінше ықпал жасайды. Анығы сол, нарықтық экономика дегеніміз – еркін экономика, себебі мемлекеттің дамуы негізінен жеке кәсіпкерлердің, бизнес өкілдерінің белсенді іс-әрекетіне тәуелді. Кәсіпкерлер неғұрлым ізденімпаз, инновацияшыл болып, шаруаларының тиімділігін ұдайы арттырып отыратын болса, онда олардың бәсекеге төтеп бере алары даусыз. Қысқасы, мемлекеттің бәсекеге қабілетті болып, тұрақты дамуы оның мүшелерінің ой-өрісінің еркіндігімен сабақтасып жатқан құбылыс екені дәлелдеуді керек етпейді.
Адам дүниеге келген алғашқы қадамынан бастап «білсем, танысам, көрсем, өз қолыммен бірдеңе жасасам» деп талпынатыны баршаға аян. Егер ересек адамдар баланың осы талабын тежеп, дүниетанымына кедергі жасаса, ойын тежейтін болса, ондай баланың өсе келе ел танитын тұлғаға айналуы екіталай. Ал ойын жасқанбай еркін айтатын, ыңғайсыз сұрақтар қойып, батыл сөйлейтін бала мұғалімге ұнамауы мүмкін. Бірақ түбінде сол баладан атақты ғалым, мықты өнертапқыш немесе ел мүддесі үшін аянбай тер төгетін тұлға шығуы әбден мүмкін. Сондықтан да ой еркіндігі мен сананың шектелмеуі – қоғамды прогреске сүйрейтін бірден-бір локомотив. Жалпы, кез келген адам өзінің өмірлік миссиясын таба білсе және оны толықтай жүзеге асыра білсе, бес күн жалғандағы ең үлкен бақыт сол болар еді деп ойлаймын.
Статистикаға сүйенсек, кез келген мемлекетте халықтың екі пайызға жуығы ғана озық ойлы, солар қоғамды алға жетелейді екен. Демек, кез келген мемлекет үшін талантты азаматтарды тауып, олардың өз әлеуеттерін толық іске асыруына жағдай жасап отыру – мемлекеттік саясаттағы негізгі басымдықтың бірі болуы тиіс. Бұл ойымды басқаша кестелесем, кез келген қоғамда әділеттілік орын алуы керек. Бір қарағанда әділдік орнату өте қиын шаруа сияқты көрінеді. Бірақ әсте олай емес. Оны орнату үшін бір ғана нәрсені іске асырсақ, жетіп жатыр. Барлық істе тек білімді адам мен кәсібилікке сұраныс тудыру керек. Сол кезде қоғамда әділеттілік өз-өзінен орнайтынына сенімім мол. Өйткені білімді адамда, ең алдымен, ішкі мәдениет қалыптасқан, ол ешкімнен қорықпайды, ешкімге жалтақтамайды. Бойындағы осы құдіретті күш арқылы ол жанына білімді адамдарды жинаудан қаймықпайды. Осылай биліктің барлық тармағында жағымпаздар мен тамыр-танысқа емес, білімділерге сұраныс көбейе түседі. Ал мұндай жағдайда жағымпаздық, тамыр-таныстық, коррупция және басқа толып жатқан келеңсіз жайттың бәрінің жолына балта шабылады. Шынында да, әділдікті орнатудың ең басты алғышарты – білімге сұранысты қалыптастыру аксиома екені даусыз.
Нарықтық экономиканың үлгісіне айналып отырған АҚШ-та талантты жеке тұлғалардың алға қойған мақсаттарын қай салада болса да толықтай іске асыруына жағдай жасалған. Сондықтан осы мемлекет көп инновациялық жетістіктің отанына айналып, ал сол инновацияның авторлары дүниедегі ең ірі компаниялардың иелері әрі ең жас миллиардерлері болып жатыр. Міне, бұл – көп елге өнеге болатын жағдай. Біздің елде де әртүрлі салада көзге түсіп жүрген талантты жастар жетерлік. Олардың халықаралық деңгейдегі жарыстар мен байқаулардағы жетістіктерін жиі байқаймыз. Бірақ соған қарамастан, талантты жастармен жұмыс істеуде әлі де болса немқұрайлылық аз емес.
Енді сұрағыңыздың екінші жартысына келсек... Менің мамандығым – математик. Соның ішінде математиканың экономикада қолданылуы деген бөлігімен көбірек айналыстым. Кеңес үкіметінің кезінде гуманитарлық ғылым салаларында, соның ішінде экономикалық зерттеулерде догма көп болды. Жоқ нәрсені бар қылып, адамға түсініксіз, теориялық зерттеулерде ғылыми негізі әлсіз тұжырымдарға арқа сүйеу сүйегімізге сіңіп кетті. Ой еркіндігін шектеу, жаппай цензура болғаны баршаға мәлім. Ал жаратылыстану ғылымдары саласында ондай шектеу болған жоқ, сондықтан Кеңес үкіметінің математика мен физика саласындағы ғалымдары үлкен жетістіктерге жетіп жатты. Экономиканы зерттеуде пайдаланатын математикалық аппарат негізінен бүкіл дүниежүзінде ұқсас болды, соның нәтижесінде нарықтық экономиканың кейбір тұстары бізге сол кездің өзінде белгілі еді. Сол себепті, экономика-математикалық зерттеулермен айналысып жүрген азаматтарға нарықтық экономиканың негізгі пәндерін тез игеріп, жаңа экономикада орын алып жатқан құбылыстарға бейімделу оңай болды.
1993 жылы тамыз айында Дүниежүзілік банктің ұйымдастыруымен Мәскеуде МГУ-дың базасында екі аптаға созылған арнайы сынақ өтті. Сынақ нарықтық экономика негіздерінен болды. Оған Ресей, Украина, Беларусь, Өзбекстан және Қазақстаннан жас ғалымдар қатысты. Мен де сол топтың ішінде болдым. Кеңес Одағының тұсында Мәскеуге бару біз үшін үлкен оқиға болатын. Сол себепті, сынақтың не үшін өтіп жатқанына аса үлкен мән бермей, негізгі уақытты Мәскеудің тарихи орындарын аралауға жібергенім рас. Дегенмен екі апталық тестің нәтижесі бойынша мен алдыңғы қатардан орын алыппын. Оған менің экономика-математикалық зерттеулермен айналысқаным себеп болған секілді.
Ол кезде Алматы халық шаруашылығы институтының қолданбалы математика кафедрасында жұмыс істейтінмін. Жалақы өте төмен болғандықтан бизнеске бет бұрғым кеп, екі ойлы болып жүрген едім. Сөйтіп жүргенде, Дүниежүзілік банк әлгі сынақтан жақсы өткен азаматтарды 1993 жылдың күзінде екі айға Америкаға дайындық курсына алып кетті. Бұл курсқа бес мемлекеттен елу шақты адам қатыстық. Осы дайындық курсының жоғары деңгейде өтуіне Дүниежүзілік банк ерекше көңіл бөлді. Бізге сабақ берген мамандар бүкіл әлемге аты шыққан профессорлар еді. Екі айдың ішінде біз магистратураның бір жылдық оқу бағдарламасын еңсердік десем, қателеспеймін. Осылайша, нарықтық экономиканың негізгі алғышарттарын меңгеріп шықтық. Елге келгеннен кейін Дүниежүзілік банктің мемлекеттік қызметкерлерді қайта дайындайтын орталығын ашып, еліміздегі мемлекеттік қызметкерлердің нарықтық экономика туралы түсініктерін кеңейтіп, біліктіліктерін арттыруға атсалыстық. Сол орталықтың арқасында 3-4 жылдың ішінде АҚШ, Еуропа, Австралияның белгілі оқу орталықтарында жиырма шақты рет дайындық курсынан өтіп, білімімді жетілдірумен айналыстым. Әрине, өзімді ерекше адаммын деп айта алмаймын, дегенмен экономист-математик болғаным ой-өрісімнің еркін қалыптасуына септігін тигізгені рас.
– Мемлекеттік қызметкерлерді қайта дайындау арқылы мемлекеттік қызметке ықыласыңыз ауған сияқты. Солай ма?
– Мемлекеттік қызметкерлерді дайындап жүріп, көп адаммен араласа бастадым. Сол достарым бірнеше рет мені қызметке шақырғысы келді. Алғашында қызыққан жоқпын, себебі Дүниежүзілік банктің орталығында дәріс беріп, зерттеулер жүргізуден табатын табысым жоғары болатын. Реті келгенде айта кетейін, сол жылдары еліміздегі ең қымбат лектордың бірі болдым. Бір сағаттық лекцияма төленетін қаржы университет профессорларының бір айда алатын жалақысынан жоғары болды. Күніне төрт-бес сағатқа дейін лекция оқитынмын, сондықтан айына қанша ақша шығатынын есептей берсеңіз болады. Осылай табысты қызмет атқарып жүргенімде, сол кездегі Үкімет басшысы мені статистика комитетіне басшылық қызметке шақырды. Келістім. Осылайша, мемлекеттік қызметке араласуым статистика комитетінен басталды. Алғашында комитет басшысының орынбасары, бір жылдан соң Қазақстан статистикалық комитетінің төрағасы болып тағайындалдым. Ол бір қиын уақыт еді. Статистика саласындағы жұмыс компьютерлік техниканың тапшылығы мен нормативті-әдістемелік құралдардың жетіспеуінен тұралап қалған. Техника жетіспегендіктен жұмысты жаңа үлгіде, дүниежүзілік тәжірибеге сүйене отырып ұйымдастыру, қиынға соқты. Қаржының тапшылығына қарамастан, 1999 жылы елімізде тұңғыш Халық санағын жоғары деңгейде өткіздік. Басқа да айтулы жетістіктер аз болған жоқ. Статистика саласында атқарған жұмыстар туралы айтқанда, ең алдымен, сол кездегі ұжымның аз уақыт ішінде қол жеткізген үлкен жетістігі – Қазақстан статистикасы дүниежүзілік стандарттарға сәйкес келеді деген халықаралық институттардың бағасына ие болғаны. Біз ТМД мемлекеттері арасында мұндай нәтижеге алғашқы болып қол жеткіздік. Бұл сол кезде үлкен жетістік еді.
Балық беріп – байыта алмайсың, балық аулауды үйретіп – байыта аласың
– Экономика министрі болып келген тұста «Кедейшілікпен күрес» бағдарламасын енгіздіңіз. Бірақ біз сол «кедейлікпен» әлі толыққанды күресе алмай отырғанымыз неліктен?
– Статистика саясатпен айналыспайды. Бірақ бұл құрылым ғалымдар мен сарапшылардың зерттеулер жүргізуіне аса қажетті статистикалық мәліметтерді толығымен қамтамасыз етуге міндетті. Ол мәліметтердің нақты әрі шынайы болуы да статистиктерден ерекше талап етіледі. Сондықтан статистикада жүргенімде Дүниежүзілік банктің сарапшыларын шақырып, бірнеше бағытта зерттеу жұмыстарын жүргізіп, статистикалық мәліметтердің нақтылығын көтеруге бағытталған біраз ауқымды жұмыстар атқардық. Нарықтық экономикаға енді өте бастаған қиын кезеңде, халықтың тұрмысы Кеңес Одағы кезеңімен салыстырғанда күрт төмендеп кеткен еді. Бұл біздің қоғам үшін жаңа құбылыс болды. Сондықтан оның масштабын түсіну үшін елімізде алғашқы әлеуметтік арнайы зерттеулер ұйымдастырып, кедейшіліктің деңгейін анықтауға тырысқаным рас. Нәтижесі жағдайдың қиын екенін көрсетті. Сондықтан 1999 жылы Экономика министрі қызметіне келгенде осы жағдайды ескере отырып, тұңғыш рет «Кедейшілікпен күресудің мемлекеттік бағдарламасын» дайындадым. Осы бағдарлама шеңберінде алғаш практикаға енген тәжірибенің біразы бүгінгі күнге дейін қолданыста жүр.
Жалпы, кез келген қоғамда кедейлер болады, сондықтан ондай азаматтарды қамқорлыққа алып, әлеуметтік қорғау – мемлекеттің негізгі функцияларының бірі. Елімізде де осы салада атқарылып жатқан шаруа аз емес, алайда даму қарқыны өте жылдам болып тұрған мына заманда әртүрлі себептермен топқа ілесе алмай жататын азаматтар көптеп кездесетіні ақиқат. Кедейленген азаматтарды бюджеттен бөлінетін жәрдемақыға қарық қылу қиын. «Балық беріп – байыта алмайсың, балық аулауды үйретіп – байыта аласың» деген аталы сөз бар. Сондықтан кедейленген азаматтардың арасында еңбектенуге шамасы келетіні болса, соларды заман ағымына сай бейімдеп, оқытып, өмірде өз орнын табуға жағдай жасау – кедейшілікпен күресудің ең тиімді жолы болары сөзсіз.
Елімізде осы бағытта біраз жұмыстар атқарылды, дей тұра Қазақстанның жаңа сайланған Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев атқарушы органдардың басшыларына әлеуметтік мәселелерді шешуде немқұрайлылық көрсетпей, жаңа жұмыс орындарын ашып, халықты еңбекпен қамтуды негізгі басымдық ретінде қолға алуды тапсырды. Сондықтан елімізде осы салада біраз серпіліс болады деп үміттенемін.