Осыдан тура үш жыл бұрын Білім және ғылым министрлігі «2019 жылы балабақша мәселесі толық шешіледі» деді. Ал қазір біз іргесі сөгілген мәселені емес, жыртығы жамалмаған жадау тірліктің куәсі болып отырмыз. Себебі сол, шешілмеген кезек, жауапкершілігі аз жекеменшік балабақша, жоғары білімі жоқ тәрбиешілер дәл осы мәселені тек ушықтырып тұр. Ғалымдардың пайымдауынша, адамзат баласы тұлға ретінде қалыптасу жолындағы тәрбиенің 85 пайызын 5 жасқа дейін бойына сіңіреді екен. Ата-әже институты өткен заманның еншісіне қалып кеткен дәл қазіргідей уақытта бала тәрбиесінің ноқтасын кімге тапсырып отырмыз? Міне, гәп сонда.
Балабақшадағы қаптаған кезекті шешудің жолы жекеменшік балабақшаларды көптеп ашу ғана болды. Бұл жолда Үкімет аянып қалған жоқ. Кез келген адам жеке кәсіпкер немесе жауапкершілігі шектеулі серіктестік ретінде тіркеліп, балабақша ашып алатын құқыққа ие болды. Алайда экс-министр Ерлан Сағадиевтің дәл осы балабақшаларды жекешелендіруге қатысты айтқан жағымды пікірі есімізде қалыпты. «Біз бұрын бір рет бұл жағдайды басымыздан өткеріп, жекешеленіп кеткен балабақша ғимараттарын қайтадан сатып алуға мәжбүр болғанбыз. Енді оны жекешелендіруге болмайды» дегені бар. Онысы рас. Кезінде еліміздегі бүкіл балабақша талан-таражға түсті. Сарапшылардың нақты дерегі бойынша, тәуелсіздік алғанға дейінгі жылдары Қазақстанда 7 жасқа дейінгі балалардың 70 пайыздан астамын қамтыған Орталық Азиядағы ең үздік мектепке дейінгі білім және тәрбие беру жүйесі болды. 1991 жылы елімізде 8 743 балабақша жұмыс істеген екен. Үкімет «оңтайландыру» ұранын ортаға тастап, айналасы жеті-сегіз жылдың ішінде 4 868 балабақша ғимаратын жекешелендіріп, қалғанын «өз күніңді өзің көр» қағидасымен қараусыз қалдырды. Соның салдарынан 2000 жылға дейін еліміздегі балабақша саны 1 144-ке дейін құлдырады. Дәл қазір елімізде 6 470 балабақша ғана бар екенін ескерсек, күні бүгінге дейін сол 1991 жылдың деңгейіне жете алмай отырмыз.
Ал 2010 жылы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев еліміздің кәсіпкерлеріне, әртүрлі жолдар арқылы бизнеспен айналысатын шенеуніктеріне ашық сөз арнап, 90-жылдары жекешеленіп кеткен балабақша ғимараттарын қайтадан мемлекетке қайтару қажеттігін күн тәртібіне қойды. Содан бері 2010 жылдан бастап 2016 жыл аралығында кезінде жекешеленіп кеткен 246 балабақша ғимараты мемлекетке қайтарылған екен. Жоғарыда атап көрсеткеніміздей, 1991 жылдан 2000 жылға дейін еліміздің білім беру саласы жеті мыңнан астам балабақша ғимаратынан айырылғанын ескерсек, бұл – өте аз көрсеткіш.
Бала бағып баюға бола ма?
Жергілікті атқарушы билік органдары балабақшадағы орын тапшылығын жекеменшік балабақшалар ашу арқылы жоюды мықтап қолға алғаны рас. Осыны пайдаланған біраз «пысықтар» бала бағып, баюға көшті. Шағын және орта бизнесті дамытуға бағытталған бүгінгі жеңілдіктер үйінен жекеменшік балабақша ашып алып, оны еш жерде тіркемей, қызмет аясын айқындамастан бала бағуды мақсат тұтқан азаматтардың қарасын көбейтті. Баланы талапқа сай, арнайы мекемеде бақпаса да, үйде бағып, ақша тапқанды оңай олжа көретіндер баршылық. Шын мәнінде, балабақшаға қажетті заттарды түгендеуге кез келгеннің шамасы жете бермесі анық. Осы уақытқа дейін баспасөз беттерінен кейбір үйден ашыла салған бақшаларда балаларды жерге жатқызып ұйықтатып келгенін, бір тамақты бірнеше күн ұсынғанын, тағы да басқа жаға ұстатарлық оқиғалар туралы оқыдық. Өкінішке қарай, бұлар шындық еді. Бүгінде Нұр-Сұлтан қаласының шет аумақтарына бара қалсаңыз, үйден ашылған балабақшаларды көресіз. Міне, осы балабақшалардың барлығы тәжірибелі ұстаз бен тәрбиешіні қайдан алып отыр? Оны кім қадағалайды? Лицензия берілмеген мекемеге барып, сапасы қалай деп сұрап, рұқсатсыз тексеру жүргізе алмайтының тағы бар.
Осыған дейін аттестациядан өтіп, мемлекеттік аккредитация алу, лицензия палатасында оқыту, тәрбиелік көрнекілік бағдарламаларды тапсыру, жоғары санаттағы педагогикалық құрамды ұсыну шарт болатын. Қазір мұның бірде-бірі ескерілмейді.
– Бүгінде жекеменшік балабақшаларға мемлекеттік дотация бөлініп, көмек берілуде. Мемлекет өзі бөлген қаражатқа өзі қатаң бақылау орнатып, жүйелі түрде жұмсалуын қадағалап отыр. Мектепке дейінгі жүйе – жалпы білім берудің негізі болғандықтан, бұл тәрбие жүйесі мемлекеттің демеуін керек етеді. Оны бірыңғай жекеменшік қолға өткізу – қауіпті. Бұл дұрыс емес», – дейді Nur Otan партиясы Балалар құқығын қорғау жөніндегі кеңес мүшесі Рысты Жұмабекова.
Балабақшаның жаны – тәрбиеші
«Жаста берген тәрбие жас қайыңды игендей». «Мектептің жаны – мұғалім» деп келсек, «Балабақшаның жаны – тәрбиеші» деуге де әбден болады. Сол балабақшамыздың жанын жұмысқа қалай қабылдап, оларға қандай жағдай жасап отырмыз?
Мектепке дейінгі білім беру ұйымдары көбейіп, 3 пен 6 жас аралығындағы балалардың 95,2 пайызы қамтылды деп қуанғанымызбен, әлі 500 мыңнан астам бала өз кезегін күтіп отыр. Оның ішінде 1 мен 3 жас аралығында 437 мың бала бар. Мәжіліс төрағасының орынбасары Гүлмира Исимбаева балабақшаларды тиісті мамандығы бар кадрлармен қамту мәселесін тілге тиек етті. «Дегенмен мектепке дейінгі ұйымдарды бала тәрбиесі және оларды оқытумен айналысатын қызметкерлердің 40 пайызға жуығында тиісті білімнің болмауы алаңдатады. Білім ұйымдарын білікті мамандармен қамтамасыз ету – білім беру жүйесінің басты міндетінің бірі» деді ол.
«Ата-аналар үміт еткен көзінің нұрларын тәрбиелеу үшін тәрбиешіге тапсырады. Ал сол тәрбиешінің өзінің тәрбиесінің қай деңгейде екеніне мән беріп жататындар көп емес. Оған бала тәрбиесін сеніп тапсырудан бұрын өзін тәрбиелеуді қажет ететін тәрбиешілерді де көрдік. Мұның себебі көбіне 35-40 мың айлыққа жақсы мамандардың келе бермейтіндігімен, кадр тапшылығымен түсіндіріледі. Тәрбиеші жұмысы жауапты да ауыр. Ол соған сәйкес еңбегінің ақысын алуға тиіс. Бұл мәселені шешу қажеттігі дау туғызбайды. Бірақ бұл мамандықты таңдаған адамдар жалақысының аз болғаны үшін өзіне жүктелген жауапкершілікті мойнынан алып тастай алмайды. Осы мардымсыз жалақыға жұмыс істей жүріп, өз жұмысына үлкен жауапкершілікпен қарайтын, баланы жақсы көретін, мамандығын кездейсоқ емес, жүрек қалауымен таңдаған тәрбиешілер де бар. Төмен жалақы алатын дәрігердің балаға дұрыс диагноз қоймағанына, дұрыс ем қолданбағанына, тәрбиешінің бала тәрбиесіне жауапсыз қарағанына көз жұма берсек, ертеңіміз не болмақ? Сондықтан бала тәрбиесіне, оған ана тілінде тәрбие беру мәселесіне бүкіл қоғам болып атсалысуымыз, жете мән беруіміз керек», – дейді филология ғылымының докторы, профессор Шерубай Құрманбайұлы.
Әлемде қалай?
Әлемдік тәжірибе бүлдіршіндердің 3 жастан 6 жасқа дейінгі даму кезеңі мектепке оқуға дайындау үшін ең қолайлы жас екенін көрсетеді. Осылайша, Францияда 3-6 жасқа дейінгі балалардың барлығы дерлік балабақшаға барады. Германияда мемлекеттік емес балабақшалардың барлығы ақылы, бірақ лицензия қай-қайсысына да міндетті. Ал Венгрияда 5 жастан міндетті білім беру жүргізіледі. Лицензия міндетті, қаржыландыру – мемлекет тарапынан. Италияда кез келген балабақшаларға лицензия міндетті. Жапонияда – балабақшалардың барлығы білім министрлігі қарамағында, 58 пайызы – жекеменшік балабақшалар. Біздікінен ерекшелігі олардың балабақшаларында 8 түрлі жас ерекшелікпен оқытады. Солтүстік Кореяда барлығы мемлекеттік балабақшалар. Кувейтте – барлық балабақшалар тегін. Американың 43 штатында міндетті тегін түрде мектепалды дайындық бар. 4 жастан балаларды өз еңбегін бағалауға үйретеді. Талдау жасатуды бастайды. Францияда 3 жастан 5 жасқа дейін тегін балабақшамен қамтылған. Мемлекет қадағалауында. 100 пайыз балабақшамен қамтылған. Кезек мәселесі жоқ.
Ұл-қызымызға дұрыс тәрбие беру – ұлт болашағының негізі екенін әр қазақ ұғынса керек-ті. Ел боламыз десек, балабақшамызды түзеуге, оның материалдық және кадрлық мәселесін дұрыс шешуге жете көңіл бөлу қажет-ақ.
Ұрпақ тәрбиесі ұстағанның қолында, тістегеннің аузында жүрген жоқ па? Кәсіпкерлікті жеңілдетіп, жетілдіреміз деп, орны толмас орашолақтыққа ұрынып отырған жоқпыз ба?
Әйтпесе, сапаны ғана емес, санды ойлаған уақытта балабақшаның ертеңі – бәлду, бәлду ертегіге айналып кетіп жүрмесін...