Белгілі режиссер Абдолла Қарсақбаев жайлы «голливудтық стильде» фильм түсірген режиссердің «жоқшылықтан» көз жұмғаны туралы «Караванға» мақала жарияланған екен. Мақала авторы қазаққа «Менің атым Қожа», «Алпамыс мектепке барады», «Балалық шаққа саяхат», «Даладағы қуғын» және т.б. басқа классикалық туындылар сыйлаған режиссердің қуанышы мен қиындығы туралы сөз етеді.
«Қазақ кинематографиясының әкесі» атанған Абдолла Қарсақбаев қолданған әдіс-тәсілдерді бүгінде Голливудқа ұқсататыны анық. Оның фильмдері «А» санатындағы фестивальдерден жиі жүлдегер атанды. Өкінішке қарай, оған туған елінде фильм түсіруге мүмкіндік берген жоқ. Ол іс жүзінде жоқшылықта өмірден өтті» деп жазады автор.
Өткен ғасырдың 60-70 жылдары түсірілген классикалық туындылардың дені – кеңестік цензураның өткір қайшысына ілікпей қоймады. Қаншама кедергілерге, тосқауылға қарамастан ұлттық кино түсіре білген режиссерлердің де ерлігін бағаламауға болмайды. Рас, бұл олардың жүйкесіне салмақ түсірді. Денсаулығы сыр берді. Жүрекке ауырлық әкелсе де, қарсыласып бақты.
Сондай дарынды режиссердің бірі Абдолла Қарсақбаев еді. Оның есімі қазақ кинематографиясының тарихына алтын әріптермен жазылды. «Менің атым Қожаны» елу жылға жуық көрермен үздіксіз тамашалап келеді. «Алпамыс мектепке барады» фильмі де көптің ықыласына бөленген туынды. «Даладағы қуғынын» іздейтіндер де табылады. Қарсақбаев шығармасының биігі деп «Қилы заманды» санайтындар көп. Өкінішке қарай, бұл фильм көрерменінен лайықты бағасын ала алған жоқ. Оның бір себебі, аталмыш туынды цензура атты шырмаудан шыға алмады. Соған қарамастан, кешегі кесірлі қоғам Қарсақбаевтың рухын жасыта алған жоқ. Ол ешқандай қиындыққа мойымады, жасымады. Оны режиссердің көзін көрген, «кинодағы балалары» да мойындайды.
ТУРА БИДЕ ТУҒАН ЖОҚ
Әлі есінде. 1977 жыл болатын. Оқуды жаңа бітірген жас жігіттің жұмыс іздеп жүрген кезі. Сондай күндердің бірінде оны киностудияға кино сынаққа шақырады. Режиссер – Абдолла Қарсақбаев. Әуелде оған қандай рөлге ие болғанын да айтпаған екен. «Көреміз» деген ғана жауап бар. Сынаққа түскен жігіт көп. Ең соңында марқұм Жамбыл Құдайбергенов екеуі ғана қалады. Біреуі – қызыл әскерді, екіншісі – бандиттің рөлін ойнауы тиіс. Көркемдік кеңестегілердің дені Жамбыл Құдайбергеновке бүйрегі бұрса керек. Жамбыл оған дейін де киноға түсіп жүрген жігіт. Алайда режиссер Досханнан Хамиттің бейнесін көрсе керек, бірден Жолжақсыновты таңдайды. Осылайша, Хамит-Досханның өнердегі жұлдызы жанған екен. «Кинодағы өкіл әкем» деп, ерекше қадір тұтқан актер «Қарсақбаев жоқшылықта өмір сүрді» деген пікірмен келіспейді.
– Абдолла Қарсақбаев – зиялы ғана емес, отбасы бар, бала-шағасын асырайтын, айналасына зиялы азаматтарды жинаған ғажап адам еді. Мағжанның өлеңдерін жатқа айтатын. Ештеңеден тайсалмайтын, ержүрек ағаларымыздың бірі еді. Осы күнге дейін сол кісілерді сағынамыз. Ұлы суреткер болды. Жеңгеміз қандай жақсы адам. Ұлы да әкесінің жолын қуып, кино саласында жүр. Бұл кісінің бірінші әйелі Ілияс Жансүгіровтің қызы болатын. Ол кісіден туған бір ұлы бар еді. Альпинист болатын. Қаншама адамды ажалдан құтқарамын деп, мерт болды. Әбекеңнің құнды қазынасы – кино әлеміне қосқан үлесі. «Менің атым Қожасы», «Алпамыс мектепке барады» мен «Даладағы қуғыны» осы күнге дейін көрерменнің есінде. Әлі күнге экраннан түскен жоқ. Бұл кісінің бір ғажабы жанр таңдамайтын. Ол комедия бола ма, трагедия ма, әлде драма ма, Әбекеңнің қолынан бәрі келетін. Жарықтық сондай турашыл адам еді. Досы да көп болды. Кейін кино саласында атағы дүрілдей бастағанда достары да сирей бастады. Қасында бірен-сарандар ғана қалды. Солардың бірі – Кененбай Қожабеков. Көзі жұмылғанша, Әбекеңді айтып өтті. Осындай мықты адам қалай «жоқшылықта» өледі? Ол кез Совет үкіметінің тұсы болатын. Онда қаламақы да, жалақы да жоғары болды. Егер рухани мұң, еркіндікті аңсау, рухани шаршау болды десек, онда әңгіме басқа. Жоқшылық бүгін болуы мүмкін. Бүгінгі таңда да атағы дардай академиктердің біразы жоқшылықта өмір сүріп жатыр деуге болады. Көбі мардымсыз зейнетақыға қарап отыр. Бәрі қымбаттаған соң, зейнетақының да жағдайы белгілі болып қалды, – дейді Досхан Жолжақсынов.
«ҚҰЛАГЕРДІ» НЕГЕ БЕРМЕДІ?
Режиссерді «өкіл әке» санайтын жанның бірі – Болат Қалымбетов. Қарсақбаев оны №12 қазақ орта мектебінен тапты. «Балалық шаққа саяхат» фильміндегі жетім бала Бектастың рөліне бекіткен де өзі.
– Абдолла аға – ұлы режиссер. Ол кісінің талантына ешкім күмән келтіре алмайды. Бүгінгі күнге дейін елдің аузында жүрген фильмдері бұған дәлел бола алады. Жалпы талантты адамдар бір қалыпқа сыймайды. Шукшин, Ахмадуллина, Цветаева, Высоцкий, Айманов, Қарсақбаев, Қожықов сияқты тұлғаларды бір қалыпқа құйып ұстай алмайды. «Бетің бар, жүзің бар» демей, тіке айтатын, турашыл, асау адамды бағындыру да мүмкін емес. Сондықтан оларға кедергі де көп болады. Кешегі «қазақ киносының қара баласы» атанған өзім де алпысқа келіппін. Күні кеше ғана болған секілді еді. 10 жасар бала құлдыраңдап келіп, киноның есігін ашқан. Қазір сол киностудияның белді бір өкіліне айналдық. Ол кісі «жоқшылықта» өмір сүрді деп айта алмас едік. Рас, цензураға бағынғысы келмегенін мойындауымыз керек. Айтқысы келгенін фильмі арқылы да көрсете білді. «Қилы заманды» алайықшы. Қандай мықты фильм? Өнер болған соң, ыстығы да, суығы да болады. Сондай қайшылықтардың кесірінен Қарсақбаев таяқ жемеді емес. Басшылық тарапынан қысым да болған шығар. Өзі қалаған кей фильмді түсіре алмады. Мәселен, «Құлагер» поэмасы желісінде кино түсіремін деп армандап еді. Өкінішке қарай, оны Абдолла ағаға емес, түркіменнің Болат Мансұров деген режиссеріне берді. «Құлагер» ойдағыдай шықпады. Болат Мансұров кәсіби режиссер болғанымен, қазақтың менталитетін қайдан түсінсін? Абдолла ағаның тағы бір арманы Шоқанды түсіру еді. Оған да жете алмады. Соның өзінде еш мойымай, кеудесін тік ұстап жүрді. Ұлы адамдардың төңірегінде әңгіме көп болатыны белгілі. Сондай «келеңсіздіктер» жолына бөгет болған шығар, бәлкім. Сұмпайылар «сыбырлап» жүргенді жақсы көреді ғой. Осының бәрі жүрекке салмақ түсіреді, – дейді режиссер.
РЕЖИССЕР ТРАГЕДИЯСЫ НЕДЕ?
– Абдолла Қарсақбаевтың өмірінің соңы көбіне айтыс-тартыс, қайшылықтардан тұрған. Ал Абдолланың өмірде қандай адам болғанын бір Алланың өзі біледі. Әбекең секілді кез келген өнердің ірі тұлғаларының өмірі қалай аяқталғанын қатыгез ХХ ғасыр жақсы біледі. Бұрын «Менің атым Қожа», «Балалық шаққа саяхат» фильмінен бастап бұл кинорежиссермен танысудың сәті 1974 жылы түскен еді. Осы жылы Әбекең оқыған кино институтының, орыстың әйгілі кино актері «Чапаев» фильмі арқылы әлемге әйгілі болған Борис Бабочкиннің шеберханасынан бітіріп келген жас актерлермен кездесу жасап, бәрімізге табыс тілеп, өзінің кезекті фильмінің алғашқы байқау түсіріліміне шақырғаны есімде. Сол жылы Қазақстанның әр түкпірінен жиналған 13 қыз-бозбала бітіріп келген едік. Бұл фильмге біздің ішімізден кім түскені анық есімде жоқ. Есімде қалғаны – Кененбай Қожабеков пен Қаныбек Байсейітов, – дейді Шаяхмет Имашұлы.
Ұлттық киноның мақтанышына айналған Қарсақбаевтың қысқа өмірі де өзі түсірген киноларындай шым-шытырық болғанын айтады көзкөргендер. Әрбір фильмі кинофестивальдерде жүлде алып жатса да, Әбекеңнің қатысуынсыз өтетін еді. «Ол да бір қолдан жасалған саясат шығар. Фестивальге Абдолланың фильмі өтеді, өзі жоқ, не қатты ауырып жатыр немесе таба алмадық деген сылтаулар үнемі оның жолын кес-кестеп жүретін. Кейбір сәттерде тіпті Әбекең бұл дүниеден әлдеқашан өтіп кеткен деген де хабар таратқан екен. Оның өзі бірде: «Мені бұлар талай рет өлтірді де ғой» дейтін. Абдолла – өзінің қысқа деуге болмас, орташа ғана саналы өмірін қазақ балалар киносының сара жолын салып кетуге арнаған бірден-бір ірі режиссер. Өмірінің көбі тартыспен, айтыспен, қылышынан қан тамған Кеңес дәуірінің қыспағында өтсе де, өзінің суреткерлік ойын түсірген әр фильмде дәлелдей алған ұлы тұлға. Әбекеңнің артында қалдырған кино туындылары әлі талай ұрпақтың сана-сезімін, ой-жүйесін тәрбиелей беретіні сөзсіз» дейді Шаяхмет аға.
Режиссер кино өнеріне Қожа-Нұрлан Сандар, Бектас-Болат Қалымбетов, Хамит-Досхан Жолжақсынов, Алпамыс-Ермек Төлепбаев сияқты есімдерді алып келді. Қарсақбаевты әкесіндей құрмет тұтатын актердің бірі – Нұржұман Ықтымбаев. Мектеп мұғалімін Қапан рөліне бекітіп, актерлік жолын ашты. Осылайша, Ықтымбаевтың кино ғұмыры басталып еді.
– Абдолла менің рухани әкем еді. Жаны даладай таза, мінезі ашық, кісі сыртынан ғайбат айтпайтын, шындыққа тура қарайтын кісі болатын. Өз-өзіне сенімді, ешқашан тартынбайтын, шығармашылық еркіндікті ұнататын. Актерлер де ол кісімен жұмыс істегенді жақсы көретін еді, – деп еске алады Халық артисі Нұржұман Ықтымбаев.
P.S.
Сонымен, атақты режиссердің өзін көргендер «Өкінішке қарай, оған туған елінде фильм түсіруге мүмкіндік берген жоқ. Ол іс жүзінде жоқшылықта өмірден өтті» деген тұжырыммен еш келіспейді. Шығармашылық тұрғыда талай қысым, талай құқай жасалған болуы мүмкін. Алайда Қарсақбаев қайыршылық, жоқшылық жағдайында өмірден өтті деп біржақты тұжырым жасауға әсте болмас. Әрбір көркем туынды азаппен дүниеге келеді. Бұл – шығармашылық азабы. Шығармашылық азабы мен тіршілік азабының арасын ажыратып алған дұрыс еді.