Табысынан айыппұлы көп...

Табысынан айыппұлы көп...

Көбіне ойын-сауық орталықтары мен жол бойы­нан жолаушы іздеп сабылған такси жүргізушілерін кездестіріп жатамыз. Бірақ олардың жұмысы заң­ды екеніне күмән көп. Елімізде автокөлік тізгіндеген адамның көбі қолы қалт етсе, ақысына адам тасы­малдап, азғантай табыс тапқанды құп көрері жасы­рын емес. Бұдан былай заңсыз такси қызметіне түбегейлі тыйым салынбақ. Бұл тыйымға біреу ке­ліссе, енді бірі өкпелі. Дегенмен соңынан шы­рақ ала жүгірген құзырлы органдар өкілдеріне так­си жүргізушілерінің де айтар базынасы көп секілді.

Айыппұлмен айыбын жуған көп

Осы мәселе бірнеше жылдан бері айтылып келеді. 2013 жылдан бері такси қызметімен заңсыз ай­налысқандарды Ішкі істер ми­нистрлігі өз бақылауына алған болатын. Алайда нәтиже болмады ма, әйтеуір былтырдан бастап бұл міндет Индустрия және инфра­құрылымдық даму министрлігіне қарасты Көлік комитетінің құзыретіне ауысып, биыл заңсыз адам тасу фактісін анықтау жұмысы қарқын алды. Комитет бір жыл ішінде қарап жатпай заңсыз жүргізушілерді анықтауға бағытталған арнайы жол картасын қабылдап үлгеріпті. Нәтижесінде, жолаушылар тасымалы ережесін бұзып, еш рұқсатсыз осы кәсіппен айналысқан 40 мыңнан астам адам анықталып, 10 миллион теңгеден көп айыппұл өндірілген. Бір қы­зығы, Ішкі істер министрлігінен рұқсат алмай-ақ рейдке шыға беретін комитет пандемия уақы­тында шағын кәсіпкерлерді тек­серуге жарияланған морато­рийге де қарамай отыр. Бірақ Көлік комитетінің хабарлауынша, ша­ғын және орта бизнесті тексеруге жарияланған үш жылдық шектеу Көлік комитетінің жұмысына байланысты қарастырылмаған екен. Сол себепті қызметкерлер арнайы бекеттерде, жол бойында жолаушылар тасымалымен айна­лысатын жүргізушілерді еш қам­сыз тексере береді. Тіркеусіз такси жүргізуші атанғандарға салынатын айыппұл мөлшері де аз емес, рұқсатсыз жолаушылар тасы­малы үшін 40 мыңнан 500 мың теңгеге дейін қаржысынан қағылады. Ал Үкіметтің дәл биыл бұл жұмысқа белсене кірісуі панде­мияның кесірінен толмай қалған бюджет шығындарын қалпына келтірудің амалы іспетті көрінеді. Мәселен, індет кесірінен биыл мемлекет қазынасы 1 трлн теңгеге азайған. Пандемия демекші, оның ауыртпалығы тек Үкіметке ғана емес, заңсыз деп таныған такси жүргізушілеріне де түскені аян. Сондықтан олардың да қарсы пікір айтар жөні бар. Бәрінің сөзі сол бір арнада тоғысады, «айыппұл салып жатқандарымен келіспей­міз, онсыз да карантиннің кезінде жұрт нәпақасын әрең тауып жүр», – дейді. Негізі, салық органдарына тіркелу үшін азаматтар жеке куәлігімен ХҚКО-ға барып, жеке кәсіпкер ретінде тіркелуі қажет. Дегенмен такси жүргізушілері тапқан табысынан жырып салық төлейтіні белгілі болғанымен, олардың қанша мөлшерде пайда тауып отырғанын анықтау қиынға соқпақ. Дәл осы тұста Қаржы министрлігі сарсаңға түспек. Сол үшін Кірістер комитеті тұрақты түрде жол-жөнекей адам ала ке­тетіндердің айлық кірісін есеп­теп тұратын амал табуға тырысып жатыр екен. – Егер де олардың айлық та­бысы 42 500 теңге, яғни ең төменгі жалақыдан аспайтын болса, бұл сомаға салық салынбайды. Демек, олар жеке тұлға ретінде осы қыз­метті әрі қарай атқара алады. Бірақ табысы 42 500 теңгеден асатын болса, міндетті түрде жеке кәсіп­кер, яғни ИП ретінде тіркелу ке­рек. Сонымен қатар патент бойынша немесе басқа да са­лық­тық режимді таңдап, сол бойынша ары қарай өзінің кәсібін жүргізе береді, – дейді Қаржы ми­нистрі­нің баспасөз хатшысы Әлібек Әбділов.

Салық төлеген бағаны көтермей ме?

Бұдан бөлек, тағы бір проб­леманың шет-жағасы аңға­ры­латындай. Такси жүргізушілері салық төлеп отырған жерде өз қызметінің бағасын көтеріп жі­беруі мүмкін. Қазақстан такси қызметі республикалық қауым­дастығы жуырда такси құнына қатысты қызықты дерек ұсынған еді. Соңғы 5 жылдың ішінде такси қызметі 5 есеге қымбаттаған екен. Мысалы, 2015 жылы такси бағасы орташа есеппен 200 теңгеден басталса, биыл 1 000 теңгеге тірел­ген. Алайда қауымдастық алдағы уақытта бағаның тағы көтері­летінін болжап отыр. Демек, ай­налып келгенде халықтың қалтасы жұқара бермек.

Заңдастырудан ұтарымыз бар ма?

Енді такси қызметін заңдас­тырудың артықшы­лықтарына тоқталып өтсек. Бұл ең алдымен жолаушылар қауіпсіздігін қамта­масыз етуге ықпал жасамайтын секілді. Қауіпсіздік демекші, АҚШ-та такси қызметін ұсынатын компаниялар көлік жүргізушісі мен жолаушы арасын темірмен оқшаулауды жөн көрген. Бізге алдағы кезеңде қолға алар мәсе­ленің бірі осы болса керек. Себебі жүргізуші мен жолаушы арасында қылмыс болмасына ешкім кепіл бола алмайды. – Кез келген адам қандай да бір кәсіппен айналысқысы келе­тін болса, заңды түрде айна­лысуы қажет. Сіз жол бойын­да такси тоқтатасыз, бәлкім ол такси емес, қылмыскер болып шығуы мүмкін. Сондықтан бұл әрекет бір жағынан қауіпсіздік мәселесін шешуге көмектеспек, – дейді Кө­лік комитетінің баспасөз хат­шысы Дархан Кәрібаев. Елімізде заңсыз такси қыз­метінің бұрыннан белең алғаны белгілі. Мұны заңдастыру қажет-ақ. Мысалы, Еуропа елдері әуел­ден такси қызметін біржола заң­дастыруға міндеттеп тастаған. Со­дан болар, такси компа­ния­ларының саны көп. Оның үстіне, бұл сала мол қаржы түсірудің жолы ретінде саналады. АҚШ-тағы бір ғана Нью-Йорк қаласы­ның басты көшелерінде бір уа­қытта 13 мыңға жуық такси көлігі қозғалып жатады екен. Олар күніне 600 мың жолаушы тасы­малдайды. Ал мұнда 1907 жылы New York Taxicab Compani ком­паниясы Франциядан 600 көлік сатып алып, қаладағы алғашқы такси қызметін іске қосқан. Түптеп келгенде, Көлік коми­теті адам тасып кәсіп кеткен заң­сыз такси жүргізушілерінің соңы­на түсіп, бұл мәселеге мықтап кі­ріс­кендерін аңғартып отыр. Бұған наразылар көп болғанымен, ко­митет шешімін өзгертпесі анық. Енді такси қызметі жаппай жеке кәсіпкер ретінде тіркелуге асыға қоя ма, ол жағы алдағы уақыт еншісінде.

Мадияр ТӨЛЕУ