Біріншіден, ел басшылығы халықаралық биржамыздағы алғашқы сауда-саттық ұлттық валютамыздың 25 жылдық мерейтойына орайластырылғанын айтты. Екіншіден, әлемдік жалғыз алпауытымыз «Қазатомөнеркәсіп» сол күні тұңғыш рет ІРО-ға шықты. Символдық мәні зор өзге де жайттар жетерлік. Содан бері аттай алты жыл өтті. Не нәтиже бар? Неге АХҚО әлі күнге бюджет мойнында отыр?
Күткен үміт ақталды ма?
«Мемлекеттің мықты тірегіне айналып, бюджетті молынан толықтырады деп күтілген «Астана» халықаралық қаржы орталығын бюджеттен қаржыландыру неге жалғасып жатыр?» деген сауал қалаулылардың да санасына шаншудай қадалып, басын қатырып жүр.
Мәжіліс депутаттары бұл орталықты құрғанда, сол үшін Ата заңды өзгерткенде (АХҚО Жоғарғы сотқа бағынбайды әрі Қазақстан мен ТМД көлемінде тек соның аумағында ағылшын-саксондық коммерциялық құқыққа құрылған бөгде юрисдикция қолданылады), оның елге келтіруге тиіс пайдасы, қайтарымы нақты жарияланғанын еске салды.
Біріншіден, бұл орталық – елді орнықты дамытуға тиіс. Екіншіден, ол елімізге шетелдердің капиталын тартудың қуатты құралына айналып, қор нарығын жаңа даму деңгейіне шығаруға тиіс. Алайда Қазақстанға келетін тікелей шетелдік инвестиция (ТШИ) көлемі төмендеп барады.
Үкіметтің ресми дерегінше, орталық құрылғанға дейін, 2018 жылы Қазақстан 24,3 миллиард доллар ТШИ тарта алыпты, бұл алдыңғы жылдағыдан 15,8% көп. 2023 жылдың қорытындысында елге небәрі 23,4 млрд доллар тікелей шетелдік инвестиция келген. 2022 жылғыдан 16,9%-ға құлдыраған. Соның ішінде елге келе сала, қайта әкетілмегені, «таза тікелей шетелдік инвестициялар ағыны» 2 есеге – 2022 жылғы 6,5 миллиардтан 2023 жылы 3,2 миллиард долларға дейін құлады.
Төмендеу жалғасты. Ұлттық банктің дерегінше, биылғы қазандағы жағдай бойынша таза тікелей шетелдік инвестициялар ағыны 2024 жылдың басынан бері небәрі 1 млрд 594 млн долларды құрады. Мұнда ІІ тоқсанда тіпті минустық көрсеткіш тіркелді: елден әкетілген капитал елге келген ТШИ-ден үш жүз миллионға асып түсті (-302 млн доллар). Салыстырсақ, 2016 жылы елге келген тікелей инвестициялардың таза ағынының көрсеткіші рекордтық 8 млрд 514 долларға жеткен. Бұл кері кетулердің сұрауы кімнен болады?
Ел басшылығы «Астана» қаржы орталығын – өңірдің басты қаржы хабына айналдыру міндетін де қойды. Ол неге орындалмады? Бұған халықаралық санкциялардың өңірдегі АХҚО-ның бақталасын – «Мәскеу халықаралық қаржы орталығын» күйретуі де көмектеспепті.
Салыстырсақ, Дубай халық-аралық қаржы орталығы (DIFC) 2004 жылғы қыркүйекте құрылды. Содан бері DIFC-дің елдің ішкі жалпы өніміне қосқан үлесі 8%-ға жеткен! Яғни, осы орталық ел экономикасының сегіз пайызын бір өзі беріп отыр.
Мәжіліс депутаты Ирина Смирнованың айтуынша, Қаржы министрлігі «Астана» қаржы орталығын қаржыландыруға ақша сұрап, Парламентке тағы жүгінді. Ол ақша 2025-2027 жылдарға арналған республикалық бюджеттің «Астана» халықаралық қаржы орталығының әкімшілігі» АҚ-ына нысаналы аударым» аталатын 099-шы бюджеттік бағдарламасы аясында бөлінді. Депутат бұл орталықтың «тәбеті», бюджетке артқан шығындары жыл сайын азаймай жатқанына назар аудартты. Мысалы, 2024 жылы аталған 099-шы бюджеттік бағдарлама аясында АХҚО-ға 8 млрд 910 млн теңге берілді. Ал алдағы үш жылдық шығысы 21 миллиардтан асып кетпек.
– Қаржы орталығы 6 жылдан бері жұмыс істеп келеді. Осы жылдар бойы республикалық бюджет оны ұстап тұру үшін қып-қызыл шығынға батты. Орталықтың қаптаған ұйымдары мен органдарын ұстап тұру, олардағы жоғары жалақылы қызметкерлер мен бастықтардың еңбекақысын, сыйлықақысын, басқасын төлеу өте ауқымды соманы талап етеді. Меніңше, мемлекеттік қаржыландыру АХҚО-ның бастапқы кезеңде ол еңсесін тіктеп, төрт аяққа тең тұрып кетуі үшін қажет болды. Оның бүкіл инфрақұрылымын мемлекет өзі құрды. Технологияларының дамуына жағдай жасады. Дүниежүзінен білікті мамандарды тартуына мүмкіндік берді, – деді И.Смирнова.
Мемлекет халықаралық қаржы орталығы үшін елдегіден қатты ерекшеленетін төл заңнамасын түзіп берді. Бүгінде АХҚО Парламенттен сұрамай, өз заңдарын өзі жазады.
«Алайда қабылданған алдағы үш жылдық бюджетке сәйкес, «Астана» халықаралық қаржы орталығын республикалық бюджеттен қаржыландыру кейінгі 3 жыл бойы әрі жалғаспақ. Осы мақсатта шамамен 21,7 миллиард теңге бөлу жоспарланған. Осыдан сұрақ туады: неге АХҚО-ны бюджеттен қаржыландыру жалғасып жатыр? Ол әлдеқашан өзін-өзі ақтауға көшуі керек еді», – деді Мәжіліс депутаты.
Бірқатар сарапшы АХҚО-ны «Астана ортасындағы оффшор» деп атап жүр. Олардың айтуынша, негізгі табысын Қазақстанда табатын компаниялардың да АХҚО-да тіркелуі оларға салықтан жалтаруға мүмкіндік беріп, мемлекеттік бюджетті елеулі түсімнен айырады. Өйткені АХҚО-да тіркелген ұйымдар біраз салықтан босатылады.
АХҚО неге танымал?
«Астана» халықаралық қаржы орталығының басқарушысы Ренат Бектұров халықаралық нарыққа шыққысы келетін компаниялар бизнесін тіркеу үшін орталықтың юрисдикциясын таңдайтынын айтады.
– Бұл – әркімнің өз таңдауы. Ұлттық заңнама ешкімді АХҚО-да тіркелуге міндеттемейді. Мысалы, Қазақстан аумағында ғана бизнес жүргізетін компания қазақстандық юрисдикцияда қала алады. Егер Қазақстанмен шектелмей, сондай-ақ Орталық Азия елдерінде жұмыс істегісі келсе, таңдауы кеңейеді. Мысалы, әлемнің бірнеше елінде әрекет ететін жаһандық бизнес көп нұсқаны қарастырады, Сингапур, Дубай, Гонконг және басқа ірі қаржы орталықтарында тіркеледі, – деді Р.Бектұров.
Ол өзінің мақсаты – елде белсенді бизнес-экожүйесін құру екенін нықтады. Бұған АХҚО юрисдикциясын таңдаған компаниялардың санын арттыру арқылы да қол жеткізбек. АХҚО басқарушысы өз бизнесін осы орталықта тіркеуді таңдаған компаниялардың саны 3 500-ге жуықтап қалғанын мәлімдеді.
– Былтыр бізде рекордтық өсім болды: АХҚО-ға бірден 672 компания қосылды. Биыл бұл рекордты жаңарттық. 1,1 мыңнан астам компания тіркелді. Қаржы орталығында қаржы компаниялары ғана емес, сондай-ақ тау-кен өндіру, сауда, ІТ, ауыл шаруашылығы сияқты басқа да салалардың бизнестері қаптап тіркеліп жатыр. Бұл бізге әр алуан және кешенді экожүйені құруға мүмкіндік береді. Оларда әртүрлі салалар өзара ықпалдасып, бірге дами алады, – деді Ренат Бектұров.
Орталықта 85 елдің, соның ішінде Қазақстан, АҚШ, Ұлыбритания, Қытай, Түркия, Сингапур және басқасының компаниялары тіркелді. 2024 жылы тіркелген компаниялар арасында қаржы компанияларының үлесі 36%-ды құрады. Ақпарат және байланыс саласының еншісі – 10%, кәсіби, ғылыми және техникалық қызмет – 8%, тау-кен өнеркәсібі – 8%, қосалқы қызмет көрсетушілер – 1%, көтерме және бөлшек сауда компаниялары – 18%. 19%-ы өзге қаржылық емес секторларға тиесілі.
Ал Қаржы министрі Мәди Такиев АХҚО-ны бюджеттен қаржыландыру жалғасып жатқанын жасырмады.
– Шынында, бүгінде оның басқарушы компаниясының еңбекақы төлеу қорын толығымен республикалық бюджеттен төлеп отырмыз. Оның құрамында АХҚО Соты, АХҚО Халықаралық төрелік орталығы, Жасыл қаржы орталығы бар. Бұл органдар өз бетінше табыс таба алмайды. Сондықтан оларды республикалық бюджеттен ұстап тұруға тура келеді. Негізі, халықаралық тәжірибе де соған ұқсас. Ел үкіметтері мұндай үлкен орталықтардың операциялық шығыстарын ел қаржысынан өтейді, – деді еліміздің бас қаржыгері. Бірақ қандай халықаралық қаржы орталығында солай екенін нақтылап жатпады.
Министр АХҚО шығынын азайтуға уәде етті: «2025 жылға 8,9 миллиард теңге бөлуді жоспарладық. Биылғы жыл қорытындысында орталыққа тіркелген компаниялар 50 миллиард теңгеден астам салық төлейді деп кү-тіледі. АХҚО құрылғалы бері оның қатысушылары салықтар түрінде 115 миллиард теңге түсім түсірді. Ал біз АХҚО-ны ұстап тұруға осы жылдары бюджеттен 107 миллиард теңге шығындадық. Тіркелген компаниялардың белгілі бір пулына қол жеткізілсе, орталық өзін-өзі қаржыландыра алатын дәрежеге жетуі мүмкін. Бірақ ол жағдайда да еңбекақы төлеу қорын бәрібір бюджет көтереді», – деді Қаржы министрі Мәди Такиев. Ендеше бұл орталық бюджет мойнынан ешқашан түспейтінге ұқсайды.
Он мыңдай адам не бітіріп жүр?
АХҚО басқарушысы Ренат Бектұровтың мәліметінше, жұмыс істеген барлық кезең – 6 жыл ішінде АХҚО елге жалпы көлемі 14 миллиард доллар ғана инвестиция тарта алған. Алайда оның 6,7 миллиард доллары – Astana International Exchange биржасындағы портфельдік инвестициялар, акциялар ғана. Қалған 7,3 млрд доллары – АХҚО қатысушыларының инвестициясы.
– Қаржы орталығы ашылғалы ол өңірге инвестициялар тартуға жәрдемдесу үшін қажетті жағдайлар мен инфрақұрылымның, сондай-ақ инвесторлар үшін қолайлы әрі түсінікті ортаның қалыптасуына берік негіз жасады. Биыл назарымызды бұрын құрылған платформаларды тиімді дамытуға аудардық. AIX-те сауда-саттық көлемі 2 есе өсті. Юрисдикциямызға ірі компаниялар келді. Алғаш рет жергілікті сукук листингтен өтті. Инвестициялық қорлардың көлемі өсті. Бірнеше криптобиржа толық реттеуші режимге шықты. Орталықтың құқықтық базасы жетілдірілді. Биылғы жыл нәтижелері елдің қаржы саласын одан әрі дамытудың іргетасын қалады, – деген сенімде Р.Бектұров.
АХҚО баспасөз хатшысы Айнұр Исабаеваның мәліметінше, 2024 жылы «Астана» халықаралық қаржы орталығы арқылы 3,1 млрд доллар инвестиция тартылды. Бірақ соның ішінде басым бөлігі, 2,1 млрд доллары – Astana International Exchange биржасындағы портфельдік инвестициялар. Қалған 1 миллиарды ғана – АХҚО қатысушыларының инвестициясы.
Айта кету керек, «Global Financial Centres Index36» рейтингіне сәйкес, бүгінде АХҚО барлық қаржы орталығының арасында 62-ші орында тұр.
Орталықтың дерегінше, биылғы жылдың ІІІ тоқсаны қорытындысында АХҚО қатысушылары Қазақстан бюджетіне 41,3 млрд теңге салық төледі, бұл өткен жылмен салыстырғанда 4,3 млрд теңгеге артық. Қаржы орталығы қызметінің бүкіл кезеңінде 126,5 млрд теңге салық төленді. Сонымен қатар АХҚО экожүйесінде 2 353 жұмыс орны құрылды. Бұл орталықта жалпы саны 9 600 адам жұмыс істейді.
Бұл сандар АХҚО-дан азды-көпті қайтарым барын аңғартады. Тек сарапшылар дабыл қаға айтып жүрген проблемалар шешімін тапса, құба-құп.
Елдос СЕНБАЙ