Орындаушы тонаушыға айналмасын десек...

Жеке сот орындаушыларына қатысты реформа басталды. Мемлекет азаматтардың қаһарлы «қарыз өндірушілермен» аз байланысуы, жиі жолықпауы үшін жағдай жасамақ.

Соның аясында, мысалы, мемлекет пилоттық жоба аясында ЖСО-ларды біртіндеп роботпен алмастырып жатыр. Болашақта бұл қызметті жасанды интеллект орындауы мүмкін. Ал робот жалақы қажет етпейтіні белгілі. Оған дейін биыл жауапты ведомство «қудалаушылар» қызметінің тарифін түсіруге ниетті.

Шағымдар легі толастар емес

Былтыр бір топ депутат ЖСО-лар­дың қызметін реформалау аясын­да «Атқарушылық iс жүргiзу және сот оры­н­даушыларының мәртебесi туралы» 2010 жылғы 2 сәуірдегі заңына өзгерістер ен­гізуге бастамашы болды. Басты идея – ЖСО-ларға қатысты дауларды сот емес, Әді­лет министрлігі қарауы керек. Қалау­лы­лардың заңнамалық түзетулерін Мәжі­ліс «Кейбір заңнамалық актілерге сот жүйе­сін реформалау және процестік заң­на­маны жетілдіру мәселелері бойынша өз­герістер мен толықтырулар енгізу тура­лы» заңының жобасына қосты. 

«AMANAT» фракциясының мүшесі, Мә­жіліс депутаты Үнзила Шапақ мұны сот орындаушысының әрекеттеріне ша­ғым­дануға байланысты істердің көп­ті­гі­мен түсіндірді. Атқарушылық іс жүргізу ту­ра­лы заң сот орындаушысының әрбір әре­кетіне шағымдану құқығын береді.

– Бұл құқығын жанжалқор борыш­кер­лер кейде асыра пайдаланады. Мысалы, ол сот орындаушысының бағалаушыны та­ғайындау және тарту жөніндегі әре­кет­те­ріне дау айтады. Бағалау туралы есептің өзін де даулайды. Мүлікті сауда-саттыққа беру жөніндегі іс-әрекеттерге, содан кейін сату­дың өзіне, сауда-саттық хаттамасына және тағы басқа атқарушылық іс жүргізу бойын­ша сот орындаушысының іс-әре­кеттеріне бөлек-бөлек, қаптатып шағым жа­сайды. Сөйтіп, сот шешімін орындау бір­неше жылға кешіктіріледі, – деді Ү.Шапақ.

Жоғарғы соттың мәліметінше, сот орын­­­даушылары қозғаған істердің көп­ші­лігі, 55%-дан астамы олардың заңсыз әре­кеттерінің расталуымен аяқталады. Сон­дықтан бастамашыл депутаттар, бір жа­ғынан, судьялардың жүктемесін жеңіл­детіп, екінші жағынан, әділет орган­да­ры­ның рөлін күшейтіп, оларға сот орын­дау­шыларының қаулыларының күшін жою құқығын беруді орынды деп тапты. 

Бірақ бұл түзетулерге депутаттардың бір бөлігі қарсы шықты. Себебі осының ке­сірінен азаматтар ЖСО-лардың қау­лы­ларына қарсы тікелей сотқа шағымдану мүм­кіндігінен айырылуы мүмкін. Олар Әді­лет департаменттеріне арыздануға мәж­бүрленеді. Ал дауласушы тараптарға әділ төрелік айтып, би болатындай шенеу­нік­тердің тиісті біліктілігі жоқ. Мұның сыртында, сот орындаушылары осы ор­ган­ға қарайтындықтан, оның шенеунік­тері бұра тартуы да мүмкін. 

«AMANAT» фракциясының мүшесі, Мә­жіліс депутаты Дмитрий Колоданың түсіндіруінше, қазіргі кезде ЖСО-лардың әрекеттеріне қатысты барлық шағымды сот қарайды. 

– Жыл сайын әкімшілік сот өндірісі осындай шамамен 8 мың істі қарайды. Ұсы­нылған заң жобасында мұндай ша­ғым­дарды қараудың «міндетті соттан тыс тәртібін» енгізуге талпыныс жасалды. Оған сәйкес, борышкерлер мен өндіруші­лер өз шағымын өңірлік Әділет департа­мент­теріне бағыттауға міндеттелмек. Қа­рау қорытындысында білікті судья емес, Әділет департаментінің қатардағы қыз­меткері адам тағдырын шешетін ше­шім қабылдайды. Яғни, сот орындау­шы­сының қаулысының күшін жояды немесе жоюдан бас тартады, – деді депутат. 

Ол сұрақты төтесінен қойды: маман же­­­тіспей жататын аймақтық Әділет де­партаменттерінде ЖСО әрекетінің заңды не заңсыздығын айқындауға жергілікті білікті кадрлар, сондай-ақ материалдық ресурс жеткілікті ме? Бұл – үлкен мәселе. Со­нымен бірге бұл өзгеріс Ата Заңға қай­шы болуы мүмкін. Өйткені Конституция­ның 13-бабының 2-бөлімінде: «Әркімнің өз құқықтары мен бостандықтарының сот ар­қылы қорғалуына құқығы бар» деп қа­дап айтылған. Ал әділет шенеунігі сот емес. 

Ақыры, ел Президенті 2024 жылғы 21 қара­шада «Кейбір заңнамалық актілерге сот жүйесін реформалау және процестік заңнаманы жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу тура­лы» заңының соңғы, түпкілікті нұсқасына қол қойды. Онда сот орындаушыларына қа­тысты пікірталас тудырған түзетулер бло­гы жоқ, оны Парламенттің өзі тұтасы­мен алып тастаған екен. 

ҚР Әділет вице-министрі Ботагөз Жақ­селекованың айтуынша, сот орындау­шы­ларына қатысты жыл сайын әділет органдарына түсетін шағымдардың саны 35-40 мыңға жетті. Әділет ведомствосы аза­маттар арыздарын қарай келе, оның кей­бірі бойынша мемлекеттік және жеке сот орындаушыларына төл шешімін қайта қарауға тек ұсыныс жасай алады. Олардың әділетсіз қаулысының күшін жоятын құ­зыры жоқ.

ЖСО тарифі төмендетілмек

Кеңседе отырып, компьютердің пер­нетақтасын бір-екі шерту ар­қылы адам тағдырын шешіп тастайтын жеке сот орындаушыларының қымбат дел­далдық ақысы халық пен бизнесті қан-қақсатып бітті. ЖСО-лар ештеңе бітірмей, ешқандай өнім шығармай-ақ, әрбір істен 2 миллион 359,2 мың теңгеге (биылғы ең жоғарғы шегі) дейін табыс таба алады. 

Елдің жанайқайы жауапты шенділерге жет­кенге ұқсайды. Әділет министрлігі был­тырғы 2024 жылдың соңында «Жеке сот орындаушысының қызметіне ақы тө­леу мөлшерлерін бекіту туралы» Әділет ми­нистрінің 2023 жылғы 27 маусымдағы №416 бұйрығына өзгерістер енгізу тура­лы» бұйрық жобасын дайындады. 

«Бұл түзетулер жеке сот орын­дау­шы­ла­рының қызметіне ақы төлеуде халыққа тү­сетін қаржылық жүктемені азайтуға ба­ғытталған. Қолданыстағы заңнамаға сәйкес жеке сот орындаушысының қыз­ме­тінің ақысы оның өндіріп алатын сома­сы­ның 3%-дан 25%-ға дейінгісін құрайды. ЖСО қызметіне ақы төлеу борышкер үшін қосымша шығын. Және ЖСО-ның ақы­сы негізгі борышын да өтей алмай жүр­ген азаматтарға үлкен қаржылық жүк­те­меге айналды», – деді Әділет ведомство­сы өз түсініктемесінде.

Мысалы, қолданыстағы бұйрыққа сәй­кес, мүліктік, ақшалай сипаттағы ат­қа­рушылық құжаттар үшін борышкерлер ЖСО-ларға келесідей ақы төлейді: 60 АЕК-ке дейін болса, өндіріп алу сома­сы­ның 25%-ы мөлшерінде. 60-тан 300 АЕК-ке дейін: өндіріп алу сомасының 20%-ы. 300-1 000 АЕК-ке дейін: 15%-ы. 1 000-5 000 АЕК-ке дейін: 10%-ы. 5 000-10 000 АЕК-ке дейін: 8%-ы. 10 000-20 000 АЕК-ке дейін: 5%-ы. 20 000 АЕК-тен жоғары бол­са, өндіріп алу сомасының 3%-ы мөл­шерінде.

Жаңа бұйрық жобасына сай, мүліктік және ақшалай сипаттағы атқарушылық құ­жаттардың сомасы 10 АЕК-ке (2025 жы­лы 39 320 теңгеге) дейін болса ғана өн­діріп алу сомасы ең жоғарғы 25% мөл­ше­рінде болады. 10 АЕК-тен 50 АЕК-ке дейінгі аралықта 22%-ға дейін төмен­де­тіл­ді. 50 АЕК-тен 150 АЕК-ке дейін ЖСО ақы­сы өндіріп алу сомасының 20%-ын құра­мақ. 

150 АЕК-тен 300 АЕК-ке дейін: 18%-ы. 300-1 000 АЕК-ке дейін: 15%-ы. 1 000-5 000 АЕК-ке дейін: 10%-ы. 5 000-10 000 АЕК-ке дейін: 8%-ы. 10 000-20 000 АЕК-ке дейін: 5%-ы. 20 000 АЕК-тен жоғары болса, өн­діріп алу сомасының 3%-ы. Қорыта айт­қан­да, ЖСО-лардың 1 мәміледен 2 мил­лион 359,2 мың теңгеге дейін ақы алу мүм­кіндігі сақталады. Бірақ өндіріп алу сомасы 20 мың АЕК-тен (2025 жылы 78 миллион 640 мың теңгеден) асатын ондай атқарушылық істердің үлесі көп емес көрі­неді.

Ресми статистикаға сәйкес, орындауда жат­қан барлық атқарушылық құжат ішін­де өндіру сомасы 60 АЕК-тен (биыл 235 920 теңгеден) аспайтынының үлесі 82,9%-ға жеткен! Олар негізінен, жол жү­рі­сі ережелерін бұзғаны үшін айыппұлдар, әкім­шілік істер аясында салынған айып­пұл­дар, төленбеген салықтар болып келе­ді. Соның арасында өндіру сомасы 10 АЕК-ке (39 320 теңгеге) жетпейтінінің үлесі – 46,8%.

«10 АЕК-ке дейінгі атқарушылық құ­жат­тардың басым бөлігін әкімшілік айып­пұлдар мен салық бұйрықтары құрайды. Яғни, олар ақпараттық жүйеде автомат­тан­­­дырылған түрде орындалады. Осыған бай­ланысты, елде оңайлатылған өндіріс ен­гізілгенін ескерсек, 25%-дық ақы мөл­ше­рін тек 10 АЕК-ке дейінгі құжаттар бойын­ша қалдыру керек деп есептейміз», – деді Әділет министрлігінің сарапшылары.

Бұл ретте 10 АЕК-тен 50 АЕК-ке дейін­гі өндіру сомасы аралығында ЖСО ақы­сын 3%-ға – қолданыстағы 25%-дан 22%-ға дейін түсіру жоспарлан­ған. Өйт­кені ЖСО істерінің 33%-ы осы са­натқа жа­тады. 50-ден 60 АЕК-ке дейінгі іс­тер бойын­ша жиналатын ақы 5%-ға ке­мі­тіледі, бұл санатқа істердің тек 3,1%-ы кіре­ді екен. 150-ден 300 АЕК-ке дейінгі іс­тер бойынша ақы 2%-ға төмендемек: үле­сі 3,4% ғана.

Министрлік мамандарының ай­туын­ша, ЖСО тарифтік ставкаларын бұлайша азайту олардың кеңсені жалға алу, ком­му­нал­дық қызметтер төлемін төлеу, шығыс ма­териалдарын сатып алу, салықтары, кө­мекшілерінің жалақысы және басқа шы­ғыстарын ескереді. Ендеше тариф түсі­рілген соң көптеген сот орындаушысы түңіліп, банкрот болып, кәсібін тәрк етеді деп алаңдаудың қажеті жоқ. 

Құлтемір емес, тегін көмекші

Тіпті, ЖСО-лардың көбі кәсібінен же­­­­рісе, жасанды интеллект олар­ды жоқтатпайды. Бір жыл бұрын, 2024 жылғы қаңтарда Қазақстанда пилоттық ре­­жимде «робот сот орындаушысы» іске қо­­сылды. Республикалық ЖСО палата­сы­­мен бірлесіп, Әділет министрлігі оңай­ла­тылған атқарушылық іс жүргізуді ал­ды­мен Тараз қаласында енгізді. Қазіргі кез­­де жоба бүкіл Қазақстан аумағында қол­жетімді.

«Азаматтар өзіне салынған айыппұлды уа­қытында өтей алмаса, атқару құжаты ЖСО-ларға көшеді. Салдарынан, халыққа айып­пұлына қоса, оның 25%-ға дейінгі сомасын ЖСО-ға төлеуге тура келеді. Енді бұл қызметті робот тегін атқарады. Жаңа жо­баның арқасында ел азаматтары мил­лиардтаған теңгесін үнемдей алады», – деді Әділет министрлігі.

Ведомствоның түсіндіруінше, бұл жүйе­нің жұмыс істеу алгоритмі келесідей: бірін­ші қадамда Бас прокуратураның Құ­қықтық статистика және арнайы есепке алу комитеті әкімшілік құқықбұзушылық үшін 50 күн ішінде төленбеген айыппұл со­масын өндіріп алу туралы ұйғарым жі­береді. Екінші қадам: ол келіп түскен соң «робот-ЖСО» 5 күнтізбелік күн ішінде та­­лапты орындау қажеттілігі туралы айып­ты адамға SMS хабарлама жібереді. Үшінші қадам: айыппұл бойынша ерікті түрде төлем жасалмаса, жүйе мәжбүрлеп орындатуы үшін атқару парағын жеке сот орындаушысына ұсынады. Егер осы кезде уақтылы төлем жасалса, онда атқа­ру­шы­лық іс жүргізу артық шығынсыз тоқ­та­ты­лады.

Министрліктің болжамынша, «робот сот орындаушы» жыл сайын қазақ­стан­дық­­тардың 5 миллиард теңгеге жуық қар­жысын үнемдей алады. Пилоттық жо­ба аясында, жарты жылдай мерзім ішін­­де ол 1,2 миллиард теңгенің өндіріп алу­­ды қарастыратын 60 мыңнан астам ат­қарушылық іс қозғады. Осының нәти­же­сінде ел азаматтары ЖСО-лар қызметі­не ақы төлеуден босатылып, 300 миллион теңгесін үнемдеді. 

– Бұрындары хабарлама уақытылы кел­­мегендіктен азаматтар өзіне айыппұл са­лынғанын білмей қалатыны жиі кез­де­сетін. Қарыз уақытында өтелмесе, ЖСО-ға айыппұл сомасының 25 пайызына дейін қосымша ақы төлеуге мәжбүр бо­ла­ды. Енді қазақстандықтар бұл шы­ғын­дар­дан және сот орындаушыларға барудан бо­сатылып, уақыты мен қаржысын бір­ша­ма үнемдей алады, – деді Әділет ми­нистрі Азамат Есқараев.

Бірақ әзірге «робот-ЖСО» қызметінде шек­­теу бар. Ол 2024 жылғы 19 маусымда қа­­­­­былданған жаңа заңға сәйкес, 20 АЕК-ке (78 640 теңгеге) дейінгі сомадан ас­пай­тын атқарушылық құжаттарды ғана қам­тиды. Робот оңайлатылған іс жүргізуді қоз­­ға­­ғаннан кейін азаматтарға іс туралы 1414 нөмірінен SMS-хабарлама, eGov Mobile қосымшасы арқылы толық ақпа­раты бар push-хабарлама жіберіледі. Азаматтарға ыңғайлы болу үшін қарызды онлайн төлеу мүмкіндігі енгізілді. Осы арқылы адами факторлар жойылып, оның орнына толығымен робот жұмыс істейді.

Қалай болғанда, талай жыл жайлаған бы­лықтан арыла алмаған жеке сот орын­даушылар институты жетілдіруді қажет ете­ді. Мысалы, прокуратура ЖСО-лар­дың алиментшілермен ауыз жаласу де­рек­терін анықтады. Салдарынан, жалғыз қал­ған аналар мен балалар заңмен тиесілі тө­лемін ала алмайды. Абай облысында сот орын­даушылары алимент бойынша қары­зы 2 миллион теңгеден асып кеткен бо­рыш­­керлердің 3 қымбат автокөлігіне са­лын­ған бұғатты заңсыз алып тастаған. 

Мұны облыстық прокурорлар әш­ке­реледі. Бүгінде ЖСО-лардың үстінен сот­­қа дейінгі тергеу басталды. 2023 жыл­дың 2 мамырынан бері сот орындаушылары бір­неше минутта, онлайн түрде автокө­лік­ке тыйым салып немесе оны алып тас­тау мүмкіндігін иеленген еді.

Бұған қоса, прокуратура алимент­ші­лер­дің қарызын өтеу үшін дүние-мүлкін сату­ға қою бойынша ЖСО-лардың шара қабылдамайтынын анықтады. Мысалы, бір ғана осы облыста бұғатталған 11 ма­ши­на, 12 пәтер, жер телімдері сол бойы өт­­­­кізіл­меген. 

Бұған дейін Бас прокуратура Алматы, СҚО, БҚО, Қарағанды, Павлодар және Ақ­­­мола облыстарындағы тексеріс нә­тижесінде ЖСО-лардың 1,1 миллиард тең­гені ұрлауының 660 фактісін анықтады. Олар қаражатты өндіріп алған, бірақ өндірушілердің шотына аудармай, өздері ие­леніп кеткен. Ал астаналық сот орын­дау­шысы жеке тұлғаға өмірде жоқ алимент қарызын жүктеп, оның банктік шотынан 289 миллион теңге шешіп алған. ЖСО ол қар­жыны Астананың сот актілерін орын­дау департаментінің экс-бастығына ау­дар­ған және осы қызметі үшін 10 млн тең­ге сыйақы алыпты. 

Алматыда ЖСО өз депозитін борыш­кер­лердің банктік шотындағы қаржы есе­бінен толтырып отырған және олардан 84 миллион теңгені заңсыз алған. Қара­ған­дылық 7 ЖСО борышкерлердің 110 мил­лион теңге жеке қаржысын өз қажет­тіліктеріне жұмсап келген, тұрғын үй, кө­лік­тер алған. Батыс Қазақстан облы­сы­ның ЖСО-лары борышкерлерден өндір­ген қаржыны әйелдеріне, туыстарына ау­дарған. Осы және басқа да төбе шашты тік тұрғызар сорақы тірліктер салада кең ау­қымды өзгерістердің қажеттілігін дә­лел­дей түседі.

Елдос СЕНБАЙ